עיקרו של ספר ויקרא עוסק בעבודת המקדש, אשר במרכזה עומדת עבודת הקורבנות. תחום הקורבנות מתחלק לשני סוגים: זבחים ומנחות. הזבחים קרבים מן עולם החי, ואילו המנחות מן הצומח. התפיסה הרווחת רואה בקורבנות מן הצומח ערך פחות מאשר בקורבנות מן החי, הן בשל שוויו הכספי של הזבח והן בשל התהליך הארוך שעובר הזבח עד הקרבתו.
הנחה זו מעוררת תמיהה גדולה דווקא לאור נבואתו של מלאכי, הנביא האחרון. מלאכי מנבא שלעתיד לבוא: "וְעָרְבָה לה' מִנְחַת יְהוּדָה" (מלאכי ג', ד'). נמצא שלעתיד לבוא המנחות, אותם קורבנות מן הצומח, יסבו לה' עונג ויעלו לפניו בחפץ לב. יש להבין, מדוע לעתיד לבוא קורבן מנחה הפשוט מהזבחים עתיד לעלות לרצון לפני ה' יותר מהזבחים?
באחרית הימים, במקביל להפסקת אכילת הבשר וכחלק מהאידיאל של עולם מושלם בו מתרחשת התקדמות מוסרית כללית, כל העולם עתיד להתקדם ובעלי החיים יתעלו ויהיו בעלי שכל, דיבור ובחירה כבני האדם. דברים אלה מבוססים על דברי המקובלים, ובפרט האר"י ז"ל שכתב: "מדרגת החי דלעתיד לבא תהיה כבחינת המדבר דעכשיו על ידי עליית העולמות".
עם זאת, בעוד שבתחילת ימי הבית השלישי יקריבו בעלי חיים, הרי שבתקופה מתקדמת יותר – לא יהיו בעלי חיים להקרבה, שכן בעלי החיים של העתיד אינם בעלי החיים של היום שאותם התורה מצווה להקריב. מתוך כך מובן שתיפסק הקרבת קורבנות מן החי, מתוך מחסור בבעלי חיים מהזן "הישן", שאינו בעל שכל, דיבור ובחירה.
לעתיד לבוא כל מדרגות החיים עתידות להתעלות, וממילא הבהמות יעלו למדרגת אדם. כלומר, לבהמה עצמה תהיה דעת וחכמה, כנבואת הנביא ישעיה (י"א, ט'): "ומָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה'". במציאות כזו אין האדם רשאי להעלות את הבהמה על גבי המזבח, שכן גם היא מסוגלת להשתלם. גם לבהמה תהיה יכולת להתעלות ולהתפתח. בשל כך אומר הנביא מלאכי: "וְעָרְבָה לה' מִנְחַת יְהוּדָה" – מן הצומח. בנבואה זו גנוז סוד מטרתה של המציאות כולה, להתעדן ולהתעלות מעל כל הפערים הטבעיים הטמונים בה.
=======
בימים אלה יצא ספרי על חומש ויקרא, הספר השלישי בסדר הספרים "רוחי אשר עליך". קדמו לו החיבורים על חומש בראשית ושמות
מה דעתך בנושא?
30 תגובות
2 דיונים
orly damari
מאמר שיכול לתת לנו עומק אחר , נהניתי מאוד ישר כוח
12:00 18.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אדרי
חידוש יפה .כתוב וערוך בצורה בהירה ומעניינת יישר כח.
21:03 17.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ציון בן גל
ישר כח מאמר נפלא כמו כל מה שהגשת בחיבוריך עד כה.
20:12 17.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
תהליך ההתעלות יהיה גם ביקום ״ והיה אור הלבנה כאור החמה ... ״ ובטוח לא יפסח על האדם להיות מעודן , משוכלל וקרוב לבוראו ״ יישר כוחך -...
תהליך ההתעלות יהיה גם ביקום ״ והיה אור הלבנה כאור החמה ... ״ ובטוח לא יפסח על האדם להיות מעודן , משוכלל וקרוב לבוראו ״ יישר כוחך - גיא , החכמת אותנו עוד בתורת הגאולה בסמיכות לניסן. אשרינו
המשך 14:47 17.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
אל תמציא דברים
11:11 17.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא-שלום אמיר
אלה חלק מהמקורות עליהם התבססתי, מוזמן לעיין: האריז"ל שער המצוות, דפוס יד, דף צט, עו; ר' יוסף אלבו, ספר העיקרים ג' ט"ו; עולת ראי"ה ח"א, עמ' רצב; חזון הצמחונות והשלום, עמ' ז-ח; אגרות הראיה, אגרת תתקצד – כרך ד', עמ' כד.
12:25 17.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גלי
וקרבן תודה הוא הקרבן הצמחי היחיד (מנחת סולת)
04:12 17.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפרת עמיר
מעורר מחשבה, יישר כח!!!
21:53 16.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רק קרנש
כתבה פשוט מדויקת. אין עלייך גיא :)
19:18 16.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ש.ל
דבר תורה יפה מאוד , כן ירבו
17:17 15.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מירב בבא נהרי
כתבת מעניין מקובל לחשוב שספר ויקרא שעוסק בקורבנות ובעבודת המקדש משעמם ביחס לשאר החומשים. הרעיון שהעלת מעניין ומשאיר סקרנות לקרוא את יתר הרעיונות שתעלה בחומש ויקרא.
16:54 15.03.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר