סיגריה אלקטרונית מזיקה פחות? האמנם? - סרוגים

סיגריה אלקטרונית מזיקה פחות? האמנם?

לאחר חוות הדעת של רשות בריאות הציבור הבריטית - PHE, שפרסמה שסיגריות אלקטרוניות מזיקות פחות מסיגריות רגילות בשיעור של 95%. תוקף אותה מומחה בריטי מוביל ואומר, "ה - PHE הבריטי קידם סיגריות אלקטרוניות והתעלם מראיות מדעיות" 

author-image
סיגריה אלקטרונית מזיקה פחות? האמנם?
  אילוסטרציה (Photo by Nati Shohat/Flash90)

ביקורת קשה נמתחת בימים אלו על רשות בריאות הציבור הבריטית ה – PHE, המהווה את זרוע הביצוע של משרד הבריאות בבריטניה, שפרסמה בעבר דו"ח תמיכה בסיגריות אלקטרוניות והציגה אותן כפחות מזיקות כביכול ב – 95%. ה – PHE מואשמת עתה בהעלמת עין והתעלמות מראיות מצטברות על ידי אנשי רפואה מובילים.

האגודה למלחמה בסרטן: "היינו מהראשונים להטיל ספק בקביעה. 95% פחות חומרים, אינם מעידים על הפחתת נזק באותו שיעור"

פרופ' מרטין מק'קי, רופא ומרצה לבריאות הציבור בבית הספר היוקרתי להיגיינה ולרפואה טרופית בלונדון (The London School of Hygiene and Tropical Medicine) שהנו מרכז לימודי לתארים גבוהים ובעל מוניטין בינלאומי באפידמיולוגיה אמר כי: "בריטניה איבדה את הדרך לעומת מדינות אחרות בעולם ביחס לבטיחות מכשירי האידוי. בעוד ארצות הברית מזהירה בני נוער מפני הסכנות של התמכרות לניקוטין בסיגריה אלקטרונית, ה – PHE הבריטי עשה ככל שביכולתו כדי לקדם סיגריות אלקטרוניות ובחר להתעלם מראיות ואזהרות על הסיכונים".

הדו"ח של רשות בריאות הציבור הבריטית (Public health England) הכפופה למשרד הבריאות הבריטי, משמש כטיעון מרכזי עבור החברות המשווקות את הסיגריות האלקטרוניות, אשר טוענות כי המוצר שלהן פחות מזיק, תוך שהן חוזרות פעמים רבות על המסר לפיו: "מעבר מעישון לשימוש בסיגריה אלקטרונית מצמצם את הסיכון שבעישון ב-95% וכמעט מבטל את סיכוני העישון הפסיבי".

באגודה למלחמה בסרטן מזכירים כי הם היו מהראשונים להזהיר מפני הנזק הבריאותי ולהטיל ספק בהמלצות הדו"ח הבריטי אשר בחר לצדד בסיגריות אלקטרוניות מבלי להתייחס להשלכות ארוכות הטווח שלא כולן עדיין ידועות, כולל בדיון ב – 27.11.2018 בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת.

ד"ר דודי ביטון, רופא ורכז הסברה בכיר באגודה למלחמה בסרטן הסביר כי: "הטענה לפיה ישנה הפחתת נזק משוללת אחיזה מדעית, מכיוון ש – 95% פחות חומרים מזיקים, אינם מעידים על הפחתת נזק באותו שיעור. היינו מהראשונים להזהיר שאין ביסוס מדעי לטענה. כולל בדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ אלי אלאלוף, שם אמרנו כי יש להטיל ספק בחוות הדעת של ה -PHE המשמשת כעלה תאנה עבור יצרני הסיגריות האלקטרוניות אשר חוזרים על המסר המטעה. כעת ראוי לומר בבירור כי לא ניתן לטעון להפחתת נזק של 95%, או לחשוב שסיגריות אלקטרוניות יכולות להציל מדי שנה את חייהם של 7,600 מעשנים בישראל (מתוך 8,000 איש המתים מדי שנה מעישון). מדובר בטענה שנועדה לפתות מעשני סיגריות רגילות לעבור לסיגריות אלקטרוניות, במקרים רבים על חשבון גמילה מוחלטת, והחמור מכל להכניס צעירים ונוער למעגל העישון, לכן נראה שמדובר בהחלפת נזק יותר מאשר הפחתת נזק. צריך לדייק ולהיצמד לאמת המדעית. לטעון שסיגריה אלקטרונית פחות מזיקה מסיגריה רגילה, בשלב זה, שקול לטענה שהתקף לב פחות מזיק מסרטן".

דנה פרוסט מקדמת הבריאות באגודה למלחמה בסרטן הוסיפה כי: הבריטים נמצאים בצד המצדד בסיגריות אלקטרוניות כאמצעי גמילה. כזכור דו"ח הוועדה המייעצת ל-FDA  בנושא סיגריות אלקטרוניות הדגיש כי העדויות בנושא תרומתן של סיגריות אלקטרוניות לגמילה מעישון, הן מוגבלות ובמקביל מחקרים מראים כי השימוש בסיגריה אלקטרונית מגביר את הקושי להיגמל מעישון. הנתון הבריטי שבסיגריה האלקטרונית יש רק 5% חומרים מחוללי סרטן, כלומר 95% פחות לעומת סיגריה רגילה אינו כולל ראיות מדעיות לנזק מופחת באותו היקף. יש לזכור כי גם לשאר החומרים ובעיקר לניקוטין יש השפעה רעילה ארוכת טווח על התפתחות המוח בגיל ההתבגרות. רוב ארגוני בריאות ברחבי העולם ובכללם באגודה למלחמה בסרטן בישראל, נוקטים מדיניות שונה ומזהירים מפני הנזק הבריאותי הכרוך בשימוש בסיגריות אלקטרוניות כמו גם מהעובדה שאין מספיק מחקר על ההשלכות ארוכות הטווח. יחד עם זאת, כבר נמצא כי סיגריות אלקטרוניות אינן מוצר תמים וכי הן מכילות חומרים רעילים, חומרים מסרטנים ידועים ומתכות. נכון להיום, מתחילות גם להתגלות סכנות לטווח הקצר, כגון שינויים גנטיים בחלל הפה המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים, אוטם שריר הלב, אירועים מוחיים וסיכון מוגבר לתעוקת חזה (אנגינה פקטוריס) או מחלת לב כלילית ונזק למערכת החיסונית של הריאות".

ד"ר ביטון אמר לסיכום: "כבר ידוע לנו שסיגריות אלקטרוניות נחשדות כגורמות לפרכוסים בקרב בני נוער על בסיס דיווחים מהשטח ומחקרים מעודכנים גם הצביעו על קשר בין ניקוטין לסרטן. אין מדובר רק בנזק ישיר למעשנים. אצל נשים הרות, נצפה סיכון לעובר המתפתח, וכן התגלתה פגיעה באנשים הנחשפים לאדי הסיגריה האלקטרונית. חשוב להדגיש למעשנים שעברו לסיגריות אלקטרוניות או מתקני איוד ואידוי ניקוטין מסוגים שונים, במחשבה שהם מהווים כלי גמילה, שחלק מהמחקרים הוכיחו כי השימוש מוריד את הסיכוי להיגמל מסיגריות רגילות ואף המחקרים המחמיאים מצביעים על אחוזי גמילה נמוכים, וגם זאת בליווי טיפולי צמוד. בנוסף יש לזכור שמקור הניקוטין בסיגריות האלקטרוניות הוא גם מטבק, כמו הסיגריות הרגילות".

באותו דיון אמר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "התעשייה מתקדמת ומייצרת מוצרים חדשים ואנחנו צריכים להתאים את הרגולציה למציאות החדשה. ניקוטין זה לא רק חומר ממכר, זה גם חומר מזיק. הוא משפיע על לחץ הדם, על קצב הלב ופעילות המוח, במיוחד אצל צעירים. הסיגריות האלקטרוניות מהוות שער כניסה לאוכלוסיות חדשות שטרם התנסו בעישון. אנחנו לא אוסרים את השיווק אלא מגבילים את כמות הניקוטין, זה הצעד המינימלי והוא חיוני ודחוף. אנחנו מיישרים כאן קו עם אירופה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו