הרב אבינר: "הצתה עצמית היא מעשה מאגי פסול"
בהתייחסות ראשונה למעשהו של משה סילמן שהצית את עצמו במוצאי שבת במהלך הפגנת המחאה החברתית אומר הרב כי "במעשים מהסוג הזה מובעת המחשבה שבטריקים משנים את המציאות וזאת בניגוד לאמת".

הרב שלמה אבינר מתייחס הבוקר למעשה המחאה של מסה סילמן שהצית את עצמו במוצאי שבת בהפגנת המחאה החברתית וקובע כי לא זו דרכה של היהדות. "זו שיטה ידועה במזרח שמקורה בכמרים בודהיסטים שכחלק ממחאה ורצון לשינוי הם מציתים את עצמם. השיטה הזו בוודאי שהיא לא דרכה של היהדות שאוסרת על האדם לפגוע בעצמו בגופו או בנפשו". אלא שהרב מציין כי מעבר לעצם האיסור מדובר גם על התנהלות מוטעית שאינה מקדמת ואין לה השפעה אמיתית. בהקשר לכך אומר הרב כי "כל המחשבה של קידום מחאה חברתית על ידי זעזועים היא טעות. אי אפשר לנהל שום דבר בעולם וכל שכן כלכלה על ידי יצירת זעזועים חיצוניים. מבחינה זו המעשה וכל האנשים שמביעים בו תמיכה חיים על פי סגנון של חשיבה ומנטאליות מאגית החושבת שבטריקים אפשר לפתור בעיות עמוקות. העניין הוא שהניסיון האנושי וכל שכן בענייני כלכלה מלמד כי פתרון אמיתי ושלם של דברים מצריך עמקות מחשבה ותהליכים ארוכי טווח".
בנוסף לכך הוא מציין כי מצבה של ישראל למרות הקשיים החברתיים של המעמדות הנמוכים טוב בצורה משמעותית ממצבן של מדינות רבות אחרות בעולם. "צריך לזכור שבעולם שלנו יש 900 מיליון רעבים שאין להם לחם ועוד מיליארד וחצי איש שאין להם מים זורמים. לכן יחד עם המאבק הלגיטימי על שיפור תנאים וזכויות על כולנו לזכור לא לזלזל במה שיש במדינת ישראל. מבחינה זו מאד לגיטימי להיאבק אבל אסור לשדר שיש קטסטרופה כי זה לא נכון".
בנוגע לקריאות לסוציאליזם שמושמעות בהפגנות המחאה מציין הרב כי "אני בעד סוציאליזם ובעד שוויוניות ותמיכה חברתית, אלא שמה לעשות והניסיון בעולם מראה שהקפיטליזם הוא השיטה שבאמת מאפשרת רווחה כלכלית גם לעניים. הרי העשירם הם מנוע הצמיחה של הכלכלה ולכן פגיעה בהם לא תביא לשיווין אלא תפגע בראש ובראשונה דווקא בחלשים. לכן גם אנשי המחאה צריכים מאד להיזהר שהמחאה שלהם לא תוביל בסופו של דבר למשבר כלכלי בארץ שייפגע באלו שהם מנסים לסייע להם. בהקשר לכך לצערי יש לציין כי השמאל בישראל הוא לא שמאל כלכלי אלא שמאל פוליטי ודווקא הימין כולל הליכוד וכל שכן לדוגמא סיעת הבית היהודי הם אלו שדואגים לשכבות החלשות".
בסופו של דבר מציין הרב כי כבר הגמרא דיברה על הקושי של ניהול העולם מבחינה כלכלית. "הגמרא מספרת על אדם שמתה אשתו והוא היה צריך להניק את תינוקו ולכן נעשה לו נס וצמחו לו דדים. ביחס לכך אומרת הגמרא כי כמה קשים מזונותיו של אדם שנשתנו עליו סדרי בראשית. ועל האמירה הזו יש לשאול למה באמת ה' לא שם לו על השולחן 100 מטבעות זהב ובכך הוא היה פותר לו את הבעיה. למה ה' מצמיח לו דדים שזה באמת מעשה משונה. על כך עונה הרב קוק כי ניהול כלכלת העולם הוא עניין כל כך עמוק וכל כך מסובך עד שה' מעדיף לעשות נס ולא להתערב בו. במילים אחרות אם אתה נגיד מדפיס כסף או לוקח כסף מאדם אחד ונותן לשני אז יש לזה איחן ספור השפעות ונזקים. לכן ה' העדיף לעשות נס ולא להתערב בנושא כל כך מורכב. דברים אלו הם ממש מעשים שבכל יום הרי ניהול כלכלי לא נכון גורם לאינפלציה ולנזקים שפוגעים קודם כל בעניים".
בסוף דבריו חוזר הרב אבינר למעשה ההצתה העצמית של משה סילמן ואמר כי "אסור לנו לכן להיגרר למקומות מיואשים כאלו ויש להודות על הטוב שכן יש. עלינו לזכור שאין פתרונות קסם וזעזועים רק פועלים מבחוץ לרגע אחד בצורה קוסמטית אבל הם לא משנים באמת. לכן מעבר לעצם האיסור החמור שבמעשה הוא לא הדרך הנכונה גם להובלת כל סוג של שינוי לא במדינת ישראל ולא בעולם".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו