הרב, אני רוצה לחתום על כרטיס אדי, אבל ההורים מתנגדים? - סרוגים

הרב, אני רוצה לחתום על כרטיס אדי, אבל ההורים מתנגדים?

הרב שלמה אבינר נשאל את השאלה ומשיב כי ההורים לא יכולים למנוע לקיים מצווה. עוד במקבץ שו"ת SMS: האם צריך לאהוב גוי? מה קורה כשנהג האוטובוס לא חייב אותי בגלל שהמכשיר שלו היה מקולקל? כמה פעמים צריך חתן להפגש עם ארוסתו? ואיך חולה סוכרת עושה קידוש והבדלה?

הרב שלמה אבינר, חדשות סרוגים
הרב, אני רוצה לחתום על כרטיס אדי, אבל ההורים מתנגדים?
  מה עושים? הרב אבינר (פלאש90)

תולעים בסלמון

ש: האם חייבים לבדוק תולעים בעור של דג סלמון?

ת: תולעים בין עור לבשר או בתוך הבשר מותרים, כיון שנולדו שם מביצה, ולא פירשו. שו"ע יו"ד פד טז. לכן פוסקים רבים מתירים. ויש מתירים רק מדגים שגדלו בכלוב בנורבגיה או צ'ילי, ששם מאכילים אותם מזון נקי, אך אוסרים אלה שגדלו בים, שבולעים תולעים מן המוכן שמנקבים את המעיים ומגיעים לבשר הדג, ואי אפשר לראותם, כי הם שקועים.

פגישות עם ארוסתי

ש: כמה פעמים בשבוע להפגש עם ארוסתי?

ת: מה שנצרך באמת ורק מה שנצרך.

חומרות

ש: האם ראוי להחמיר בהלכה?

ת: אחרי שמקיימים את החובה. עיין מסילת ישרים שער הפרישות.

תמונה של רב

ש: מותר לי להכנס לשירותים כאשר בטלפון הסלולרי שלי יש תמונה של רב שומרת מסך, וכאשר אני פותחו היא מופיעה?

ת: מותר. אין לה קדושה עצמית. רק מעוררת יראת ד'.

חוב

ש: הלוויתי כסף לאדם שמתחזה למסכן ועתה הוא מסרב להחזיר?

ת: תבע אותו בבית-דין ואם מסרב אז בבית-משפט לתביעות קטנות.

ריצה מעורבת

ש: האם מותר לגבר להשתתף במירוץ חצי מרתון אשר בו רצים גם גברים גם נשים?

ת: ודאי אסור. אין זה צנוע. עיין קצשו"ע קנב ח.

כרטיס אדי

ש: האם מותר לחתום על כרטיס אדי לתרומת איברים? הוריי מתנגדים?

ת: מצוה גדולה מאד של הצלת נפשות. והורים אינם יכולים למנוע עשיית מצוה (שו"ע יו"ד רמ טו).

נימוס בין נשים לגברים

ש: האם בעבודה גבר יכול להגיש תה ועוגיות לאשה, ואשה לגבר?

ת: אם זה במסגרת שירות בעבודה, אין איסור. כללית, יש להתרחק מכל סימן ידידות, אבל צריך נימוס.

אם אבלה בחתונה

ש: כיצד תנהג אם אבלה בחתונת ילדיה?

ת: משתתפת בכל. וכן האב. הלכות חתן וכלה להגר"ע יוסף.

אהבת גוי

ש: האם יש מצוה לאהוב גוי?

ת: לא. אבל אהבת כל אדם היא תנאי לרוח הקודש. שערי קדושה לרבי חיים ויטל.

מופע זמרים

ש: מותר ללכת למופעים של זמרים?

ת: בתנאי שהם צנועים בלי ערבוב גברים ונשים ובלי שירת נשים. ויש מחמירים בכלל בגלל החורבן. שו"ע או"ח תקס.

נזם

ש: האם מותר לעשות נזם באף? הרי רבקה עשתה?

ת: לא. אסור משום חוקות הגויים, מדין שחץ. וכן עגיל בטבור, בלשון, בגבה וכדומה. בזמן רבקה אמנו, זה היה דבר רגיל (עי' שו"ת שאילת שלמה א, שלט אות ב).

כשרות ג'רפה

ש: האם ג'ירפה היא כשרה?

ת: לפי רוב הפוסקים היא זמר, אחת החיות הכשרות. אבל בנוסף בכך יש תנאי של מסורת שחסר לנו.

ריקוד בשבת

ש: מותר לרקוד בשבת?

ת: כן. זה לא נקרא ריקוד, אלא סתם הליכה שמותר. ערוה"ש (או"ח שלט ט. ע' בשו"ת מנחת אלעזר א כט. מעשה איש ה יז. אשרי איש ב קכח. ומסופר על הג"ר משה פיינשטיין שתלמיד בישיבתו התחתן אחרי הרבה מאד שנים. בשבת חתן הייתה כזאת שמחה והתרגשות עד שכולם, כולל הגרמ"פ, התחילו לרקוד מסביב לבימה. שאל תלמיד אחד: "הרב, לא אסור לרקוד בשבת?" ענה לו הגרמ"פ: "אתה קורא לזה ריקוד?!").

שבעים פנים לתורה

ש: שבעים פנים לתורה, האם גם פירוש חילוני נכלל?

ת: לא. זה פן שבעים ואחד. הכל תלוי בנקודת המוצא: תורה מן השמיים.

השתחרר מכלא

ש: האם חייל שהשתחרר מכלא יהודי מברך הגומל?

ת: כן, כי זכה לחרות.

מוקצה

ש: מתי התחיל דין מוקצה?

ת: ממתן תורה. ערוך השולחן או"ח שח ד.

צירוף למנין

ש: האם אדם שמצהיר שאינו מאמין בד' אך מוכן להצטרף למנין כדי לעשות טובה, יכול להשלים?

ת: ודאי לא.

ריבוי מצות

ש: למה צריך כל כך הרבה מצוות כדי לזכות את ישראל? אפשר להסתפק בקצת? אנא מקורות לעיון.

ת: כדי שלפחות תהיה מצוה אחת שיקיים בשלמות ומסירות. רמב"ם פרוש המשנה סוף מכות. מהר"ל דרך חיים סוף אבות. ספר העיקרים ג כט.

קידוש וסכרת

ש: יש לי סכרת, כיצד אעשה קידוש והבדלה?

ת: לשתות 22 סמ"ק של יין יבש מהול בכמות מים שוה.

שהחיינו על בת

ש: מתי מברכים על לידת בת?

ת: שהחיינו כשרואים אותה לראשונה (מ"ב רכג ב).

ריקודים מעורבים

ש: אני עוור, אני יכול להשתתף בארוע משפחתי בריקודים מעורבים?

ת: גם לעוור אסור לרקוד מעורב, וגם להיות נוכח בארוע בלי לרקוד, בגלל שותפות בדבר אסור, שזה חיזוק ידי עוברי עבירה.

קצה שולחן

ש: האם נכון שמי שיושב בקצה השולחן לא יתחתן שבע שנים?

ת: הבל.

גרירת לקוחות

ש: האם מותר לעובד שעזב חברה לעבוד עם אחד הלקוחות הקודמים?

ת: לא. הם שייכים למעביד הקודם. אלא אם כן, היה לו קשר איתו מלפני כן.

החזרת אבידה

ש: ילדנו הקטן מצא מציאה. האם לחנכו להחזירה, אף על פי שמעונין לשומרה?

ת: ודאי. ככל עניני חינוך. ועוד יותר, כי זה בין אדם לחברו. עיין מ"ב שמג.

חוב לאוטובוס

ש: הנהג לא גבה כסף כי המכשיר שלו היה מקולקל. האם עליי להחזיר לו?

ת: כן. זו מחילה בעל כרחו. לכן ראוי להחזיר אבידה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
היום נזם הוא כבר דבר רגיל מאד ולהמון בנות דתיות יש.
רבקה | 13-06-2012 12:20
נזם ועגיל שני ושלישי היו פעם דבר מיוחד. היום זה כבר נפוץ ורגיל, ולכן מותר.
2
כרטיס אד"י
משה | 14-06-2012 7:16
לילד ששאל את השאלה. אני חושב שכל הורה מתנגד לזה. תהיה קצת חכם ובמקום לשלוח SMS תעשה כרטיס בשקט בלי שהם ידעו. לא כל דבר צריך לשאול רב...