ל"ג עובדות על ל"ג בעומר, אש ומרשמלו | יצאנו לדרך

ל"ג עובדות על ל"ג בעומר, אש ומרשמלו | יצאנו לדרך

מנסים להעביר את הזמן במדורה? הכנו לכם 33 עובדות לא בהכרח חשובות על אש, מדורה ובכלל על החג: למה סמי הכבאי נגד האסלאם, מי נענש על אכילת מרשמלו, ולמה חלק מיהודי תימן לא חוגגים את ל"ג בעומר?

מדוע בכלל חוגגים? ל"ג עובדות על ל"ג בעומר
  צילום: שאטרסטוק

1. מקור ל"ג בעומר: על פי הגמרא (יבמות ס"ב ע"ב) שנים עשר אלף תלמידיו של רבי עקיבא מתו בפרק הזמן שמפסח ועד עצרת. בגמרא לא מוזכר שתלמידיו של רבי עקיבא פסקו מלמות בל"ג בעומר.

אחד המקורות הראשונים שמזכיר זאת הוא מחכמי צרפת ואשכנז – ספר "המנהיג" שכותב שמצא שתלמידיו של רבי עקיבא מתו "מפסח ועד פרוס עצרת" – המילה "פרוס" משמעותה כמו לפרוס לחצי החודש – 15 יום. לכן ט"ו יום קודם העצרת "זהו ל"ג בעומר", כך לשונו של המנהיג.

2. מי מדליק ראשון לכבוד רבי שמעון בר יוחאי על גג ציון קברו? האדמו"ר מבויאן. אי שם לפני 200 שנה, האדמו"ר מרוז'ין קנה את זכות ההדלקה על קברו של הרשב"י, וענף מצאצאיו – חסידות בויאן – ירש את זכות ההדלקה המסורתית הראשונה. במירון תמצאו כמובן עוד חסידויות רבות שמדליקות באופן מסורתי סביב ציונו של רשב"י.

כבר משועממים? חכו להמשך. צילום: שאטרסטוק

3. תהלוכת ל"ג בעומר של חב"ד. צעירי החסידות צועדים בי"ח באייר על פי הוראתו של הרבי מלובביץ' ברחבי העולם עם ססמאות ושלטים של אהבת ישראל, אהבת ה' וכמובן המשיח. בשנת 1991 שלח הרב יוסף הכט לרבי מכתב בו העלה חשש כי הנפת שלטים בנושא גאולה ירחיקו משתתפים מהתהלוכה, וזאת לאחר דיון שהתקיים בין פעילי חב"ד בעיר אילת. אכן, לקראת ל"ג בעומר באותה שנה הגיע הוראה ממזכירות הרבי להסיר את שלטי "הגיע זמן הגאולה". בתהלוכה עצמה השאירו את השלטים בכל זאת.

4. עלייה למירון להילולת רבי שמעון בר יוחאי. היו שהתנגדו לכך. החת"ם סופר אומר כי שמע שבעיר צפת עורכים הילולא דרבי שמעון בר יוחאי אבל תמה על המנהג: "לקבוע מועד שלא נעשה בו נס ולא הוזכר בש"ס ופוסקים בשום מקום ורמז רמיזה, רק מניעת הספד ותענית…לעשות יום שמחה והדלקה ובמקום ידוע דווקא…לא ידעתי אם רשאים לעשות כן".

הדלקה במירון. צילום: David Cohen/Flash90

5. חלאקה: נוהגים לספר את הילד בהגיעו לגיל 3 דווקא בל"ג בעומר במירון. יש למנהג שורשים עוד כשהיו עולים לקבר שמואל הנביא ביום פטירתו (כ"ח אייר על פי המסורת) וגם שם היו מגלחים את ראשם של הילדים הקטנים ונותנים תרומה לעניים כמשקל השיער. חלק מההתנגדות למנהג נובע מכך שכך היו נוהגים באסלאם: לגלח שערות הילדים הקטנים בקברי הקדושים להם. מכאן הסברה לשם הערבי של המנהג. בכלל יש מי שאומר שהמנהג תמוה שהוא מורה לשמוח בבית קברות – מקום שאין נוהגים בו קלות ראש. בכל זאת ובכל מקרה, המנהג פשט ואינו מתייחס לעדה מסויימת אלא נהוג בקרב ספרדים, תימנים, ואשכנזים כאחד.

6. מרד בר כוכבא החל בשנת 135 לספירה והיה המרד השלישי בתקופה לא קצרה נגד האימפרייה הרומאית הגדולה. בר כוכבא קיבל חיזוק מלא אשר רבי עקיבא. על פי התלמוד הירושלמי רבי עקיבא היה מכנה את בר כוכבא "המלך המשיח". רבי יוחנן בן תורתא פחות לא בהכרח חשב שהמשיח הוא בר כוכבא, והשיב לרבי עקיבא: "עקיבא, יעלו עשבים בלחייך, ועדיין בן דוד לא יבוא". כיום אנחנו מכירים יותר מ-300 מערות מסתור ביהודה ובגליל שנחפרו כהכנה למרד. הרומאים איתרו את פתחי האוורור של מערכות המסתור, ועל ידי הדלקת מדורות בקרבתם נכנס העשן פנימה והמחסור בחמצן והביא להריגת המורדים באימפריה או שנאלצו להיכנע. זהו אחד ההסברים לניצחון הרומאים. ל"ג בעומר נקשר לבר כוכבא בעקבות המשואות שהיו מדליקים המורדים.

7. מנהגי חץ וקשת התחילו בחיבור ל"ג בעומר עם קישור למרד בר כוכבא. כך, למשל, בעיתון חרות בשנת 1961: "ל"ג בעומר – המועד 'ללמד בני יהודה קשת'. ל"ג בעומר הינו המועד בו מתכנסים מדי שנה טובי הקלעים הנמצאים במסגרת הגדנ"ע מכל רחבי הארץ". מספר המשתתפים בתחרות היו 1200 גדנ"עים וגדנ"עיות.

8. גילוח בל"ג בעומר: למרות שמנהגי אבלות פוסקים בל"ג בעומר, צריך לזכור שלמנהג הספרדים נפסקים ימי האבלות רק ביום ה-34. כך, מותר בלילה לשמוח ולשיר מסביב למדורות, אבל עדיין אסור להסתפר ולהתגלח עד בוקרו של יום ל"ד בעומר. יש מי שסובר כחכמי הקבלה שלא להסתפר עד ערב חג השבועות. בכלל בספירת העומר התיר הרב ליכטנשטיין להתגלח משום שהחמיר בכבוד השבת – ולדעתו יש בזה אפילו אולי חובה להתגלח לכבוד שבת בספירת העומר (בבין המצרים, לעומת ספירת העומר, לא היה מתגלח הרב).

ספר המנהיג. המקור הראשון בספרי הפסיקה לל"ג בעומר.

9. רבי משה איסרליש – הרמ"א נולד בשנת של"ג, חי ל"ג שנים, ונפטר בל"ג בעומר וכתב ל"ג ספרים. הפתגם הנחמד שעבר במסורת אצל חכמי פולין כנראה שגוי. הרמ"א לא חי ל"ג שנים אלא נפטר בהיותו בערך בן 40, וחיבר פחות מ-33 ספרים. בכך שנפטר בל"ג בעומר נהגו יהודי פולין לעלות לקברו בחג והיו נוסעים לקרקאוב לסעודת מצווה גדולה, כפי שיהודי ארץ ישראל היו עולים למירון.

10. פסגתו של הר מירון, עליו נערכת הילולת רשב"י, היא הגבוהה ממערב לירדן ומתנשאת לגובה של 1,204 מטר מעל פני הים (הר החרמון גבוה יותר מן הסתם). אגב, פעם פסגתו של ההר הייתה גבוהה ב-4 מטרים אך צה"ל שיטח מעט את פסגת ההר כדי להקים בסיס צבאי. פרט לציונו של קבר רשב"י, יש עדויות כי גם הלל ושמאי ותלמידיהם קבורים במירון.

11. הדרדעים – פלג ביהדות תימן שקמו סביב תלמידיו של הרב יחיא קאפח, יצאו נגד השפעות של הקבלה ביהדות וטענו כי ספר הזוהר לא נכתב על ידי רבי שמעון בר יוחאי אלא על ידי רבי משה די ליאון מהמאה ה-13 בלבד. מאליו, ביום ל"ג בעומר נוהגים הדרדעים ש…בעצם אין שום מנהגים אלא נוהגים כבכל ימי ספירת העומר ולא מתירים להינשא ביום הזה וכל שכן שלא חוגגים.  הרב יחיא קאפח, אגב, היה סבו של הרב יוסף קאפח, חבר בית הדין הרבני הגדול בישראל, ומתרגם ספרי הרמב"ם ורס"ג מערבית לעברית.

12. בל"ג בעומר 1948 קם צה"ל לראשונה עם פקודתו של בן גוריון, התאריך הסמלי לא סתם: ל"ג בעומר ציין סמל לגבורה, לעצמאות ולציונות. בתאריך זה התקיים ייסוד הפלמ"ח בשנת 1942, ייסוד הגדנ"ע בשנת 1941, וגם תנועת בני עקיבא נוסדה בל"ג בעומר 1929. לשכת ההסברה החטיבתית של ההגנה פרסמה בל"ג בעומר תש"ח: "ביום זה נעלה את גידולי הגבורה ועלילות התפארת שבפרשת מרד בר כוכבא. נעלה את דמויות הענקים של רבי עקיבא, בר כוכבא המסמלות את שני האופקים של הגבורה הישראלית שלאחר החורבן – גבורת הרוח המקודשת וגבורת הזרוע הנידחת".

13. מיזם מסביב למדורה – מיזם הפועל זו השנה הרביעית ברציפות, מזמין ישראלים מכל הארץ להיפגש לשיח בלתי אמצעי עם מייסדי המדינה. מאות מפגשים צפויים להתקיים במהלך ערב ל"ג בעומר והימים הסמוכים לו בכל רחבי הארץ. מטרת המיזם היא לאפשר לדור הצעיר להיחשף ולהכיר את סיפור הקמת המדינה ממקור ראשון, וכן לתת את הבמה והכבוד הראוי לדור מייסדי המדינה. כטבעו של עולם, דור המייסדים הולך ונעלם והשנים הללו הן ההזדמנות האחרונה לשמוע את סיפור הקמת המדינה ממקור ראשון, באופן אישי ובלתי אמצעי.

14. שירו הידוע של נתן אלתרמן "מסביב למדורה" פורסם ב-7 במאי 1948 וכולו הלל לפלמ"ח ולדור המייסדים. גידי גוב ולהקת הנח"ל לא קיבלו את השיר שהלחין יאיר רונזבלום בעקבות סכסוך סביב התכנית "הלהקה" – והשיר עבר אל צוות הווי חטיבת הצנחנים ושלישיית פיקוד מרכז יחד עם דורית ראובני.

15. בדרך לצלות מרשמלו? למרות שה-30 באוגוסט הוא יום המרשמלו הצלוי העולמי, בל"ג בעומר רבים לא מוותרים על התענוג. המרשמלו התחיל אי שם לפני כ-2000 שנה במצרים והיה ממתק המיועד למלכי מצרים, הפרעונים. אם אזרח מן השורה היה מעז לאכול את המרשמלו המלכותי – הוא היה נענש. אגב, מחקרים מראים שגם דובי קוטב חובבי מרשמלו בין ארוחות. שם, כידוע, אין מדורות.

