אולי החרדים צודקים/ הרב שלמה אבינר

אולי החרדים צודקים/ הרב שלמה אבינר

הרב שלמה אבינר תוהה מנין הבטחון של הציונות שדרכה היא הדרך הנכונה ולא זו של הציבור החרדי? ומה הוא משיב על כך?

הרב אבינר תוהה: ומה אם החרדים צודקים?
  (צילום: אהרון קרון/ פלאש90; תמונה קטנה: יוסי זמיר/ פלאש90)

מנין אנו כל כך בטוחים שהדרך בה אנו עובדים את ד' היא הנכונה, אולי החרדים צודקים?

תלוי איך מגדירים חרדים. ההגדרה הרגילה של החרדים את עצמם היא: שמיעה לחכמים, הקפדה על קלה כחמורה והקדשת כל רגע פנוי ללימוד תורה.

אם כך, ודאי הם צודקים, וכולנו צריכים להיות חרדים. כל עם ישראל נקראים להיות חרדים. ואכן בבוא היום, כולנו נהיה חרדים. אך יש טוענים שיש עוד הגדרה לחרדים: היחס לארץ ישראל ושיבת ציון.

כידוע, מצוות ארץ ישראל מתחלקת לשלושה חלקים, כדברי הרמב"ן, בהגהותיו לספר המצוות לרמב"ם: א. יש לגור בארץ, כלומר מצות ישיבת הארץ. ב. אין להניח ממנה מקום לשממה, כלומר ישוב הארץ. ג. אין להניח ממנה מקום ביד זולתנו מן האומות, כלומר ירושת הארץ, ובשעת הצורך כיבוש הארץ. אך נושא זה לא נוגד חרדיות. יתכנו מקיימי מצות ארץ ישראל שהם גם חרדים ,יתכנו מקיימי מצוות ארץ ישראל שאינם חרדים, יתכנו לא מקיימי מצוות ארץ ישראל שהם חרדים ויתכנו לא מקיימי מצוות ארץ ישראל שאינם חרדים. ארבע אפשרויות. לכן נשאלת השאלה האם המהלך של ישיבת הארץ, ישוב הארץ וירושת הארץ, כלומר שיבת ציון ובנין הארץ והקמת המדינה, הוא נכון או לא והתשובה היא ,שבימינו, אין כאן שאלה.

בהתחלה, אכן הייתה שאלה כבדה לחרדים אם מהלך זה צודק או לא. כי בגלות היו מיליונים של יהודים יראי שמים ובארץ ישראל המצב היה חלש, לכן חששו שאם יעלו, התורה תתקלקל. וכן מי אומר ששיבת ציון תצליח? ומי אומר שבניין הארץ יצליח? לכן החרדים התחלקו לשלושה חלקים. מיעוט היה בעד, מיעוט היה נגד, והרוב לא ידע ולא הביע עמדה. וכמובן באותו הרוב היה מגוון דעות ביחס לשלושת החלקים: ישיבת הארץ, ישוב הארץ וירושת הארץ. אבל כל זה היה בהתחלה לפני 130 שנה. אז הייתה שאלה, אבל עכשיו אין שאלה. לא שיש תשובה, אלא אין שאלה כלל. כיוון שהמהלך הזה הצליח.

למשל, האם שיבת ציון הצליחה? הנה מספרי היהודים בארץ, באלפים: תרמ"ב- 24. תר"ס- 50. תרע"ד- 85. תרפ"ה- 136. תרצ"א- 175. תרצ"ט- 449. תש"ח- 650. תשט"ו- 1590. תש"ל- 2582. תש"מ- 3283. תש"נ- 3947. תש"ס- 4955. תש"ע- 5803. תשע"ט: 6700. וכן בניין הארץ הצליח. הארץ פורחת בצורה נפלאה. וכן ירושת הארץ הצליחה: מדינה חזקה.

יש מודדים עוצמת מדינה בשלוש אמות מידה: כלכלה, בטחון, יחסים בינלאומיים. בזה אנו, המדינה השמינית בעולם. כמובן, כל זה לא די לחרדים, והם צודקים. נשמת הכל היא תורה. לא מעניין אותם לא כסף, לא כבוד, לא קריירה, אלא תורה. והם צודקים. אם כן, התורה בגלות התפוררה ולצערנו מתפוררת. וכאן יש עוצמה אדירה של תורה: 1400 ישיבות, 400,000 לומדי תורה על חשבון המדינה. אשרינו שזכינו.

ואכן, חרדים רבים מתקרבים לאט למצוות ארץ ישראל בשלושת מרכיביה. לאט לאט כל החרדים יהיו ארץ-ישראליים. וכמובן, כל הארץ-ישראליים יהיו חרדים, ויתקיים בהם הפסוק של ישעיהו: "שמע דבר ד' החרדים על דברו" (ישעיהו סו ה), ורש"י פירש: "הצדיקים הממהרים בחרדה להתקרב אל דברו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
די לנאביות
איציק בן זהב | 12-03-2019 10:45
כבוד הרב, זו המדינה היהודית היחידה בעולם שבה ילדים לא לומדים על ה' אחד. חילולי שבת בפרהסיה. ופילוג אין סופי בעם. לך לאמריקה תראה איך יהודים מסתדרים יופי אחד עם השני בלי עצבים. התבוללות? אם היו כאן מספיק גויות לא היה נשאר מי שלא יתבולל.... כי ישראלי שעף לחול מתבולל כפול 2 מהיהודים הכי רחוקים שבחול. כי מה זה משנה העיקר הוא יודע עברית.. דיי לנאיביות הטפשית.
להזכירך, אנחנו ב-תשע"ט
דודי | 12-03-2019 23:06
קל מאוד להתרפק על העבר המיתולוגי שהיה כביכול בגולה. כעולה אני יכול להגיד לך שמי שחושב שהמצב בחול היום אפילו מתקרב מבחינת יהדות וקדושה למה שיש לנו בארץ מדבר מתוך חוסר ידע. אכן, אני מאוכזב מההתנהגות של לא מעט מהיהודים בארץ, אבל מה חשבת שיקרה? שתתחיל הגאולה ומיד ייעלם היצר הרע? הקבה הוציאנו ממצרים וחטאנו. קרע לנו את הים ושיקע צרינו בתוכו, וחטאנו. הביאנו להר סיני ונתן לנו את התורה, וחטאנו. הכניסנו לארץ ישראל, וחטאנו. בנה לנו את בית הבחירה, וחטאנו. לימדונו חזל שבלי קשר למעשינו, עלינו להודות לקבה על כל אחד מחסדיו. אם אתה יהודי מאמין ויש לך עיניים לראות, עליך להודות לקבה על המצב שמהרבה בחינות הוא חסר-תקדים בטובו. זה שיש אצלנו קלקולים, אדרבה, עזור לתקן. אבל על תשתמש בחולשות של חלק מאחינו כתירוץ לברוח מאחריות ולירוק על חסדיו של הקבה.
אין בעיות ואתגרים? מאן דכר שמיה.
שלמה | 12-03-2019 16:10
כן, נכון. רק מישהו נאיבי לא מודע לדברים שצריכים שיפור פה ויש חלילה שמסוגלים פה ושם. מה לעשות? ארץ הרים ובקעות שחקנית עי יאסרים. אבל רק סתום מארץ הסתומים לא מבין שמשהו גדול שאין אנו אפילו מתחילים להבין אותו ולאן הוא מוביל מתרחש פה ושה'מצב' בארץ ישראל פשוט משתפר בעעעעעעננננננננננקקקקקקק כל שנה ואפילו כל חודש. לא הייתי אישית יכול לסבול לגור פה לפני 30 שנה. עולם שישית קומוניסטית איכס. היום ? איזה כיף. אפילו בין היום לפני 10 ואפילו 5 שנים מרגישים בחוש איך הכל מכל בכל כל פשוט עלה ברמות. האמת? עיקר הבעיה של תושבי ארץ ישראל? חסר לנו הכרת הטוב על כל הטוב שה' ברוב חסדו עושה אתנו כל יום. אם היינו פוקחים עינים, ונותנים לטוב לפעפע בנו. זה היה מחיה אותנו והכל היה משתנה.
לדודי
איציק בן זהב | 12-03-2019 16:04
אני ישאל אותך,אל תיבהל. אתה מרגיש פה את הקדושה של הארץ? לך לחוף בתל אביב תרגיש קצת קדושה. ארץ ישראל של היום היא לא גאולה, היא מקסימום הצלה שאלוקים סידר לנו זמנית עד שהמשיח יבוא. תראה את רוב המרוקאים התמנים וכן גם ההונגרים שהתחלנו - חילוני-כאן בארץ הקודש. זה לא קרה להם בחול. שוב אידיוטים כמוכם שחושבים שזה נחשב גאולה. ויש כאן תהליך. חה חה. ככה גם חשבו מגורשי גוש קטיף..
