חוקת המפדל לא מאפשרת לאיילת שקד להתמודד ברשימה - סרוגים

חוקת המפדל לא מאפשרת לאיילת שקד להתמודד ברשימה

הכרזתה של איילת שקד על התפקדות למפדל והתמודדות לרשימה לכנסת יוצרת תסבוכת משפטית, כשחוקת המפדל לא מאפשרת למי שמצהיר על עצמו שהוא חילוני, להצטרף למפלגה או להתמודד מטעמה לכנסת. נפתלי בנט: "מדובר בסעיף ארכיאולוגי, אנחנו מסתכלים קדימה".

author-image
חוקת המפדל לא מאפשרת לאיילת שקד להתמודד ברשימה
  תוכל להתמודד? שקד (יח"צ)

האם חילוני יכול להצטרף למפדל?

על השאלה הזו תצטרך כנראה איילת שקד להלחם עד לבחירות המקדימות.

כפי שפרסמנו ב'סרוגים' הודיעה היום שקד כי היא עוזבת את תנועת הליכוד, ומצטרפת למפדל, כשהיא מתעתדת להתמודד על מקום ברשימת המפדל לכנסת הבאה.

זו הפעם הראשונה בה אדם חילוני מתמודד על מקום ברשימה של המפלגה הדתית, אך התקדים הזה עלול להתבטל.

סעיף 4 (א) של חוקת המפדל,  קובע כי "למפלגה יתקבל כחבר כל יהודי ויהודיה שומרי תורה ומצוות, או שומרי מסורת ישראל, המכיר ומזדהה עם מטרות המפלגה ושאיפותיה, והמתחייב ע"פ הצהרה בכתב לקבל על עצמו את חוקת המפלגה וציות להחלטותיה."

בהודעתה הבוקר על התמודדותה הצהירה שקד כי היא חילונית, מה שעומד בניגוד לסעיף החברות במפדל, המאפשר חברות רק לשומרי מצוות או מסורת ישראל.

עם זאת גורמים בועדת המפקד אומרים כי לשקד אין מה לדאוג. "ההגדרה שומרי מסורת התווספה לאחרונה והיא למעשה אומרת שכל מי שמתפקד מעיד על עצמו שהוא או דתי או שומר מסורת ישראל, שזו הגדרה רחבה מאוד." אומרים לנו בועדה.

לדברי אותו גורם מדובר בסעיף הצהרתי בלבד שבלתי ניתן לאכוף אותו. "מסורת ישראל זו הגדרה רחבה. גם חילונים רבים מאמינים במסורת ישראל." הם מוסיפים. "מי שמדליקה נרות שבת, או מי שעורך בר מצווה לילדיו או חוגג את ליל הסדר, לא שומר על מסורת ישראל?"

מצד שני אומרים לנו, כי גם אין דרך לאכוף את הכיוון ההפוך: "מה על דתי שמדבר לשון הרע? או שלא מקפיד על 3 תפילות? אין באמת דרך לבדוק את זה."

חשש מפסילה

ביום בו הכריז נפתלי בנט על כניסה למפדל והתמודדות על תפקיד היו"ר הודיע מטהו כי באותו היום לבד התפקדו 150 חילונים למפלגה.

בינתיים במפדל כולם מרוצים מכניסתה של שקד והמתפקדים החילונים, כשגם המועמדים המתחרים אורלב והרשקוביץ, מברכים על כניסתם של גורמים חדשים למשחק. אך לקראת הישורת האחרונה, כשמערכת הבחירות תתחמם אי אפשר לנבא האם תוגש עתירה לועדת המפקד לפסול את שקד בשל היותה חילונית.

אצל המתפקדים,קשה עד בלתי אפשרי לועדת המפקד לבדוק כל אחד ואחד מהם את דרגת קרבתו למסורת ישראל, אך בזירת המתמודדים, ייתכן והסוגיה תגיע למשפטנים ואפילו לבתי המשפט.

בעבר, היו מקרים בהם נפסל מועמד אפילו לאחר הבחירות המקדימות. משה פייגלין ושאול מופז נפסלו מרשימת הליכוד לכנסת בבחירות 2003 לאחר שהגיעו למקומות ריאליים בפריימריז. פייגלין נפסל בשל הקלון שהושת עליו בגלל הרשעתו בהמרדה ומופז משום שתקופת הצינון שלו מאז פרש מצה"ל לא הסתיימה.

במטה בנט, לא מתרגשים מהסעיף בחוקה הפוסל את שקד ואת המתפקדים החילונים. "הסעיף הזה הינו פריט ארכיאולוגי." הם אומרים.

"אנחנו מסתכלים קדימה, השינוי שנביא יפתח את הבית היהודי לכל עם ישראל". הם מוסיפים.

בעבר התרענו ב'סרוגים' על חוסר העדכון של חוקת המפדל שהתעדכנה בפעם האחרונה בתשס"ז (2007). על פי החוקה את יו"ר המפלגה  תבחר הועידה הארצית והרשימה לכנסת תבחר על ידי המרכז, מה שאומר שכל תהליך הבחירות הפנימיות נמצא מחוץ לחוקה. האם גם סעיף החברות הופך ללא רלוונטי, את זה כנראה יכריעו משפטנים או אפילו בית המשפט.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
היא שומרת מסורת = מאמינה בתנך
גדי ישראלי | 10-06-2012 21:27
כמו רוב עם ישראל! אין ממה לדאוג! ההגדרה של דתי וחילוני היא מפגרת. לא יהיו לה שום בעיות. סתם קנטרנות.
2
החוקה צודקת שהיא תלך לליכוד
אלי | 10-06-2012 21:54
רבותיי היקרים נכון! הגיע הזמן שנפסיק לדאוג לאינטרסים הקטנים שלנו (ישיבות ואולפנות וישובי ישע) נפסיק להיות מגזרים !!! אבל הנהגה אמיתית שרוצה להנהיג את המדינה כולה צריכה הנהגה שחייה על פי התורה שקשורה בנימי נשמתה בעולמה של תורה, מלך בישראל מצווה לכתוב לו ספר תורה מעצמו והיה הולך איתו ללמדך שהתורה היא לא רק בבית המדרש אלא היא גם במלכות. הרבה חילונים הם קשורים במידה רבה לסורת ישראל ובערכי היהדות אבל בכדי להנהיג יש צורך בקרטיונים יותר גבוהים מלהיות קשור בערכי היהדות. מי שמסתכל הרי יש הרבה חברי כנסת בליכוד שהם טובים כמו איילת שקד אבל מה לעשות בשעת גורליות הם מתבלבלים ונכשלים. כאן המקום לציין שגם בציבור הדתי יש בילבולים ולכן המתפקד עליו לבחור אנשים שעליהם הוא יוכל לסמוך בעניים סגורות, שתורה תנחה אותם בהחלטות ולא שיקוליים אנושיים שמקורם בתרבות זרה.
3
קשקוש בלבוש, ממתי חילונים הם לא שומרי תורה ומצוות?
מתן | 10-06-2012 22:30
"חילוני/דתי" אלו הן הגדרות סוציולוגית - חברתיות נטו, איפה נשמע דבר כזה בהלכה? חילוני הוא פחות יהודי מאשר "דתי שומר תורה ומצוות". אני מתבייש שהדברים כתובים בחוקה שלהם, שחור על גבי לבן (תרתי משמע).
4
לצאת מהבועה אנחנו עם אחד ואפשר ללכת ביחד...
| 10-06-2012 22:35
5
מה זה משנה? המפד"ל בכל מקרה לא תקבל יותר מ-3 מנדטים
שאול | 10-06-2012 23:10
עוד מפלגה מגזרית צרה שאבד עליה הכלח, ושום מתיחה קוסמטית לא תעזור לה.
6
יש תקדים
שי | 10-06-2012 23:22
לא מדויק ויש תקדים.ראשית הועדה המסדרת של הבית היהודי בשנת 2009 רשמה את דני דנון ברשימה וזה סוכם בין כל חברי ועדת עמידרור שחייב להיות חילוני ברשימה.לאחר הפיצול והפירוד מהאיחוד היהודי ברגע האחרון ויתר דני דנון על מקום ברשימה אבל אם היה רוצה היה רץ ברשימה לכנסת ללא בעיות.הרשקוביץ ואורבך שהם לא חברי מרכז הם בכלל לא מחוייבים למוסדות המפדל אלא רק לבית היהודי כך שלחוקה של המפדל ההסטורית אין שום ערך
