חברה קדישא "קהילת ירושלים", שהיא החברה הגדולה בעיר החלה לבנות תוכנית בנייה של רשת מערות קבורה מתחת הר המנוחות בעיר בסגנון הקטקומבות של רומא.

על פי התוכנית, שעברה כבר את שלב בחינת היתכנות הכלכלית, המנהרה הראשונה שתוקם כפיילוט תבנה באורך של 50 מטרים , רוחבה יעמוד על 10 מטרים וגובהה 6.5 מטרים. בסה"כ יבנו בשלב הראשון 4 שורות של קברי כוכים בשני צדדי המנהרה ויהיה בה מקום ל- 400 קברים.

לדברי המתכננים יתרונה של שיטת קבורה זאת הוא שהיא אינה מוגבלת בקרקע, שכן את המנהרות ניתן להקים בזויות שונות ובגבהים שונים כך שפוטנציאל הקבורה מתחת לשטח הוא כמעט ואינסופי.

שיטת הקבורה במחילות הייתה קיימת במתכונת מצומצמת בתקופת הסנהדרין, אז מערות הקבורה היו מנת חלקם של בני המעמדות העליונים עקב עלות הקבורה היקרה. עקב הנגישות ואפשרויות בחפירת המנהרות, הוחלט בחברת קדישא- קהילת ירושלים לגשת לרעיון. על פי ההערכות, עלות חפירת קבר אחד תעמוד על  כ- 8000 שקלים, בדומה לעלות הקבורה כיום.

חנניה שחור, מנכ"ל חברת קדישא ירושלים אמר ביחס לתוכנית כי "אנו מקווים שהרשויות בישראל יבינו את הפוטנציאל לרעיון החדשני הזה, שמאות שנים לא נוסה בעולם ויתנו לו היתרי בניה במהירות. עברנו כבר את שלב ההיתכנות הכלכלית ואנחנו בשלבים הסופיים של בדיקת ההיתכנות ההנדסית. אם הפיילוט יצליח, תיפתר מצוקת הקבורה בירושלים למאות שנים. היתרון הגדול של שיטת הקבורה במנהרות הוא מציאת פתרון הלכתי לאלו שמסרבים להיקבר בבנייני קומות".

את הפרויקט תקים חברת רולצור, מהחברות המובילות בישראל בתחומי המנהור והכרייה התת קרקעית. בין הפרויקטים של החברה בתחומי הכרייה ניתן למצוא את כריית מנהרות הרכבת בקו תל אביב – ירושלים וכן את מנהרת ארזים בכביש 1.

לאחר שלב התכנון ההנדסי שאמור להיגמר בימים הקרובים יפנו בחברה קדישא לקבל היתרי בניה מהרשויות.

פתרון הקבורה במנהרות הוא חלק מהתוכנית האסטרטגית של קהילת ירושלים להתמודד עם מצוקת הקרקעות לקבורה. בימים אלו מקדמת החברה את בניית בניין הקבורה הגדול ביותר בישראל אשר עתיד להיבנות בבית העלמין "הר המנוחות בירושלים". הבניין אשר צפוי לפתור את מצוקת הקבורה בבירת ישראל יכיל כ- 35,000 אלף קברים וישתרע על פני 25 דונם. על פי התוכנית, הבניה של הבניין תחל כבר בסוף השנה הקרובה.