גילויים חדשים על יחסו של הרצי"ה קוק לרב מאיר כהנא - סרוגים

גילויים חדשים על יחסו של הרצי"ה קוק לרב מאיר כהנא

מכתבים שמתפרסמים לראשונה בסרוגים, שופכים אור על יחסו של הרב צבי יהודה לרב מאיר כהנא: "אדם נעלה ודגול כזה, אשר כל חייו כוחותיו כשרונותיו ופעולותיו נתונים נתונים המה למאבק־הקודש של הצדק והיושר ותֹקף חייו וכבודו של עמו ישראל"

author-image
גילויים חדשים על יחסו של הרצי"ה קוק לרב מאיר כהנא
  (צילומים: משה שי/ פלאש90; ובאדיבות ארכיון המדינה)

הסערה סביב החיבור של 'הבית היהודי' ו'האיחוד הלאומי' עם מפלגת 'עוצמה יהודית', הביאה רבנים רבים מהמגזר לגנות את הריצה המשותפת ולתהות על החיבור בין תלמידי הרב קוק לתלמידי הרב כהנא. מכתבים שהגיעו לידי סרוגים ומתפרסמים כעת לראשונה, חושפים את היחס החם שהעניק הרב צבי יהודה, לרב כהנא.

המכתבים צפויים להתפרסם בחודשים הקרובים בספר 'כרוזי הצב"י' היוצא לאור על ידי משמשו הרב צבי יהודה, הרב יוסף בדיחי.

מהמכתבים ששיגר הרב קוק לרב כהנא ניכר כי הוא רחש לו כבוד רב והערכה, על אף שלא הסכים לכל דבריו.

כך למשל, כאשר נעצר הרב כהנא בחשד לעמידה בראש קנוניה לחטיפת דיפלומט של רוסיה השוהה באמריקה, בתור מחאה על האיסור שהטילו שלטונות רוסיה על עליית יהודים לארץ ישראל; בחשד לעמידה בראש קנוניה להטמנת פצצה בשגרירות העירקית באמריקה, ובחשדות נוספים, כתב הרצי"ה בתאריך כ' באדר התשל"ה:

"מתוך אמתת כל מעמקי לבבי הנני מביע בזה הזדעזעותי ושאט־נפשי על הידיעה המכאיבה ממעצרו של הרב מאיר כהנא. כל אדם ישר יכיר וירגיש סילוף־הצדק־והיושר אשר בפעולה מגּונה זאת ביחס אל אדם נעלה ודגול כזה, אשר כל חייו כוחותיו כשרונותיו ופעולותיו נתונים נתונים המה למאבק־הקודש של הצדק והיושר ותֹקף חייו וכבודו של עמו ישראל. לפיכך הקריאה הגדולה מּופנית ממרום עיר־הקודש ירושלים אל כל מי ששייך לזה, להחיש תיכף־ומיד את ביטולו של חילול־השם הזה ולהזדרז לשיחרורו השלם של הרב מאיר כהנא. בכל היקר ובצפית הישועה השלימה, צביהודהכהן קוק.

הרב בדיחי בצעירותו כעוזרו של הרצי"ה

בנוסף, הרצי"ה אף פנה לאחיו של הרב כהנא בבקשה לתרגם את מכתבו ולשלוח לשופט: "ליקירי נכבדי הרב ר' נחמן כהן. הנני ממציא לך בזה את מכתבי ע"ד מעצרו של אחיך ר' מאיר, תיטיב נא לסדר בהקדם תרגומו של מכתבי זה לאנגלית, – מצורף בזה גליון שלי המיועד לכך – ולהמציאהו לי לחתימתי, ולשלחהו אל הכתובת המיועדת של השופט ויינשטיין בניו יורק. דוש"ת בכל היקר ובצפיית הישועה השלימה. צביהודהכהן קוק".

בנוסף, כאשר חלה הרב כהנא, כתב לו הרצי"ה ב-י"ג מנחם־אב התשל"ו: "עתרת השלום והברכה מרפא וארוכה, לכבוד ידידי היקר והנעלה והדגול הרב ר' מאיר כהנא שליט"א. מכל מעמקי לבבי ונפשי הנני מביע לכבודך שפעת ברכותי הנאמנות, ממקור אמירתן בתורה, ממרום משגב קדשנו ותפארתנו, לרפואה והבראה שלמה ומהירה, בכל רמ"ח אבריך ושס"ה גידיך בע"ה, וכעדת קווי ד' תחליף כח מחודש ומרוענן, תתאושש ותתגבר תתחזק תתאמץ, בהשראת גבורת שומר ישראל ועוטרו בתפארה, תוסיף תשכלל קידוש שם ד' המופיע בתקומת עמו ונחלתו. במלוא רגשי הידידות והיקר, בצפיית הישועה השלימה, צביהודהכהן קוק".

בספר "כרוזי הצב"י" שיראה אור בקרוב, כאמור, מופיעים מכתבים נוספים של הרצי"ה ביחס לרב כהנא ולתנועת 'כך'.

במטה "לשם איחוד התורה והארץ" מזכירים כי הרב בדיחי הוציא לפני מספר שבועות קריאה "לאחד את מפלגות 'הבית היהודי', 'האיחוד הלאומי' ו-'עוצמה יהודית'".

"כפי המשתקף ממכתבים אלו, אף שהרצי"ה הצביע, כמובן, למפלגת הציונות הדתית, סביר להניח שהיה מברך על ריצה משותפת שלה עם הרב כהנא ותלמידיו", מסרו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
הכל נכון. אבל נוגע למאבקו של הרב כהנא בארה"ב
בן הארץ | 25-02-2019 16:37
למען יהודי רוסיה. ברור שעמדתו של הרציה קרובה יותר מאשר לאהרון ברק, אבל בארץ היו חילוקי דעות ניכרים הרבה יותר
2
מה הפלא?
צודק | 25-02-2019 16:39
מי שמאמין שהיהודים הם העם הנבחר, והנעלה על כל העמים והגזעים האחרים, הוא חסיד של תורת הגזע. לא להתבייש, גזענות היא דרכנו! אנחנו נעלים ומגיע לנו יותר מתוקף היותנו יהודים. יש חולק על כך? יש מי שחושב כי הערבים שווים ליהודים?
לא מדוייק. היהדות זה לא גזע , לכן יש גרים
בת מלך | 25-02-2019 17:04
כל מי שחפץ לקבל עליו תורה ומצוות יכול להתגייר. גם חמאסניק. היהדות לא גזענית! הרב כהנא היה מלא באהבת ישראל ומתוך כך עמד ללחום מלחמתנו. בימינו של חולשה ושתיקה רועמת לשפיכת דם יהודי, כולם מחכים לגבורה יהודית
3
אמת! הרב כהנא היה יהודי נעלה
כל אדם ישר יכיר | 25-02-2019 16:40
הפייק ניוז עיוות את דמותו ואת שמו
בהחלט יהודי מעולה!
חזק וברוך גולדשטיין | 25-02-2019 17:19
קצת גזען, אבל גם סמוטריץ קצת גזען. קצת הומופוב, אבל כאלה יש רבים וטובים.
4
לכל סיר יש מכסה ולכל מכתב ...
קונטקסט... | 25-02-2019 16:50
כן, הכל עניין של קונטקסט. כאשג מדובר במכתבים ולא כל שכן בכאלה שבאים להסתמך עליהם מן הראוי לציין תאריך. הלא כן?! הצגת מכתבים ללא תאריך איננה מלמדת אלא שהמסתמך מנסה להטעות ואוליי (שמא...)אף לנוב דעת.
מופיע תאריך. קרא היטב.
אריאל | 25-02-2019 20:21
לא מבין מה אתה רוצה.
5
הרב כהנא הוא איש יקר וצדיק
ליאת פרידמן | 25-02-2019 17:01
אני אומרת שהתקשורת הדביקה לו תווית לא מתאימה.
6
הרב כהנא מנהיג אהוב ונערץ
אבי יצחק | 25-02-2019 17:02
חסר מאוד בנוף הפוליטי. כריזמטי ונאמן.
7
מעולה - הגיע הזמן להיפרד לשלום מתורת הרב קוק
ישעיהו | 25-02-2019 17:27
עברו כבר יותר ממאה שנה מאז סיום מלחמת גוג ומגוג (מלחמת העולם הראשונה לפי תורת הרב קוק). אולי הגיע הזמן להגדיר את תורתו כלא רלבנטית? קחו קצת זמן ותחשבו על זה.
8
יש פתרון מאד פשוט.
בדרכי נועם | 25-02-2019 18:12
לגייר את כל הערבים. בהצלחה.
9
מה זה משנה
דוד | 25-02-2019 18:51
בשביל בני לאו ואמנון בזק גם הרב צבי יהודה לא מהציונות הדתית
10
אז הרב קוק היה כהניסט?
כבוד למגזר | 25-02-2019 20:17
זה מסביר את הגזענות של סמוטריץ
שתוק , דב.יל.
ל | 27-02-2019 23:28
.
11
הרב כהנא , תלמיד חכם, צדיק וקדוש. מנהיג יהודי
מרדכי | 25-02-2019 20:49
הרב כהנא צדק
12
לציין שאביו של הרב קוק שהיה גם רב ידוע בארץ י
ד | 26-02-2019 6:48
לפני קום המדינה התנגד שנשים יוכלו להצביע למוסדות הלאומים ובטח שלא להיבחר
13
לפי זה אם הרב קוק היה היום היו מכנים אותו גזע
אייל להב | 26-02-2019 8:01
והליצן ההוא שבושה בכלל לכנות אותו רב היה יוצא נגד הרב קוק בטענה שהוא כמו נאצי ומזכיר את חוקי נינברג? טוב להזכר באמת...מי הם הציונים הדתיים האמיתיים ...מה היא הציונות הדתית האמיתית...ולאיזה זמנים הזויים ומטורללים הגענו כשקוראים ליהודים שמצע מפלגתם לפי התורה הקדושה....נאצים.
14
יש מכתב יותר מפורש של הרצ"י לטובת הרב כהנא
אברהם לוי | 27-02-2019 8:15
בסוף חוברת גדול שימושה של הרב רמר מופיעים שאילתות שנשאל הרב צבי יהודה לגבי הרב דרוקמן והרב כהנא והוא השיב: הרב חיים דרוקמן והרב מאיר כהנא שניהם אנשים חשובים ומרץ מעש לישראל ואוריתא..ומאריך להסביר שהרב דרוקמן נציגו המובהק והרב כהנא חשוב שיביע דעותיו בכנסת גם אם הוא לא מסכים לכל פרטי דבריו. הוא חותם שהעיקר שנדע לכבד אחד את השני גם אם יש סגנונות שונים שבין תלמידי חכמים