16. הסוד לתפוחי אדמה מעולים: עטפתם את תפוחי האדמה בנייר כסף והשלכתם למעמקי המדורה. מה עכשיו? כל הטיפים: קודם כל לא כדאי להכניס את תפו"א בתחילת ההדלקה – האש החזקה תהפוך אותם לגחלים שחורים שלא בריאים. לכן כדאי לחכות שהאש תרד מעט וגם אז לשים את תפוחי האדמה בצידי המדורה. נייר הכסף אגב עוזר לתפוח האדמה להתרכך יותר. לא לשכוח. כמה זמן לוקח? לתפוחי האדמה מספיקים 20 דקות עד חצי שעה במדורה כדי להיות מוכנים לאכילה.

17. אם במקרה אתם צמחוניים וסוגיית על-האש לא רלוונטית לכם, קבלו מתכון לשיפודי ירקות במרינדה גאונית: מצרכים | 1 כוס עגבניות שרי, 1 פלפל אדום חתוך לריבועים, 1 פלפל כתום חתוך לריבועים, 1 פלפל צהוב חתוך לריבועים, 1 בצל סגול  חתוך לריבועים, 2 זוקיני פרוסים לעיגולים עבים, 2 קישואים צהובים פרוסים לעיגולים עבים, 1 חציל צר וארוך פרוס לעיגולים עבים | למרינדה:1/4 כוס שמן זית, 3 שיני שום, כתושות, 1 כף תערובת תיבול איטלקי (או תערובת של אורגנו + בזיליקום + פטרוזיליה מיובשים), 1 כף חרדל דיז'ון, מלח גס ופלפל שחור טחון טרי.

אופן ההכנה: 1. מחממים גריל או פלנצ'ה לחום בינוני גבוה | 2. בקערה קטנה, מערבבים יחד את מרכיבי המרינדה, ומתבלים במלח ופלפל שחור לפי הטעם | 3. משפדים את הירקות על שיפודים, ומברישים בנדיבות במרינדה. מניחים על מגש בצד במשך 10-15 דקות | 4. מעבירים את השיפודים למנגל, מדי פעם הופכים, עד הירקות חרוכים קלות, במשך 10-12 דקות. יוצקים מעל עוד מהמרינדה, אם צריך. מגישים מיד.

מיזם מסביב למדורה עם דור המייסדים

18. מה עושים אם יש לא עלינו כוויה? קודם כל להרחיק ממקור הכוויה. לאחר מכן לשטוף במים קרים (אבל לא במי קרח או קרחונים). חשוב להסיר את הביגוד שכן הם יכולים לאגור חום (אבל לא בגדים שנדבקו בכוח). יש להשתמש במכשיר המיוחד לטיפול מיידי בכוויות. לאחר הטיפול המיידי, אם הכוויה היא רחבה – יש לפנות להמשך טיפול רפואי. חשוב להשאיר את מקום הפציעה סטירילי כדי למנוע זיהומים. הכי חשוב: בלי תרופות סבתא (מריחת שמן או יוגורט וכדומה). מומלץ להצטייד לפני המדורה בתכשירים להרגעה טיפול במקרה של כוויה.

19. הוראות המשרד להגנת הסביבה לצמצום זיהום האוויר שעולה בימי ל"ג בעומר: אל תזרקו ותשליכו למדורה: עצים צבועים בצבע או לכה, בקבוקי פלסטיק, פחיות משקה, שקיות ניילון, כוסות וצלחות וסכו"ם חד פעמי מפלסטיק וכלים מקלקר –  שריפת חומרים אלו גורמים לפלטיה של חומרים מסרטנים ובנוסף מלווים בריחות רעים. גם לא ברזלים, זכוכיות ואבנים – אבנים יכולות להתפוצץ מחומה של האש ושברי האבנים עלולים לעוף בכוח ולהביא לסכנה ממשית. הימנעו מכריתת עצים ושיחים, ובסוף המדורה כסו את הגחלים במים או בחול.

20. חשוב לדעת שהשנה: ישנו איסור הדלקות מדורות בשטחים פתוחים בשל מזג האוויר. רב טפסר דדי שמחי הוציא צו האוסר על הדלקת מדורות המותרות רק במקומות המורשים לכך מחשש להתלקחות. כל הפרטים כאן. זו לא הפעם הראשונה מן הסתם. לדוגמא, עיתון הצופה בשנת 1952 פרסם על דליקות רבות שקרו בירושלים בעקבות השרב: "שלוש דליקות פרצו במשך יום אתמול בירושלים, אז אחזה בקוצים ושברי עצים במגרש ריק ליד בית המעלות ששם הקימו ילדים בשעות הבוקר דחליל למדורה לקראת ל"ג בעומר, אך המדורה התלקחה טרם זמנה".

21.הכבאים הראשונים במושבות: כבר בשנת 1897 קמה קבוצת הכבאים הראשונה ביישוב החדש על פי הוראתו ומימונו של הברון מרוטשילד. קבוצה של 32 מתנדבים התאגדה במושבה זכרון יעקב לצוות כבאות ראשוני, בעקבות דליקות שפשטו ביקבים של הברון בזכרון יעקב ובראשון לציון. הברון רוטשילד העביר צוות כיבוי היישר מפריז: מצינורות, סולמות ועד משאבות וגרזנים, וגם מדים מיוחדים שכללו חגורות עור וכובעי נחושת. בראש הצוות עמד אליהו קנטור. אגב, רק שנה שעברה התקבלה החלטה לשלב בטקס הדלקת המשואות גם לוחם-אש של הכבאות וההצלה בישראל.

22. אם יש לכם ילד, לשכן שלכם יש ילד, או בכלל מכירים ילדים – אתם בטח מכירים את סמי הכבאי: סדרת הטלוויזיה הבריטית שכבשה כמעט כל ילד בעולם. הסדרה החינוכית שמטרתה בטיחות באש וללמד ילדים פרטים חשובים על בטיחות. אבל עם השנים הסדרה עצמה "ספגה אש" לא קטנה: באחד הפרקים נטען כי סמי הכבאי דורך על דף מהקוראן והיא בעצם נגד האסלאם, או שהסדרה היא דווקא שוביניסטית והדמות הנשית היחידה בצוות כבאות והצלה היא פני שזוכה לזמן מסך לא גדול. יוצר הסדרה התנער כך ואמר: "הסדרה נועדה לחנך את הקהל הצעיר על בטיחות באש, ולא מעודדת גיוס גברים או נשים לכוחות הכבאות וההצלה".

23. פירמוניה או מציתן – הפרעה נפשית שסממנה הדחף להבעיר כל דבר בלי חדוות גרימת הנזק אלא לשם סיפוק הנאה בלבד. פרופסור מקדונלד במאמרו "האיום להרג" משנת 1963 גילה כי פירמוניה היא אחת מ-3 תכונות שאם ילד מאובחן בהם הוא יגדל כנראה להיות רוצח סדרתי. שתי התכונות האחרות הן: הרטבת לילה לאחר גיל 5 ובתדירות של פעמיים בשבוע, וגם אכזריות לבעלי חיים.

24. פירופוביה – פחד חריג ולא-רציונאלי מאש ולהבות, אפילו שלהבת הנר או מדורה או כל סוגי האש. פחד קיצוני מאש יכול להגיע עד כדי היעדרות מימי הולדת (בשל הנרות על העוגה). מחשבות חרדתיות יכולות להגיע לפירופוב אפילו מהרחת עשן, וגם מראות של אש בטלוויזיה או בסרטים יכולים להשפיע על כך עד כדי קשיי נשימה, בחילות, הקאות והתקפי פאניקה. ניתן לטפל בחרדה. אגב, אחוז גדול יחסית מהאוכלוסייה ובכלל אחוזים גבוהים בילדים, סובלים מפירופוביה, בדקו את סביבתכם.

25אש בשמיים שלהבת מעל, נוגה וצדק טובים בחלל, זודיאק סובב מסתובב הגלגל – מהומה…" הלהיט הענק מתחילת שנות ה-90 דווקא אכזב בתחרות קדם-האירוויזיון והגיע למקום התשיעי בלבד. הלהיט בביצועו של ירון חדד, נכתב על ידי דודו ברק והולחן על ידי יוני רועה. במצעד השנתי של רשת ג' בשנת 1992 הוא כבר התייצב במקום החמישי המכובד, נחמה פורתא על הקדם-אירוויזיון.

26. אם כבר אש בשמיים, שריפה – היא חלק מארבע מיתות בית דין: סקילה, שרפה, הרג, וחנק. אבל במשנה בסנהדרין (פרק ז משנה א) דווקא רבי שמעון בר יוחאי, למרבה האירוניה, משנה את הסדר ושם את השרפה במקום הראשון: רבי שמעון אומר, שרפה, סקילה, חנק, והרג. איך שרפו בבית דין? לא שרפו כמובן את האדם בעודו חי, אלא: "היו משקעין אותו בזבל עד ארכובותיו ונותנים סודר קשה לתוך הרך וכורך על צווארו ושני עדיו זה מושך אצלו וזה מושך אצלו עד שהוא פותח את פיו ומתיכים את הבדיל ואת העופרת וכיוצא בהן והוא זורק לתוך פיו והיא יורדת ושורפת את בני מעיו" (רמב"ם הלכות סנהדרין)

27. ועוד בהלכות שריפה: פסק הלכה של הרב אבינר לאחר שהכנסייה הנוצרית בנוטרדאם בפאריז עלתה באש. האם יש להצטער על כך? "אין זו עבודתנו לעת עתה. אין מצווה לחפש כנסיות נוצריות בחוץ לארץ ולשרוף אותן. בארצנו הקדושה, הנושא יותר מסובך. אכן הרבי מסאטמר כתב כאחד מהנימוקים שלו לא לעלות לארץ, כי כאן יש מצווה לשרוף כנסיות, וכיוון שלא עושים זאת, גם עוברים על איסור.  אך הגרמ"מ כשר בספר התקופה הגדולה דחה דבריו, על פי מדרש, שאומר לא לשרוף, שאם נשרף, נצטרך שוב לבנות, וזו עבירה יותר גדולה לבנות מאשר להשאיר (עיין בעניין זה ספרנו 'עלה נעלה' – מענה לספר ויואל משה של הרבי מסטמר סי' לח). גם את הכנסייה הזאת בפאריז ודאי יבנו מחדש". נשיא צרפת עמנואל מקרון נשא נאום אופטימי לאומה הצרפתית בו התחייב כי הכנסייה תיבנה תוך 5 שנים.

28. השרפה בשנת 1702 בלבוב השפיעה על לימוד התורה עד ימינו: הפני יהושע מתאר בהקדמתו לספר את השריפה שקראה בעיר כתוצאה של פיצוץ מחסני אבק שריפה בעיר שהביאה להחרבת ביתו ובתים נוספים בעיר וכתוצאה מכך גם נספו אשתו הראשונה, אמה וסבה, כמו גם בתו הקטנה של הפני יהושע: "מראה אש הגדולה המתלקחת…ונהרגו כשישה ושלושים נפשות קדושות מישראל".

הרב יהושע פלק מספר שהוא נלכד תחת קורות הבית הבוערות מאש, ושם בעודו חושש לחייו התפלל לאל: "אם יהיה אלוקים עמדי והוציאני מן המקום הזה בשלום…לא אמנע עצמי מכותלי בית המדרש ולשקוד על דלתי העיון בסוגיות הש"ס" – ככה בעצם נולדו חידושי הפני יהושע שמשפיעים על עולם הישיבות עד ימינו.

29השריפה הגדולה של רומא בשנת 64 לספירה נמשכה 6-9 ימים ונירון קיסר שילם מכספו לשיקום העיר ופתח את בתיו המפוארים לטובת תושבי העיר שנותרו חסרי בית ומזון. אבל ההיסטוריון טקיטוס כותב שתושבי רומא חשדו בנדיבות ליבו של נירון קיסר ששמו יצא באכזריותו ושחיתותו – והשמועה הרווחת הייתה שהשריפה הייתה ביוזמתו של נירון עצמו, שאף אמרו עליו שבעוד רומא נשרפת, צפה נירון מרחוק וניגן ושר. עוד שריפה ענקית התקיימה בלונדון בקיץ 1666 ומספר ההרוגים כתוצאה מהשריפה שסגרה על התושבים – מגיע במחקר גם לאלפים. השריפה כילתה את רוב בנייני העיר ומאז חל איסור לבנות גג מקש בלונדון. הסיבה לשריפת הענק בלונדון הייתה בגלל אופה של המלך שנרדם בעת האפייה. 320 שנים לאחר מכן התנצלה המאפייה על השריפה.

30. הדרך היחידה לזהות את הכיתוב על טבעת הכוח של סאורון, הנבל העיקרי בסדרת הספרים שר הטבעות – היא רק דרך אש: "טבעת אחת להשיב את כולן, באפלה לכבלן". כך גם הדרך היחידה להשמיד את הטבעת: בלבה במקום בו היא נוצרה: הר הגזירה.

31. לאחר שחאליסי שרפה את מעלה המלך בפרק 5 בעונה ה-8 בסדרה משחקי הכס, נשאלו אימהות שקראו לבנותיהן חאליסי אם הן עדיין שמחות על השם שבחרו. כך אחת האמהות אמרה: "אני קצת מאוכזבת שעלה לה הכוח לראש, זה לא קול". לעומת זאת בראיון שערכנו עם אחת האימהות מטקסס ארה"ב, אמרה לנו קת'רין: "אני לא יודעת למה אנשים היו מזועזעים ממה שהיא הייתה צריכה לעשות דרך אש ודם".

32. לפי המערכון של מונטי פייתון: איך ניתן לזהות מכשפה לפני עלייתה על המוקד? מאוד פשוט: מה עושים למכשפות? שורפים אותן. ומה עוד שורפים חוץ ממכשפות? עץ. ואיך נגלה אם היא עשויה מעץ? נבדוק אם היא צפה במים. מה עוד צף במים? ברווז. מכאן: אם היא שוקלת כמו ברווז, זה אומר שהיא עשויה מעץ וזה אומר שהיא מכשפה.

33. האם יש חופש מהעבודה בל"ג בעומר? התשובה היא שלילית. ל"ג בעומר אינו מוגדר כיום חג ועובדים רשאים להיעדר מל"ג בעומר רק על חשבון ימי החופשה השנתית. אז כן לשמוח, אבל לא יותר מדי…למחרת יום עבודה רגיל לכל דבר. בהצלחה וחג שמח.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
פסטיבל לג בעומר במירון - וודסטוק של החרדים
אין הבדל | 22-05-2019 9:35
כשתהייו במירון תראו שאין שום קשר ליהדות
2
לג בעומר
ירחמיאל | 22-05-2019 20:00
הלכות כחול על שפת הים .על מנהג שאין לו קשר לתורה. נחגג לפי היהדות בל״ג בעומר לפי התורה ל״ג הוא במועד אחר בכלל.הרבנים יאמרו לך מצוה לאכול תפוחי אדמה כי אחרת לא טעמת טעמו של חג וכל המרבה הרי זה משובח
3
יפה! ...
שלום | 25-04-2021 8:34
יפה!
4
שאול
נועם | 04-09-2023 17:36
שאול מופז מנהיג היהודים