ניצול הירי בקליפורניה באו"ם: "עם ישראל חי" - סרוגים

ניצול הירי בקליפורניה באו"ם: "עם ישראל חי"

העצרת הכללית של האו"ם התכנסה לדיון מיוחד על האנטישמיות בעולם, בהשתתפות הרב ישראל גולדשטיין, שנפצע בפיגוע הירי בקליפורניה, אשר הציג לאו"ם את סיפורו וקרא בדמעות: "שום דבר לא יכניע אותנו, עם ישראל חי"

ניצול הירי בקליפורניה באו"ם: "עם ישראל חי"
  הרב ישראל גולדשטיין, שנפצע בפיגוע הירי בקליפורניה (צילום מסך)

על רקע התגברות אירועי האנטישמיות בעולם, מליאת העצרת הכללית של האו"ם התכנסה היום (רביעי) לדיון מיוחד בנושא האנטישמיות, הנערך בהשתתפות שגרירי מדינות העולם. כינוס העצרת הינו יוזמה של שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, שגייס את תמיכתם של ארה"ב, קנדה ומדינות האיחוד האירופאי. מעל 90 מדינות השתתפו בדיון שכלל מאות אורחים מהקהילה היהודית בארה"ב, מארגונים יהודיים ופרו-ישראליים ועוד.

אורח הכבוד בדיון הוא הרב ישראל גולדשטיין, שנפצע באירוע הירי בבית חב"ד בעיר פאוויי שבקליפורניה וסיפר לחברי המועצה על האירוע האנטישמי שחווה באפריל האחרון. משפחתה של לורי גילברט קיי, שנרצחה באירוע הירי לאחר שהגנה בגופה על הרב גולדשטיין, הגיעה גם היא לדיון המיוחד.

צפו בשידור חי מהדיון:

"אני משתף אתכם בחוויה שאני מקווה שאף אחד לא יחווה בחייו" אמר הרב בפתח דבריו. "לפני 60 ימים בדיוק ציינו את היום האחרון של חג הפסח, המציין את שחרורנו מעבדות לחירות. הגעתי לבית הכנסת כשאני מאושר משבעת ימי החג שקדמו לו. בקריאת התורה אנו קוראים על חזון הנביא ישעיה על העולם בימות המשיח- ואני התרגשתי בקריאה הזו, כי זה משהו שאני רוצה לראות בחיי".

"רגע לפני התפילה המיוחדת, אני שומע קולות ירי רועמים. אני מסתובב ורואה מחבל צעיר עומד בבית הכנסת, שאמור להיות בית של ביטחון ומשכנו של האלוקים- והוא מחזיק רובה ומכוון אותו לעבר ילדים" סיפר בדמעות. "היה לי שבריר שנייה להחליט מה אני עושה, ולא היה לי ספק שהיה צריך להציל את הילדים. כשניגשתי לעברם המחבל ירה לעברי ופגע באצבעותיי".

"שום דבר לא יעצור אותנו, עם ישראל חי"

"ברגע שהם ברחו לבטחה, נכדתי הסתכלה עלי באימה ושאלה 'סבא, למה אתה מדמם?'" הוסיף. "למה הגענו בעולם, שבשנת 2019 ילדה בת 4 צריכה לראות את סבא שלה נפצע מירי? שבוע אמרנו שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו, וזה בדיוק מה שקרה. אך גם שמה, הקדוש ברוך הוא הצילנו מידם. אמרתי לכל הקהילה- אל תתנו למחבל להרוס אותנו. שום דבר לא יכניע אותנו, עם ישראל חי".

"ללורי קיי לא הגיע למות על כך שהגיעה להתפלל בבית הכנסת. היא מתה מהסיבה היחידה שהיא הייתה יהודייה" אמר בקול. "כשאתם מסתכלים עלי, הדבר הראשון שאתם חושבים זה שאני נראה כמו יהודי- אבל בפועל אני בן אדם, בדיוק כמו כל אחד מכם. כל אחד מאיתנו נוצר על ידי האל, וכל אחד מאיתנו צריך להסתכל על כל אדם אחר כשווה לו. האנטישמיות היא לא בעיה יהודית בלבד, אלא בעיה לכל העולם".

"האנטישמיות היא הבעיה הגדולה ביותר בעולם"

"בכל ההיסטוריה, האנטישמיות הייתה הבעיה הגדולה ביותר בעולם, והגורם העיקרי לאלימות. היטלר הרג יהודים, אבל גם הרג אנשים אחרים. כך גם סטאלין והג'יהאד האיסלאמי. אנטישמיות לא רק משפיעה על העם היהודי, אלא גם על איך כולנו חיים בעולם" טען. "השאלה שנשאלת היא באיזה עולם נרצה לחיות- בעולם של דם ומוות, או בעולם של שמחה ויופי?".

"הדרך הטובה ביותר להיאבק בשנאה היא באמצעות מעשים של טוב וחסד" הוסיף וקרא. "אם יהודים מותקפים על כך שהם יהודים- אז פשוט צריך לעשות יותר מעשים יהודים. אסור לנו להגיב בכניעה, כי הפחד רק מגביר את השנאה. במקום זאת צריך להמשיך להפיץ את האור בכל מקום שאליו אנחנו הולכים. אם השנאה יכולה לקפוץ בכל רחבי העולם- גם האור יכול לעשות זאת".

בסיכום דבריו הציב קופת צדקה על במת האו"ם, שלתוכה הכניס כספים וקרא לשאר חברי האו"ם לעשות כן. "קופת הצדקה הזו תביא לכל אחד אפשרות קלה להפיץ את האור בעולם" אמר. "בוא נהפוך יחד את החרבות והשנאה לאהבה ושלום. זכרו את היום שבו רב יהודי עמד כאן והראה לכם מה קרה לו. אני איבדתי את האצבע שלי ולא יכול להפנות אותם לאחרים. אל תשתמשו באצבעות שלכם כדי להפנות האשמות אל אחרים, אלא כדי לפנות לאלוהים ולהפנות אחרים אליו".

"עלינו להיאבק בצונאמי השנאה"

לפני כן, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר בדיון כי "בשנה האחרונה נרשמה עלייה של 13 אחוז במספר האירועים האנטישמיים, שגרמו ליהודים בכל העולם לחיות בחוסר ביטחון. עלינו להיאבק בצונאמי השנאה שנפוץ בכל רחבי העולם כיום. בעידן הדיגיטלי הרבה יותר פשוט להפיץ שנאה ומסרים קיצוניים, אך האו"ם פועל להילחם נגד ההסתה הקשה הזו".

כמו כן, שגריר ישראל באו"ם דני דנון הוסיף וקרא בנאומו למדינות העולם להכריז מלחמה באנטישמיות ואמר כי "היריות שנשמעו בפאווי ובפיטסבורג לא מאפשרות לנו להגיב באיפוק. העולם צריך להתייחס לחיסול האנטישמיות לפי כללי המלחמה המודרנית במספר חזיתות ובאמצעים מרובים". 

דנון פנה לאו"ם ולמדינות להוציא לפועל שורת צעדים למיגור האנטישמיות ובין היתר קרא למנות שליח מיוחד למאבק באנטישמיות מטעם מזכ"ל האו"ם ולקדם מדיניות אקטיבית לניטור והסרת תכנים אנטישמיים ברשת לצד חקיקה מדינתית שתחייב חינוך נגד אנטישמיות בבתי הספר. "מנהיגי העולם וכל אחד שרואה עצמו כבן ברית של העם היהודי צריך לקחת חלק במלחמה באנטישמיות, עד אשר תיסוג מעולמנו", אמר דנון. 

"עלינו להגיב לפשעי שנאה אנטישמיים כמו כל פשע אחר- בגינוי והוקעת התופעה" הוסיף. "מאמצינו צריכים להתעלות במהירות האפשרית, בכל מקום שבו השנאה גוברת בזמן האחרון. אני מתחייב שאמשיך לגנות אירועים אנטישמיים בקול גדול וללא רגשות אשם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו