בשבוע שעבר נזדמנתי לחתונה של הציבור שלנו, הגעתי מהצד של החתן אותו אני מכיר עוד מילדות, כבחור דתי.
את הצד של הכלה לא הכרתי, אך הסתבר לי כי ההורים גרים בירושלים באזור קטמון/רחביה או בסביבה. את החופה ערך אישיות שאני לא מכיר, אך לפי הודעת הקריין מדובר בידיד המשפחה (מצד הכלה).
עם תחילת טקס הנישואין, הורה עורך החופה לחתן להתעטף בטלית ולברך עליה שהחיינו. אולם למרבה ההפתעה, לאחר שהחתן בירך, הורה העורך גם לכלה לברך שהחיינו על הטבעת אותה היא עתידה לקבל.
שאלתי את מי שעמד לידי, "תגיד זה מנהג חדש, שכלה מברכת שהחיינו?" והוא ענה לי שלא, ובהרבה חתונות זה מקובל שגם הכלה שותפה לטקס ומברכת גם שהחיינו.
בהמשך ציפתה לי עוד הפתעה, בקריאת הכתובה הוסיף אותו עורך גם את שם האם לשמות של החתן והכלה. הפעם כבר הבנתי כי מדובר בחדשנות מוגזמת. הכיפה הקטנה שעל ראשו, כמו גם טבעת הנישואין שעל ידו החשידו אותי כי לא מדובר ברב נורמטיבי.
האינסטינקט הראשוני אמר כי מדובר במשהו שאינו שייך לבית המדרש. בירור קצר העלה כי לא מדובר ברב קהילה אלא בפרופ' מהמחלקה לתלמוד. לאחר מכן כשהגעתי הביתה, חיפוש שמו ברשימת המוסמכים לערוך חופה וקידושין מטעם הרבנות הניב תוצאה שלילית.
ככה לא בונים בית
המנהג המחודש הזה שבא כביכול לבטא שוויון בתוך הבית החדש, יוצר בעצם את ההפך הגדול.
אין שום בעיה עם הרצון של הכלה לברך את הקב"ה על הרגע הגדול של בניית הבית, זהו דווקא רגש בריא שצריך עידוד וטיפוח. אבל דווקא ביום חתונתה היא צריכה לדעת שמדובר בבית אחד ולא בתחרות.
השאיפה הפמיניסטית הזו, להראות כי גם לאישה יש מקום, משיגה בעצם את התוצאה ההפוכה. במקום שבמעמד החופה יראה כי שני אנשים בונים ביחד אישיות אחת המורכבת משניהם, צריכה גם הכלה להראות ולהוכיח כי גם היא קיימת.
במקום ברכה אחת לשני בני הזוג, שמראה על אחדות ועל בניין בית אחד, הופכת הברכה השנייה את האחדות לפירוד, כל אחד בבית הזה הוא לעצמו.
בית כזה בו שני בני הזוג לא פועלים בהרמוניה אלא כשני בודדים, קשה לו מאוד להחזיק מעמד. כשכל אחד מבני הבית מנסה להראות כי גם הוא קיים, הדרך לרבנות קצרה מאוד, ולאו דווקא מסיבות חיוביות.
מה דעתך בנושא?
34 תגובות
1 דיונים
טל
בהחלט מזעזע להגיע לחתונה ולגלות למרבה הפלצות שליד החתן המהודר ואומר הברכות וחותם הכתובה עומדת לה ברב חוצפתה אישה, אהה כן ועוד אחת שרוצה לדבר, אכן רחמנא לצלן!!
02:50 08.07.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביגיל
אני מסכימה איתך לחלוטין. ולמגיב 30, אף אחד לא בעד דיכוי, וכנראה שאלו מהבתים ה"פלורליסטים" הולכים למקומות אחרים. לא עושים סטיסטיקות על בסיס עמותה אחת. אבל יישר כח ובהצלחה בעבודה...
אני מסכימה איתך לחלוטין. ולמגיב 30, אף אחד לא בעד דיכוי, וכנראה שאלו מהבתים ה"פלורליסטים" הולכים למקומות אחרים. לא עושים סטיסטיקות על בסיס עמותה אחת. אבל יישר כח ובהצלחה בעבודה שלך
המשך 07:17 21.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טל
בהחלט מזעזע להגיע לחתונה ולגלות למרבה הפלצות שליד החתן המהודר ואומר הברכות וחותם הכתובה עומדת לה ברב חוצפתה אישה, אהה כן ועוד אחת שרוצה לדבר, אכן רחמנא לצלן!!
02:50 08.07.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביגיל
אני מסכימה איתך לחלוטין. ולמגיב 30, אף אחד לא בעד דיכוי, וכנראה שאלו מהבתים ה"פלורליסטים" הולכים למקומות אחרים. לא עושים סטיסטיקות על בסיס עמותה אחת. אבל יישר כח ובהצלחה בעבודה...
אני מסכימה איתך לחלוטין. ולמגיב 30, אף אחד לא בעד דיכוי, וכנראה שאלו מהבתים ה"פלורליסטים" הולכים למקומות אחרים. לא עושים סטיסטיקות על בסיס עמותה אחת. אבל יישר כח ובהצלחה בעבודה שלך
המשך 07:17 21.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
"במקום שבמעמד החופה יראה כי שני אנשים בונים ביחד אישיות אחת המורכבת משניהם, צריכה גם הכלה להראות ולהוכיח כי גם היא קיימת." זה בכלל לוגי?! שני אנשים לא בונים אישות...
"במקום שבמעמד החופה יראה כי שני אנשים בונים ביחד אישיות אחת המורכבת משניהם, צריכה גם הכלה להראות ולהוכיח כי גם היא קיימת." זה בכלל לוגי?! שני אנשים לא בונים אישות אחת אם רק אישיות אחת באה לידי ביטוי זאת לא מורכבות... זה הבעל בונה את האישיות והאישה צריכה להיטמע לחלוטין באישיות הזאת. אתה אומר "בונים אישיות אחת המורכבת משניהם" ומיד אחר כך מתלונן ש"צריכה גם הכלה להראות ולהוכיח שהיא קיימת". אני קורא ובא לי לתלוש את השערות מתסכול.
המשך 15:25 19.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריקל
באמת מחריד. זה יפה שאתה מדבר ברבים - "עברנו, עברנו, עברנו", וואלה, כי הדתיים הלא מתאסלמים הם לא איתך בקבוצת הכלל הזה. סתם לידע כללי, בתור מישהו שעבד בעמותה שמטפלת בנוער...
באמת מחריד. זה יפה שאתה מדבר ברבים - "עברנו, עברנו, עברנו", וואלה, כי הדתיים הלא מתאסלמים הם לא איתך בקבוצת הכלל הזה. סתם לידע כללי, בתור מישהו שעבד בעמותה שמטפלת בנוער דתי נושר, הרוב דווקא לא מהבתים הפלורליסטיים שנותנים כבוד לשאיפות של כולם/ן אלא מהבתים של הדיכוי. תחשוב על זה.
המשך 11:42 19.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל
מי שסבור כי פרופסור יכול לקדש ולהוסיף מנהגים שאבותינו לא שיערום, שיצטרף אל נשות הכותל הרפורמיות ("מה רע באישה שבסה"כ מתעטפת בטלית?") ולשאר המיזים ההזויים שגורמים לעזיבת הדת. תפאדלו. עברנו...
מי שסבור כי פרופסור יכול לקדש ולהוסיף מנהגים שאבותינו לא שיערום, שיצטרף אל נשות הכותל הרפורמיות ("מה רע באישה שבסה"כ מתעטפת בטלית?") ולשאר המיזים ההזויים שגורמים לעזיבת הדת. תפאדלו. עברנו את ההשכלה, עברנו את אברהם גייגר, נעבור את הרפורמים מתוצרת כחול לבן. ילדינו יישארו דתיים, ילדיכם - לא.
המשך 10:29 19.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
כל מה שעמית כתב, ובנוסף - הפנים הרכלניים והאינקויזיטוריים של ה"כתבה" הזאת - מאיזו שכונה הם, מאיזה צד הוא, מה כתוב עליו בגוגל. באמת!! וההתנשאות!!
19:26 18.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
וברגע שהאשה מתרגשת לברך שהחיינו על האירוע הזה לחשוב על הגירושין שלהם זו קללה שאין כדוגמתה. הוא הרי כל כך צודק שמי שלא חושב כמוהו בוודאי עומד על סף גרושין....
וברגע שהאשה מתרגשת לברך שהחיינו על האירוע הזה לחשוב על הגירושין שלהם זו קללה שאין כדוגמתה. הוא הרי כל כך צודק שמי שלא חושב כמוהו בוודאי עומד על סף גרושין. מעניין אם הוא ירצה אורח כמותו בחתונת בתו.
המשך 16:14 18.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
וחוץ מזה - האם כיפה בגודל מסויים וטבעת על היד אומרת שלא מדובר ברב? הפעם אולי צדקת, אבל הרדידות השטחיות והעבירה על דברי חז"ל שבכך בולטת לעין
11:27 18.06.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר