ההמלצות לנשיא: כחול לבן- גנץ, ליכוד וחרדים- נתניהו - סרוגים

ההמלצות לנשיא: כחול לבן- גנץ, ליכוד וחרדים- נתניהו

במהלך פגישות הסיעות עם נשיא המדינה, החרדים והליכוד המליצו על נתניה להרכבת הממשלהו: "הציבור הביע בו תמיכה". מנגד כחול לבן המליצו על גנץ והבהירו: "לא נוכל לשבת בממשלת אחדות"

author-image
ההמלצות לנשיא: כחול לבן- גנץ, ליכוד וחרדים- נתניהו
  (צילום: יונתן זינדל\פלאש 90)

אחת אחרי השנייה יחלו היום (שני) המפלגות לעלות לבית נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שם יחל את סבב ההתייעצויות להמלצת הרכבת הממשלה, עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת. על פי הנוהג, ייפגש הנשיא עם נציגי הסיעות, ישמע את המלצתן אם בחרו בראש הממשלה נתניהו או ביו"ר כחול לבן בני גנץ ולאחר גמר סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות יכריז על מי שעליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה.

צפו בשידור חי:

עם תחילת ההתייעצויות, אמר ריבלין כי "קיבלתי רשות מיו"ר ועדת הבחירות להתחיל בדיונים עוד לפני התוצאות הרשמיות כדי לא למשוך את ההליך זמן רב מדי. לנשיא המדינה אין שיקול דעת, למרות כל מיני פרשנויות שהיו. כבר ביום רביעי הקרוב אוכל לזמן אליי את אותו חבר כנסת שלו את הסיכויים הטובים ביותר להקים ממשלה כשיש לו 61 ממליצים". עוד רמז על המלצה להקמת ממשלת אחדות, אמירה ממנה בימין פחדו: "העם כולו מצפה ומבקש לראות אחדות אמיצה גם שיש חילוקי דעות".

הליכוד: "הציבור הביע תמיכה בנתניהו"

הראשונים שהגיעו לנשיא היו חברי סיעת הליכוד, שהמליצו כצפוי על בנימין נתניהו. "הליכוד כרגע היא הסיעה הגדולה ביותר בכנסת. ואנחנו כמובן ממליצים בפניך על בנימין נתניהו ראש הממשלה ויור הליכוד. סיימנו מערכת בחירות שניתן לכנות אותה לא פשוטה ונרצה להקים ממשלה יציבה" אמר יריב לוין.

שרת התרבות מירי רגב הוסיפה כי  "זו פעם ראשונה שהליכוד מקבל 36 מנדטים, וגם אתה יודע את זה. למרות כל מה שקרה, למרות פרסום המלצות המשטרה והיועמ"ש, הציבור הביע תמיכה בנתניהו. זה אומר שהציבור סומך על ראש הממשלה וימשיך להוביל אותנו להישגים גדולים".

חברי הליכוד במשכן הנשיא (צילום: סרוגים)

עם זאת, ריבלין אמר בתגובה כי "הנשיא לא בוחר ראש ממשלה. גם לא אדם אחד, אלא הריבון- והריבון הוא העם. אתם הסיעה הגדולה, ולכן אתם ראשונים כאן בבית הנשיא". עוד שאל את חברי הסיעה: "מה לדעתך יהיה תחום השיקולים שלי אם לא יהיו 61 ממליצים לנתניהו?". לוין אמר בתגובה כי "בהנחה שלא יהיו 61 ממליצים, ברור לחלוטין שהיא הסיעה הגדולה ביותר, וגם עם מספר הממליצים הגבוה ביותר- ולכן באופן טבעי הסיכוי הטוב ביותר או היחיד להקים ממשלה הוא לראש הממשלה נתניהו. לכן זה מתחייב להטיל עליו את הקמת הממשלה".

בתום הישיבה בבית הנשיא, לוין התייחס בהצהרתו לתקשורת למתיחות מול אביגדור ליברמן, שלא התחייב להמליץ על נתניהו לראשות הממשלה. "נמתין בסבלנות שסיעת ישראל ביתנו תגיע לכאן, אך ערב הבחירות ליברמן אמר באופן חד וברור שהוא יצטרף לממשלה בראשות נתניהו- ואני מצפה שכך יהיה" אמר. "לי אין ספק שזו הממשלה הנכונה שצריכה לקום כאן, הציבור אמר את דברו".

עוד נשאל על תיק המשפטים: "מוקדם מאד לדון בנושא חלוקת התיקים. צריך קודם כל שרה"מ יקבל את הזכות להרכיב את הממשלה ולעשות זאת, ולאחר שנסיים את המו"מ ונדע אילו תיקים נשארו בידי הליכוד, אפשר שכל אחד יבקש את בקשותיו. לי בשלב הזה יש רק ציפייה אחת- לקבל את המנדט להרכבת הממשלה. לא אסתיר ואומר שתמיד רציתי להוביל שינוי גדול ויסודי במערכת המשפט, אבל מינוי שרים זה החלטה של ראש הממשלה ולא שלי- ואני אכבד כל החלטה שיקבל".

כחול לבן: "העם אמר את דברו"

לאחר הליכוד נכנסו נציגי כחול לבן- משה יעלון, גבי אשכנזי, אורנה ברביראי, רם ברק וצבי האוזר- שהמליצו על בני גנץ להרכבת הממשלה. אשכנזי חזר על הטענה כי "הבחירות היו סוערות", אך הבהיר כי "העם אמר את דברו. באורח לא מפתיע נמליץ על בני גנץ, יו"ר כחול לבן. אנחנו מאד גאים בהישג שהשגנו בפרק זמן קצר, וכעת מחוייבים לציבור של למעלה ממיליון מצביעים שנתנו לנו את האמון- ונמשיך לשרת אותם".

ריבלין אמר לנציגי המפלגה של גנץ כי "כמו שפתחתי עם הליכוד, הבחירות הסתיימו- אבל תם ולא נשלם. אכן היו בחירות סוערות, שפעמים רבות צבטו את הלב. ראינו מאבק צמוד בין שתי מפלגות, ובסופו של דבר העם הוא הריבון והכנסת היא נציגתו. בדמוקטריה הפרלמנטרית אנחנו מבקשים לקיים את ההתייעצויות על מי אני אטיל את ההזדמנות להרכיב את הממשלה".

"לא נוכל לשבת בממשלת אחדות עם נתניהו"

הנשיא הוסיף וביקש מהנציגים להתייחס לאפשרות של ממשלת אחדות. "רבים בישראל מבקשים לראות קירוב לבבות, אני לא רוצה להשתמש במילה אחדות כי יש לה הבנות פוליטיות" טען. "אני לא קורא, אלא רק שואל: האם ייצא לכם ללא תנאים מוקדמים, להצטרף לממשלה שלא גנץ ירכיב אותה לטובת המערכת הישראלית, האם הייתם שוקלים אותה?".

עם זאת, אשכנזי אמר בתגובה כי "אנחנו באים משירות המדינה, מעולם לא בדקנו מה יש מתחת לקסדה של חייל כזה או אחר. לא מפתיע שאתה שואל את השאלה, אנחנו אנשים רציניים ועניינים מהסוג הזה דנים ברצינות.אבל, בנסיבות הפוליטיות הנוכחיות אנחנו לא נוכל לשרת ממשלה כמו שאתה כיוונת. בנסיבות האלו, מתוקף המציאות, לא נוכל לשבת בממשלה כזו".

צילום: סרוגים

בצאתו מבית הנשיא, אשכנזי אמר לתקשורת כי "אנחנו נמשיך ונפעל לקירוב הלבבות, וכל מי שיפעל בכיוון הזה ימצא אותנו שם. אחרי מערכת בחירות סוערת, עלינו להגביר את הקירוב בין חלקי העם השונים. נחזיר את ההמלכתיות והלכידות, כי זה כוחו של עם ישראל. אנו גאים לעמוד בראש מפלגה של למעלה ממליון מצביעים במסגרת זמן קצר, שנתן מעמד לאלטרנטיבה שלטונית".

ש"ס: "נתניהו ראוי להמשיך לנהל את ישראל"

במפלגת ש"ס עמדו בהתחייבות של היו"ר אריה דרעי מלפני הבחירות, ןהמליצו על נתניהו לראשות הממשלה. השר יצחק וקנין אמר כי " לאורך מערכת הבחירות אמרנו שאנחנו תומכים בנתניהו לראשות הממשלה, ואנחנו אומרים זאת גם עכשיו. אני חושב שהממשלה בראשותו תפקדה כראוי, הוא ראוי להמשיך ולנהל את מדינת ישראל. הייתה לנו קדנציה טובה, ולכן אנחנו רוצים להמשיך באותה קדנציה".

בהמשך הנשיא הקשה על נציגי ש"ס ושאל האם יש להם דרישות לממשלה הבאה. "הממשלה האחרונה דגלה בסטטוס קוו ברוב הנושאים שהם במחלוקת" אמר וקנין בתגובה. "אם תהיה פגיעה בקודשי ישראל, בוודאי לא נוכל לתמוך בשום דבר אחר שלא הולך עם הממשלה שהיא עם אותם קווי ייסוד מהממשלה הקודמת". לדבריו, "נתניהו ממלא את אותם הסכמים קואליציוניים ככתבם וכלשונם, ורואה איך הדברים מול הסיעות מתנהלים בהתאם".

בהצהרה לתקשורת ש"ס אמרו כי "יש ויהיה חוק גיוס, תוקם ממשלה ויסכימו כולם על קווי היסוד שלה, ועל פי זה היא תתנהל. ש"ס יצאה מחוזקת ביותר מהבחירות האלו, הספידו אותנו והיום כל עם ישראל רואה שאנחנו דבקים במטרה ואומרים את עמדתנו בצורה ברורה". על הצטרפות ליברמן אמרו כי "אנחנו לא מנהלים כאן משא ומתן, ליברמן יהיה בקואליציה. האופוזיציה זה המדבר הכי גדול".

יהדות התורה: "עברנו עם נתניהו קדנציה טובה"

גם יהדות התורה המליצה על ראש הממשלה נתניהו. לדברי סגן השר יעקב ליצמן, "אנחנו עברנו איתו קדנציה טובה וחזקה. אנחנו חושבים שזה נכון לכלל ישראל, ולכן חושבים שזה נכון שנתמוך בו". ח"כ אורי מקלב הוסיף כי "במתכונת הזאת אנחנו נשמור יותר על הצביון היהודי עם הממשלה הנוכחית, רואים שהעם בהחלט מזדהים עם הפעילות הסקטוריאלית". גם ח"כ משה גפני הביע תמיכה בנתניהו: "אנחנו אמרנו לציבור הבוחרים שלנו- תדעו שאנחנו נתמוך בנתניהו,  והציבור שבחר בנו עשה זאת בין היתר על דעת כך".

בהצהרה לתקשורת ליצמן סירב להתייחס לדרישות חוק הגיוס, חרף דברי ליברמן כי יתנגד לגיוס שלא כפי שניסח משרד הביטחון. "אנחנו את הדרישות שלנו נודיע לצוות המשא ומתן בראשות יריב לוין. כל רוב, זה רוב. נעשה בהתאם למה שהרבנים יגידו לנו" אמר. עוד הבהיר כי לא יסכים להיות שר, בהתאם להחלטת האדמו"ר מגור.

איימן עודה: "לא ממליצים על אף אחד"

יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה הבהיר כי "אנו לא ממליצים על אף אחד. רצינו להפיל את ראש הממשלה נתניהו, ולצערי הרב לא היה רוב. אם סיימנו את הבחירות הקודמות ב'הערבים נוהרים לקלפיות', הפעם אנחנו עברנו תקופת בחירות קשה ביותר שלוותה בהסתה גבוהה מטעם ראש הממשלה אישית". עוד התייחס לשתילת המצלמות הנסתרות של הליכוד: "המצלמות בתוך הקלפי היו אמורות להפחיד אנשים מלבוא ולהצביע. הדבר הזה- הוריד את אחוזי ההצבעה בציבור הערבי".

אחמד טיבי הוסיף כי "המפלגה יצאה ממערכת בחירות קשה ביותר, גם מההצהרות של רה"מ והימין כלפי הציבור הערבי".  לנשיא אמרו: "אתה התבטאת ואמרת אין אזרחים סוג ב- וזו הייתה אמירה חשובה".

נציין, כי ההתייעצויות נעשות בתיאום עם יו״ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר, אולם לאחר קבלת תוצאות הבחירות הרשמיות מידי השופט מלצר ביום רביעי הקרוב, ישקול הנשיא את הצורך בהשלמת סבב ההתייעצויות אם יידרש לכך. מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים על פי החוק.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
ממשלת שוחד מרמה והפרת אמונים...
מתנחל. אבל ישר. | 15-04-2019 9:25
בושה חרפה וכלימה.
רובי !! אלך תשקר!! העם לא רוצה אחדות......
עידו 2 | 15-04-2019 11:41
העם גם לא בחר בטרור. תפסיק לאיים רובי. די !!!!! העם לא אוהב אותך רובי
2
צוללות לאויב תמורת שלמונים ???
חם | 15-04-2019 9:26
זה ימין או ערבים ?
3
מקווה שלא כנופיית שוחד מרמה והפרת אמונים..
לי | 15-04-2019 9:32
ולא צוללות לאויב תמורת שלמונים
4
העם רוצה ממשלה יהודית בכל מובניה
אלי | 15-04-2019 9:58
כבוד הנשיא אולי שכחת אבל העם רוצה מדינה יהודית בכל מובניה. שהצביון היהודי יראה ברחבותוה של המדינה (שהשבת הציבורית ישמר) שמערכת המשפט תתנהל לפי ערכים יהודים ולא ערכים מערביים, שמערכת החינוך תהיה יותר ערכית והתרבות היהודית תהיה בראש הסולם החינכי
יהודית ויושר. לא שוחד מרמה והפרת אמונים
עפ | 15-04-2019 12:23
צוללות לאויב תמורת שלמונים.. זה יהודי ?
5
לא מתאים לעם הנבחר שוחד מרמה והפרת אמונים..
לא פה | 15-04-2019 10:08
שינסה במצרים. תמורת עוד כמה צוללות. לנו מתאים ישרים..
6
"העם" לא רוצה אחדות.
למען האמת | 15-04-2019 10:14
ובעצם גם לא רוצה את הנשיא הזה.
7
הליכוד כבר קיבלו 38 מנדטים ב2003
ידען | 15-04-2019 10:21
הליכוד כבר קיבלו 38 מנדטים ב2003
ואז עשו הינתקות. היום שוחד מרמה והפרת אמונים
ריאליסט | 15-04-2019 12:24
'הימין' שוב מחריב את עם ישראל
8
תאכלו את הלב
מאיר | 15-04-2019 11:49
תאכלו את הלב שמלאנים חמוצים פחחחחחח
9
ארותחי
אזרח | 15-04-2019 13:00
בטח שהחרדים ימליצו על ניתניהו אם יחלבו את הליכוד אנשים לו תורמים למדינה לו עושים צבא לו מועילים למדינה דורכים על דגל הלאום בושה לליכודאני לו מהצביעים של גנץ של ליברמן מילה שלו זאת מילה ולא כמו השקרן המושחת שלכם
10
אחדות
ש.ש. | 15-04-2019 13:35
העם מאוד רוצה אחדות להלן תוצאות הבחירות