הו, כמה טוב היה לנו במצרים!
דודי | 12-03-2019 11:13
.
דוקא איפה שזה מרכז העצבים האנשים עצבנים.
דוד מודיעין | 12-03-2019 10:57
בבתי קפה ובתיאטרון האנשים שמחים ורגועים. דוקא היכן שמתרחשים חבלי המשיח שם יש את המאבקים והקשיים הסא מנסה בכל כוחה למנוע ומפעילה את הקרן החדשה וכל מיני ארגונים כדי להקשות להפריע לעצבן להרוס וכו' ולמרות זאת הקבה פועל לגילוי משיח בתוך כל הבלאגן.
2
ואולי הקונסרבטים צודקים? וטולי הרפורמים צודקים?
יוני רזיאל | 12-03-2019 10:54
שאלת ריטבג.
כנראה.
אבי | 12-03-2019 11:45
לא הבנת
3
עדיף שהרב יסביר קודם כל לציבור שלו למה החילונ
מאיר | 12-03-2019 10:57
למה החילוניים לא צודקים. זה קצת יותר רלוונטי לציבור שהרב מייצג.
כבוד הרב
שוש | 24-06-2019 20:42
החילונים רוצים ללמוד תורה .אין למי לחייג הרבנים פוחדים להחשף לשאלות שמא תתגלה גאוניותם .זו הסבה שהם החילוניים לא יודעים תורה. כבוד הרב .יהדות זה לא דעת תורה .זה דעת חכמים שלא מבינים חוכמה אלוהית.שם המשחק כסף כבוד ויוהרה למכביר זה מה יש ביהדות
אמת
תגובה 3 חכמה ביותר! | 13-03-2019 8:05
הציבור המזרחי קרוב בצעדי ענק לחלוניות מרוב קדושת העם הארץ
4
שמיעה לחכמים
שוש | 12-03-2019 11:10
שמיעה לחכמים איזה כולם כולל החכמים המזוהים עם המזרחי?קלה כבחמורה כל המצוות גם בעניני ממון ובן אדם לחבירו וכבוד חכמים שאתה לא מסכים איתם?לימוד תורה בכל זמן פנוי זה הגדרת חרדים מה עם חסידים אנשים שאינם בישיבות?
5
אותו דבר לגבי הר הבית
עולה להר | 12-03-2019 12:44
אפשר להגיד אותו דבר לגבי הר הבית. כבודו מתנגד בחריפות לעלות להר הבית אבל כנראה לא רואה שאפשר ליישם אותו הגיון שאמר על החרדים למה שהוא חושה על הר הבית.
6
חינוך הנער
חבר יהודי | 13-03-2019 1:15
לכבוד הרב, איך אפשר בכלל לומר שהמהלך הצליח, הרי החיבור לתרבות הפטריותית ,ללאומיות בעצם חיבר את הנער לעולם הגדול, ולתרבותיות לא יהודיות בעליל, אם כל כך הצליח אז לא היינו רואים קרוב ל 50 אחוז מהנוער הדתי לאומי שניהיו חילונים ?
7
לסחוט מליונים מהמדינה זה לא מעניין אותם
ירון | 14-03-2019 2:08
לחיות כפרזיט על חשבון אחרים ורק לקחת ולא לתת זה לא מעניין את החרדים? לשנוא כל מי ששונא מימך זה לא מעניין אותם??? עוד רב גזען דוחה והומופוב שונא בני אדם. וגם שונא נשים. אם כולם יהיו חרדים, מי יעבוד? מי יפתח את המדע , אותו מדע שבזכותו אתם חיים ובזכותו יש לחם חשמל ותרופות.
רואים שאתה לא מכיר את הרב אבינר
אילתית איכפתית | 21-07-2019 23:06
הוא בהחלט אוהב אדם. לא נגד עבודה וצבא.
8
אבינר הפאנאט שכח שאת שיבת ציון הגו
ליפה העגלון | 16-06-2019 8:58
והוציאו לפועל אפיקורסים גמורים שיישבו את הארץ כנגד עצות אחיתופל של החרדים אז. חייבים הפרדה מוחלטת בין הממלכה לבין הכהנים אחרת גורל הבית השלישי יהי זהה לשני קודמיו.