בכל הרעיונות של פייגלין יש אמת, הבעיה היא הפתרון

בכל פתרונות הקסם של פייגלין יש גרעין של אמת. בצבא יש בעיות, במינהל מקרקעי ישראל יש בעיות, במערכת החינוך יש בעיות וגם באישורים של הקאנביס הרפואי יש בעיות. הבעיה היא שהפתרונות שהוא מציע הם אותם פתרונות שהציעו הקומוניסטים לפני 100 שנה

בכל הרעיונות של פייגלין יש אמת, הבעיה היא הפתרון

תכתוב', הוא אמר לי, 'תכתוב'. 'כבר כתבתי על הנושא הזה פעמיים, אין עם מי לדבר', עניתי. 'החבר'ה הצעירים הולכים בהמוניהם אחרי פתרונות הקסם שלו'. זה לא משנה', אמר לי אבא, 'אתה חייב להתריע גם אם לא יקשיבו, זאת חובתנו המוסרית'. אז אני כותב. לא כדי לשכנע, אפילו לא כדי להתריע, אני כותב מתוך הערכה אין סופית לבקשתו של האיש שטיפח וגידל אותי מיום הולדתי ועד עתה.

כשבגלגול הקודם ניסה משה פייגלין לשכנע אותנו להתפקד למנהיגות יהודית ולהשתלט באמצעות זאת על הליכוד ואחר כך גם על המדינה, המודל שהוא הציב בפנינו היה המודל של לנין. לנין הצליח להשתלט בעזרת גרעין שליטה מצומצם, נחוש וערכי על ברית המועצות. פייגלין, בעקבות לנין ביקש להגיע לשלטון דרך גרעין קטן והחלטי שתופס את צמתי ההשפעה הקריטיים. מיותר להזכיר שההשוואה ללנין הייתה של פייגלין עצמו, לא שלי.

אלא שיש עוד קווי דימיון בין גישתו של פייגלין לגישתו של לנין. הגישה של עולם ישן עדי יסוד נחריבה המניחה שהמצב רקוב עד היסוד ושיש להשמיד ולהרוס את כל המוסדות החברתיים הקיימים כדי לייצר כאן סדר חברתי חדש קסמה מאוד למאות אלפי צעירים אידיאליסטיים. תיאוריה על ריסוק סדרים חברתיים קיימים בדרך לחברה מאושרת משכה את הרוסים הצעירים כפי שהיא מושכת כיום ישראלים צעירים.

ואבא שלי, כמי שחי תחת שלטון קומוניסטי, ראה במו עיניו את הנהייה אחרי החזון הפשטני וההרסני הזה. הוא ראה איך החזון הנפלא והקסום הזה משתולל כמו סופת טורנדו ומשאיר אחריו עיי חורבות. אבא ראה כיצד פתרונות הקסם הללו הורסים את כל היקר לנו, אבא ראה איך פתרונות הקסם הקומוניסטים מעכו אומה שלמה ואימללו אותה.

חשוב להבין שבכל פתרונות הקסם של פייגלין יש גרעין של אמת. בצבא יש בעיות, במינהל מקרקעי ישראל יש בעיות, בביטוח לאומי יש בעיות, במערכת החינוך יש בעיות וגם באישורים של הקאנביס הרפואי יש בעיות. הבעיה היא שהפתרונות שהוא מציע לכל הבעיות הללו הם אותם פתרונות שהציעו הקומוניסטים לפני 100 שנה בדיוק. להרוס את המוסדות החברתיים הקיימים ולבנות משהו חדש. הליברטריניזים של פייגלין והקומוניזם של לנין מושכים אמנם לשני כיוונים מנוגדים לחלוטין אבל עושים זאת באותה דרך בדיוק. להרוס את הקיים. זלזול מוחלט בכל מה שבנו האנשים שהיו לפנינו, לא הביא מרפא לפני 100 שנה ולא יביא מרפא גם עכשיו.

זהו, קיימתי את בקשתו של אבא. איני מאמין שהדברים הללו ישכנעו מישהו מתומכיו הלהוטים של פייגלין, קשה להתמודד עם פתרונות קסם, אבל לפחות אדע שהשמעתי ברבים את אזהרתו של האדם הנבון, המנוסה והנחוש הזה שנאבק בקומוניסטים ויכל להם.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
40 תגובות - 27 דיונים מיין לפי
1
אני רק שאלה
התוהה | 03-04-2019 17:58
כאשר בנט ניסה ליעל את מערך הכשרות הוא נתקל בהתנגדות חזקה שמקורה בסיאוב של המערך הקיים. רוח חדשה נושבת במפלגת זהות שעלולה לממש את כל מה שהבית היהודי ניסה ולא הצליח לעשות במושב הנוכחי. בגלל זה מצביעים לזהות לא רק תומכים צעירים להוטים כמו שהגדרת אלא דווקא תומכים רציונליים מנוסים. הפיל בחדר הוא כמובן האנשים הנל שעתידים להעביר את קולם מהבית היהודי לזהות, זה בעיקר מה שכואב למתנגדים לזהות. נא לא להתיפיף.
