הצביעות של תומכי תוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך - סרוגים

הצביעות של תומכי תוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך

אם באזרחות, יכול משרד החינוך לגנוז ספר שמכיל טיעונים פוסט ציונים הפוגעים במדינת ישראל ואפילו לדרוש את פיטורי המפקח שאישר אותו, למה בתנ"ך אנחנו חייבים לקבל תוכנית לימודים שפוגעת ביהדות? יאיר הס תוהה על ההבדל בין פוסט ציונות לפוסט יהדות.

author-image
הצביעות של תומכי תוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך
  לא כל פרשנות קבילה. (ויקימדיה)

"יש לבחון את המשך התאמתו המקצועית של העובד להמשיך ולהחזיק בתפקידו הנוכחי, לפעול בעניינו בהתאם לכלים הניהוליים העומדים לרשות המשרד, זאת לאור הליקויים המקצועיים המשמעותיים שהתגלו בתפקידו בהליך הספר".

זה מה שכתבו באגף המשמעת של נציבות שירות המדינה, על תפקודו של המפקח על מקצוע האזרחות במשרד החינוך, אדר כהן. היום צפוי להתקיים ישיבה בה הוא אמור להיות מודח מתפקידו כמפקח על מקצוע האזרחות במשרד החינוך.

מה הסיפור?

כהן, הוציא ספר חדש באזרחות בשם "יוצאים לדרך אזרחית". הספר מכיל טעויות רבות כמו  גם שקרים מכוונים:

"מדינת ישראל מוגדרת כמדינה יהודית… מצד שני… היא מחויבת לשמור על שוויון זכויות מלא לכל אזרחיה. שתי זהויות אלו עומדות לא אחת בסתירה כאשר מדובר במיעוטים הלאומיים של מדינת ישראל".

או במקרה אחר בו הקמת מדינת ישראל הביאה להפיכת הרוב הערבי בפלסטין למיעוט, כשראייה לכך היא חוק השבות, המאפשר רק ליהודים להגר לישראל, או כמו שמכונה הדבר בספר: "מדיניות דמוגרפית סלקטיבית, הממסדת את מעמדו לאורך זמן". לאחר מחאות של ארגוני ימין, נגנז הספר החדש, וכעת מתנהל הליך פיטורין למפקח שאישר אותו.

פיטוריו הצפויים של כהן, לא עוברים כמובן בשקט, כ-500 מורים לאזרחות מגובים בפרופסורים למדעי המדינה, שוללים את הטענות לפיהם הספר החדש באזרחות הוא פוסט ציוני:

בעצומה הם כותבים בין השאר: "אנו, מכל גווני הקשת הפוליטית, מכירים את עבודתו של כהן מקרוב…הטענה …שהוא מקדם הוראה המובילה לבורות ומתאפיינת בסיסמאות פוסט-ציוניות מעידה על אי הכרה מוחלטת של העשייה החינוכית שלו".

בין אזרחות לתנ"ך

המאבק שמתנהל סביב הספר החדש באזרחות, לא יכול שלא להיות מקושר לפולמוס שמתנהל בציונות הדתית סביב תוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך.

גם בתנ"ך, מבקשים היוזמים ללמד את ילדי ישראל נרטיבים שונים על סיפורי התנ"ך. כמו שהפוסט-ציונים מבקשים לטעון כי המדינה קמה משאיפות קולוניאליסטיות, כשהערבים הם הקרבן, כך מבקשים בתוכנית החדשה בתנ"ך להאיר את עיני המחנכים והתלמידים כי אבות האומה הם לא בדיוק מה שחשבנו.

עוד בסרוגים: החומרים שהציתו את המחאה על תוכנית הלימודים בתנ"ך

המשותף לשתי התוכניות, הוא ששתיהן מגובות במאמרים מבוססים של מיטב אנשי האקדמיה, המרצים את משנתם בכנסים מכובדים בארץ ובעולם. תומכי השיטה מדברים על "גישות שונות בניתוח הטקסטים" ומציגים שלל מקורות לטיעוניהם.

ובצדק, כי הרי הנתונים מונחים לפני שני הצדדים. השאלה היחידה היא באיזה משקפים מנתחים אותם, ולצורך איזו מטרה. האם המטרה היא לחזק את מדינת ישראל או להחליש אותה, וכן האם המטרה היא להוסיף יראת שמים ואמונה או דווקא ההפך. אלו התומכים בתוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך, עם החומרים הנלווים שבה, צריכים לאשר גם את הספר השקרי באזרחות. אם הם פוסלים תוכנית אחת, יש לפסול גם את השנייה.

יפה עשה שר החינוך, שהחליט כי במדינת ישראל לא תתן יד במערכת החינוך לפוסט-ציונות במסווה של אזרחות. השלב הבא הוא לומר בפה מלא שלא ניתן יד לפוסט יהדות במסווה של לימוד תנ"ך.

==

יאיר הס הוא בוגר ישיבה גבוהה ציונית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
כל הכבוד מאמר מצוין
| 22-07-2012 12:16
תשלח אותו לעולם קטן
2
על הצביעות
אניפן | 22-07-2012 13:21
עשרות שנים התנהלה מערכת החינוך תחת מפמ"ר המקורב יותר לחוגים של ר' יאיר הס, ורבותיו. התנ"ך הפך למקצוע שנוא, תלמידים לא למדו ולא ידעו תנ"ך. אפילו בעיתון המגזר המצומצם של ר' יאיר הס דיברו על הבעייתיות . מילה לא נאמרה. מורים התלוננו, תלמידים סבלו, ודממת אלחוט מצד רבני הקו. אהבה וקרבה מקלקלות את השורה, גם במחיר חינוכי כבד כל כך. למחיר הזה, צריכים להיות מודעים ר' יאיר הס ורבותיו, שהרי הם אלו שמקבלים את התלמידים לאחר שנות התיכון. ודווקא מהם, האמונים על חינוך ילדינו הבוגרים, לא שמענו מילה כל השנים. האם זו אינה צביעות? מונתה מפמ"רית חדשה, וביקשה, להאהיב את התנ"ך על התלמידים. "ארבעת ערכי היסוד שלאורם נכוון את המאמץ לקרב את התורה לתלמידים הם: • מפגש של התלמידים עם דבר ה', • חיבור לערכי מוסר ולהנהגות המחייבות של התורה, • חיזוק הזהות היהודית וחיזוק הקשר עם הארץ, • הקניית דרכים ללימוד תורה ולאהבת תורה כממשיכי מסורת הלימוד לדורותיה." שלא כציטוט החלקי, הקטוע והמסלף של הרב אבינר. מפאת הערכתי העצומה לרב אבינר, אני מעדיף לחשוב שתלמידים או בעלי עניין אחרים הראו לו את הציטוט החלקי ולא שחס ושלום הוא עשה זאת. האם מה שעשה המסלף אינו צביעות? ישבו תלמידי חכמים ותלמידות חכמים יראי שמים, וכתבו תוכנית חדשה. הם עשו זאת הנחיית רבנים חשובים, אעפ"י שהם אינם נחשבים לדבר בעיני ר' יאיר הס. וזה כבר יותר גרוע מצביעות. זהו זלזול בתלמידי חכמים, וזלזול באנשים שהם "סתם" יראי שמיים, ורח"ל יש להם תואר אקדמי. להבדיל מר' יאיר הס, שכנראה אינו טועה לעולם, לא הכל מושלם בתכנית החדשה. בעיות שהועלו, תוקנו. האם עכשיו הכל מושלם? בוודאי שלא. האם לפני התוכנית החדשה הכל היה מושלם? צא ודבר עם המורים לתנ"ך. ממו"ר הרב דרוקמן למדתי מהו כבוד לתלמידי חכמים, גם כאלו שדעותיהם אינם זהות במאה אחוז לשלי. ב"ה שזכיתי.
3
ישר כח!!
דב | 22-07-2012 13:40
4
השוואה מגוחכת
מקרא דרך חז"ל | 22-07-2012 13:50
אני לא רואה אפילו מאיפה ההשוואה מתחילה. לגופם של דברים, התכנית החדשה בתנ"ך מנסה ללמד תנ"ך כפי שהיה ועודנו מקובל אצל מי שעוסקים בו ברצינות. אין כאן שום שינוי ושום "פוסט". למה לקרוא את התנ"ך זה פוסט? להגיד שראובן חטא (בכך שבלבל יצועי אביו, לא ששכב עם בלהה! כפי שמסביר הרב מדן במאמרו שהושמץ), למשל, זה "פוסט"? זה חדש למישהו? יתכבד הכותב ויסביר בדיוק, לגופם של דברים, מה מנוגד ליראת השמים בתכנית החדשה, ואז נדבר האם היא טובה והאם היא דומה לתכניות אחרות, לטוב ולרע.
5
ניכרים דברי אמת, יישר כח
שי | 22-07-2012 14:22
6
כל הכבוד, דברים של טעם. לא כל דבר לגיטמי
אלי | 22-07-2012 16:50
לצערי יש המנסים לבלל לנו את המוח. התנך אינו ספר סיפורים שכל אחד יכול לתת פרשנות משלו. יש להתייחס ללימוד התנ"ך כדבר ה'. לצערי יש המנסים לתת פרשנות רדודה לדברים רוחניים עמוקים בטענה שהתלמידים שונאים לימוד תנך. מורים יקרים הבעיה אינה בתלמידים!!! אלא בכם שמנמיכים את ערכי דברי נביאנו. מי שאינו מסוגל לרומם את התלמידים אינו חייב ללמד תנ"ך, שילמד מקצואות אחרים. כמה צודק מו"ר הרב צפניה דרורי שלא כך מלמדים תנ"ך (עיין עולם קטן של שבת מטות מסעי). אתמול הנמיכו לימודי הגמרא וכהיום מנמיכים לימודי תנ"ך ומחר בכלל יגעו למסקנה שכדאי ללמד את התנ"ך כפשוטו ללא מפרשים שזה רק מסרבל את הלימוד. רבותיי הגיע הזמן שנעשה חשבון נפש אמיתי ונוקב איך הדרדרו מלמדי התנ"ך?
7
מספר 2 אתה לא מכיר את החומר למרות משחק ההגדרות שלך
יעקב | 22-07-2012 17:39
א. אתה תוקף ומסתתר ב.אם אתה מתעניין תבדוק אלו מאמרים ותמונות סולקו מהתכנית והרב דרוקמן ועוד רבנים הוטעו,מה שמאפשר לקדם את התוכנית ג.השיטות של ביקורת המקרא פשטה את הרגל מזמן באקדמיה ד.מי שמסלף זה אתה שמצטט קטעים מתאימים לך תקרא קצת את המאמרים תשמע בימי העיון בתנ"ך הרצאות חבל שלמדת מעיתונאי השמאל דמגוגיה
8
אני לא מכיר את החומר...
אניפן | 22-07-2012 17:55
א. אני תוקף? מה קרה? אסור לענות להאשמות חריפות כל כך? לא אני האשמתי קבוצה גדולה כל כך של אנשים בכפירה ואג'נדות נסתרות? ב. אני יכול בהחלט להתעניין, בייחוד שאני מכיר את החומר יותר טוב ממך, והייתי חשוף אליו לפניך. ג. בחייך, אתה רציני? היית בחיים שלך באקדמיה? על מה אתה מדבר? מבלי להכנס בכלל לדיון על השיטה, תעשה לעצמך טובה ואל תשקר לעצמך. לצערי העמוק, ביקורת המקרא חיה ובועטת באקדמיה. ד. יעקב יקירי, לך לאתר ותראה האם שיניתי אות מהמכתב המופיע שם. מי שדיבר עם הרב אבינר ציטט לו באופן חלקי ומסולף. אין לי הסבר אחר.
9
אתה קונה כל בלוף
אניפן | 23-07-2012 3:11
אם אתה מכבד תלמידי חכמים גם אם הם סוברים אחרת ממך, אז אתה מבין שלא סתם כותבים שתכנית החינוך החדשה מהוה "בגידה במסורת ישראל". כן, טקסטים המפקפקים בשאלת כותב התנ"ך ותמונות ערום של דמויות בתנ"ך - אין מקומם במאמרי ההעשרה למורים או בקישורי אתר החמ"ד ל"אוסף מצויין" של תמונות. הסרט "משה נסיך מצרים" איננו פרשנות לגיטימית למקרא, אלא תעמולה מיסיונרית מסוכנת, והכנסת מאמרים המשווים בין דמותו של משה במקרא לדמותו בסרט היא אבן נגף ללימוד תנ"ך אמיתי. כדאי שתברר לפני שאתה כותב דברים שגויים על מו"ר הרב חיים דרוקמן שליט"א, ת"ח ואדם גדול, שנלחם באתר חומרי ההעשרה בחרוף נפש.
10
עובדות וההתמודדות עמם
| 23-07-2012 8:43
11
עובדות וכל השאר
| 23-07-2012 10:03
להלן מספר עובדות, כדאי להתחשב בהם לפני שמרבים מחלוקת ובעיקר בימים אלו. 1. אין לתכנית שום קשר למאמרים אלו ואחרים, וגם לא למאמריו של הרב מדן. 2. חברי וועדת המקצוע כלל ללא בנו את התכנית על פי מאמרים. 3. מאמרים רבים התפרסמו באתר החמ"ד מה אהבתי תורתך ובאתר דעת לפני מספר שנים. 4. בוועדה יושבים אנשים ונשים יראי-שמים . 5. בתכנית תומכים רבנים אחרי שראו את התכנית. התכנית נתמכת על ידי כל חברי הוועדה
12
למגיב 9
אניפן | 23-07-2012 10:05
(אשמח אם תבחר לך כינוי אחר) דבר ראשון, ההגנה הטובה היותר היא ההתקפה. לכן ההתעלמות המוחלטת ממה שהיה לפני מירי שליסל. קל לצעוק ולצעוק, בעיקר ע"י אנשים שלא היו במערכת החינוך, ולא יודעים מה היה שם. דבר שני, כבוד, אין פירושו להסכים, פירושו קודם כל להקשיב לדעה השניה, מתוך הנחה שאין כוונתו של הצד החולק עלי להוציא אותי ואת כל תלמידי ישראל לתרבות רעה. יותר מזה, פירושו לנסות ולמצוא את הנקודה האמיתית בצד החולק עלי (במקרה הזה, זה דווקא פשוט. אני שמח שיש ביקורת על התוכנית, כי היא תמתן ותשים גבולות לתוכנית החדשה). (אגב, גם תגובה בסגנון "אתה קונה כל בלוף" היא לא בדיוק מכבדת, אבל אין לי באמת ציפיות) הייתי בויכוח הזה לפני עשר שנים, וגם אז לא השתכנעתי. הפעם, כשאני מכיר את הנפשות הפועלות, כולל אלו שכתבו וכותבים את התוכנית, אני משוכנע עוד הרבה פחות. לא כפירה, ולא בגידה. רצון אז לגאול את תוכנית הלימודים בתנ"ך. (אגב, כמו שכבר אמרתי, טעויות - בהחלט, צורך לתקן בוודאי, אבל גם התודעה הזו זרה לך...) לגבי ביקורת המקרא, זו שאלה טובה האם צריך לחשוף מורים. יכול להיות שמורים תמימים לילדים תמימים לא צריכים לדעת את זה. אבל לחסום את הידע הזה ממורים קצת דומה בעיני לרופא שנאסור עליו לנתח גופות מפאת בזיון המת או רופא נשים שנדרוש שלא יסתכל במקומות אסורים. זו העבודה, וכדי שמורים (מסוימים, אולי לא כולם) יוכלו לעשות את עבודתם נאמנה, הם צריכים להיות מודעים לביקורת. אגב, כל האמור לעיל הוא לגבי כפירה וביקורת ממש. רבנים ו"סתם" אנשים יראי שמים הם בקטגוריה אחרת לגמרי (מבחינתי לפחות). ספציפית, לגבי נסיך מצרים, גם אני לא חושב שהוא משהו שצריך ללמד אותו, אבל מי שתמים וחושב להתעלם ממנו, שיהיה בריא. זה סרט שרוב ילדי הציבור שלנו ראו (יותר מפעם אחת...) והם אכן עלולים לרכוש תובנות לא נכונות ממנו (מיסיונריות זה קצת הגזמה, אבל בסדר, נזרום אתך). מורה שיתעלם מהסרט, ולא יבין למה התלמידים שלו חושבים, לדוגמא, שמשה היה איש צעיר ביציאת מצרים, עלול לפספס את התלמידים שלו. לגבי הרב דרוקמן, כן אני יודע, הוא תמיד עשה לכם כאב ראש. חשיבה עצמאית, לא עלינו, לא בדיוק לפי הקו. וגם יש לו מכון הוראה בישיבה. ואפילו של הרצוג... מזל שהוא גדול יותר מכולנו.
13
אחד ועוד אחד הם....
| 23-07-2012 12:21
"גם בתנ"ך, מבקשים היוזמים ללמד את ילדי ישראל נרטיבים שונים על סיפורי התנ"ך." "כך מבקשים בתוכנית החדשה בתנ"ך להאיר את עיני המחנכים והתלמידים כי אבות האומה הם לא בדיוק מה שחשבנו." "איר הס הוא בוגר ישיבה גבוהה ציונית." על פי יאיר הס בוגר ישיבה גבוהה ציונית הרבנים בוועדת התכנית (הרב הדרי הרב אייזמן והרב מדן) והתומכים בה (הרב אריאל הרב דרוקמן ) מבקשים ללמד את ילדי ישראל נרטיבים שונים על סיפורי התנ"ך.וכן הם מבקשים להאיר את עיני המחנכים והתלמידים כי אבות האומה הם לא בדיוק מה שחשבנו. שומו שמים והאזיני ארץ. אם אסורות תגובות של דיבה ולדון הרע כיצד מותר לכתוב דברי דיבה כאלה על רבנים?! אני ממליץ לך לדבר אם מי מהרבנים הנ"ל ולהסיק לבד את המסקנות.
14
מפקח לא מאשר לבד ספרי לימוד-
מורה | 23-07-2012 12:40
יתרה מזאת מר כהן דרש ממהוצאה לערוך תיקונים בספר. מר כהן יוצא יחידה מובחרת איש "גשר" לשעבר הוא ציוני בכל נפשו ומאודו יותר מכמה שחושבים שכל האמת לצידם!!! זה נוגע גם להשתלחות בגב' שליסל ותלמידי חכמים מובהקים שהיו מעורבים בתוכנית החדשה בתנ"ך .(מעניין מורים חרדים שמלמדים בממ"ד לא התרגשו -אין להם רגשי נחיתות
15
למגיב מס' 9
| 23-07-2012 12:49
"כדאי שתברר לפני שאתה כותב דברים שגויים על מו"ר הרב חיים דרוקמן שליט"א, ת"ח ואדם גדול," כדאי שתברר מה דעתו על התכנית.אני עשיתי זאת.
16
מאמר רצוף שקרים והזיות
מורה | 23-07-2012 18:45
אין שום קשר בין תוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך לבין כל המאמרים והחומרים הפסולים שהכותב התייחס אליוהם. המאמר כל כך מנותק מהמציאות ומתוכנית הלימודים החדשה שלא מובן איך כותב המאמר לא התבייש לכתוב את שמו ליד רצף כזה של אמירות הזויות ומנותקות מהמציאות. עיקר הפליאה היא על אתר סרוגים שאפשר לדברים כל כך מנותקים מהמציאות המבוססים על דברי שקר להתפרסם.
17
מי שבכלל מוכן לדבר על לגיטימיות לתכנית התנ"ך החדשה
בר מוח | 24-07-2012 14:16
מראה שהוא חילומי מתחת לכיפה.וכמו שאוהבים לומר אצלנו-לא מודדים את היהדות דרך זקנים וכיפות אלא דרך מה שמתחת, אלא שהמדד הוא לא רק במוסר ודרך ארץ אלא גם באמונה בסיסית באלוקים, בתורה שבכתב ובתורה שבע"פ. אלו כביכול אברים שאי אפשר לחיות בלעדיהם וגם אם יש כל מיני דברים פיקנטיים נחמדים אחרים הם לעולם לא יוכלו לפצות על חסרון כזה בדיוק כמו שבגוף תוספת של שרירים לא תפצה על חסרון של הלב, המוח או הריאות. לגבי הענין של הרב דרוקמן, זה ברור לכל בר דעת שהוציאו ממנו הסכמה ע"י שהראו לו את החלקים החמודים של התכנית בלבד, ידוע שאדם בגילו ועם מה שיש לו על הראש לא יעבור על כל התכנית, ואגב זה לא פעם ראשונה בהיסטוריה שעושים לת"ח טריק מכוער מעין זה.
18
תפסיקו להביא כתבות מעוררות שנאה ומחלוקת אנחנו ערב תשעה
דוד | 26-07-2012 0:17
רבותי, אנחנו ערב תשעה באב. הרב הס יכול לחשוב מה שהוא רוצה. דבר אחד הוא ושכמותיו צריכים להבין - אנחנו לא חיים בבועה - מנותקים מהמציאות באיזו ישיבה מבודדת בשומרון. אנחנו, מורי ישראל, נכנסים יום יום לכיתות של ילדים שראשם באנגלית, במתמטיקה, בפייסבוק ובכוכב נולד. השיטה החרד"לית, השמרנית, גרמה רק לשנאת התנ"ך. הגיע זמן לרענון. רבונו של עולם, תנו לנו לחולל אותו. אם אתם לא סומכים עלינו, תוציאו את ילדכם מחמ"ד, זה לא מבהיל אותנו. כבר מזמן חלק מילדכם מחוץ למערכת. תפסיקו להיות נזונים משמועות, מלשון הרע, משקרים בוטים שמאכילים אתכם כל מיני מטורפים וקנאים. תשתמשו בשכל הישר שלכם, ובעיקר הניחו לציבור הדתי, שנלחם את מלחמתה של הורה בכל תחומי המציאות ולא מסתגר.
19
יאיר - נפלת בפח שטמנו לך מסיתים או שאתה פסיכי.
בלהה | 06-08-2012 19:08
אין בתוכנית החדשה כל תנ"ך בגובה העיניים. כל דבריך שטויות. אם רצית תשומת לב אז קיבלת. חבל רק שתרמת לשנאה ושקרים.