7
ושוב אנו דוחים את הרוצים להתקרב
יעקב | 10-06-2012 23:22
איילת ברוכה הבאה, מקווים שלא ישימו לך רגליים. הלוואי ויהיו רבים כמוך.
8
שתגדיר עצמה 'יהודיה' ולא 'חילונית' .. יש בעיה
אבישי | 11-06-2012 0:11
9
זה כבר לא המפד"ל וטוב שכך..
אהרון | 11-06-2012 0:47
זה הבית היהודי ... ודתי זה בכלל מושג נוצרי ומושג יותר קדום..-זה מושג של המלך אחשוורוש... מעולם לא היינו "דתיים וחילונים".. זה מושגים חדשים (גם דתי) בכל אופן איילת יותר צדיקה מהרבה אנשים שהם נחשבים דתיים... ואיכפת לה מהציבור הדתי יותר ממה שאיכפת להרבה דתיים.... עולם הבא שלה אינני בטוח שהוא פחות מהעולם הבא של "דתי" ואיילת היא מצהירה שנפתלי (שהוא כן דתי) הוא צריך להנהיג.. מספיק עם ההתחרדות .. כן צריך להחמיר על קלה כבחמורה אך לא לחכות את החרדים.. אנחנו ביחד בצבא נהיה גם ביחד במפלגה.. מי שלא טוב לו שילך לשס או ליהדות התורה..
10
אז גם ירון ידען הוא שומר מסורת ישראל.
יהודי | 11-06-2012 7:14
הוא הצהיר פעם שהוא מדליק נרות שבת. גם לאתאיסטים הכי גדולים אין בעיה להמשיך לקיים פולקלור יהודי. איפה עובר הגבול?
11
אין לי שום דבר נגד איילת שקד
| 11-06-2012 7:51
אבל האמירה של מטה בנט מסוכנת. אם מקודם עוד הרהרתי שמה כדאי, עכשיו אני יודעת שאני בהם לא בוחרת...
12
כמה מצוות צריך לקיים בכדי להיקרא "שומר מצוות"?
שיודע | 11-06-2012 8:44
מהו הדתומטר של הבית היהודי/מפד"ל? האם מכניסים לדו"ח "רווח והפסד" זה גם את העברות? מה שער החליפין של המצוות/העברות השונות? האם גם מעבירים ראשון ראשון, ומתחילים לספור רק מהעבירה הרביעית? איך כל זה עומד בתקנון הארכאי של המפקד?
13
השאלה המרכזית האם הבית היהודי בעד נישואין אזרחיים?
נגד הססטוס קוו? | 11-06-2012 9:29
בעד החדרת תוכן נוגד הלכה לבתי ספר ממלכתיים? ממלכתיים דתיים? האם מי שמתפקד לבית היהודי צריך להאמין בערך של מסגרת הלכתית מינימלית משותפת לאורתודוקסים וחילוניים במדינת ישראל?
14
תיקון לתגובה 6
שי | 11-06-2012 9:35
מדובר בדני דיין ודלא דני דנון
15
פשוט לא נכון
שטויות | 11-06-2012 12:02
חוקת המפדל מאפשרת לכל שומר מסורת להתמודד. ישנו שינוי בסעיף 4א בחוקה. כדאי שתבדקו לפני שאתם יוצאים בכותרת לא נכונה.
16
בנט טעה שהוא הצטרף למפד"ל
אהרון | 14-06-2012 9:37
המפד"ל לא רלוונטית והסעיף הזה מוכיח מדוע. הסיבה המרכזית לחוסר הרלוונטיות של המפד"ל היא שהיא סקטור. היא מיועדת לדתיים. מה שקורה בפועל שחילוניים ומסורתיים מתרחקים ממנה. וגם הדתיים שלא רוצים להרגיש סקטור אלא כלל ישראלים לא בוחרים למפלגה כזו. אם כן בנט אולי יביא עוד מנדט אך הוא לא יעשה את השינוי הנצרך.השינוי הנצרך הוא להקים מפלגה שתתחרה בליכוד מימין .מפלגה שתדבר לכלל הימין .דווקא בנט ושקד כ"כ מתאימים לכך.לכן נבצר מבינתי להבין למה הם מתעקשים להחיות את הגוויה של המפד"ל. מנוחתה עדן.