בזהות יש הרבה דברים חיוביים. כמי שקרא את רובו של המצע, ישנן בעיות רבות שאף מפלגה לא מנסה להתמודד איתן, אלא במקרה הטוב בשיטת כיבוי שריפות. אף על פי כן, יש גם דברים מאד בעייתיים במצע של זהות. אבל אני לא מתכוון לעשות ספירת מלאי. בכוונתי להתמודד רק עם שני דברים עקרוניים, העומדים בלב תעמולת הבחירות של זהות: החירות האישית והגיור.

תפיסת הגיור של הרב אמסלם (שאינה מופיעה במצע), כפי שכבר כתבתי בעבר, אינה תואמת את המקורות המרכזיים שהיא מסתמכת עליה. לצערי ולשמחתי, מסתבר, שגם הפוסקים שנתנו הסכמות לספר מתנערים מהן. לשמחתי, מפני שהם הבינו שהספר בנוי על רעיון שגוי ובעייתי. ולצערי, מפני שמלכתחילה לא היו צריכים לתת הסכמה לספר זה.

אולם לא פחות בעייתי מנושא הגיור, הוא נושא החירות האישית שמופיע כעיקר האידיאולוגיה של זהות. לפי זהות, האדם יכול לעשות בארבע אמות שלו ככל העולה על רוחו, כל עוד הוא לא מזיק לציבור.

כמובן שבעיניים יהודיות, יש פה עיוות מאטריליסטי חמור: יהודי שחוטא, גם אם הוא עושה זאת בארבע אמותיו, הוא פוגע לא רק בעצמו אלא בעם ישראל בכללותו (אף על פי שאין לנו שום שאיפה שעם ישראל יתקרב לתורה מתוך כפייה).

ופה נמצאת עקב אכילס של השיטה. לכל אורכה, ישנו כרסום בחיבור הרופף גם כך בין חלקי העם. האדם מתרגל להסתכל על עצמו בלבד. לגליזציה של קנאביס, היא רק הסנונית הראשונה. שירות בצה"ל יהיה התנדבותי לחלוטין, וכך יהפך צה"ל מצבא העם (בשאיפה) לצבא מעוטי היכולת, שיסכנו את חייהם למען העשירונים העליונים. כל אחד יתחתן כראות עיניו, וכך רשימת פסולי החיתון תכפיל את עצמה פי כמה וכמה (ממזרים, חללים, שתוקים, אסופיים ועוד). אח"כ, כמובן, יחפשו רבנים ודיינים "אמיצים" כדי להתיר את כל פסולי החיתון האלו. גם הזנות תהיה חוקית לחלוטין. כמו כן, לא תהיה סיבה לאסור "המתות חסד". זהות מנסה ליצור חיקוי של הולנד: לגליזציה של סמים קלים, זנות חוקית, הכרה בנישואין של בני אותו מין, צבא מקצועי. האם זהות היא למעשה זהות הולנדית?

אפשר לסכם בדברי חז"ל בתלמוד: "דריב"ל רמי כתיב (יחזקאל ה, ז) וכמשפטי הגוים אשר סביבותיכם לא עשיתם וכתיב (יחזקאל יא, יב) וכמשפטי הגוים אשר סביבותיכם עשיתם כמתוקנין שבהם לא עשיתם כמקולקלין שבהם עשיתם".

=======

הרב חננאל זייני הוא ראש בית המדרש בישיבת 'אור וישועה' בחיפה