הרבנית טאו ולימוד נשים/ הרב שלמה אבינר

אחרי ההספד על הרבנית חנה טאו בה ציין את גדלותה בתורה, נשאל הרב אבינר האם זה לא סותר את המשנה המתנגדת ללימוד תורה לנשים, ומסביר מה מותר להן ללמוד ומה לא

הרב אבינר: מה אסור ומה מותר לנשים ללמוד?
  (צילום: הדס פרוש/ פלאש90; תמונה קטנה: יוסי זמיר/ פלאש90)

הרב פרסם באתר סרוגים שהרבנית חנה טאו זצ"ל עודדה את הנשים, הן רווקות הן נשואות, ללמוד תורה, ללמוד וללמוד, ואכן, בזכותה, נשים רבות למדו ולומדות. אבל חז"ל אמרו ש"כל המלמד בתו תורה, כאילו מלמדה תפלות" (סוטה כא ב). האם יש חולקים על משנה זאת? ומה זה בדיוק תפלות?

אין חולקים. זה גם נפסק ברמב"ם (הלכות תלמוד תורה א יג) ובשולחן ערוך (יו"ד רמו ו). המובן של תפלות, הסביר המאירי: "דברים תפלים, שמתוך הבנתה ביתר מגדרה, היא קונה ערמומיות מעט, ואין שכלה מספיק להבנה הראויה, והיא סבורה שהשיגה ומקשקשת כפעמון להראות חכמתה לכל "(סוטה שם)- כלומר ראוותנות.

אבל יחד עם זה, השולחן ערוך כותב: ומכל מקום חייבת אשה ללמוד דינים השייכים לאשה". שהרי אם לא תלמד הלכה, לא תדע לקיים. אולי בזמנים הקדומים, לא הייתה צריכה ללמוד, כי ראתה  אותם אצל אימה, אך בימינו ודאי יש ללמוד. אבל כמובן, בלי התפלספות, אלא בתמימות ובשלמות. ולכן על פי זה כתב הב"ח שהן מברכות כל בוקר את ברכות התורה (או"ח מז). אם כן עליהן ללמוד מצוות לא תעשה ומצוות עשה שאין הזמן גרמא, ובמיוחד מצוות הנוגעות להן: נדה, חלה והדלקת הנר (ליקוטי הלכות לח"ח סוטה שם).

ומאותה סיבה היא צריכה ללמוד את הסידור והברכות, כדי לדעת מה מתפללים, ומה המובן של התפילות והברכות, שהרי זהו חלק מן המצווה להבין מה אומרים (יעלזו חסידים על ספר חסידים שיג).

ומאותה סיבה, אמר רבנו הרב צבי יהודה, הן צריכות ללמוד אמונה, שהרי אמונה אינה מצוות עשה שהזמן גרמא, וזה כולל לימוד אמונה בעמקות, לא בהתפלספות אלא בעמקות, שהרי זה גדר האמונה להאמין באמת ולא לרמות את עצמו.

ומסיבה זו ,עליהן ללמוד את ספר האמונה הראשי שלנו שהוא התנ"ך. ואמנם השולחן ערוך כותב שלכתחילה אין להן ללמוד מקרא, אך אם מלמדים אותן, אין זו תפלות (שם). אבל כאמור, כבר החפץ חיים כתב שזה היה בדורות הקודמים שכל בת ספגה תורה ממשפחתה, אך לא כן הוא בימינו, שהכל נתרופף, לכן מצווה רבה ללמדן תנ"ך (שם).

ואכן יש ספר שנקרא 'צאינה וראינה' ביידיש, ותורגם לעברית, בו פירושים קדמונים וחדשים על התנ"ך שנשים באשכנז נהגו ללמוד והוא ספר עמוק מאוד. והרבנית שרה שנירר שייסדה את 'בתי יעקב' אמרה בשם החפץ חיים: אמנם מי שמלמד בתו תורה כאילו מלמדה תפלות, אבל מי שאינו מלמדה, ממש מלמדה תפלות. וגם כאן יש ללמוד בעמקות אבל בלי התפלספות, אלא בתמימות ובישרות.

מאותה סיבה אומר החפץ חיים שעליה ללמוד ספרי מוסר כדי לחזק את האמונה (שם).

בסיכום. מה לא ללמוד: גמרא, מצוות שלא שייכות, התפלספות.

מה כן ללמוד: תנ"ך, הלכה, סידור, אמונה, מוסר- וכל זאת בדרך עמוקה ותמימה.

הלוואי וכל הגברים היו לומדים מה שנשים צריכות ללמוד.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
28 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
הרמבם מתיר לאשה ללמוד גמרא
עדי | 29-04-2019 19:10
ויש לה גם שכר על הלימוד, ע״ש
נשים צריכות ללמוד הכל. בדיוק כמו גברים.
שלמה | 01-05-2019 21:51
כיום, כאשר נשים מפרנסות, הן מקבילות לגברים. אנו בעידן חדש, כאשר גברים לא ממש מסוגלים למלא את מלוא תפקידם, ולכן נשים משלימות את הגברים. חובה עליהן ללמוד תורה, תלמוד וכמובן גם סוד.
עדי, מי שלימד אותך תורה כנראה שוטה
שדגכשד | 01-05-2019 14:26
תלמדי לקרוא פשט ברמבם.
שכל מי שהחליט מה מותר לנשים הוא
מעניין | 29-04-2019 20:47
גבר. זה מצביע יותר על תפלות של גברים מאשר של הנשים. שאין להן במה לעסוק אלא בזה.
2
יש היום פרופסוריות בפיזיקה במתמטיקה וכדומה
חיים | 29-04-2019 19:39
אבל ללמוד גמרא או להתפלסף אסור להם ? מוזר
אם אתה חושב שמתמטיקה ותורה הם אותו הדבר,
שדגכשד | 01-05-2019 14:27
אתה כנראה רחוק שנות אור מלהבין קצת קדושה. נשים יכולות ללמוד מה שהן רוצות בחול, כל מה שמותר לגברים מותר לנשים. אי אפשר להתחיל להסביר לאדם חשוך מה משמעות האור, אבל לפחות תטיל ספק בשטויות שאתה חושב ותתחיל לבדוק.
מוזר מוזר
eli | 30-04-2019 17:48
מי שאומר שאסור לאישה ללמוד גמרא, לא מבין לשונות חזל.
3
כב' הרב איך נאמר זאת בעדינות כל- אתה קצת OUT
משה | 29-04-2019 20:42
כל היום נשים צניעות נשים מה לא ללמוד נשים נשים נשים. חלאס.
4
אנכרוניזם
שלומית | 29-04-2019 20:43
האם באמת צריך להמשיך לטעון בהכללה כלפי נשים שאין שכלה מספיק להבנה הראויה? האם אין מספיק נשים שהוכיחו באקדמיה ועוד שנשים להבין מסוגלות להבנה ראויה? זה סתם מעליב ומנותק מהמציאות: שמתוך הבנתה ביתר מגדרה, היא קונה ערמומיות מעט, ואין שכלה מספיק להבנה הראויה, והיא סבורה שהשיגה ומקשקשת כפעמון להראות חכמתה. זה לא נאמר על מישהי ספציפית אלא על האישה כמגדר.
נקודה למחשבה
דני | 05-07-2019 15:00
זה לא הוא אמר, זה המאירי. ואולי בכלל אלוקים הוא חשוך ומדיר נשים? נקודה למחשבה
במילים אחרות
eli | 30-04-2019 17:52
לא כל אישה פרופסורית, ולא כל איש חכם!
5
זה לא מדאורייתא, סתם התנשאות חסרת שחר.
מ | 29-04-2019 20:44
פילוסופיה היא חכמה, יש נשים (לא כולן) חכמות ואף מבריקות, ומאידך לא כל הגברים חכמים גדולים... אשה שמסוגלת , אין שום סיבה שלא תלמד לימודי קודש מכל סוג שהוא, זו לא מלאכה גברית. לא כדי להתמנות לרב אלא כי זה מקדם אותה רוחנית, ואין להשוות לתקופות בהן נשים לא זכו לכל הערכה.
ל "מד"
מאיר | 02-05-2019 2:44
המחאה מאוד במקום כלפי מזלזל בשכל הקוראים והקוראות. ולא אומרים תלמיד חכם אלה תלמיד חכמים משום שלא כל תלמיד הוא חכם.
יפה דרשת. כל הכבוד. מסכים לגמרי.
שלמה | 01-05-2019 21:53
רק גברים בעלי מחשבה נחותה, בעלי רגשי נחיתות חושבים שנשים צריכות לשבת בבית. אבל אם תביא כסף, אשה יכולה לצאת לעבוד. תתבגרו. אנחנו בעידן חדש.
סברא יפה
אריאל | 01-05-2019 16:07
אבל מה לעשות שהמקורות נגד. המקורות נגד. ולא כתבו מכוון שהיום הנשים מושפלות אז הן לא לומדות, אלא זה פשוט לא נחלת האשה. רוצה לריב על זה? תריבי. אבל זו המציאות ואני לפחות לא מתכחש אליה. וגם הרב לא.
מטומטמת, אין קשר בין יכולות אינטלקטואליות
פףף | 01-05-2019 14:28
להיתר הלכתי. לכי תקני במכולת קצת יחידות IQ, ותחזרי לעניין.
מחאה על דבור לא הולם לתלמיד חכם!
מד | 30-04-2019 15:56
!
6
מה זה עמוקה? מה זה תמימה?
אני רק שאלה | 29-04-2019 22:24
עמוקה = סיפורי מעשיות. תמימה =נאיבית. ודאי לא אמונה תמימה במובן של תמים תהיה עם ה'.
7
הרב אבינר כל הזמן מקלקל
ושהמתוסכלים יחכימו. | 30-04-2019 0:10
ליצר הרע את התכניות שלו. כמו כאן לפמיניזם המנסה להשתמש בתורה למגמותיו. והכל עוד מגובה במקורות שלא ניתן לחלוק עליהם...
8
יש הרבה בחורות שלומדות גמרא לבגרות ולתואר
הלוואי | 30-04-2019 9:23
איך אפשר בניגוד לרוח ההלכה? שאלו רב קודם?
ברור שזה נגד ההלכה, ותראה לאן הן מגיעות...
כגעי | 01-05-2019 14:27
דגרעאכ
9
תגיד, הרב אבינר, אתה אמיתי?!?!
זוועה | 30-04-2019 10:48
מצטט משרה שנירר, מבלי לעמוד על כך שהיא זו שפרצה את הדרך ללימוד תושבע לנשים? ועד מתי תסתמך בפסיקותיך על ספר חסידים? יש לך את זה ביותר אזוטרי? ההלכה התפתחה, וכיום מצווה על נשים ללמוד תושבע, כולל גמרא כמובן.
היא לא פרצה כלום, היא התבססה על החפץ חיים
מיכיאוי | 01-05-2019 14:29
והוא במפורש כתב כדברי הרב אבינר. אל תהיה מטומטם שלא יודע כלום ומעיר לתלמידי חכמים שאצבעם הקטנה עבה מכולך
10
אוףףף חלס!
eli | 30-04-2019 17:59
אם גבר לא היה מצווה, היה צריך לאסור עליו ללמוד תורה וגמרא בגלל כל הדברים הבטלים שהוא מדבר. אכן חזל אמרו את זה כשתיקנו את ברכת התורה בלשון לעשוק ו ל א בלשון ללמוד. אין הרבה גברים שיודעים ללמוד.
11
פשוט ההיפך
ההיפך | 30-04-2019 17:59
כדאי להסתכל בתוך הטקסט של הרמבם (שהשולחן ערוך ביוד רמו העתיק, אציג אותו להלן) - איך מזה מנסים ללמוד שאסור לנשים ללמוד?!!! זה בדיוק הפוך, נאמר מפורשות שיש לה שכר, אמנם מועט משל גבר. רק לאב צוו שלא ללמד את בתו, וגם זה מנימוק של רוב נשים אין דעתם מכוונת להתלמד - שמתייחס לעולם תרבותי שונה לגמרי משלנו - בו באמת נשים היו רחוקות מאוריינות כרחוק מזרח ממערב. והלשון צוו מראה על גדר והרחקה נקודתית, ולא על איסור גורף מצד עצמו - אין כאן שום לשון שמשתמע ממנה פסול בעצם היכולת או הזכות של אשה ללמוד, רק אמירה סטטיסטית שרוב הנשים אינם במקום הזה, האם רוב נשים שיבמינו זהה לרוב נשים של פעם - תענו בכנות? הנה הציטוט מהרמבם שהשלחן ערוך העתיק מנו רמבם הלכות תלמוד תורה פרק א הלכה יג אשה שלמדה תורה יש לה שכר אבל אינו כשכר האיש, מפני שלא נצטוית, וכל העושה דבר שאינו מצווה עליו לעשותו אין שכרו כשכר המצווה שעשה אלא פחות ממנו, ואעפ שיש לה שכר צוו חכמים שלא ילמד אדם את בתו תורה, מפני שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד אלא הן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן, אמרו חכמים כל המלמד את בתו תורה כאילו למדה תפלות, (חבל גם שהכותב התעלם מדעת בן עזאי, שאמר חייב אדם ללמד את בתו תורה שהיא הטריגר לדיון כולו, במשנת סוטה ג, ד).
עד מתי טיפשים יפתחו רמב"ם מחוץ להקשר וינסו
אויש נו | 01-05-2019 14:30
ללמד אנשים שלמדו קצת יותר טוב תורה? הרמבם הוא לא יחיד. הוא גם לא המציא את התורה. לך תלמד את הסוגיה, שוטה בשקל.
12
רב תותח!
גיא | 01-05-2019 11:28
איזה כיף ומזל שיש לנו אותו, אשרינו. לא שהוא צריך את האישורים שלי אבל למה לא להרבות באהבת חכמים, ודברים טובים.
13
כלל זהב
מאיר | 02-05-2019 2:34
הכלל הראשון בלימוד הדיונים בתלמוד הוא שלא כל הדעות להלכה... והרבה דעות נאמרו לתיקון יצר הרע. כמו שיש בתורה עצמה ביטוים קשים העלולים להטעות... על אלה הקבה אמר למר כתוב! מי שרוצה לטעות, שיבוא ויטעה, או במילים של הרב סעדיה גאון התורה לא נכתבה בשביל הטיפשים. כבוד הרב אבינר, אתה טועה ומטעה!