מכתב לנשות הכותל מבתו של הרב מאיר יהודה גץ זצ"ל - סרוגים

מכתב לנשות הכותל מבתו של הרב מאיר יהודה גץ זצ"ל

בואו נגיד את האמת, המאבק שלכן הוא לא באמת דתי, אתן רוצות שיכירו בכן כעוד זרם דתי רפורמי במדינת ישראל, כעוד זרם חלופי לממסד הדתי הקיים. ניכר שלא לתפילה באתן, אלא למלחמת אחים

author-image
מכתב לנשות הכותל מבתו של הרב מאיר יהודה גץ זצ"ל
  (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)

אבי, הרב מאיר יהודה גץ, ששימש כרב הכותל במשך עשרים ושמונה שנים, שמר בקנאות על צביון הכותל וקדושתו, על מנהג המקום וגם התמודד בהצלחה רבה מול נשות הכותל בשנים הראשונות של מאבקן.

עברו השנים, ונראה שהמאבק שלהן רק החריף והפך לפרובוקציה גדולה שמבזה את קדושת המקום. ולכן יש לי בקשה אליכן אחיותיי, הנושאות בכינוי "נשות הכותל"- עזבו את הכותל.

הרי הכותל הוא לא מהות המאבק האמיתי שלכן, הוא רק כלי. אתן מחפשות הכרה כזרם רפורמי ומשתמשות בכותל באופן ציני עבור זה. הרי אתן יכולות להיאבק בכל מקום אחר. למה שלא תלכו לעכו למשל? במקום הכותל תעברו לעכו-תל, גם זו עיר עם היסטוריה ענפה, שם יש חורבות, רק שבה תוכלו להיאבק מבלי לפגוע בצביון הדתי ובקדושת המקום של שריד בית מקדשינו.

המאבק לא מקירות ליבכן

בואו נגיד את האמת, המאבק שלכן הוא לא באמת דתי, המאבק לא מגיע מקירות ליבכן.

אתן רוצות שיכירו בכן כעוד זרם דתי רפורמי במדינת ישראל, כעוד זרם חלופי לממסד הדתי הקיים. תפילה של האדם היא בינו לבין קונו, "אין אדם מתפלל אלא ממקום שליבו חפץ", אבל ניכר שלא לתפילה באתן, אלא למלחמת אחים.

תפקידה של התפילה היא לחבר בין אנשים בבחינת "כל ישראל ערבים זה בזה", לעשות שלום בין אנשים בבחינת "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל", אבי מורי אמר שמי שזוכה לתפילה עמוקה  "מגיע לאהבת ה' ואהבת ישראל אמתית".

אך אתן לא פועלות מתוך ערבות, לא מתוך שלום ולא מתוך אהבה.

אני מתנגדת למאבקכן משום שההיסטוריה מעידה מה קרה ליהדות הרפורמית בעולם: התבוללות, איבוד הזהות והגחלת היהודית, אך אני מכבדת את זכותכן ללכת בדרך בה אתן מאמינות, רק תכבדו גם אתן אותנו ותשנו זירה למאבק, אל תפגעו בקדושת הכותל.

הכותל לא מקום להפגנות

הכותל הוא לא מקום להפגנות, הוא לא מקום למלחמות. הכותל הוא מקום הכינוס המרכזי של העם היהודי כיום, הוא בית הכנסת הגדול בעולם של עמנו.

הכותל חזר אלינו תשע עשרה שנה לאחר מלחמת השחרור כאשר מיטב בחורינו, מאה שמונים ואחד לוחמים עזי נפש נפלו בקרב לשחרורו מהלגיון הירדני במלחמת ששת הימים, ובין הנופלים גם אחי אבנר הי"ד. מלחמת אחים בכותל לא מכבדת את זכרם.

אבי ניהל מאבק משפטי מול נשות הכותל וזכה בעתירה לשמור על קדושת המקום, ותוך כדי דאג לכבד ולמנוע חיכוכים בין הצדדים בכך שציין כי "אין כל איסור שאישה תישא בידה ספר תורה אם כי אין זה מקובל במסורת הדורות".

אנחנו נמצאים בערב ראש חודש אדר ב' לקראת פורים שבפתח. זה הזמן שלכן לעשות "ונהפוכו", להחליף את זירת המאבק שלכן. תשאירו את הכותל בחוץ, כמקום שמאחד את כל העם היהודי מתוך אהבת ישראל. בואו נשחרר את הכותל ואת ירושלים כולה ממלחמות האחים.

לילי הורביץ גץ, בתו של הרב ויו"ר עמותת 'בית הרב גץ' 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
ישר כח. הרפורמים הם תכלית הרע
חלךכ | 06-03-2019 2:39
עיגכ
2
מרגש ונכון- הכותל מקום מאחד.
אהובה | 06-03-2019 9:34
אדרבא -תוכחנה אהבת ישראל אמיתית בכך שתכבדו את הדרך שרוב העם והעולם מכיר ומוקיר. את היחודיות שלכן תשארנה לכתובת אחרת.
3
טעות במינוח, אין דבר כזה יהדות רפורמית
נועה | 06-03-2019 12:03
יש יהדות, ויש דת שנקראת רפורמית שאין קשר בינה לבין היהדות
4
הכותל בית הכנסת
ניר | 06-03-2019 19:17
את כותבת מהמם!! כל הכבוד
5
את האמת (ראשונה) ואת השלום (כהמשך לאמת) אהבו!
ידידיה | 07-03-2019 8:46
אכן בת צדיק אמת, מסורה לסדר הנכון, את האמת (ראשונה) ו-את השלום (על בסיס האמת) אהבו. כל מילה בסלע! אין שמץ של אמת בדברי נשות הכותל, לגבי זכות התפילה! האמת מדוייקת כפי שניסחה הצדקת לילי הורוביץ גץ בת הצדיק-רצון בהכרה כלל ישראלית ברפורמיות כחלק לגיטימי ממסורת ישראל, והיבט מ-70 פנים לתורה..ולא היא!! הרפורמה עוד אחד מגילוי פנים שלא ראוי בתורה כמו: קראים, נוצרים קדומים, וסכנתם גדולה לגזול נשמות ישראל מכור מחצבת האבות הקדושים אברהם, יצחק, ויעקב. אין בין תנועה זו לשלום בתוך ישראל ולא כלום! וסכתם גדולה לסכסך בין ישראל לאביהם שבשמיים.
6
נשות הכותל המצחיקות.
יישר כוח | 07-03-2019 10:11
יישר כוח לילי היקרה.
7
חיזוק
יהודי מהשורה | 07-03-2019 10:27
כל הכבוד לבת הרב גץ דברים הגיוניים שקולים ומוסריים. אין לי מילים כיצד לטפח ולשבח את רוח הדברים שהבעת בכתב בהצלחה רוח שמגובה בהמון אהבה ושלום עם שלוה. לא פוגעת בזכות הפרט של אף אחד/ת אך קוראת מתוך אמונה בפנימיות הרצון של כולם לשמור על שריד בית המקדש כמקום מאחד ומגשר כי כל המשנה - ידו על התחתונה! אלפי שנים נהגו במקום זה בצניעות ובקדושה כל שינוי מזה מהווה פגיעה בקדוש לרבים רבים בעצם לרוב העם ולמסורת שהיא אחידה גם לבעלי הרצון לשנות. כל הכבוד לך ותודה ! היית גם לי לשופר. תתברכי מפי עליון
8
הביקורת רק מעצימה את תנועת נשות הכותל
נדב | 07-03-2019 14:15
ובתגובתך ובתגובות חבריך אתם רק מעצימים את נשות הכותל. לו הייתם נותנים להן להתפלל בעזרת הנשים כרצונן, תוך חודש הן כבר היו נעלמות כי אין שם אקשן. המלחמה שלכם גוררת את המלחמה שלהן שערה. אשה המניחה תפילין או הקוראת בתורה לנשים אינה עוברת על שום איסור, ולכן אין לכם שום סיבה להילחם בהן, מלבד הסיבה של הניראות שהיא באמת אינה עולה בקנה אחד עם רוח הכותל, אבל זה לא אור שזה אסור. רוצים לייבש את תנועת נשות הכותל? פשוט תתעלמו.
9
את מי בכלל מעניין הכותל?
ישעיהו | 07-03-2019 15:16
פולחן עבודה זרה. אם ביהדות, לפי כל הזרמים, אלוהים נמצא בכל מקום הרי אין דבר כזה מקום קדוש ליהודים.
10
גידי פלדמן, מה לך ולאתר דתי? כי להתריס באתה?
רם | 07-03-2019 16:39
לא תצליח. תורתנו אחת! ואיסור דאורייתא להתפלל מעורב.