לאחר ההתפטרות: אלו המועמדים להחליף את תרזה מיי

לאחר ההתפטרות: אלו המועמדים להחליף את תרזה מיי

לאחר שתרזה מיי הודיעה על התפטרותה, במפלגת השמרנים נערכים כעת לבחירת ראש המפלגה הבא שיחליף אותה- כשרבים כבר הודיעו כי על התמודדות בבחירות המפלגתיות. אלו המועמדים המובילים לראשות ממשלת בריטניה

author-image
לאחר ההתפטרות: מי יחליף את ראש ממשלת בריטניה?
  (צילום: שאטרסטוק)

יומיים לאחר שתרזה מיי הודיעה על התפטרותה מתפקידה כראש ממשלת בריטניה, במדינה נערכים ליום שאחרי- כשרבים מחברי המפלגה השמרנית כבר הודיעו כי יתמודדו על ראשות המפלגה במטרה להיות ראש הממשלה הבא.

הראשון שהודיע על התמודדותו הוא ג'רמי האנט, ששימש במשך שש שנים כשר הבריאות ומונה ביולי האחרון לתפקיד שר החוץ. בבריטניה מעריכים כי סיכוייו לזכות בתפקיד אינם גדולים, זאת מכיוון שהצביע בעבר נגד הברקזיט ותמך בהישארותה של בריטניה באיחוד האירופי. עם זאת, בהמשך שינה את עמדותיו ואמר כי יתמוך בפרישה מהאיחוד, כשלדבריו "תמיד אעדיף פרישה עם הסכם, כי אני חושב שבלי הסכם יהיו שיבושים, אבל אם נאלץ לבחור בין ביטול הברקזיט או פרישה בלי הסכם, אבחר בפרישה בלי הסכם. אני חושב שהסכנה לדמוקרטיה במקרה של ביטול הברקזיט גדולה יותר מהסכנה לכלכלה במקרה של פרישה בלי הסכם".

הראשון להכריז על התמודדות. ג'רמי האנט (צילום: שאטרסטוק)

האנט יתמודד מול השר לשעבר לענייני הברקזיט, דומיניק ראב, שחוזר כעת לשורות המפלגה השמרנית לאחר שהתפטר מתפקידו בשנה שעברה על רקע התנגדותו לטיוטת ההסכם שמיי גיבשה עם האיחוד האירופי. בעת התפטרותו הסביר כי טיוטת ההסכם אינה תואמת את ההבטחות של המפלגה השמרנית בבחירות ב-2017- אך כעת ניתן לו האפשרות לתקן זאת. "אלחם על הסכם הוגן יותר שכל ילד יוכל לממש את הפוטנציאל שלו".

גם אנדראה לידסום, שייתה מנהיגת הרוב בבית הנבחרים, הודיעה היום (ראשון) כי תתמודד על ראשות המפלגה. לידסום כבר התמודדה נגד מיי בבחירות לראשות המפלגה ב-2016, אך פרשה לאחר שעוררה סערה במהלך ראיון שבו טענה כי "העובדה שאני אם לילדים, בניגוד לתרזה מיי, הופכת אותי לכשירה יותר לתפקיד". לידסום התפטרה בשבוע שעבר מתפקידה, לאחר שטענה כי היא לא מאמינה שהתנהלות הממשלה של מיי תוביל להוצאת הברקזיט לפועל. בעבר אמרה כי היא תתמודד על ראשות המפלגה אם תרזה מיי תתפטר- וכעת נראה שהיא אכן עושה זאת.

יו"ר בית הנבחרים אנדראה לידסום (צילום: שאטרסטוק)

המועמד המוביל: שר החוץ לשעבר בוריס ג'ונסון

אולי המועמד הבולט ביותר במירוץ לראשות הממשלה הוא השר לשעבר בוריס ג'ונסון, שנחשב כמי שהוביל בעבר את הקמפיין למען פרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי. ג'ונסון החל את דרכו הפוליטית כראש עיריית לונדון, ובהמשך כיהן כשר החוץ בממשלתה של מיי. עם זאת, ביולי האחרון ג'ונסון הותיר את בריטניה בהלם כשהתפטר מתפקידו במחאה על מתווה היציאה שהוצע על ידי ראש הממשלה, אשר לטענתו כלל יותר מדי וויתורים מצידה של בריטניה.

המועמד המוביל. שר החוץ לשעבר בוריס ג'ונסון (צילום: יונתן זינדל\פלאש 90)

"אנחנו עומדים בפני מצב שבו נהפוך למושבה של אירופה" אמר ג'ונסון במכתב ההתפטרות שלו. "קשה לי לראות יתרונות כלכליים ופוליטיים של ההסדר. נראה כי הכוונה לעזוב את האיחוד האירופי כבר לא מונחת על השולחן יותר". בעקבות פרישתה של מיי ג'ונסון הודיע על חזרה לחיים הפוליטיים, כשבהודעתו הבהיר ש"הזמן לקיים את הפצרותיה של מיי – להתאחד ולהוציא את הברקזיט לפועל".

המשימה של ראש הממשלה הבא: הגעה להסכם עם האיחוד האירופי

הבחירות לראשות המפלגה השמרנית יתחילו ב-10 ביוני, וצפויים להימשך כשישה שבועות- כשבסופם המועמד שבו יבחרו חברי המפלגה לא יצטרך לעמוד לבחירה בבחירות כלליות, אלא ימונה באופן אוטומטי לתפקיד ראש הממשלה הבא. המועמד שייבחר יצטרך לפעול לגיבוש הסכם שיהיה מקובל הן על האיחוד האירופי והן על חברי הפרלמנט הבריטי- מה שתרזה מיי לא הצליחה לעשות.

על פי ההערכות, השמרנים מעוניינים בראש ממשלה שיפעל למען הסכם נוקשה יותר מזו שמיי הציעה מיי לפרישה מהאיחוד. עם זאת, באיחוד האירופי הבהירו כי לא יעניקו לראש הממשלה החדש הקלות- ולא יסכימו לוויתורים שסירבו להעניק למיי בעבר. במידה וראש הממשלה לא יצליח להגיע להסכם עם בריסל, בריטניה תצטרך להחליט האם לפרוש מבלי לקבוע הסכמים מסחריים או פיננסיים עם האיחוד- מהלך שלדעת מומחים יוביל לאי יציבות נרחבת ולמשבר כלכלי בבריטניה.

אפשרות נוספת שעלולה להתרחש במקרה של אי הגעה להסכם היא הצבעת אי אמון בפרלמנט נגד הממשלה- שיוביל את בריטניה לבחירות מוקדמות. מי שירוויח במצב הזה הוא מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין, שיזכה באפשרות להעלות את מפלגתו לשלטון אחרי עשור באופוזיציה. קורבין, שזכור בחודשים האחרונים בעיקר מכך שהואשם במדיניות אנטישמית ואנטי-ישראלית, אמר מיד לאחר התפטרותה של מיי כי זה המהלך הנכון, כשלטענתו "עלינו לאפשר לעם לקבוע את עתיד ארצנו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו