רעידת האדמה קרתה בגלל 'משחקי הכס' - סרוגים

רעידת האדמה קרתה בגלל 'משחקי הכס'

האשמים הם תמיד מישהו אחר, שנמצא ממילא מחוץ למחנה, ולעולם לא אנחנו, כך שאולי דווקא הבחירה להאשים רק את האחר היא היא הסיבה לרעידת האדמה שפקדה את ארצנו

רעידת האדמה קרתה בגלל 'משחקי הכס'
  (צילום מסך- יוטיוב/ HBO)

שוב רעידת אדמה ושוב קולות שמנסים לקשור בינה ובין מישהו או משהו שאנחנו לא אוהבים. פעם זה הרפורמים, פעם אחרת מתווה הכותל, מצעד הלהט"ב או ההופעה החלשה של נציג ישראל באירוויזיון 2019.

אמת, אחד מיסודות האמונה ביהדות הוא שיש קשר בין התנהגות העם היהודי היושב בארצו ובין תופעות טבע מסוימות המתרחשות בארץ. בקריאת שמע שאנחנו אומרים בכוונה ערב ובוקר אנחנו אומרים שאם נתנהג כרצון ה' – ירד גשם, ואם לא – לא. בפרשייה קצרה זו תמכו חכמים ז"ל את יתדותיהם כשקבעו שתופעות טבע מבהילות מסוימות הן אות וסימן לכך שהעם חוטא ועליו לחזור בתשובה, לפני שהעונש יגיע. כך רעמים נועדו לפשוט עקמומית שבליבו של אדם בקולם המחריד, ורעידות האדמה, "זוועות" בלשונם של חכמינו, נועדו לעורר את בני האדם לחזור בתשובה (בראשית רבה וירא, מט).

חכמינו ידעו גם לומר על מה באה האזהרה: "אליהו ז"ל שאל את רבי נהוראי: מפני מה באים זוועות לעולם? אמר לו: בעוון תרומה ומעשרות". כלומר, רעידת האדמה נובעת מחטא הקשור לאדמה. כאשר בני ישראל לא מפרישים מפרי האדמה את התרומה והמעשר, האל מסיר את השגחתו מן הארץ והיא מתקוממת נגד החוטאים (עפ"י: ירושלמי ברכות ט).

לאליהו הנביא עצמו, אגב, הייתה תשובה אחרת. לדעתו, "בשעה שהקב"ה מביט בבתי תיאטריות ובבתי קרקסיות יושבות בטח ושאנן ושלווה, ובית מקדשו חרב הוא, אפילון [=מבקש] לעולמו להחריבו".

הדיסוננס שבין השלווה בה יושב ההמון וצופה במופעי בידור קלי־ערך ובין הכאב על חורבן הבית הקדוש והנורא מוליד את רעידת האדמה המבעיתה; גם כאן, ישנו קשר הדוק בין רעידת האדמה ובין החטא – שכן בעולם העתיק רעידת האדמה פגעה בראש ובראשונה במבני הציבור הגדולים, שביניהם היו מבני האמפיתיאטרון רחבי הידיים.

רב אחא לא הסתפק בתשובות אלו והציע תשובה נוספת, שלישית: "בעוון משכב זכר. אמר הקדוש ברוך הוא: אתה זעזעת איברך על דבר שאינו שלך, חייך שאני מזעזע עולמי על אותו האיש", דהיינו: החוטא. ורבנן הוסיפו ואמרו, במין אירוניה דקה, שרעידת האדמה באה דווקא "מפני המחלוקת", אך כנראה שהם לא התכוונו למחלוקות כגון השאלה על מה באות רעידות האדמה.

אגב, מספר רעידות האדמה המתרחשות ביום ברחבי העולם הוא עצום. בשנה יש מיליוני רעידות אדמה זעירות ומאות אלפים של רעידות קלות. אז האם ניתן לבסס קשר בין התרחשות של רעידת אדמה אחת מסוימת ובין אירוע כלשהו? לא. כך שהאמירות של חכמינו אינן אמירות מדעיות אלא אמירות חינוכיות- רוחניות. חכמינו ביקשו לרתום את המתרחש בעולם הטבע לטובת התיקון הרוחני של האדם.

אלא שבאופן מפתיע מעולם לא שמענו ח"כ או רב מכובד כזה או אחר היוצאים עם קריאה לתיקון עצמי או עם הכרזה לציבור שלנו שרעידות האדמה ושנות הבצורת הן תוצאה של חטאינו אנו – שחלקנו לא מקפיד לצרוך תוצרת מעושרת כדבעי או בגלל שיש דתיים שצופים במשחקי הכס, מבקרים באצטדיונים ומבזבזים את זמנם על רכילות והבל (לפעמים גם אני ביניהם).

לא, על זה אנחנו אף פעם לא מדברים. האשמים הם תמיד מישהו אחר, שנמצא ממילא מחוץ למחנה, ולעולם לא אנחנו, כך שאולי דווקא הבחירה להאשים רק את האחר היא היא הסיבה לרעידת האדמה שפקדה את ארצנו.

=======

אליהו גליל הוא רכז זהות יהודית ועורך

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
צריך לקרוא עד הסוף
מגיב | 17-05-2019 11:10
כדי לראות שהוא כותב לעניין. רק הסתייגות אחת- בניגוד לדברי המחבר, שמעתי רבנים רבים כן מתריעים בנושאים הקשורים לציבור עצמו ולא לאחרים. אולי הבעיה היא שזה לא מעניין את התקשורת ( אפילו הדתית) כמו אמירה על משכב זכור. לכן הקול הקורא דוהה לצערנו במדבר הדברים בתקשורת
2
הסיבה לא קשורה בבני אדם כלל
לא ול5 | 17-05-2019 11:55
גם באסונות שקשורים בבני אדם, כמו השואה, אלוהים לא ממש מתערב (אולי התערב קצת לטובת הגרמנים בהתחלה).
3
לא נכונה האמירה שתמיד האשם הוא מחוץ למחנה
ישראל הישראלי | 17-05-2019 12:16
שלנו. הרבה פעמים נשמעים רבנים נותני מוסר ואף גדולי דור שמתריעים על כך שבעוונותינו, הציבור הדתי, נגרמים פורענויות. ולו בגלל שאנו אמורים לשמש דוגמא לטוהר המידות. לכן אמליץ לכותב המאמר הזה לא לחטוא לאמת ולתת תמונה אמיתית ולא לסכם את כל המאמר כאילו, חס ושלום, התורה או הרבנים מכים על חזה האחר!
4
טועה ומטעה,כנראה נגוע בדבר
עמי טמיר | 17-05-2019 12:27
כמי שמכיר את שני צידי המטבע וניחן בעין בוחנת לא פחות מעיתונאי זה או אחר,קטן ככל שיבחר להיית..,אני רואה בדרכ תופעה די הפוכה.בציבור החרדי איתו אני מתעמת ומתאמת מידי יום עשרות בשנים,אני מופתע ונפעם עד כמה הציבור פתוח למראות הבחינה העצמית,כלומר ביקורת בונה פנימה.מעניין מדוע הפוסל מוצא לראות כל כך הפוך ולהרבות שנאת חינם דווקא בימי העומר,במומו פוסל?? לא מעניין
5
רעידות אדמה
מיטל | 17-05-2019 12:50
ממש ליצן מי שרשם את הכתבה... שיבדוק טוב את העניין עם הרבנים לפני שהוא כותב שטויות...
6
רעידת אדמה
ענת | 17-05-2019 17:21
אז לתקן אותך תמיד הרב אמנון יצחק ועוד כמה אומרים שהכל בגללנו דוקה בגלל שומרי התורה לכאורה שעוד לא החליטו איפה הם שאנחנו רוקדים על שתי חתונות וקודם אנחנו הדתיים צריכים לחסור בתשובה החילונים אלהה ירחמן מה הם מבינים בורות תמיד הביאה שינאה ולעג אז שהדתיים קודם יחזרו כי הם יודעים למה ואיך ועל מה . אני אומרת את זה לעצמי
7
כותרת מטעה
אסף | 17-05-2019 19:06
אם היה קשר לכותרת המאמר היה יכול להיות מעניין
8
דת=
חחחח | 18-05-2019 0:16
דת זה מדע של טיפשים
9
נו באמת
אני | 18-05-2019 3:21
כזה בולשיט לא קראתי כבר הרבה זמן רעידת אדמה בגלל דתיים רכלנים/צופי משחקי הכס יש רעידות אדמה כי ככה זה הטבע
10
גם אוויל מחריש לחכם ייחשב
מ' ביטון | 18-05-2019 21:27
למה לומר שטויות.
11
מלחמה בדרום בגלל המופע
שכחת משהו חשוב | 19-05-2019 0:08
כשעם ישראל מתעקש להיות ככל הגויים ולחקוק חוקים בניגוד לתורה. אפילו בהמות לא מחפשות להיות אבא ואבא. לכל אחד יש תפקיד
12
ואתה?
אבי | 19-05-2019 2:37
כל אחד צריך לדאוג שמצדו לא יהיה עיכוב ביאת משיח (ליקוטי מוהרן עט) וזהו! כי מה יש לדון בנושא שאין לנו יד בו!?! וכי יש מי שיודע בדיוק למה יש אסונות טבע בעולם? אלא כל אחד יקח אל ליבו את המסר להתקרב יותר לה' ולהטיב יותר את מעשיו
13
רעידת האדמה קרתה בשל תזוזת לוחות טקטונים.
מייקל | 19-05-2019 8:36
ולא בשל אורך זקנו של מישהו.
14
רעידת האדמה
יהודה | 19-05-2019 8:42
אכן יש קשר ישיר בין הטבע למעשינו ולכן לא משנה היכן אדם יושב אם בבית הכנסת או בארוויזיון חשוב היכן הלב שלו האם לאחדות העם ולערבות או לפרוד ושנאת האחר עד שלא נתחבר כאיש אחד באהבה ונהיה עם אחד ימשיכו רעידות האדמה ותופעות טבע אחרות בצורת מגפות למינהם ויסורים ושחיתויות בשלטון וכול הרע שמסביב שנתאחד הכול יעלם גם אוייבים מבחוץ.
15
לא בגלל החילוניים שמחללים שבת לאירוויזיון
רחלי | 19-05-2019 17:14
אולי כבר בגלל שאנחנו מסוגלים בכלל לקבל את חילול השבת הזה וליהנות ממנו. דרך אגב, אפשר לומר שבאירויזיון מתמצים שלוש הסיבות שמצטט הכותב לזוועות: בתי קרקסאות, מאכלות אסורים ותועבות.
16
כתבה לענין
כתבה לענין | 12-07-2019 16:04
כתבה לענין . יותר מידי לענין. ויש אנשים שלא אוהבים שכותבים לענין ולגופו של דבר. יש אנשים שאוהבים לשחד את עצמם. קצת יראת שמיים מעולם לא הזיקה לאף אחד. כולל אותי