מותו של אביתר יוספי: הרמטכ"ל הדיח את כל שרשרת הפיקוד בגדס"ר הצנחנים

מותו של אביתר יוספי: הרמטכ"ל הדיח את כל שרשרת הפיקוד בגדס"ר הצנחנים

מותו המיותר של לוחם גדוד הסיור של הצנחנים סמל אביתר יוספי ז"ל שטבע בנחל במהלך אימון בתנאי סערה מביא להדחת כל שרשרת הפיקוד של הגדס"ר ממפקד הצוות ועד למג"ד. המח"ט ננזף

הרמטכ"ל הדיח את כל שרשרת הפיקוד בגדס"ר
  הדחת כל המעורבים. אביתר יוספי ז"ל (צילום: מתוך הפייסבוק)

מותו המיותר של לוחם גדוד הסיור של הצנחנים סמל אביתר יוספי ז"ל מביא להדחת כל שרשרת הפיקוד של הגדס"ר ממפקד הצוות ועד למג"ד.

יוספי ז"ל נהרג כשטבע בנחל חילזון בצפון במהלך ניווט בדד במסגרת שבוע מסכם פרט של גדס"ר צנחנים לפני יותר מחודש. לאחרונה הוגש דו"ח של צוות מומחים שהובל על-ידי מפקד חטיבת עציוני, אלוף משנה אורן שמחה. במקביל נפתחה חקירת מצ"ח.

תקלות רבות וסטנדרט נמוך

בתחקיר נקבע כי אופן הכנת האימון חרג מפקודות הצבא, לא תאם את מאפייני סדרת האימון, לווה בתקלות רבות ובוצע בסטנדרט נמוך שאופיין בחוסר ירידה לפרטים.

ההחלטה לצאת לאימון בצבר תנאים (מזג אוויר, תנאי השטח, עומס פיזי ומנטלי) שהעלו את רמת מורכבות האימון וסיכוניו, מבלי שבוצעו צעדים נדרשים להתמודדות עם תנאים אלה, תרמה גם היא לאירוע.

ההחלטה להמשיך באימון על אף תמרורי האזהרה הרבים שהתעוררו במהלכו הביאה למעשה לאובדן שליטה של מפקדי האימון על מצב החיילים בשטח. כמו כן, תהליך הכנת האימון ואופן ביצעו בשטח לא כלל את פעולות החניכה והבקרה המקצועית הנדרשות מתוקף האחריות הנדרשת ממפקדים. התנהלות שרשרת הפיקוד באירוע, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם המצופה ממפקדים בצה"ל היא זאת שיצרה את התנאים שהובילו לתוצאה הטראגית.

(צילום: דוברות משטרת ישראל)

המפקדים לא נהגו ב"חרדת קודש"

במסגרת התחקיר הורה הרמטכ"ל על שורת הנחיות מערכתיות לשיפור המענה הבטיחותי ביחידות צה"ל בכלל וביחידות המיוחדות בפרט, שימומשו בהובלת סגן הרמטכ"ל וזרוע היבשה באופן מידי. בנוסף, הנחה הרמטכ"ל שכל יחידות צה"ל יקיימו במהלך החודש הקרוב השתלמות בת יומיים שתעסוק בבטיחות בכלל ובטיחות באימונים בפרט.

בסיכום התחקיר ציין הרמטכ"ל כי "מדובר באירוע קשה ביותר שבסופו תוצאה טראגית אשר שורשיה בסדרת תקלות ושגיאות בהכנת האימון ובאופן מימושו תוך התנהגות לא מקצועית של כל שרשרת הפיקוד והתנהגות לא ערכית של חלק משרשרת הפיקוד, שהובילו להתפרקות מסגרת האימון לנגד עיניי המפקדים ומבלי שעשו דבר למנוע זאת.

הביטוי המרכזי לאחריות מפקדי צה"ל לחיי אנשיהם הן המקצועיות והדייקנות שבהן עליהם לגשת לביצוע כל משימה קטנה או גדולה, בשגרה או במלחמה.

באירוע הנידון לא נהגו המפקדים לאורך כל השרשת ב"חרדת קודש" המצופה מהם בתכנון האימון ובאופן הניהול שלו. בהתנהגות מעין זו ולתקלות הנובעות מאי ביצוע פקודות, חוסר מקצועיות וחוסר משמעת אין מקום בצה"ל ועלינו לפעול באופן גורף על מנת למגרם".

המח"ט – ננזף; שאר המפקדים – הודחו

בעקבות התחקיר החליט הרמטכ"ל כי תירשם נזיפה פיקודית למפקד חטיבת הצנחנים אל"מ יקי דולף.

כמו כן, הרמטכ"ל החליט שיודחו מתפקידם מפקד הגדוד סא"ל ישי רוזיליו, מפקד המגמה (קצין בדרגת רב-סרן), מפקד הפלוגה (קצין בדרגת סרן), סגן מפקד הפלוגה (קצין בדרגת סגן) ומפקד הצוות (קצין בדרגת סגן).

בצה"ל אומרים כי "חקירת מצ"ח בנושא עודנה מתנהלת. הלקחים שהופקו מהאירוע יוטמעו בקרב כל הכוחות, באופן מידי. נציגי צה"ל הציגו למשפחת יוספי את ממצאי התחקיר וענו על שאלותיהם. צה"ל ימשיך ללוות את משפחת יוספי ומשתתף בצערה."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
חוזרת השפיות
מצדיע לך | 11-03-2019 4:20
סוף סוף , אחרי עשרים ושמונה שנים , שלא היה לנו רמטכל בעל שיעור קומה ואחריות רצינות ומקצועיות ברמה עליונה יש הרגשה טובה, לא חיפשו להכניס לכלא מפקדים , לא חיפשו למצוא חן בעיני אירגונים אינטרסנטיים , לא טיוח , אלא טיפול ממוקד וראוי בבעיה מקצועית, יחד עם פעולות אופרטיביות למניעת השנות מקרה כזה בעתיד , ללא משוא פנים ללא חשש מתגובות , עם הכרה בערך חיי החיילים דאגה לשלומם , החלטות משמעותיות להגברת המקצועיות, אדוני הרמטכל אני מצדיע לך ואני כבר 10 שנים אחרי תום שירות מילואים .