מנהג הקטניות הפך לכלי ניגוח בפוסקים ובמסורת

הרושם המצטבר הוא שמנהג איסור הקטניות הפך לאֵיל-ניגוח של הפסיקה, במקרה זה האשכנזית. אין כאן דאגה למי שהדבר חסר לו, יש כאן מערכה על הפוסקים, המסורת וכל המשתמע מכך

מנהג הקטניות הפך לכלי ניגוח בפוסקים ובמסורת
  (צילום: שאטרסטוק)

כל שנה הריטואל הזה חוזר. אנשים שדוחים בנימוס את צלחת הארבע'ס (חומוס) ב"שלום זכר", מתייסרים על מניעת התענוג הזה בפסח. אלה שאומרים למוכר לא לשים טחינה בפלאפל, חולמים על מטבל-טחינה.

זה יכול היה להיות קוריוז משעשע (או לא), אבל בשנים האחרונות זה הפך לצונאמי אנטי-רבני. משהו בסגנון "מתי הרבנים האלה יקבלו אומץ להתיר לנו קטניות"? הגמרא מגדירה את הביטוי "הרבנים האלה" ("הנהו רבנן") בתור סגנון אפיקורסי (סנהדרין דף ק' עמ' א'). ואת הדרישה מהם להתיר איסורים גם כן כאפיקורסות ("מעולם לא התירו לנו  לאכול עורב". שם). כלומר, אפיקורסות כפולה יש כאן. זו התרסה כלפי נושאי המסורת ההלכתית, ומלחמה נגדה. לא פחות.

למעלה מעשור מתעניין אתר ynet באופן אובססיבי בשאלה הזו. יוצא בכותרות כמו "החומה נסדקה" וכדומה, כשקבוצת רבנים קטנה וחצי אנונימית פרסמה "היתר" לקטניות. השנה הפך נושא הקטניות לחשוב כל כך, עד שמכון מכובד, "המכון למדיניות העם היהודי", הטריח סוקרים למצוא שיותר ממחצית האשכנזים אוכלם קטניות בפסח. כמובן  שהסקר הקיף שש מאות איש וכו', ועֶרְכּו כערך הסקרים שראינו לאחרונה בבחירות. אבל לא ניתן למציאות לבלבל את האג'נדה. לא ציפינו שמכון אולטרא- ליברלי כזה יקבל תוצאות אחרות מסקר שהזמין.

אבל למה זה קשור ל'מדיניות העם היהודי'? האם גם סקר על מנהג אכילת סעודת משיח בסיום החג מעניין את המכון? או המנהג המחמיר הספרדי למדוד שיעור כזית לפי משקל ולא נפח המצה מעניין אותם? (זה בערך פי שלוש ממידת הנפח שלפיו נוהגים האשכנזים!). מישהו יצא במתקפה על הפוסקים הספרדים מתי יהיה להם אומץ להקל כמו האשכנזים? איזה סקר נערך לבדוק כמה ספרדים נוהגים כך?

הרושם המצטבר הוא שמנהג איסור הקטניות הפך לאֵיל-ניגוח של הפסיקה, במקרה זה האשכנזית. אין כאן דאגה למי שהדבר חסר לו, יש כאן מערכה על הפוסקים, המסורת וכל המשתמע מכך. ייתכן שהדבר קשור למערכה המקיפה יותר נגד הפסיקה האשכנזית, וצביעתה של הפסיקה הספרדית כ"מתונה", תוך הפיכת המסורתיות הבלתי מחויבת להלכה ל"פסיקה ספרדית". מה שהוא כמובן שקר גמור. הפסיקה הספרדית כמו האשכנזית לעתים מחמירה ולעתים מקלה, ואינה נתונה להלכי-רוח מזדמנים. המסורתיות אינה מייצגת את עולם ההלכה, אלא מציאות נתונה ומשתנה כל העת, כמו גם אצל האשכנזים. אך זה נושא שיש לעסוק בו בנפרד.

אני מציע לכולם להירגע. הפוסקים לא ישנו את ההלכה, גם לא את המנהג. הפולמוס הזה – כמו אחרים – עלול לגרום נזקים לחלק מהציבור ופגיעה במחויבות של חלקו להלכה או למנהג. אבל ההלכה, המסורת, והציבור השומר עליהם – חזקים מכל סקר, כתבה, פוסט או ציוץ.

אני מציע לכולם לחזור למציאות. מי ששילם במיטב כספו על אירוח מלא לכל החג במלון מפואר, בלי קטניות ואפילו בלי שרויה (מוציא את ה'קניידלך' וה'מצה-בריי' ודומיהם מהתפריט), לא הרגיש ולוּ לרגע שחסר לו משהו. השֶפים עושים נפלאות גם בתוך הסייגים הללו. מי שחגג בביתו, לקח מתכון מסבתא או הוריד מתכונים באינטרנט ולא זכר שיש בעולם חומוס.

ויאכלו ענווים ושומרי הלכה ומנהג וישבעו, ויהללו את ה' על רוב הטוּב שהרעיף עלינו, בחברת השפע בה אנו חיים, וידאגו לכל דכפין שיאכל גם הוא.

=======

הרב אברהם וסרמן הוא רב קהילת 'גבורת מרדכי' גבעתיים וראש הכולל בישיבת ההסדר רמת-גן

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
9 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
חזק וברוך!
יואב | 25-04-2019 11:10
כדאי גם לפרסם את מסקנתו המקצועית של הרב מיכה הלוי על המציאות העגומה בכשרות קטניות לפסח, גם בתקופתינו.
2
הגיע הזמן להפסיק עם חומרות שאין להם בסיס
יהודה | 25-04-2019 11:21
אני מציע לכולם לחזור לתורה שבעל פה (חזל), סטינו יותר מדי ממנה. סטינו בגלל עמי ארצות שלא הבחינו בין קטניות לחמשת מיני דגן. אחר כך באו תרצנים שניסו להסביר שאבותיהם לא היו כל כך טיפשים. די, מספיק. בקיצור, כל עם ישראל יעשה תשובה ויפסוק על פי ספר משנה תורה לרמבם שלא זז מהתלמוד כמלוא נימה. יאכלו ענווים וישבעו
יהודי יקר וחשוב! הערה קטנה
רועי | 25-04-2019 12:11
רוב האחרונים קיבלו את הקטניות, אתה יכול לקבל דברי המור וקציעה או החכם צבי אבל רוב האחרונים לא הבינו כך והתייחסו לזה מאד בחריפות! לא התכונתי חלילה לפגוע אלא להעיר. ודע דמדינא מותר לאכול אורז וכל מיני קטניות בפסח. מכל מקום הנהיגו רבותינו ואבותינו זה הרבה מאות מן השנים, וקבלו עליהם באיסור... כיון שקבלו אבותינו משום גדר, מדין תורה אסור לבטל, והמפקפקים והמקילים בזה, מעידין על עצמן שאין בהם יראת שמים ויראת חטא ואין בקיאין בדרכי התורה... ופורץ גדר ישכנו נחש. אך בפירוש קבלו שאם אולי יהיה שנת בצורת חס וחלילה שהעניים רעבים ללחם, אז כל חכמי העיר ובראשם מרא דאתרא מתירים לאכול קטניות בפסח... — ערוך השולחן, אורח חיים תנג ד-ו
3
המציאות משתנה , הנייר סובל הכל
ינוי | 25-04-2019 13:25
זה לא משנה כמה דברי חומרה או תוכחה יכתבו, המציאות המגוחכת של ההתגודדות בענייני פסח הולכת ומשתנה . מספיק להסתכל ימינה ושמאלה לראות את זה. זה רק עניין של זמן. כמובן שתמיד ישארו קבוצות מיעוט הזויות שיחמירו כדוגמת חבד שגם תבלינים לא אוכלים
4
יישר כוח לרב על הדברים החשובים
נועם | 25-04-2019 14:56
האווירה המכוערת הזו סוחפת גם אנשים יראי שמים
5
מצווה למרר חיי יהודים באמצעות החמרות מטורללות
דב-בער | 25-04-2019 17:43
וכל המרבה הרי זה משובח.
6
מנהג המקום של ארץ ישראל הוא כמנהג
גרשון | 25-04-2019 23:54
מרן הבית יוסף.... ויוצאי אשכנז שהגיעו לגור בארץ ישראל צריכים לנהוג כמנהג המקום, ולא לשכתב את המנהג של המקום... ההגהות של רבי משה איסרליש על השולחן ערוך (הבית יוסף) נועדו להתיר לאשכנזים להמשיך לנהוג במנהגים מסויימים בארצות אשכנז כי כך נהגו שם גם לפני כן... אך בבואם לגור בארץ ישראל שהבית יוסף נחשב למרא דאתרא שלה, ומדור לדור הראשונים לציונים הינם המוסמכים שלו כבר מאות בשנים, ומנהג ארץ ישראל הוא על פי מרן הבית יוסף, על האשכנזים למיניהם לנהוג על פי מרן הבית יוסף בכל ההלכות!!! וכמו שבאשכנז היו מניחים תפילין בחול המועד, ובהגיעם לארץ ישראל הפסיקו להניח תפילין בחול המועד, כך יש לנהוג בכל המנהגים... וכך היה נהוג בכל מקום בעולם שיהודי היגר אליו הוא שינה ונהג כמנהג המקום... ובטח כמו ארץ ישראל שהיא מקום מובהק שנוהג כמרן השולחן ערוך הבית יוסף, שכל עם ישראל ללא יוצא מן הכלל קיבל את פסקיו, רק כאמור שרבי משה איסרליש כתב הגהות על השולחן ערוך עבור אלו שהיו גרים באשכנז ובאשכנז היו חילוקי הלכות בכ15% מההלכות, שהיו שונים מפסקי השולחן ערוך, שבהם כתב הרמ״א ובמקומותינו (אשכנז) נוהגים כך וכך וכו וכו.... ואין שום סיבה הגיונית שבעולם לשכתב את מנהג המקום של ארץ ישראל, והסיבה היחידה הנראית לעין שעשו זאת היא בשביל להיבדל חברתית מהספרדים ועדות המזרח.... צריך לכן לעשות צדק היסטורי הלכתי ולנהוג כולם בארץ ישראל בגל ההלכות על פי מרן השולחן הבית יוסף
7
כל אחד לוקח מונפול על אלוהים
פסיכולוג | 26-04-2019 16:24
אני שומר מסורת אבל נשבר לי הז... שכל מזוקן מחליט לנכס לעצמו לפי השקפת עולמו דינים חרמות הגבלות ושאר ירקות חלאס ... תפסיקו לפרשן את הדת לפי השקפת עולמכם הפרטית או לפי המנהגים שלכם. תזכרו שמנהגים זה לפי מוצא זרם ותנועה. חפשו את המשותף.שהעיקר הוא המאצד ולא כל מיני ביבולי ביצים משיחיים
8
קטניות.בפסח
רונה | 26-04-2019 19:14
המון יוצאי מרוקו נוהגים כמו האשכננזים ונמנעים מאכילת קטניות