שלא נדע: מה עושים במקרה של כוויה - סרוגים

שלא נדע: מה עושים במקרה של כוויה

כיצד להיזהר ולמנוע כוויות, כיצד לטפל ,מה לעשות ובעיקר מה לא לעשות בעת כוויה. ברי גולדברג רוקח ויועץ לאלטמן רוקחות טבעית עם כל התשובות לקראת החג החם של השנה.

author-image
שלא נדע: מה עושים במקרה של כוויה
  פלאש90

מדי שנה בל"ג בעומר נפגעים עשרות ילדים בזמן השהייה ליד מדורות ומתקני מנגל. מספר הפניות לחדר מיון בקרב ילדים ונוער (עד גיל 18 שנה) בגלל כוויות, הינו פי 3 בהשוואה לשאר ימות השנה ואף מהוות הסיבה הרביעית לתמותה בגילאים אלה.

כוויות נחשבות לפגיעה קשה, גורמות לכאבים ולסבל, לעתים מצריכות אשפוז ממושך, ויכולות לגרום להתייבשות בגלל אבדן נוזלים ודם. כשהן מכסות חלקים נרחבים מהעור כוויות עלולות להיות מסוכנות, ובמיוחד בפעוטות עד גיל 4, שעורם עדין ושטחי. הכוויה ביחס לגוף כה קטן עלולה להיות משמעותית.

מהי כוויה?

כוויה היא פגיעה בעור או הריסתו בחום, ונזקיה ממשיכים להתהוות גם לאחר סילוק מקור החום. חומרת הכווייה תלויה בשטחה. ככל שהשטח רחב יותר מצבו של הנפגע מסוכן יותר. משמעותי גם גילו של הנפגע, והסכנה לחייהם של קשישים וילדים גדולה יותר גם כששטח הכווייה אינו גדול. גורמים נוספים תלויים במצב הבריאות הכללי של הנפגע ומהם חלקי הגוף שנפגעו. ולכן, בטיפול בכוויות כל דקה קובעת ומהירות התגובה היא משמעותית. למרבה המזל, רוב הכוויות הן שטחיות וקלות יחסית לטיפול.

כוויות נחלקות לשלוש דרגות:

דרגה 1 – אודם שנוצר בשכבת העור החיצונית (אפידרמיס), לדוגמה במגע עם גץ חם או תפוח אדמה לוהט.

דרגה 2 – אודם חזק ושלפוחיות. כוויות מדרגה שנייה נחלקות לשטחיות ועמוקות, כשהפגיעה מתרחשת בשכבת העור החיצונית ובבאה מתחתיה. בפגיעה שטחית בעור עשוי להשתקם בתוך מספר שבועות, בפגיעה עמוקה הריפוי יארך זמן ממושך יותר ותישאר צלקת.

דרגה 3 – עור חרוך, שחור, חסר תחושה. פגיעה קשה בכל שכבות העור.

עקרונות טיפול מיידי בכוויות:

הכוויה הינה פציעה מיוחדת ושונה ממרבית הפציעות שכן היא פציעה דינאמית. גם לאחר הרחקת גורם הפציעה, מנגנון הפגיעה ברקמה ממשיכה והנזק ממשיך להתפתח. חשיבותו של הטיפול המיידי הוא להפסיק את תהליך הכוויה, לקרר,לספק הקלה מכאב וכיסוי הכוויה.

מה עושים במקרה של כוויה?

1. יש להרחיק ממקור הכוויה.

2. שוטפים במים קרים, בצינור או במקלחת. הקירור מרחיק את החום ומונע את התקדמות תהליך הכוויה, מפחית את הכאב, ויכול להפחית אודם. אין לקרר בעזרת מי קרח או קרחונים שכן קירור מוגזם יכול לפגוע ברקמןת קירור אזורי גוף נרחבים ע"י מים קרים יכול גם להוביל למצב של איבוד חום גוף, hypothermia במיוחד אצל ילדים.

3. חשוב להסיר את הביגוד שכן הם יכולים לאגור בתוכם חום. אך, לא בגדים שנדבקו בכח !!

4. משתמשים בתכשיר המיועד לטיפול מיידי בכוויות (כמו ג'ל ברנשילד)

5. כשהכוויה היא רחבה, לאחר הטיפול המיידי, יש לפנות מיד לטיפול רפואי

6. כוויה חדשה (שזה עתה קרתה) הינה למעשה סטרילית וחשוב להקפיד להשאיר את מקום הפציעה סטרילי, בכדי למנוע זיהומים וסיבוכים מיותרים.

7. אין לעשות שימוש בתרופות שאינן מיועדות לטיפול בכוויות ולא בתרופות סבתא כגיו: מריחת שמן, יוגורט וכד'

מומלץ מאוד!! לאירועי ל"ג בעומר להצטייד בחומרים השונים הקיימים בשוק להרגעה וטיפול במקרה של כוויה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
שיטת הסבתא שלי
יצחק בן נתן | 09-05-2012 19:30
אני בכויות קטנות בבית או במטבח מכניס את הכויה לקרח שבמקפיא וזה עובד מצוין
2
יש משחת 'אסתר' המעולה בתוצאות, אפי' יותר מברנשילד!
יהודי | 09-05-2012 20:36
3
לתועלת הציבור
אבי | 10-05-2012 0:19
כאשר יש כוויה ביידים פשוט ליגוע באוזן (בתנוך) וזה עובר בשוק ומנוסה, וכך כתוב גם בפלא יועץ.
4
כוויה מסודה קאוסטית
אילן | 05-06-2012 12:23
נשפך על עכוזי החומר שפותח סתימות בצנרת - סודה קאוסטית. גרם לי לכוויות קשות מאד, העור נהיה שחור, הרבה מוגלה וכאב בלתי יתואר. ישנם חתכים עמוקים ביותר בשכבות העור. הרופאה נתנה לי משחת סילברול + משחה אנטיביוטית וכן, חבישה. הכל לא עוזר, אלא במעט, החבישה נדבקת וכל פעם שאני מסיר אותה, זה תולש מהעור תוך כדי דימום רב. יש חתכים עמוקים בעור ולא נראה כל פתרון באופק הקרוב. נא פתרונכם, זה שבועיים אני סובל. האם עלי לפנות למיון או לפלסטיקאי/כירורג? מה הוא כבר יכול לפתור לי את הבעיה בדיוק? (איך ניתן להעלות כאן תמונה להמחשת הבעייה) ?
5
לא להדליק מדורות.
יפה יוסף | 02-05-2018 20:02
כן לעשות על האש כמו שהרבנים המליצו.