פרשת הרב טל. בזהירות וכאב עצום אני כותב את הדברים, והם יוצאים ומתפרסמים על סמך העובדה שבית הדין הממונה טרם פסק את דינו או הראה את פסק דינו לציבור. אשר על כן ועד אשר לא נאמר אחרת אין כאן אלא רצח של ממש!
ואני מוחה בקול זעקה גדולה על שפיכת דמו של תלמיד חכמים. ואין בדבריי כאן חלילה וחס אני הקטן לחלוק על גדולים וחכמים אלא רק בקשה ותחינה למיצוי הדין עד תומו. כתלמיד ומעריך של שני הגדולים הנזכרים בעניין אני קרוע וכואב ומתוך כך כתבתי את דברי:
האיש אשר נטע בי את טעם היהדות שבפי
בקשתי לשתוק, בליבי הייתי מעדיף שיהא כל העניין הזה כמין חלום בלהות שתכף אתעורר ממנו. שכלי לעומת זאת מבקש לזעוק הן משתי סיבות שתכף אפרוש בפניכם.
שנים בקשתי להיות מיושבי בית המדרש, בקשתי לעזוב את הישבה התיכונית בכיתה י בכדי לצלול אל ימה של תורה ולילך בפרדסה. לימודי הבגרות היו נראים לי כבזבוז זמן משווע. ביום כיפור באותה שנה בישיבה התיכונית נחשפתי הכיצד נראHת תפילה מעומק הלב, היה זה מורם ורבם של השמיניסטים שלנו, הרב יעקב עמיאור איש עטור זקן ויפה תואר הממרר בבכי עת שפתיו חותכות בהבל פה ושפתיים נרעדות את מילות התפילה התחינה והבקשה. היה זה רגע מרעיד מבחינתי מעורבב בין יראה לאהבה.
מאז, נטלתי תרמילי ויצאתי לחפש, לא הייתי למדן גדול, אך רציתי מאוד, ולו רק בשביל להסתופף בצילם של כאלה שכן זוכים שאור תורה מאיר את פניהם. הימים היו אז ימי הגירוש והעקירה מגוש קטיף, בהם שוב נפגשתי במראה המעורר הזה של אדם עטור זקן ועיניי תכלת הבוכה בדמעות שליש, כתינוק ממש בפני אביו.. זה נחרט לי.
טלטלת הגירוש לקחה אותי עמוק אל המאבק על הארץ ובכך התמלאתי בידיעה ותקווה שתוך כדי אנסה להמשיך לחתור לחפש מקום שבו אוכל לקבל תורה.
לאחר זמן די אורך דרכתי בשעריה של יד בנימין, נכנסתי לישיבה וזה היה מראה שעשה לי צמרמורת, רוב היושבים היו מעוטרים בתפילין, דרוכים וקשובים ברוב קשב, בדיוק לאותו אדם שנזכרתי שראיתי נושא תפילה בדמעות לביטול גזרת הגירוש, לא אחר מאשר ראש הישיבה. זרקתי את התרמיל והתיישבתי, הוא דיבר בחיות כזו שלא פגשת, עיניו נצצו בכל משפט, ובליבי חשבתי את שכה ברור לי היום, הרבה יכולים ללמד תורה אם יש להם מספיק יכולות שכליות כאלה ואחרות אך אין כמו דוגמא אישית וראש הישיבה היה עדות חיה ומפעימה של עבודה ולימוד מתוך תשוקה ודבקות.
לא למדנו רק תורה ודרכי עבודה פנימיים. אלא ראינו רגישות אין סופית דאגה והתעניינות בכל תלמיד, דיוק וזיכרון מופלאים שאפשרו לו לפגוש כל תלמיד לאחר שנים רבות ולשאול ולהתעניין בדברים שהיינו בהלם שזוכר ובאופן כזה של ירידה לפרטים ממש קטנים. טלפון לזוגות ביום חתונתם עם ברכה ואיחולים אוהבים. הרבה גם למדנו על ערך הזמן וניצולו ומעל כל זה ביקש הרב להפכנו להיות עצמאיים ולא תלותיים, קשורים בעבותות של אהבה לד אמות של הלכה ותפילה. ועוד לימוד חשוב ומושרש הוא שגם כאשר אדם בא לבקש עצה ושאלה שידע מה הוא שואל, שיהא בקיא באיזה שהוא אופן בתחומי השאלה למנוע מאתנו להיות כהולכים שולל וקצרי דעת ואבחנה.
ספגנו יהדות אשר נשתרשה בנו כטעם נפלא, כמו מאכלי ילדות אשר ריחם מעוררים כל נפש עייפה. יין הונגרי של ממש!! ספגנו תפילה ניגון ולימוד אשר מחוברים לחדוות החיים והכל מתוך זהירות יתרה בכבודם של השקפות שונות ובתי מדרש שונים גם כאשר יד אחרים הייתה קלה על ההדק.
טראומה משמעותית מחייבת טיפול
בתחילת דבריי אמרתי שהשכל זועק משני סיבות שהם שניים שהם אחד. שכן מחד נראה שהדור מתנסה בניסיונות אמונה מורכבים שעד כה אם שאלת האמונה הייתה רק ביחס לקיומו של אלוקים כעת ישנה שאלת אמונה ואמון הדורשת בירור לגבי חכמיה ומוסריה דבר שגרם לנו ממש לטראומה עמוקה בכמה וכמה סיפורים שצפו בשנים האחרונות עליהם מסר נפש ומאמץ רב מורנו הרב אליהו. אך כידוע טראומה משמעותית מחייבת טיפול שבהעדר טיפול היא מחריפה ומשתלטת על כל חלקי החיים ויכולתו של אדם לבחון את הדברים בשכל ישר מתקטנת ומטשטשת, ויתרה מזאת לפעול מתוך טראומה עלול להביא לפעולות הרסניות ומסוכנות.
ומאידך למדנו בפרט אנו תלמידי הרב לבחון דברים מתוך עמוד שידרה יציב וכאשר הדברים חורגים ונורות מהבהבות לשוב אל ההלכה וליישר קו. מעולם לא חשבתי שזה קל ואיש לא אמר זאת. אך זה ורק זה מה שיש לעשות!
ועל כן נמסר הכאב האוחז בנו כעת בידה של ההלכה ועד אשר לא תוציא ההלכה את פסקיה אל לנו ללכת שולל ורכיל עת טראומות אחרות מפעפעות בנו כיד הדמיון של כל איש ואיש.
עד אשר יוכח אחרת חובה עלי להוקיר תודה גמורה, חיזוק ואהבה למי שעמל וטרח למעני ללמדני תורה, שהרי אביו של אדם מביאו לעולם הזה ורבו מביאו לחיי עולם הבא.
במקום מסוים מי יודע אם לא גם לאחר מכן, שהרי את הפרי קבלנו וטעמו מאוד היה טעים לחיכנו רק אולי את הקליפה יש לזרוק.
לסיום
פעם לאחר פיצוץ שהתפוצץ שם בהרי צפת שמעתי מפי ראש ישיבת ההסדר בצפת חיזוק נפלא שקשור מאוד לדברים שכתבתי כאן. הוא הזכיר שיש בהלכה בהלכות תפילה שאומרת שאדם שנעמד להתפלל אסור לו להישען. ומתי מותר בכל זאת? שאם יבואו ויקחו לאדם את הדבר נשען עליו לא יאבד את שיווי המשקל וייפול.
ולאור כל האמור אני מבקש:
סלחו לי
סלחו על שאיני ממהר לערוף ראשו של אדם שהשקיע בי שעות, שכתב את שמי בדפי תפילותיו. שלימד אותי תורה ותפילה מה הם.
סלחו לי על שאני נאחז בכל פיסה המאפשרת לחשוב טוב על איש
שחזיתי בלימודו והתייחסות גדולים וחכמים אחרים כלפיו.
סלחו לי
סלחו לי שבעידן שבו מוחקים אדם בהחלקת אצבע ובדגדוג אצבעות על מקלדת, בקשתי לחכות לשמוע דברי בית דין שהוסמך לטפל בעניין
סלחו לי שנקרע לבי ביסורי תופת בין רבי שמואל זה לרבי לשמואל זה ששניהם יקרים לי עד מאוד ומשמשים לי כמורי הוראה ומהם אני מקבל חיות ודרך.
סלחו לי.
ואל דאגה לכשתצא האמת
אקבל אותה גם אם אאלץ לקרוע חולצתי לבכות עד יכלו כל דמעותיי.
סלחו לי
ולכל הממהרים לאבחן אותי ואת חבריי לבית המדרש כחסידים שוטים שחררו, תנו לנו לכאוב בשקט
ולברר האמת כדרך ישראל סבא.
שנזכה לבירור האמת. עקירת הפחד. ודבקות אמיתית באנשי אמת.
תלמידו ואוהבו
אלישוב הר שלום
מה דעתך בנושא?
56 תגובות
12 דיונים
שניר
אני גר ביד בנימין 6 וחצי שנים אני חייב לציין שתמיד הישיבה הייתה פתוחה לקהל הרחב הן ללימוד עצמי והן לחברותה, הגרעין של הישיבה גרעין טוב מאוד לצערי הישיבה גם...
אני גר ביד בנימין 6 וחצי שנים אני חייב לציין שתמיד הישיבה הייתה פתוחה לקהל הרחב הן ללימוד עצמי והן לחברותה, הגרעין של הישיבה גרעין טוב מאוד לצערי הישיבה גם מושכת אנשים קצת מוזרים שמתיחסים לרב כאל דמות משיחית בעל כוחות על טיבעיים לא פלא שאנשים עזבו את אזור הנוחות שלהם ביד בנימין ועברו עם כל המשפחות בהוראת הרב לנצרת עלית שם הרב בונה קהילה גדולה כבר 6 שנים בתחושה שכך הם יכבשו עוד יעד של אנשים חלשים על מנת שיהיו חסידים של הרב.
המשך 12:56 11.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
כאחד שהיה תלמיד בישיבה כבוד הרב טל מופיע בבית מדרש (שלא במסגרת תפילות) פעמיים בשבוע לדרשה בלבד הרב מתזמן את הפגישות שלו עם סטופר כאשר עוברות 7 הדקות השמש ממהר להוציא...
כאחד שהיה תלמיד בישיבה כבוד הרב טל מופיע בבית מדרש (שלא במסגרת תפילות) פעמיים בשבוע לדרשה בלבד הרב מתזמן את הפגישות שלו עם סטופר כאשר עוברות 7 הדקות השמש ממהר להוציא את האדם מהפגישה כמו כן תלמידים לא יכולים לדבר עם הרב רק בדרכו לביתו מהתפילות.
המשך 12:15 11.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
במקום להיסתובב בבית מדרש ולשאול תלמידים לשלומם ואיך מתקדם להם הלימוד הרב בורח מהבית מדרש שלא יגנבו לו את הזמן חס וחלילה כי הרב צריך להיפגש עם "המלאכים"
12:50 11.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מתחזק
במיוחד בימים אלו
15:48 02.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהושוע
ראשי תורת החיים יגייסו כל אחד שאפשר לצבא שלהם ומאידך ינדו יכפישו ויפגעו נפשית בכל מי שלא מוכן להצטרף אליהם. תבדקו את דבריי ותיווכחו.
09:45 02.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בוגר הישיבה
כל מה שכתבת זה נכון אני בוגר הישיבה הקטנה וזה האדם האחרון בעולם!!! שיעשה דבר כזה בושה וחרפה מה שמפיצים בתקשורת
09:19 02.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסק'ה
מאמר חשוב מאוד בעיתות הללו. ואני דווקא אינני תלמידו.
00:29 02.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ידיד
פשוט הכניסו לכם למחשב איסור לשון הרע לסיפור כיסוי ואתם רגילים כבר שאומרים לכם מה האמת בלי לברר ואיך להרגיש ומה להגיד ועם מי לדבר
22:50 01.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
היכן אתה בכל זה?
תבדוק את עצמך הכיצד אתה מהרהר אחרי הרב אליהו שהוא צינור נקי וישר שכל מטרתו למנוע נזק מעם ישראל. כיעור יש לגנות ואין טעם לייפות זה צביעות. יש עובדות חריגות והרב אליהו אמיץ מאד...
תבדוק את עצמך הכיצד אתה מהרהר אחרי הרב אליהו שהוא צינור נקי וישר שכל מטרתו למנוע נזק מעם ישראל. כיעור יש לגנות ואין טעם לייפות זה צביעות. יש עובדות חריגות והרב אליהו אמיץ מאד לחשוף אותן
המשך 17:07 31.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
....
בר' אליהו "אלוהים" . כי הוא לא. הוא אדם ויכול מאוד להיות שהוא טועה. קצת ענווה לא תזיק פה.
21:06 01.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מידיעה אישית
שמואל אליהו פעל לא פעם אחת ממניעים אישיים ואינטרסנטיים לטובת חברים, ואף מינה עצמו לדיין לדון בדין כשהוא מקורב לאחד הצדדים ולא יידע בכך את שני הדיינים האחרים, שלאחר ששמעו זאת כעסו מאוד, אגב לבסוף הם בטלו את 'פסק הדין' שכתב שמואל אליהו והם חתמו עליו יחד אתו, וזאת מפני שהבינו שרומו על ידו, גם שם מדובר בתלמיד חכם
07:21 02.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ראובן
ב"ה אם קודם לא היה לי ברור מי נגד מי בפרשה, הרי שמקריאת התגובות ברור מאוד מי נקי, תמים, שקול, אוהב ומצר, ומי מצד שני ציני, מר, שונא, לועג ומפלג ומתוך כך...
ב"ה אם קודם לא היה לי ברור מי נגד מי בפרשה, הרי שמקריאת התגובות ברור מאוד מי נקי, תמים, שקול, אוהב ומצר, ומי מצד שני ציני, מר, שונא, לועג ומפלג ומתוך כך ברור לי עם מי אני רוצה לראות את חלקי. שבת שלום
המשך 14:41 31.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
השמועה אומרת שפורום תקנה שוקל להוציא את התהילים מהתנ"ך אחרי שהתברר מי זה דוד המלך. כמו"כ נשקלת אפשרות לשנות מספר הלכות בספרי החפץ חיים ולהוציא מהגמרא ביטויים מסוכנים כמו " הגכדול...
השמועה אומרת שפורום תקנה שוקל להוציא את התהילים מהתנ"ך אחרי שהתברר מי זה דוד המלך. כמו"כ נשקלת אפשרות לשנות מספר הלכות בספרי החפץ חיים ולהוציא מהגמרא ביטויים מסוכנים כמו " הגכדול מחברו ייצרו גדול הימנו. רבנים יוחייבו להשתתף בסמינרים של הכנסיה בה לומדים איך להתנזר מהנשים (תשאלו את הילדים)
המשך 11:17 31.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר