שאלה
לכבוד הרב אביגדור נבנצל שליט"א
בתקופה האחרונה נחשפתי הרבה לתכניות הלימוד בתנ"ך אשר משרד החינוך מפרסם באתר החמ"ד וראיתי שם הרבה דברים יפים ונחמדים שנכתבו על ידי תלמידי חכמים מגוונים שונים בציבור.
אמנם מצאתי שם תכנים שמקורם במלומדים ואנשי מדע היושבים באוניברסיטאות, אך גיליתי שאף בדבריהם ישנם דברים מחכימים, אפילו בדברים המובאים שם בשם נוצרים מצאתי כמה רעיונות נחמדים.
אמנם נמצאו שם גם כמה דברים מעוררי שאט נפש, אך לרוב נשאו הדברים חן בעיני. בדרך כלל הדברים המכוערים שהועלו לאתר ירדו ממנו אחרי שהעירו על כך לאחראים על האתר.
לכן מאוד הופתעתי מהמכתב שכבוד הרב חתם עליו, במכתב נאמר: "בתכנית זו ישנן מגמות וגישות שאינן תואמות את השקפת חז"ל תוך סילוף וגילוי פנים בתורה שלא כהלכה שביסודן עומדות השקפות עולם מקולקלות". עולה מן הדברים שהרב סבור כי יש כאן מגמה שלילית בכלל התכנית ולא רק בקורת על כמה פרטים שבאמת אינם מתאימים.
והנני שואל מדוע? נכון הדבר כי במאמרים רבים שהועלו לאתר ישנה גישה חדשה ללימוד התנ"ך שבאה מעולם המחקר האקדמי, אבל מה רע בכך? למה אי אפשר לקבל את הטוב והיפה מכל דבר?
למה לא להיות 'חכם הלומד מכל אדם'? אמנם נכון הדבר שסגנון זה אינו מצוי כל כך בדברי חז"ל, אך דברי חז"ל בדרך כלל הם רק 'דרש' ואילו באוניברסיטאות מתרכזים בלימוד ה'פשט', ואנו יכולים לקבל ברכה גם מזה וגם מזה, למה לא?
תשובה
מה שאומרים אנשים באוניברסיטאות אינו 'פשט' כלל אלא רעיונות רוח דמיוניים שבאים ממקורות זרים. הדבר בולט מאוד ביחסם של אנשי האוניברסיטה (ואנשים המושפעים מהם) לסוגיית החטאים של קדושי האומה.
חז"ל מסרו לנו בנאמנותם כי כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה והמתבונן בעומק פשטי הכתובים ימצא ראיות רבות לכך (עיין מה שכתבו בשמי בספר שיחות לספר בראשית). חז"ל הבינו את המקרא ביסודיות רבה ודווקא מתוך הירידה לעומק הפשט נאמרה דרשתם!!
אך האנשים המושפעים מהאוניברסיטה קיים אצלם 'כלל' כזה משונה שהדרש סותר את הפשט, הם אומרים: הדרשה שדרשו חז"ל היא דרשה נאה, אך הפשט האמתי הוא מה שלמדת בבית הספר או מה שהחוקרים טוענים.
יהודים אלו לא ישנו את דעתם גם אחרי כל הראיות שנביא להוכיח את דברי חז"ל, הם "יודעים" שהדעה הנכונה בעניין בת שבע היא הדעה האומרת שבת שבע הייתה אשת איש בבואה אל דוד ושכל עניין הגט של היוצאים למלחמת בית דוד לא היה ולא נברא.
יותר מזה אותם יהודים "בטוחים" כי דוד חשק כפשוטו בבת שבע, טענתם היא כי גם דוד הוא בסך הכל בן אדם והוא לא היה יכול לשלוט ביצרו גם כשנודע לו שהיא אשת איש. ומה עם כל ההוכחות מן הפשט, מחז"ל, מהזוהר וכיוצ"ב – אלה הן אמנם דרשות נאות "דרוש וקבל שכר" אבל מה שקרה באמת הוא מה שהם והחוקרים מבינים מהפשט בהבנה שטחית.
היית מאמין על אבא שלך?
נשאל רגע אחד את היהודי הזה- אם היו באים ומספרים לך לא על משיח ה' אלא על אבא שלך שבגיל חמישים ושבע הוא ראה איזה ילדה בת שש או בת שמונה ולמרות שנודע לו שהיא אשת איש הוא לא היה יכול לעמוד ביצרו, האם היית מאמין לסיפור כזה על אביך? הרי אותו אדם היה רותח מזעם על מי שמספר לו סיפור משונה שכזה!.
על הרב קוק זצ"ל או על החזון איש זצ"ל היינו מאמינים שבאחרית ימיהם אחרי שהתעלו במעלות הקדושה והטהרה נכשלו בחטא כזה??? הרי שערות ראשנו סומרות רק לשמע הדברים! הרי כל אחד היה מחזיק את המספר לתמהוני ולמשוגע גמור!
ואם נצרף לכך את אחד מעיקרי היסודות אצלנו: 'אם ראשונים בני מלאכים אנו כבני אנשים' הרי שאם על אחרוני האחרונים איננו מוכנים להאמין ששקעו בתאווה טמאה כזו, כל שכן על הראשונים וקל וחומר בן בנו של קל וחומר על דוד המלך רגל רביעית שבמרכבה!
מי שאומר כן על דוד המלך אינו אומר "פשט"! זוהי סכלות ואטימות לב שאין דוגמתן! זוהי קלות דעת! השקפה נפסדת שכזו על קדושי עליון היא טעות יסודית ושורשית אשר בהכרח באה מהשפעות זרות של גויים!
גם כלי שני לא מועיל בזה
חז"ל במסכת שבת דף עה. אומרים כל הלומד דבר אחד מן האמגושי חייב מיתה ופרש שם רש"י כי אמגושי הוא מין ואסור ללמוד ממנו אפילו דבר תורה לפי שכל דבריו דברי עבודה זרה – התרחק מעליו שלא ישיאך! מי שלומד דברים ממקורות נוצריים הרי הוא נמשך אחרי טעותם של אלה ההופכים דברי אלוקים חיים למדרש טעות ואליל וצריך שלא לשמעו על מנת שלא נטעה גם אנו אחריו!
ועיין שם עוד ברבינו חננאל שפירש שאמגושי הוא כופר בעיקר ונמצינו למדים שאסור ללמוד תורה גם מיהודים כופרים ולא רק מעובדי עבודה זרה.
והעובר על זה ולומד דברי תורה מכופרים הרי עליו אמרה הגמרא שחייב מיתה! אין זה משנה אם לומדים את פירושי המינים והכופרים בתורה באופן ישיר או שלומדים את תוכן דבריהם דרך מלמד שהוא בעצמו מאמין, כל תוכן דברים אשר מקורו במינים וכופרים אסור ללמדו, לא מועיל בזה כלי שני או שלישי.
והנה רש"י מעיד כי העובר על זה ולומד דבריהם הוא מסוכן להמשך אחריהם, ולחרפתנו אנו רואים זאת בעיננו שיהודים מאמינים נמשכים אחרי דברי כפירה ואחרי דברים שרוחם הפוכה מרוח ישראל, וכל זאת בא להם מפני שהם עוברים על דברי הגמרא ולומדים מן האמגושי!
וודאי שכל החפצים בתורת אמת ימנעו מללמוד בעצמם ומללמד הבנים על ידי אנשים ספוגי דעות זרות.
ויהי רצון שמי שהקדושה שלו יכניס בלבנו אמונה אמתית בו ובקדושיו ומהרה יבנה בית מקדשו ויתן חלקנו בתורתו תורת אמת.
ביקרא דאורייתא
צעיר הלוים אביגדר נבנצל
==
הרב אביגדור נבנצל הוא רב העיר העתיקה בירושלים.
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
0 דיונים
מורה לתנ"ך
לדעתי הבעיה המרכזית כיום הינה שבני נוער עדיין לא יודעים על גדלותם של אבותינו וכל גדולי האומה .ובכל מקרה מביעים כבר היום את דעתם "המלומדת" והעניינית גם ללא לימוד בדרך...
לדעתי הבעיה המרכזית כיום הינה שבני נוער עדיין לא יודעים על גדלותם של אבותינו וכל גדולי האומה .ובכל מקרה מביעים כבר היום את דעתם "המלומדת" והעניינית גם ללא לימוד בדרך ביקורת המקרא . אז אני סבורה שנכון להיום כדאי שנתמקד קודם כל בהאדרתם של גדולי האומה ומן הסתם אם ירצו בבגרותם לבדוק ולחקור לעומק נושאים אלו נדע שהם באים מנקודת מבט נכונה ובריאה .
המשך 13:17 23.07.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מקרא דרך חז"ל
כנראה שלא מעניין אותך מה אמר הנביא, שכתב את דבריו ברוח הקודש. אתה פשוט החלטת לבד מהו "צד נמוך וגס", תוך שאתה מצפצף בגסות (וגם בבורות) על דבר ה' בפי...
כנראה שלא מעניין אותך מה אמר הנביא, שכתב את דבריו ברוח הקודש. אתה פשוט החלטת לבד מהו "צד נמוך וגס", תוך שאתה מצפצף בגסות (וגם בבורות) על דבר ה' בפי נביאיו ובפי חז"ל - אתה אפילו לא טורח להשוות את הדעות שלך, הקלוטות מהאויר או מכמה מעיישלך ששמעת, למה שהקב"ה אומר. במקרה הטוב זה פשוט "לא יחפוץ כסיל בתבונה כי אם בהתגלות לבו". במקרה הפחות טוב אתה פשוט כופר בתורה שבכתב ובשעל פה.
המשך 22:29 17.07.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל
דוד המלך היה מצביא ומנהיג בפועל (ולא רק מנהיג רוחני) שלא הסתגר בד' אמותיו ולא ממש הסתגף. כך שההשוואה לוקה בחסר. אגב, איך זה יכול להיות שפשוטי העם בתקופת התנ"ך...
דוד המלך היה מצביא ומנהיג בפועל (ולא רק מנהיג רוחני) שלא הסתגר בד' אמותיו ולא ממש הסתגף. כך שההשוואה לוקה בחסר. אגב, איך זה יכול להיות שפשוטי העם בתקופת התנ"ך לא פעם עשו מעשים שאף היום ייחשבו למעשי זוועה (פרשת הפילגש בגבעה), ואילו חכמיהם ומנהיגיהם היו קדושי עליון? אם כל הכבוד, דברי הרב מזכירים בדיחה ישנה. איך יודעים שאברהם אבינו חבש כיפה? מקרא מפורש: "ויקם וילך". הייתכן שאברהם אבינו בכבודו ובעצמו הלך ללא כיפה?! באותה נימה ובאותו סגנון נולדו שאר הפירושים והדרשות, מתוך מגמה ברורה לעשות גלוריפיקציה לדמותם של גדולי האומה. דוד המלך לא חטא, ואנחנו נעשה אלף שמיניות באוויר כדי להוכיח זאת, אף שהפסוקים אומרים את ההפך.
המשך 21:47 17.07.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כ"כ גסים, והסתכלות שמעלה את הצד הנמוך של החיים לכאלה גדלים, עד כדי כך שאפילו ניחוח מסויים של סטייה מינית נודף מהם, יכולים לנבע רק מנפש טמאה וירודה, ולא משנה...
כ"כ גסים, והסתכלות שמעלה את הצד הנמוך של החיים לכאלה גדלים, עד כדי כך שאפילו ניחוח מסויים של סטייה מינית נודף מהם, יכולים לנבע רק מנפש טמאה וירודה, ולא משנה באיזה עטיפות של אינטיליגנציה ופלפולים הדבירם ייעטפו. הסקסיסטיות המודגשת שבדברים כ"כ דוחה שאפילו אדם חילוני לגמרי יחוש אי נוחות כלפיהם, עוד הרבה לפני הענין של יראת שמים והערכה מוחלטת ובלתי תלויה כלפי אבות ואמהות האומה קדושי עליוני עליונים. הדברים אכן עצובים מאד כאשר מתברר פרצופו האמיתי של אותו האיש שזכויות רבות עומדות לו. אך למרבה הצער זה ממש לא המקרה הראשון ועל כגון זה כבר אמרה הגמרא בחגיגה בהקשר של אלישע בן אבויה,רבו של רבי מאיר, שנכנס לפרדס ולבסוף קיצץ בנטיעות, "אל תאמין בעצמך עד יום מותך"- שאפילו יוחנן כהן גדול שהיה כהן גדול 80 שנה לבסוף נעשה צדוקי.
המשך 20:46 17.07.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
כל מי שחושב שהרב נבנצאל שליט"א הם נגד הרב מדן שליט"א טועה. הרב נבנצאל מתייחס לגישה שקיים אצל האקדמאים שכשלא נראה להם דברי חז"ל, שכשנראה שיש סתירה בין חז"ל לפשט הכתוב,...
כל מי שחושב שהרב נבנצאל שליט"א הם נגד הרב מדן שליט"א טועה. הרב נבנצאל מתייחס לגישה שקיים אצל האקדמאים שכשלא נראה להם דברי חז"ל, שכשנראה שיש סתירה בין חז"ל לפשט הכתוב, הם פשוט מעדיפים את הפשט שלהם בכתוב, למרות שאין להם יסודות בדברי חז"ל לומר כך. יש לזכור שהרב מדן דיבר מתוך ועל בסיס דברי חז"ל ולא על בסיס מחשבות שלו. יתכן מאוד שהרב נבנצאל שליט"א יחלוק, אבל ודאי שלא יגיד שאלו דברי כפירה. לצערי יש תחושה שה"משמשים" של הרבנים נוטים להעוות את דבריהם.
המשך 19:17 17.07.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מקרא דרך חז"ל
זה ממש לא משנה מי נחשב יותר ממי - אפשר פשוט לקרוא את הדברים ולראות מי משכנע יותר. גמרא פשוטה אחת שמצביעה באופן בלתי-משתמע-לשתי-פנים נגד הרב נבנצל כבר הבאתי בתגובה...
זה ממש לא משנה מי נחשב יותר ממי - אפשר פשוט לקרוא את הדברים ולראות מי משכנע יותר. גמרא פשוטה אחת שמצביעה באופן בלתי-משתמע-לשתי-פנים נגד הרב נבנצל כבר הבאתי בתגובה הקודמת. באמת, אם נתחיל למדוד מי גדול ממי לא נגיע לשום מקום. בדומה לכך כבר כתב הרי"ד (בתשובותיו, סימן א): "אין לנו כח ודעת לשקול בפלס הרים מי גדול מחברו, הלכך נניח הרבנים ההמה עליהם השלום בכבודם ונחזור לבינת הספרים לראות להיכן הדין נוטה". כל מילה נוספת מיותרת.
המשך 16:35 17.07.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שעור קומה כהרב נבנצל ועוד, שקטנם עבה ממותנו, מראה על הטיפשות והקטנות שמוליכות את נפשו הדלה
14:58 17.07.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מקרא דרך חז"ל
בספרו על פרשת דוד ובת שבע הביא הרב יעקב מדן את טענות הרב נבנצל כפי שהן מופיעות בספרו "שיחות לספר בראשית" ודחה אותן בטוב טעם, יעויין שם. חוץ מזה כדאי...
בספרו על פרשת דוד ובת שבע הביא הרב יעקב מדן את טענות הרב נבנצל כפי שהן מופיעות בספרו "שיחות לספר בראשית" ודחה אותן בטוב טעם, יעויין שם. חוץ מזה כדאי תמיד להזכיר שהשיטה הסבורה שדוד חטא באשת איש ממש (ואף אנס את בת שבע!) מופיעה בגמרא כתובות ט., ושם משתמע שהיא שהעיקרית (יעוין ברשב"א, שעושה את הקישור למחלוקת התנאים בנוגע לאופן הפעולה של גט מלחמות בית דוד). לא מובן מדוע לקחת דעה של חז"ל שדוד לא חטא באשת איש, שמפשט הסוגיה בשבת נו. נראה שנדחתה, ולהפוך אותה לעיקר העיקרים.
המשך 14:06 17.07.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בלפור רומנוב
סוף סוף, תלמיד חכם חרדי חוזר ואומר מה שאומר הרב זייני. עכשיו גם המזרחונקס יאמינו שיש בעיה בתוכנית החמד.
12:20 17.07.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ן
10:11 17.07.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר