החומרים שהציתו את המחאה על תוכנית הלימודים בתנ"ך
יונה הנביא מתנהג באגוצנטריות ילדותית; השוואה בין לידת שמשון לבשורת לידת יש"ו; התייחסות לציירים נוצרים כפרשנים של התנ"ך; תמונות עירום של גיבורי התנ"ך ושירים של נתן יונתן להעלאה לדיון בכיתה. מה הצית את המחאה של הרבנים סביב התוכנית החדשה ללימודי התנ"ך.
מה הביא רבנים בציונות הדתית להתנגד לתוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך לחינוך הדתי?
בתחילת השבוע פרסמנו ב'סרוגים' מכתב עליו חתומים רבנים בציונות הדתית, ביניהם הרב דב ליאור, הרב אליקים לבנון, וראשי ישיבת 'הר המור' הרב מרדכי שטרנברג והרב יהושע צוקרמן התוקף בחריפות את תוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך ומכנה אותה "בגידה במסורת ישראל".
הרבנים לא פירטו את התכנים הבעייתיים בתוכנית הלימודים החדשה, והסתפקו בתיאור כולל האומר: "בין חומרים אלו נמצאו להוות נפשנו חומרים מקולקלים רבים. הבאת חומרים אלו בפני צבור המורים מורה כי תכנית זו ומוביליה אינם ראויים להוביל את לימודי התנ"ך של ילדי ישראל."
על פי גורמים המקורבים לרבנים החתומים על המכתב תוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך לחינוך הדתי, תתמקד פחות במצוות המעשיות של התורה ותתן יותר דגש למוסר הכללי של התנ"ך, כשגם בפרשנות ינתן מקום רב יותר לפירוש עצמי של התלמידים על פני פרשנות חז"ל והראשונים.
כחומר עזר לתוכנית הלימודים בתנ"ך הועלה גם אתר בשם 'ללמוד וללמד', מיסודם של המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) ומשרד החינוך, שבא לתת כלים וחומרי העשרה למורים לתנ"ך בבתי הספר. מירב הביקורת שנמתחה על התוכנית החדשה מתייחסת לחומרי ההעשרה ולדרכי ההוראה המוצגים באתר.
לידי 'סרוגים' הגיע מסמך ארוך המפרט ומצטט חלק מהחומרים הבעייתיים שהיו באתר, חלקם כבר הורדו ממנו לאחר דרישתם של רבנים ומורים.
יונה מתנהג באגוצנטריות ילדותית
המסמך המכיל ציטוטים וצילומי מסך, מתוך חומרי ההעשרה והמאמרים להרחבה שהועלו לאתר 'ללמוד וללמד' שתוכנם מראה על "זלזול באבות האומה", כך על פי מחבר המסמך.
במסמך מובאת רשימה ארוכה של ציטוטים מתוך מאמרים בתנ"ך העוסקים בניתוח התנהגותם של גיבורי התנ"ך. כל המאמרים הופיעו באתר 'ללמוד וללמד' כטקסט ישיר או כקישור לאתרים אחרים העוסקים בלימוד התנ"ך.
מתוך המאמרים מלוקטים כמה ציטוטים המבקשים לנתח בצורה פסיכולוגית את אנשי התנ"ך:
"בעיותיו הבסיסיות של יפתח מוצגות באמצעות הנשים בחייו." כותב ישראל רוזנסון במאמר על דמויות נשים בספר שופטים.
"הנביא הגדול, הלוחם הנועז של הצדק מתגלה כאן בחולשתו של בשר ודם ומפגין איגוצנטריות הראויה לילד!" כותב יוסף צמודי, במאמר שהובא כחומר העשרה ללימוד ספר יונה.
וכך מובא ביחס לאביו של שמשון: "מנוח מצטייר כחשדן המדבר בגסות אל מלאך ה', חשדנותו מודגשת על ידי השימוש המתוחכם של הסופר המקראי במילה המנחה, הדו- משמעית "בא" המופיעה בסיפור כשבע פעמים הן המשמעות "לבוא, לבקר" והן מלשון "ביאה" – קיום יחסי מין." (מצוטט מתוך 'סיורים בעקבות המקרא' של גליה דורון).
תכנים לא צנועים
אחד מחומרי ההעשרה שהועלה לאתר הוא "שירו של נתן יונתן העוסק במספר סיפורי מקרא, על המורכבות והאנושיות שבהם", כשהבית השני שלו הוא:
יַעֲקֹב שֶׁעָבַד בָּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים תְּמִימוֹת
יוֹסֵף שֶׁהָיָה מֶלֶךְ בְּכָל הַחֲלוֹמוֹת
שִׁמְשׁוֹן לִפְנֵי שֶׁאָהַב נָשִׁים עֲרֻמּוֹת.
כבר באתר הופיעה תגובה נזעמת תחת הכותרת "מחאה (מהרב יעקב אריאל שליט"א)", בה נכתב: "אני מוחה בזאת על הבאת שיר כזה לפני תלמידי בית ספר. הן על הסגנון הלא נקי והן על התוכן הלא חינוכי.
האם כך יאהבו תנ"ך? האם אלו המסרים החינוכיים שמורים ומחנכים יעבירו לתלמידיהם? התנ"ך מציג בעיות לא פשוטות שיש להתמודד אתן. היכן ההתמודדות? אלו כלים ניתנים ביד המורה להתמודדות כזאת? האם המשורר יונתן הוא המחנך והמורה לתנך שלנו?" נכתב בתגובה.
לא רק שירים בעלי תכנים בעייתיים הועלו לאתר, אלא גם ציורים בהם נראים גיבורי התנ"ך כשהם לבושים חלקית.
הנה ציור של פ.פ. רובנס המתאר את קין מכה את הבל. וזה עוד אחד הציורים הלבושים יותר.
אגב באחת התוכניות ישנו קישור לאוסף של ציורים על בריאת האדם, כשההדרכה היא "נתבונן (מומלץ בעזרת מצגת) בדרך היצירתית שבה ביטאו הפרשנים את משמעות הרגע הזה, ולאחר מכן נזמין את התלמידים ליצור יצירה שתבטא את המשך הכתוב: ויהי האדם לנפש חיה." הפרשנים הם הציירים.
פרשנות נוצרית וביקורת המקרא
חומרי ההעשרה נוספים ללימוד התנ"ך, הם השוואות בין סיפורי התנ"ך לבין סיפורים נוצריים.
כך למשל מיכאל אביעוז מביא מסורת נוצרית על כך שירמיהו נרגם באבנים על ידי העם, בדומה לסיפור מותו של יש"ו.
"גם סיפור הבשורה למריה על לידתו הצפויה של ישו מזכיר את סיפור התגלות המלאך לאם שמשון." (מתוך 'סיורים בעקבות המקרא' של גליה דורון).
על מגדל בבל: "הבדל זה בין סיפורנו לבין סיפורים קודמים בספר בראשית גרם לכך ש"אף על פי שרקע הסיפור הוא מיסופוטמי, אין לו הקבלה בספרויות המיסופוטמיות, כמו שיש למעשה בראשית ולמעשה המבול ולכמה דברים אחרים שבפרשיות הראשונות של ספר בראשית" (קאסוטו, מנח עד אברהם עמ' 155). התמודדות עם תכנים, מחייבת כמובן שתהא הקבלה לסיפור התורה במקורות ספרותיים בעלי תכנים אלו, שעליהם נסובה ההתמודדות." מתוך מאמרו של הרב אלחנן סמט.
רוב התכנים הוסרו
בעקבות הביקורת של מורים ומחנכים דתיים, על תכני ההעשרה באתר, נערכה פגישה בין המפקחים הראשיים אברהם ליפשיץ, הרב אבי גיסר ומירי שליסל המפמ"רית ללימודי תנ"ך יחד עם הרב יעקב אריאל, הרב חיים דרוקמן, הרב ישעיהו הדרי והרב איתן אייזמן.
בעקבות הפגישה נקבע כי "לאור ההשגות שעלו ביחס למאמרי העשרה באתר 'ללמוד וללמד' הוחלט כי בשלב זה יורדו מן האתר מאמרי ההעשרה ויועלו מחדש לאחר בחינה מיון ועיבוד בידי צוות מורים מחנכים שיוקם."
כיום מי שיבקש להכנס לחומר ההעשרה ייתקל בהודעה הבאה:
עם זאת כותב המסמך עדיין מביע דאגה "העובדה שחלק מכותבי המאמרים משמשים כדמויות מפתח בעיצוב תכנית הלימודים החדשה בתנ"ך מעוררות אותנו לדאגה ביחס לעתיד לימודי התנ"ך בחינוך הדתי וביחס להשפעותיו על החינוך הדתי כולו."
בעקבות הסערה והמפגש עם הרבנים הוציאה המפמ"רית מירי שליסל מכתב למורים ולמחנכים בו כתבה בין השאר:
"הנחת יסוד היא שהטעות היא אנושית, ו'אם לא עושים לא טועים'. אנו בתהליך של עשיה גדולה ועצומה, ממנה יגזרו לאורך הדרך פרטים הדורשים תיקון. שותפים נאמנים הם אלו המסייעים לגלות את הטעויות ופועלים בצוותא לתקן אותן."
"מורים רבים אכן חברו למאמץ ומתוך אמון ורצון לסייע הם מעירים, שואלים ומגיבים ובזכותם משתפרים כל הזמן התוצרים שאנו מנסים להעניק למערכת. ככל שמורים רבים יותר יצטרפו לתהליך האקטיבי של תגובות, הצעות והערות כך ירבו האמונה, החכמה והידע הבונים את בסיס ההוראה שלנו."
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו