לאחר המשבר: וועידת וישגראד בישראל בוטלה - סרוגים

לאחר המשבר: וועידת וישגראד בישראל בוטלה

לאחר שראש ממשלת פולין הודיע כי לא יגיע לוועידת וישגראד בישראל על רקע דבריו של מ"מ משרד החוץ ישראל כץ, ראש ממשלת צ'כיה הודיע על ביטול הוועידה לחלוטין. נתניהו ייפגש במקום עם מנהיגי צ'כיה, סלובקיה והונגריה

לאחר המשבר: וועידת וישגראד בישראל בוטלה
  (צילום: אבי אוחין\לע"ם)

המשבר מחריף: לאחר שראש הממשלה הפולני מתאוש מורבייצקי החליט לבטל לבטל הגעתו לישראל ואת השתתפותו בוועידת וישגראד, זאת בעקבות דבריו של ראש הממשלה נתניהו וממלא מקום שר החוץ ישראל כץ, ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש הודיע היום (שני) על ביטול הוועידה לחלוטין. במקומה ייערכו שיחות בילטרליות.

ממשרד החוץ נמסר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש מחר עם ראשי ממשלות צ'כיה, סלובקיה והונגריה במקום הועידה שבוטלה בעקבות החלטת פולין שלא לשלוח נציג מטעמה.

כזכור, אמש כץ האשים בעקיפין את פולין באנטישמיות בתקופת השואה כשציטט את ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר. "אני בן להורים ניצולי שואה ואפילו גדלתי ונולדתי במושב של ניצולי שואה. זכר השואה הוא דבר שאין להתפשר איתו, הוא דבר ברור ואנחנו לא נשכח ולא נסלח" טען בראיון לערוץ 13. "בדיפלומטיה מנסים שאנשים לא יעלבו, אבל אף אחד לא ישנה את האמת ההיסטורית עבור שום דבר מהסוג הזה. "הפולנים שיתפו פעולה עם הנאצים, בהחלט. איך אמר יצחק שמיר – הם ינקו את האנטישמיות מחלב אימם. אי אפשר לייפות את ההיסטוריה הזאת ואנחנו כאלה שנושאים את מורשת השואה, אנחנו נמשיך לעשות את זה".

בעקבות דבריו מורבייצקי דרש מישראל להתנצל על דבריו של כץ, אחרת פולין לא תשלח נציג כלל לוועידה שתוכננה להיערך מחר. "אם לא תהיה תגובה ישראלית למילים הגזעניות הבלתי סבירות והבלתי מתקבלות על הדעת שאמר שר החוץ הישראלי – שר החוץ הפולני לא יגיע לישראל" אמר. "זה משהו שלא ניתן להשאיר ללא תגובה". כמו כן, שגרירת ישראל בוורשה אנה אזרי זומנה הבוקר לשיחת נזיפה שנייה בתוך ארבעה ימים במשרד החוץ בוורשה. בשיחה הקודמת אזרי טענה כי "ראש הממשלה נתניהו לא אמר שהאומה הפולנית ביצעה פשעים נגד היהודים, אלא שפולנים שיתפו פעולה עם הנאצים".

המשבר הנוכחי עם פולין החל בשבוע שעבר, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס ל"חוק השואה" השנוי במחלוקת, האוסר להאשים את פולין או את אזרחיה בפשעיהם של הנאצים ומאפשר לתבוע אזרחית את אלו שמאשימים את הפולנים במעורבות בשואה. "פולנים כן שיתפו פעולה עם הנאצים, אני לא מכיר אדם שנתבע על האמירה הזו" טען נתניהו. עוד ציין כי "'חוק השואה' עלה במהלך פגישתי עם ראש ממשלת פולין".

הדברים התקבלו בזעם בממשלת פולין, כשהנשיא אנדז'יי דודה איים לבטל את הכנס שייערך בהמשך השבוע. "במידה וראש הממשלה נתניהו אכן אמר את הדברים שדווחו בתקשורת, אני מתכוון להעביר את הפסגה למשכן הנשיאות הפולני שבוויסלה" אמר דודה. "ייתכן וישראל אינה מקום טוב להיפגש בו במצב הזה, למרות הסידורים המוקדמים". בוועידה צפויים להיפגש נציגים בכירים מצ'כיה, הונגריה, פולין וסלובקיה. זאת הפעם הראשונה שישראל אמורה לארח את המפגש, לאחר שנתניהו התארח בפורום המזרח-אירופי פעמיים במהלך השנתיים האחרונות. בהמשך כאמור, מורבייצקי הודיע על ביטול הגעתו לישראל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
נראה לי שביבי וכץ
אפי | 18-02-2019 15:17
קצת איבדו מהשפיות שלהם עכשיו זה הזמן לפתוח מלחמה עם פולין עד שהיחסים הגיעו לרמה טובה ולקלקל את הכל איפה כאן הדיפלומטיה ? השכל הישר ? כץ נראה כמו כל המינויים של ביבי כישלון מוחלט עם פה גדול ;כל הכבוד כץ הוכחת שאתה פשוט טיפש מוחלט וגם ביבי
פה גדול
צביקה | 20-02-2019 9:42
ביבי וכץ כשאין שכל הפה נפתח ברבורים משעמם להם מחפשים כותרות לבחירות מקווה שהעם יבין שזה סופם של אדיוטים
2
אין אנו מעוניינים שרגל פולנית תדרוך בארץ הקדש
עידו 2 | 18-02-2019 22:46
מי יודע אם האבא של אחד מהשליחים לא חיסל יהודים?