החזרת חפץ
ש: קניתי מחשבון והשתמשתי בו שעה. האם אוכל להחליפו בחנות?
ת: בתנאי שתאמר האמת.
פריצת אייפוד
ש: מותר לפרוץ אייפוד?
ת: לא. זה גזל ונגד החוק.
טכס שופרות
ש: אמרו לי שיש טכס מיוחד של שופרות אשר בעזרתו אדם מוצא זיווגו. ללכת?
ת: לא ללכת. המצאות חדשות שאין להם מקור. אלא שדכן טוב.
פחד נישואים
ש: אני יוצאת עם בחור כבר זמן רב אך יש לו פחד להתחתן. האם לנתק?
ת: להפנותו ליועץ נישואים שיעזור לו.
רמז בשידוכים
ש: רב אמר לי על פי כל מיני רמזים שהבחור איתו אני נפגש הוא זיווג שלי. כיצד להתייחס?
ת: אין זה קובע כלל.
דור ישרים
ש: מה לעשות אם בחורה לא מעוניינת לבצע בדיקה של דור ישרים? האם לחתוך את הקשר?
ת: להמשיך בסבלנות.
סגולות להתחתן
ש: יש סגולה שמי שיושבת על כיסא הכלה אחרי שקמה לחופתה ובפסח פותחת את הדלת לאליהו, תתחתן תוך שנה, ויש רווקות שעושות זאת כמה שנים ועוד לא התחתנו!?
ת: אלו המצאות חסרות ערך.
כיסוי ראש
ש: אני יוצא עם בחורה מלאה מידות טובות ויראת שמים, הכל מתאים, מלבד זאת שאינה רוצה לחבוש כיסוי ראש. לבטל?
ת: לא. כיון שיש לה לב טוב ויראת שמים, בטוח שתסכים.
שידוך עם הורים גרושים
ש: האם להפגש עם בחור שהוריו גרושים, או יש אצלו חשש לגירושים?
ת: להפגש. העיקר זה הבחור עצמו ומידותיו הטובות. וכן לגבי בת.
דמי שדכנות
ש: האם דמי רישום לשדכנות על סך 6000 שקל הינו הגיוני?
ת: לא. יש לשלם דמי רישום של מאות שקלים, ואם זה מצליח, לשלם אלפי שקלים. לא משלמים על דבר טרם קיבלוהו.
פגישת שידוכים
ש: כשאני יוצאת עם בחור למטרת שידוכים, מי צריך לשלם על הארוחה או על כל מיני הוצאות?
ת: יש לשלם יחד, חצי חצי. כמובן אם מדובר בשתיה שעולה כמה שקלים, אין להתחשבן. אך אם זו הוצאה ניכרת, יש להתחלק. הרי יתכן שהבחור הוא עני, ושהוא כבר יצא עם בחורות רבות, ואין זה מן היושר שרק הוא ישלם. לכן, גם כאשר הוא מציע לשלם הכל, התעקשי לשלם חלקך.
מין העובר
ש: האם יש ענין לא לגלות מין העובר?
ת: מותר לגלות. זה חשבון אישי.
סימון נוכחות כוזב
ש: האם באוניברסיטה מותר לסמן נוכחות של חבר שלא נמצא?
ת: צריך אישור של המרצה. אם לא, זה שקר.
סגולה להצלחה
ש: יש סגולה להצלחה?
ת: תשובה, תפלה וצדקה.
פתקים בכותל
ש: יש ענין לשים פתקים בכותל?
ת: לא. יש להתפלל לד'.
ש: אם תלמידים שלי רוצים לשים, – למנוע מהם?
ת: הנח להם.
קבלה לעם
ש: האם ללכת לשעורים של "קבלה לעם"?
ת: לא. א. יש שם דברי כפירה. ב. זה מבנה של כת. בכלל, לימוד קבלה הוא לא לעם אלא ליחידי יחידים.
שירים מהאינטרנט
ש: האם מותר להוריד מן האינטרנט שירים שאי אפשר כבר לקנות בחנויות?
ת: כן, בתנאי שגם אי אפשר לקנות באינטרנט.
בעל חיים גוסס
ש: האם בבעל חיים פצוע וסובל מותר לעשות המתת חסד?
ת: כן. מומלץ. משום צער בעלי חיים.
כוחות על טבעיים
ש: האם יתכן אדם עם כחות על טבעיים?
ת: אין להאמין בזה כל זמן שלא הוכח ממש.
מאבטח בשבת
ש: האם מותר לעבוד כמאבטח בשבת?
ת: כן, כמו הצבא והמשטרה.
חשבונית
ש: האם מותר לקנות אצל אדם שלא נותן קבלה וחשבונית?
ת: ודאי לא. גזל.
תחפושת איש לאשה
ש: האם מותר לאיש להתחפש לאשה.
ת: אסור משום לא ילבש ויש מתירים. שו"ע או"ח סוס"י תרצו ומ"ב שם (ערה"ש שם יב. שו"ת יחוה דעת ב נ. אורחות רבנו ג ס).
מורה נבוכים
ש: האם מותר לקרוא ספר עם דברי בזיון חריפים שנכתבו נגד מורה נבוכים?
ת: ודאי לא! אגב, הרמ"א פותח את ההגותיו על השולחן ערוך בדברי מורה נבוכים.
מדי צה"ל
ש: מה הנוסח של "לשם יחוד" שיש לומר לפני ברכת שהחיינו על לבישת בגדי צבאנו הקדוש?
ת: אין נוסח קבוע. כל אחד יאמר כענינו.
בושם לגבר
ש: האם מותר לגבר לשים בושם?
ת: מעט בושם גברי. ובודאי כן כדי לסלק ריח רע.
מה דעתך בנושא?
18 תגובות
0 דיונים
יאיר
שלום יוני. שוב אנתח את דבריך ואענה עליהם כיד ה' הטובה עלי: "הרי כמה מקורות. הביסוס ל"עוברת על דת יהודית""- הנה דברי רש"י המצוטטים מבעל ה"תוספות יו"ט" על המשנה בכתובות (ז,ו)...
שלום יוני. שוב אנתח את דבריך ואענה עליהם כיד ה' הטובה עלי: "הרי כמה מקורות. הביסוס ל"עוברת על דת יהודית""- הנה דברי רש"י המצוטטים מבעל ה"תוספות יו"ט" על המשנה בכתובות (ז,ו) המביאה לנו את דין העוברת על דת יהודית ומסביר לנו כי: דת... יהודית. שנהגו בנות ישראל ואע''ג דלא כתיבא. כלומר- זהו מנהג המקום ולכן הוא מחייב אע"פ שאינו דין תורה. הדברים שתביא בהמשך אין ביניהם קשר לדין זה. "...הן הסיבות המאפשרות גירושין המסוכמות בפסוק אחד בתורה (דברים כד'/א'): "אם לא תמצא חן בעיניו כי מצא בה ערות דבר". בגיטין צ'. נחלקו התנאים אם יש כאן נימוק אחד או שני נימוקים. לדעת ר"ע (שזו ההלכה), מדובר על שני נימוקים. לכן אשה שלא דואגת ל"מציאת חן" (שלא מתיפה, מסודרת וכו') היא "עוברת על דת יהודית" יותר מאשר עוברת על "ערות דבר" לדעת ב"ש. כיוון שמסודר שם בסדר יורד מבחינת חומרת האיסור (שלא רק מגרש בסיבה חמורה אלא אפי' בסיבה קלה). לכן שיער לא מסודר זה יותר גרוע מלבוש לא צנוע."- יש יותר מידי נק' להתיחס אליהן, ולכן אתיחס רק לעיקריות שבהן: לא ברור לי מניין הבאת ש'ערות דבר' הוא המקור לדת יהודית, שהרי רש"י בעצמו אומר כי אין מקור מן התורה לעוברת על דת יהודית. מעבר לכך, יכול אדם לגרש את אשתו ממגוון סיבות (האוכל שלהלא טעים לא, מעצבנת אותו, וכו') אך הוא תמיד ישלם לה כתובתה. כאשר הוא מגרשה מפני שעברה על דת יהודית אינו נותן כתובה! והסיבה היא שעברה על ענייני צניעות חריפים- אע"פ שאינם דאורייתא, שלענייננו זה רדיד על (!!!) כיסוי הראש. לגבי שלום בית- זה אכן חשוב מאוד, ומחקה התורה את שמו של הקב"ה כדי להשכין שלום בית. מההקשר לדיני צניעות? וצניעות שהיא סניף של ענייני עריות, שיש למסור עליהם את הנפש (במקרים מסוימים), לא יכולים להיות פחות חמורים משלום בית, ובודאי לא מתסרוקת של אישה! מעבר לזה, הפכת את תורת ישראל לקורס של שוקי זיקרי. זה כבר מופרך ממש... (וזאת עוד בלי להתיחס לעצם העובדה שרוב הנשים מתייפות בשביל בעליהן, ואם התסרוקת לא מוצאת חן בעיניו תשנה אותה מיד.)
המשך 19:03 18.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
שלום יוני. שוב אצטט את דבריך ואשיב על המצריך תשובה: "ליאיר - כמו שכתבת, מ"פרע" לומדים שהשער צריך להיות מסודר הסיבה בגלל "שלום בית" האאשה צריכה להיות מטופחת ומסודרת וכו'. אין...
שלום יוני. שוב אצטט את דבריך ואשיב על המצריך תשובה: "ליאיר - כמו שכתבת, מ"פרע" לומדים שהשער צריך להיות מסודר הסיבה בגלל "שלום בית" האאשה צריכה להיות מטופחת ומסודרת וכו'. אין שום לימוד על כיסוי!"- אם אכן זוהי משמעות "פרע" הבא ראיה לדבריך כנהוג בדיון הלכתי. סברא, במיוחד לא סברת הבל שהדבר משום שלום בית, לא תתקבל. אם הדבר משום שלום בית בדור אחד מדוע תציין זאת התורה ואולי לא יהיה הדבר כך בדור אחר ואז מה יעשה הכהן? הרי יש כאן הנחיות ברורות כיצד לנהוג באשה סוטה. מנהג אינו רלונטי, אלא דין. "במשנה בשבת מפורש שיוצאת בחלקי פאה שמכסים מפרצים של שער דליל בראשה. לא מוזכר שם כיסוי!"- עדיין לא מצויין שם שהפאה גלויה לעין כל! השאלה היחידה היא האם יוצאת עם אותה פאה כשהיא על ראשה או לא- זו מסכת שבת העוסקת בדיני שבת, ולא מסכתות מסדר נשים בהן יפורטו דיני נשים וצניעות. "הכיסוי הוא לא תקנת חכמים, שהרי עד דורנו הולכות נשים דתיות בגילוי ראש."- זהו שקר! נשים רבות הלכו והולכות עם כיסוי ראש. אכן נכון שהיו נשים שהלכו בגילוי ראש בעיקר בארצות מוכות חילון כמו גרמניה. ואכן יפה מאוד רצונך ללמד על אותן נשים זכות. יישר כח! עדיין אין מנהגן נכון ואין מכאן ראיה לדין, שיש מקומות רבים שמנהג המקום הוא מנהג הדיוט- אם לא למעלה מזה. זה מנהג שחלק מהעם החמירו והם השליטו על השאר באלימות."- שוב שקר! בודאי שחובת בית דין, בכל מקום בו ידו תקיפה מספיק, היא לכפות את הדין על הקהילה בה חיים הדיינים. לא בגלל זה נאמר כי מותר לגנוב אך "אלימים" השרישו חומרה זו בעם. ועכשיו אביא את הציטוטים הרלונטיים אליהם הפניתי אותך בתגובתי הראשונה ושכנראה לא עיינת בהם, אחרת לא היית ממשיך את דיון הסרק הזה: רמב"ם, הלכות אישות פרק כ"ד הלכות י"א-י"ב- ואלו הן הדברים שאם עשתה אחת מהן עברה על דת משה. יוצאה בשוק ושער ראשה גלוי. או שנודרת או שנשבעת ואינה מקיימת. או ששמשה מטתה והיא נדה. ... ואי זו היא דת יהודית הוא מנהג הצניעות שנהגו בנות ישראל. ואלו הן הדברים שאם עשתה אחת מהן עברה על דת יהודית. יוצאה לשוק או למבוי מפולש וראשה פרוע ואין עליה רדיד ככל הנשים. אע''פ ששערה מכוסה במטפחת... [הערה- שים לב כי דת משה הן דברים האסורים מדין תורה (תורת משה, כן?) ובכל זאת עברה עבירות אלו. דת יהודית הוא מנהג הכשרות (עדיין לא חומרה של פלוני או אלמוני, אלא מנהג המקום המחייב!); ואם עברה על אחד מאלו מגרשה הבעל ולא נותן לה דמי כתובתה!. לפי דת משה- אסור ללכת בשיער גלוי. לפי דת יהודית אסור ללכת רק עם כיסוי ראש! אלא חייבת להוסיף רדיד (מעין 'של')] תוסי"ט כתובות פרק ז משנה ו הערה כ- פרוע . דמדאורייתא כשמכוסה במטפתת שפיר דמי ואפי . לו ברשות הרבים ובמבוי המפו ''לש וכו' , ומדת יהודית ש . לא תצא לכל אלו אלא אם כן שיש על ראשה רדיד. [הערה- כמו הרמב" ם שלמעלה רק מפורש ממש]
המשך 18:21 18.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
הן הסיבות המאפשרות גירושין המסוכמות בפסוק אחד בתורה (דברים כד'/א'): "אם לא תמצא חן בעיניו כי מצא בה ערות דבר". בגיטין צ'. נחלקו התנאים אם יש כאן נימוק אחד או...
הן הסיבות המאפשרות גירושין המסוכמות בפסוק אחד בתורה (דברים כד'/א'): "אם לא תמצא חן בעיניו כי מצא בה ערות דבר". בגיטין צ'. נחלקו התנאים אם יש כאן נימוק אחד או שני נימוקים. לדעת ר"ע (שזו ההלכה), מדובר על שני נימוקים. לכן אשה שלא דואגת ל"מציאת חן" (שלא מתיפה, מסודרת וכו') היא "עוברת על דת יהודית" יותר מאשר עוברת על "ערות דבר" לדעת ב"ש. כיוון שמסודר שם בסדר יורד מבחינת חומרת האיסור (שלא רק מגרש בסיבה חמורה אלא אפי' בסיבה קלה). לכן שיער לא מסודר זה יותר גרוע מלבוש לא צנוע. אני מייעץ למגיבים שיבואו קצת לחיזוק לפונביז' ("המקורית"), אולי יפסיקו לחפש חומרות, לעבור על "בל תוסיף" וילמדו באמת כמו שצריך. אמן!
המשך 11:47 17.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
אפשר להסביר כי שערה פרוע הינו סוג של ציפור טרופית, ולאו דווקא כיסוי ראש, כך שאפשר לסגור את הויכוח לאלתר. כי ככלות הכל 70 פנים לתורה ולאחר המצאותיך מסתבר כי...
אפשר להסביר כי שערה פרוע הינו סוג של ציפור טרופית, ולאו דווקא כיסוי ראש, כך שאפשר לסגור את הויכוח לאלתר. כי ככלות הכל 70 פנים לתורה ולאחר המצאותיך מסתבר כי 71 פנים לה. בכלל לא הבנתי את הקשר לשואה ולמשנה ברורה אולם נראה כי אי סיבה כל כך להתיחס ברצינות לכל הנכתב שם, אני עובר לכתבה הבאה אז באיי
המשך 00:28 17.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביתר
מסוג התגובה האחרונה שלך נראה בעליל כי כל התיחסות רצינית להגיגך מיותרת לחלוטין, אמנם הנני מסכים כי בימי הפורים אפשר להשתמש בחידושיך לשעשע את הקהל, אולם באתר שמתיימר להיות...
מסוג התגובה האחרונה שלך נראה בעליל כי כל התיחסות רצינית להגיגך מיותרת לחלוטין, אמנם הנני מסכים כי בימי הפורים אפשר להשתמש בחידושיך לשעשע את הקהל, אולם באתר שמתיימר להיות רציני אין מקום לשטותים שכאלו יראה הציבור וישפוט.
המשך 00:25 17.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
כלומר שהיא מוזנחת ושערה לא מסודר יפה, שזה הורס את שלום הבית.שעל זה מותר לגרש לדעת ר"ע שמסביר "אם לא תמצא חן בעיניו" כפשוטו. כך גם ההלכה. נכון שהמ"ב רק רמז...
כלומר שהיא מוזנחת ושערה לא מסודר יפה, שזה הורס את שלום הבית.שעל זה מותר לגרש לדעת ר"ע שמסביר "אם לא תמצא חן בעיניו" כפשוטו. כך גם ההלכה. נכון שהמ"ב רק רמז ולא פי' שזה לא איסור. זה היה בגלל האלימות שהייתה מופנית כלפיו אם היה מפרש - בדיוק כמו שהיום "מהנדסים" את הגדיילים. הציבוא לא יודע את האלימות המופעלת כלפיהם. לא ראינו שפרסום המ"ב ועוצמת ה"צידקס" עצרה את השואה.
המשך 08:51 16.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ראובן דנינו
מה שכתבת שחיוב כיסו הראש הוא בהתאם למקובל מדברי המשנה ברורה שציטט אביתר (תגובה מספר 6) מבואר בפירוש שאין בזה מנהג מקומות כלל וגם במקום שדרך לילך בגילוי הראש הדבר...
מה שכתבת שחיוב כיסו הראש הוא בהתאם למקובל מדברי המשנה ברורה שציטט אביתר (תגובה מספר 6) מבואר בפירוש שאין בזה מנהג מקומות כלל וגם במקום שדרך לילך בגילוי הראש הדבר אסור כמו אברי גופה של אשה, כנראה שבאמת לא קראת את דבריו, ולפי דעתי כל דבריך הינם זילזול באינטלגנציה של באי האתר הזה, ולכתוב שזהו מנהג מכח דיוק בדברי המשנה ברורה מתי שכמה שורות לפני כן אומר המשנה ברורה שהוא איסור תורה הינו תופעה בלתי מובנת.
המשך 00:31 16.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
במקום להתכחש למשנה ברורה מפורש ולהביא ראיות שניתנות לויכוח הא לך לשון הגמרא בכתובות ע"א "יוצאה וראשה פרוע ראשה- פרוע דאורייתא היא דכתיב +במדבר ה'+ ופרע את ראש האשה ותנא...
במקום להתכחש למשנה ברורה מפורש ולהביא ראיות שניתנות לויכוח הא לך לשון הגמרא בכתובות ע"א "יוצאה וראשה פרוע ראשה- פרוע דאורייתא היא דכתיב +במדבר ה'+ ופרע את ראש האשה ותנא דבי רבי ישמעאל אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפרוע ראש ". אלא אם כן תפרש שדאוריתא הכוונה מנהג, לך תדע כך שכל תגובתיך מיותרות, התחל ללמוד ולא להפריח סברות כרס.
המשך 00:22 16.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביתר
מתקימים כמה קורסים להבנת הנקרא ולא מאוחר להצטרף, כאשר המשנה ברורה כותב שיש בזה איסור תורה, האם כוונתו למנהג? אם כן לא אצטרף עמך לנסיעה במכונית יחדיו, מחשש שמא תטען...
מתקימים כמה קורסים להבנת הנקרא ולא מאוחר להצטרף, כאשר המשנה ברורה כותב שיש בזה איסור תורה, האם כוונתו למנהג? אם כן לא אצטרף עמך לנסיעה במכונית יחדיו, מחשש שמא תטען כי אור אדום הוא ירוק... הביטוי נזהרות מזה כונתו שתמיד נהגו בזה איסור מחמת איסור תורה וכוונת המשנה ברור לזרז על ענין זה שנפרץ, ולכן נקט בלשון נזהרות. אולם כל פרשנות מיותרת למי שעדין מתקשה בקריאה.
המשך 00:17 16.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א.
בסוגיה בברכות כד':-כה'. "לבו רואה את הערוה מותר" ולגבי "צואה על בשרו" מחלוקת אם "כל עצמותי תאמרנה", כלומר שצריך להתנתק לגמרי. או "כל הנשמה תהלל", שיכול להתרכז בקדושה וסביבת הגוף...
בסוגיה בברכות כד':-כה'. "לבו רואה את הערוה מותר" ולגבי "צואה על בשרו" מחלוקת אם "כל עצמותי תאמרנה", כלומר שצריך להתנתק לגמרי. או "כל הנשמה תהלל", שיכול להתרכז בקדושה וסביבת הגוף לא מפריעה. להלכה נפסק בשו"ע ששני הדעות להלכה. כלומר שתלוי באדם עד כמה מפריעה לו הערוה. לאדם שלא מפריע אין בעיה. כך גם נפסק מפורש במשנה ברורה עה'/סעיף קטן יח' שמי שרגיל לשמוע זמר אשה – מותר לו לשמוע זמר אשה אפי' אשת איש (ציטוט!)
המשך 15:03 15.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר