על רקע ציוצו בטוויטר של ראש הממשלה בנימין נתניהו שמדינת ישראל לא תהיה מדינת הלכה, קורא הרב ד"ר רצון ערוסי רבה של קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, למנהיגים להפסיק עם שיח אלים, לסלק שנאת חינם, ולבצר את מעמדה של התורה במדינת ישראל כמעין חוקה המאחדת את האומה.

"אנשי הפוליטיקה משחקים משחק באש", פותח הרב את דבריו, "מאחר ואופן ההתנהלות הפוליטית והתקשורתית בישראל מאופיינת בשנאת חינם. למרות שלכאורה המעטפת היא כל אחד מביע עמדות עקרוניות. אומרים חז"ל אבל בית שני שעסקו בו בתורה, למה הוא חרב? והשיבו, בגלל שנאת חינם שהיתה ביניהם, ז"א גם אם עוסקים בתורה ובערכים יש סכנה של שנאת חינם".

"שאלו, מה פירוש 'חינם', הרי אין שנאה ללא בסיס מפלג?" עונה הרב, "ברור שלכל שנאה יש סיבה. אין אנו מתעסקים בשנאה שבאה על ידי בני אדם פושעים, כי מי לא יודע שדברים כאלה רעים ויש הסכמה של כולם שצריך לשמור על החברה מפני אלימים שכאלה. בעיית הבעיות היא בשנאה אשר מחולליה חושבים שהם עושים את הדבר הנכון ביותר ובאים בטיעונים לעיני העם שהם כאילו דואגים לערכים וכו'. אבל, כשהמאבקים הם כל כך בלתי מתפשרים וגובלים באלימות מילולית ואלימות תקשורתית קשה מאוד, שכל אחד ואחד מציג את זולתו כמביא חורבן לאומה. זוהי שנאת חינם שמסכנת את עצם קיומנו בארץ הזו. ולכן 'אוי לנו מיום הדין, אוי לנו מיום התוכחה' משום שהמחזות שאנו רואים, מחזות תעתועים, מוכיחים ששנאת חינם שהיתה בזמן בית שני חוזרת בצורה עוד יותר חמורה בימינו שלנו, וח"ו עלולה להבין לחרבן".

לקדש את האחדות על פני האלימות

"בימינו, בשם הדמוקרטיה, מקדשים את המפלגות. מילא אם היו קוראים תנועות, אבל, לא פחות ולא יותר 'מפלגה'. גם אם רוצים חירות פוליטית דמוקרטית למה לא לדבר במושגים חיוביים, תנועות, התאחדויות, שמאחריהם יש איזשהו אני מאמין. כשמדברים על מפלגה, ועל פלגנות ודוגלים בכך הרי בלא תשומת לב הם מקדשים את הפלגנות לשמה, ופועלים באופן פלגני הלכה למעשה. וזהו הסיכום הגדול שממיטים לא רק על עצמם אלא על כלל ישראל".

הגמרא כותבת על הסיבות הערכיות לחרבן בית שני: "אמר אבא שאול בן בטנית משום אבא יוסף בן חנין אוי לי מבית בייתוס אוי לי מאלתן אוי לי מבית חנין אוי לי מלחישתן אוי לי מבית קתרוס אוי לי מקולמוסן אוי לי מבית ישמעאל בן פיאכי אוי לי מאגרופן שהם כהנים גדולים ובניהן גיזברין וחתניהם אמרכלין ועבדיהן חובטין את העם במקלות"

ומסביר הרב,"יש כאלה שאופייניים בהשמצות ובקללות שלהם ברשתות החברתיות. יש כאלה עיתונאים אשר על ידי כתיבה ארסית שוסעים שסע בעם .יש מנהיגים שמקדשים את הפלגנות בכל מחיר והגמרא אומרת שצריך לקחת בחשבון גם אלימות בתחום הדתי התורני".

צריך משרד ביטחון ערכי לאומה

הרב ערוסי מזכיר את האירועים האחרונים בצפון בתזכורת למצבנו הלאומי, "שוכחים שאנחנו באיום קיומי. יש לנו חיזבאללה מן הצפון, הרי רק אתמול שוב, הרסו עוד מנהרה מסוכנת מהחיזבאללה. יש לנו אירן מן המזרח שמאיימת בפיתוח נשק גרעיני, וכבר יש לה טילים ארוכי טווח. יש חמאס מן הדרום ואוייבים מבית מחוץ בכל מקום בעולם. אנו נמצאים במצור. נכון מאוד, שהקדוש ברוך הוא עוזר לנו, ואנחנו ברוך ה' נמצאים בתנופה כלכלית מדינית, צבאית, מדעית מבחינה זו. אבל אנו שוכחים שאנו נמצאים במצור".

ביחס להליכה לבחירות מסביר הרב כי מדובר באלימות מנהיגותית, "בני אדם שקדושת הביטחון בגרונם, בשביל האגו האישי מסוגלים ללכת לשרוף את כל האסמים כמו הבריונים של בית שני. וכי הליכה לבחירות זה דבר פשוט? זה מיליארדים מכספי ציבור שנשרפים. בלאו הכי אנחנו כבר גוררים אחרינו גרעון של מיליארדים, עכשיו עוד מיליארדים. האם אנחנו באים ודוחים את הברכה שהקדוש ברוך הוא נתן לנו מבחינה כלכלית והולכים ומערערים את הכלכלה הישראלית רק בגלל האגו.

התשובה היחידה – חזרה לערכי היהדות

"אני קורא למנהיגי הציבור- שמשו דוגמא, אמצו את ערכי תורת ישראל כמלכדת של האומה. אל טפחו את האגו יותר מדי, אתם כשליחי ציבור נשלחתם בשביל להיאבק על ערכים, לא בשביל אגו אישי. מן הרגע שאתם נלחמים למען האגו, אז אתם פשוט מחללים את הערכים שנשלחתם לשמם. אין זו דרכה של היהדות".

הרב קורא למנהיגות הרבנית לקחת חלק בתיקון, "אנו כרבנים חייבים להשמיע את זה לציבור ולהנהגה הציבורית בכל עת. להסביר מדוע להתנגד לתרבות המודרנית-המרדנית, שמעמידה במרכז את קדושת האני, קדושת האגו. זה הרס, הרס המוסר היהודי, הרס הערכים, הרס האחדות היהודית, הרס המשפחה היהודית".

"הגישה המודרנית יוצרת מצב כל אחד עם דגלו ומפלגתו. אין סולם ערכים משותף. ברגע שאין סולם ערכים משותף, אנחנו חס וחלילה נתפורר". לסיום מסכם הרב את הדרך לתיקון, "רק בדרך שנחזור חזרה לערכי היהדות נהיה אור לגויים ונבטיח את קיומנו בארץ ישראל. אם נאמץ את הערכים היהודים בתורה כמלכד ומאחד וזה יהיה הבסיס המשותף, אז נהיה בבחינת 12 שבטים שחנו מסביב לארון ברית ה' שבו היתה מונחת התורה. והיה קונסנזוס שהתורה במרכז. ואחר כך כל שבט ושבט עם דגלו וייחודיותו. אבל חייבים חוקה שתהיה מכנה משותף ".

הרב מסכם בתפילה נרגשת, "יהי רצון מלפני אבינו שבשמים שבזכות זה שאנו מציפים את העניין בקול גדול, בכאב ומנהמת הלב, וקוראים לאחדות וקבלת עולם מלכות שמים, שיערה ה' רוחו ממרומים ויסלק שנאת חינם מתוכנו וירבה בתוכנו אהבת חינם וישגיח עלינו בעין חמלתו לבל שנאת חינם זו תפורר ותפגע בעצם קיומנו בארץ הקודש".