אתה צודק
יהודי | 03-04-2019 21:24
באמת כואב הלב שיהודים דתיים יעבירו את קולם מהבית היהודי למפלגה חסרת זהות. הרב מצביע כאן על נקודה חשובה שאתה לא מתמודד איתה. תנסו לצאת מההשפעה המאגית שיש לאותו אחד עליכם ולקרוא בביקורת אמיתית דברים שכותבים על שיטתו.
הנחות יסוד שגויות
יצחק | 03-04-2019 21:13
הנחות היסוד שאתה מניח כאקסיומה הינן שגויות ומוקצנות, ובמידה רבה פארי של תעמולה ארוכת שנים של נושאי דגל המלחמה במסורת ובתורה. כשם שלוחמי ערכי השמאל הרדיקלי מנסים למשוך קולות ימניים עי צעקות 'שחיתות שחיתות' כלפי כל דבר שקשור לנתניהו, כך נוהגים לוחמי החילוניות האידאולוגית והלוחמת כלפי המוסדות הדתיים והתורניים. לצערנו גם אתה נפלת ברשת הזאת
2
אכזבה מהטיעון.
איתי קרמר | 03-04-2019 18:02
אני מצפה מכל התוקפים את פייגלין להתמודד עניינית עם הפתרונות שהוא מציע. להסביר מדוע הם גרועים, ומה הסיכונים שיש בהם מול הסיכונים. משום מה התקיפה היא לגופו של אדם או על שותפיו מחשש שערעור על המוסכמות יגרום להרס החברה. אולי תרחמו גם על החברה שלנו שתקועה במודל בעייתי בנושאים רבים. גדולתו של פייגלין שהוא מעורר חשיבה ומרענן את השיח ואת השפה, חזקה על שאר המפלגות הבנויות על יסוד השיטה הישנה: שיאטו, יעכבו וילחמו נגד. ולוואי והוא יצליח לפתוח דיון חדש בנושאים ישנים .
אופיה של מדינתנו
יעקב | 04-04-2019 10:58
הבעיות במשנתו של פייגלין א. העמדת הפרט כערך מוחלט תוך ריסוק ערך המדינה כמייצגת את המהות הכלל ישראלית. ב. ערך הפרט כמטרה בפני עצמה,ולא ככלי שאמור להתמלא בשליחות ומסירות ערכית. ג. הסכנה בלגליזציה של הקאנביס עולה על הקשיים הביוקרטים בשימושו לצרכים רפויים בלבד.
אכן הוא מעורר מחשבה
לוי | 03-04-2019 21:14
אכן פייגלין מעורר דיונים חשובים ומטלטלים ועל כך הוא ראוי לברכת 'יישר כח'. אבל אין זאת אומרת שהפתרונות שלו הם בהכרח הטובים ביותר
3
גם משה רבינו הרס סדר ישן כדי ליצור סדר חדש
יהודי | 03-04-2019 18:04
גם משה רבינו הרס סדר ישן כדי ליצור סדר חדש. ובכל זאת יש הבדל עצום בין משה רבינו ללנין...
אתה גוי ולא יהודי
יוחאי | 05-04-2019 9:28
ותתבייש על ההשואה. רק מראה מי אלה אנשי פייגלין. חלקם לא יהודים והשאר מסוממים.
לא הכל שחור או לבן
אביח | 03-04-2019 22:49
פייגלין חושב שאם הוא יעשה א אז אוטומטית יהיה ב אבל יכול להיות גם ג שזה לא טוב
אתה צודק
יהודי | 03-04-2019 21:29
משה רבינו ומשה פייגלין הם בעצם אותו אחד. ממשה עד משה לא קם כמשה.
סכנה תשובה ל3
סכנה | 03-04-2019 18:55
השאלה היא אם אחרי שפייגלין יהרוס הכל הוא גם יצליח לבנות את כל הרעיונות שלו. או שהכל ישאר חרב... ועוד לא הוכח שהרעיונות הללו ישימים במציאות ולא רק בתיאוריה.
4
כלכלת ישראל כמו שוויץ
מצביע זהות | 03-04-2019 18:27
ואפילו טוב מזה, זה שינוי שהוא אך ורק לטובה.
5
חבל שהרב לא בודק יותר
מישהו שמכיר | 03-04-2019 18:34
פייגלין מדגיש כל הזמן שהוא לא מתכוון לפעול כמו לנין והקומוניסטים בשיטת עולם ישן עדי יסוד נחריבה. הוא מבהיר במצע שמדובר בשינויים הדרגתיים וזהירים. תמיד על בסיס הדבר הקודם. לדוגמא - פותחים בהתחלה את שיטת הוואוצ'רים בתור מסלול מקביל למסלול הקיים. יש במצע הרבה הקפדה לשמור על הרף הקיים. חבל שהרב לא בדק יותר, וכך יצאה תקלה קשה. אשמח אם יתקן.
6
בצעדים קטנים, כך כתוב במצע
נא לקרוא! | 03-04-2019 18:39
גם פייגלין לא מדבר על רבולוציה, אלא מציב את המטרה הסופית בכל תחום, ומשרטט כיצד יגיע אליה, בהדגשה שהכל ייעשה בשלבים ובמתינות תוך בדיקה עצמית. הרב גורדין מרבה לכתוב נגד פייגלין, בהתחלה הוא זלזל וכינה אותו מבשר הנהנתנות, אחר כך נבהל וקרא לו חסר אחריות, ועכשיו מזהיר מפני המהפכנית. שום דבר ממה שכתב אינו קשור למצע עצמו, ונראה לצערי שהוא ניזון רק ממה שמתפרסם בתקשורת במקום לבדוק את הדברים, חבל.
כנראה שלא קראת את המאמר
יהודי | 03-04-2019 21:34
הרב לא דיבר על הדרך, אלא על הפיתרון. אמנם נכון שפייגלין אומר בכמה מקומות בספרו שהכל ייעשה בהדרגה, אבל זה לא סותר את המטרה הסופית שלו. והמטרה הסופית שלו היא הרס כל הקיים. עושה רושם שלקרוא בעיון מצע של 300 עמודים אתם יודעים היטב, אבל לקרוא מאמר של 200 מילים בערך (לא ספרתי) קשה לכם.
7
נמאסתם כבר
אתי | 03-04-2019 18:43
פשוט זילות של המצע של מפלכת זהות. לך תעשה שיעורי בית לפני שאתה כותב כזה מאמר. נמאסתם כבר.
אתה קראת את המצע?
יהודי | 03-04-2019 21:36
אני קראתי. ודרך אגב, קראתי גם את מלחמת החלומות שכתב הפטרון שלך. כמה פעמים. העיקרון הזה חוזר עשרות פעמים בדבריו. הכל רקוב. הכל דפוק. אני היחיד שיכול להציל את המצב. אפילו בדברי הפתיחה שלו (הסבר מהו מצע) יש התנשאות מדהימה, כפי שרק הוא יודע להתנשא.
8
כלכלת ישראל כמו שוויץ
מצביע זהות | 03-04-2019 18:55
ואף טובה ממנה, זה שינוי שהוא אך ורק לטובה.
זה לא נכון
שטות | 04-04-2019 11:39
גם בעוד 30 שנה הכלכלה בישראל לא תגיע לרמה המדוברת
9
בגין אמר: יהודים! אנחנו יהודים!
עדי | 03-04-2019 19:07
ברוסיה- קומוניסטים. באיטליה- פשיסטים. בגרמניה- נאציזים. בספרד- סוציליסטים. בישראל- יהודים. אנחנו עם יהודי בארץ שלנו.
10
פייגלין אמר רבות שהוא יעשה הכל בהדרגתיות
בנימין | 03-04-2019 19:39
הוא לא מתכווין לעשות ניסויים בבני אדם, הכל בהדרגה והתאמה מה שלא ילך הוא לא יטמון את הראש בכח, ותפסיקו עם השקרים והעלילות, הם מפחדים.
11
איזה פתרונות קסם אלו מהלכים שכל הליברלים מדבר
פיליפ | 03-04-2019 19:47
מה קסום בצמצום הבירוקרטיה? בהגדלת החירות האישית? בקיצוץ מסים? אלו דברים טריביאלים שכבר קיימים בהרבה מקומות. יש מתאם ברור בין חירותמאישית וכלכלית לבין שגשוג של אומה. זה לא מיסטיקה זאת מתמטיקה
12
טעות בהשוואה.
הערה | 03-04-2019 19:52
הרב גורדין טועה בהשוואה שעשה עם הקומוניזם, כי הקומוניזם והסוציאליזם גורסים שהמדינה צריכה לקחת את האחריות על חיי האזרחים מהאזרח, ולתת להם שירותי בריאות, רווחה , חינוך ( בחינם כולל אוניברסיטה!) ועוד.ברוסיה הסובייטית הכנסיה היוונית אורתודוכסית הייתה הדת של המדינה ומבלעדיה היו אסורות דתות אחרות. כמדומה , שהתפיסה הרווחת היום על אחריותה של המדינה לאזרחיה, ועל היות הרבנות הראשית ( להבדיל, כמובן ) מונופול בתחום הדת מזכירים במבנה המדיני את רוסיה הסובייטית.
13
יישר כח!!
מאיר | 03-04-2019 20:17
נאה כתבת. דברי אמת נשמעים גם אם לא בשעתם, הם קיימים לדורות, וכאשר נפתחים הלבבות הם פועלים פעולתם. המשך לכתוב
יפה התחנפנת
חחיים | 04-04-2019 21:12
לאהוב רב זה לא אומר להסכים בכל הא שמוציא מפיו
14
אבות גרושים
יהודי | 03-04-2019 20:49
מדוע אתה מתעלם במאמר מהאבות הגרושים? גם פה יש אמת לצערנו לא פתרון
15
נושיין
דוד | 03-04-2019 21:08
כעת אני מבין למה הרבנים מתחננים בפני תלמידיהם לא לקרוא שום דבר מלבד תורה. כדי שהרבי יוכל לומר שהרעיונות המרקסיסטים שלנין אימץ הם בדיוק אותם רעיונות של הקפיטליסטים שמילטון פרידמן אימץ חשוב להבין שבכל פתרונות הקסם של פייגלין יש גרעין של אמת. הבעיה היא שהפתרונות שהוא מציע לכל הבעיות הללו הם אותם פתרונות שהציעו הקומוניסטים לפני 100 שנה בדיוק.
16
כל מילה בסלע, אבל כת עגל הזהב כבר מסוממת
עצוב | 03-04-2019 21:09
מאוחר מדי. יום אחרי, כשהוא לא יבצע כלום מההבטחות שפיזר, כמו שלא ביצע במשך שנים, הם תפסו את הראש על הפגיעה שפגעו בהורים ובציונות הדתית כולה.
17
מה הקשר!!
רק " זהות" | 03-04-2019 21:36
קומוניזם זה דבר נורא! ומי שבנה את המדינה שלנו ואת כל מוסדותיה היו קומוניסטים!! ומה שמצע זהות בא ליישם זה שחרורנו מהקומוניזם הזה. כל המהלכים שמוצעים ממש לא חדשים ולא הומצאו בידיי משה פייגלין הכל בדוק ומנושא כבר למעלה מ200 שנים והוכיח את עצמו כהצלחה ללא יוצא מן הכלל בכל מדינה שיישמה כללים כלכליים קפיטליסטיים שגשגה לראש התבלה העולמית!! בכל המדינות בראש טבלת הOECD זה ככה! (שוויץ הונג קונג קנדה אוסטרליה שוודיה דנמרק אירלנד וחו..) וחלק מהמדינות הללו היו בעברם מדינות ריכוזיות כמו ישראל ויישמו כללים קפיטליסטיים והגיעו לשגשוג של כלל הציבור! (שוודיה בשנות ה70 היו סוציאליסטים ואז הפריטו פשוט הכל והפכו לאחת המדינות העשירות בעולם ואירלנד גם ולעוד לא חסר דוגמאות). אתם דמגוגים שפשוט מנצלים את החוסר ידיעה בכלכלה של הציבור ומשקרים! אלו שבאים לציבור ורק אומרים אנחנו נדאג לחלשים ואנחנו נדאג לעניים ואנחנו ואנחנו אתם אתם הקומוניסטים!! שמשקרים לציבור ומוליכים אותו שולל!! לוקחים כספים באינוס ומתהלים בו בחוסר כבוד גמור!! ולכן הכל יקר ואנשים בורחים ממדינות הרווחה למדינות החירות!! במשך כל ההיסטוריה בלי יוצא מהכלל!!
18
חזק ביותר.
י | 03-04-2019 22:25
מהמאמרים הקונקרטים היחידים נגד זהות. תודה רבה.
19
כמה דברים מצחיקים פה
רחל | 04-04-2019 2:34
בסד הפסקה הראשונה של המאמר כתובה כמו שיר של שלמה ארצי? אני מדמיינת או שזה במכוון ?
את צודקת
חיים | 04-04-2019 21:02
תבכי, הוא אומר לי תבכי
20
מאמר חסר תוכן. חוץ מלהגיד זה כמו קומוניסטים,
אברהם | 04-04-2019 7:13
כל כך קשה להתמודד עניינית עם הפתרונות שלו?
21
אלו הטיעונים?
אבי | 04-04-2019 9:40
מי מדבר על החרבה? אתה פשוט מפחד מרעיונות חדשים שמשנים את הסדר הקיים שכנראה נח לך. כאדם צעיר שמחפש תקווה, פשוט מייאש לקרוא מאמרים כאלו רדודים.
22
יישר כח על קיום מצוות כיבוד אב
שלום | 04-04-2019 10:56
וזה הדבר החיובי היחידי שאני יכול לכתוב על שטיפת המוח הזו שקוראת לעצמה מאמר
23
דמגוגיה
אלירן | 04-04-2019 14:03
אני מצביע זהות ובחלק הראשון של הכתבה אמרתי לעצמי ... אולי הם צודקים, הוא באמת רוצה לשנות את סדרי העולם שלנו וליצור עולם חדש אבל בשלב השני וההשוואה ללנין... הבנתי שכל מטרתו של הכותב היא לשמר את המצב הקיים, שלא מועיל לאף אדם שחי בפיסת הקרקע שלנו. למה ברית המועצות קרסה? כי היא הייתה קומוניסטית, מסוגרת ודאגה לרצוח אזרחים גם אם בטעות הם היו עושים אפצ'י ולא מקנחים את האף. פייגלין מציע שיטה חדשה ששווה לבדוק אותה - הגישה הליברטניאנית שפותחת את השוק, מציעה קפיטליזם ופיתוח המשאבים הקיימים והכי חשוב - חירות לאזרח להיות מי שהוא. לנין בנה על כפייה ואמונה במדינה, פייגלין מרחיק את המדינה ונותן לנו להיות מי שאנחנו. חוק ראשון בבעיה היא לדעת שיש אחת כזאת ואם אתם חושבים שאנחנו צריכים לחיות עם הבעיות הללו כרוע הגזירה, יש לכם טעות. לפני 70 שנה הישראלים החדשים התעסקו בחקלאות ובעבודת כפיים, הלכו לצבא בחדווה והאמינו בהקמה של מדינה יהודית בארץ ישראל, היום זה נהפך לאות גנאי. דברים משתנים, לא צריכים לחיות עדי עד בשיטה שלא מועילה וזאת מהות הדמוקרטיה - אנשים בוחרים אחרת כדי לשנות! #מצביע_זהות
24
אכן יפה אמרת רעיונות תאורטיים ותו לא!
רונאל | 04-04-2019 20:18
אכן יפה אמרת רעיונות תאורטיים ותו לא!
25
ליברטאניזם הוא ההפך מהקומוניזם
אורי | 04-04-2019 20:36
אז כל המאמר הזה הוא פשוט שטות. לכאורה אתה אומר כמו שהקומוניזם לא הצליח, ככה פייגלין לא יצליח. אבל אין קשר בין פייגלין לקומוניזם לכן הטענה לא רלוונטית אמרת גם שזהות מקדמת פתרונות קסם. תוכל להרחיב? דווקא זהות אומרת בדיוק איך היא תפתור כל בעייה וזה נשמע ריאלי, וסוחף בעיקר אנשים אינטליגנטים, עובדה שבאוניברסיטאות יש מקום מכובד לזהות. אבא שלך שנלחם בקומוניזם, כדאי שיצביע זהות, שמקדמת את ההפך - ליברליזם שגובל בליברטאניזם
26
אם זהות לא עוברת
מצביע זהות לנצח | 09-04-2019 23:39
זה פשוט אומר שעדיין נשארנו תקועים בעבר עם מדינה סוציאליסטית מפגרת, שעדיין לא התקדמה לעתיד, כפי שקיים במדינות שפע מתקדמות כמו שוויץ ששם בגדול אין התערבות(=הפרעה) ממשלתית לאזרח. לכן כל בר דעת צריך להיות עצוב, ואין ספק שאני אמשיך להצביע אך ורק למפלגת זהות שהיא העתיד המזהיר של ישראל.
27
הישענות על נסיונו של אבא חכם
שלומית | 30-07-2019 12:55
ישר כח גדול עמיחי.להקשיב לאבא ולכבדו ולציין זאת בגאוה-לא פשוט ואתה עושה זאת בפשטות וגאוה. ואבא שלך חכם וצודק.דריסה של ערכים ישנים למען חדשים שלא הוכחו בחכמתם ויעילותם,והאיש שמציג אותם-מפחידים ומחשידים.חילך לאוריתא-תהיה ברוך.