פסק דין: עסק בלי תעודת כשרות של הרבנות אינו כשר - סרוגים

פסק דין: עסק בלי תעודת כשרות של הרבנות אינו כשר

בית משפט השלום בירושלים פסק לאחרונה לטובת הרב אביגדור נבנצל, לאחר שהכריז על חנות פלאפל שאינה כשרה למרות תעודות מבד"צים שונים. השופט קבע כי עסק שאין לו תעודת הכשר מהרבנות המקומית אינו כשר לפי הוראות הדין ולמרות שיש לו תעודות מבד"צים שונים הוא אינו לא יכול להציג עצמו ככשר.

פסק דין: עסק בלי תעודת כשרות של הרבנות אינו כשר
  לא רבנות? לא כשר.

בית המשפט מחזק את הרבנות הראשית לישראל.

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, המשמש כסגן נשיאת בית המשפט, גד ארנברג, פסק לאחרונה כי עסק ללא השגחת הרבנות אינו יכול להציג עצמו ככשר.

הסוגיה הגיעה לבית המשפט בעקבות תביעת דיבה שהגיש, דורון אביטל, בעל חנות לממכר פלאפל ושווארמה ברובע היהודי, נגד הרב אביגדור נבנצל, רב הרובע, על כך שפרסם כי "אין לסמוך על התעודות הנמצאות בחנות, ואסור לאכול שם בשום אופן".

הרב נבנצל, טען בבית המשפט, כי תעודת כשרות רשאית לתת מועצת הרבנות הראשית או הרב המקומי. מכיוון שבחנות ישנן תעודות של בד"צים ולא של הרבנות המקומית, לכן העסק אינו כשר.

השופט ארנברג, קיבל את דבריו של הרב נבנצל, כשהוא כותב בהכרעת הדין: "יש לציין כי אין מחלוקת שלבית העסק של הנתבע אין תעודת הכשר מי שמוסמך לתת הכשר כזה לפי חוק איסור הונאה בכשרות. הגוף הנותן לנתבע את תעודת ההשגחה אינו גוף שמוסמך לתת תעודת הכשר.  התוצאה היא איפוא שעובדתית בית העסק של הנתבע עובד ללא תעודת הכשר."

"הנתבע שימש כרב העיר העתיקה והוא הכתובת המוסמכת לענייני הלכה בתחום העיר העתיקה –    וככזה הוא מחוייב להתריע על כל עסק שמציג עצמו ככשר ואין לו תעודת הכשר."

על תעודות ההשגחה של הבד"צים השונים כתב השופט: התעודה אינה נקראת תעודת הכשר אלא 'תעודת השגחה' או 'אישור השגחה' אך ברור שהיא לא הונחה בבית העסק ללא שום כוונה.  ברור שכוונת תליית התעודה בבית העסק היתה לגרום ללקוחות לחשוב שיש למקום תעודת הכשר לפיכך הפרסום במודעה לפיו אין למקום תעודת הכשר ולא ניתן לסמוך על כשרות המקום היה פרסום אמת."

השופט ארנברג, כאמור זיכה את הרב נבנצל, אך לא הטיל על התובע את הוצאות המשפט, בשל משפט שהוסיף הרב לפיו "אין שום נאמנות לבעל המסעדה", היכול להתפרש כלשון הרע.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
כדאי שהרבנות תוציא נוסח להסרת כשרות שלא יחשב לשון הרע
אחד שיודע | 28-06-2012 19:06
אבל יהיה מספיק תקיף ומאיים ואפקטיבי שאף אחד לא יעיז לקנות במקומות כאלו.
2
פסק הדין תקף גם לבד"צים שהם כאילו מוכרים אך לא לפי החוק
| 03-07-2012 11:41
נח גיל, תגובתך אינה נכונה ולא הבנת את פסק הדין. עולה ממנו במפורש שגם בד"צים שהם כאילו מוכרים על ידי הרבנות אינם חוקיים וההכשר שלהם פסול לפי החוק כאשר אין השגחה של הרבנות. למי שמכיר את השוק זה כלל שהוא נכון גם הלכתית וכשרותית ולא רק חוקית...
3
הרב נבנצל - גבר גבר
דוד | 24-12-2012 11:24