הדתה? עדות אישית של מנהלת בית ספר חילוני - סרוגים

הדתה? עדות אישית של מנהלת בית ספר חילוני

דיתי פרוור, מנהלת בית הספר הממלכתי "לאה גולדברג" בנתניה, בעדות אישית:  למה חשוב ללמד יהדות גם לתלמידים בבתי ספר ממלכתיים, ולמה לא הייתי מוותרת על זה עבור תלמידים שלי?

author-image
הדתה? עדות אישית של מנהלת בית ספר חילוני

אז למה בעצם ללמד וללמוד טקסטים יהודיים גם בבתי ספר ממלכתיים? ולמה אין לזה קשר להחזרה בתשובה?

בימים אלה, כשמכל עבר עולות זעקות ה'הדתה', כדאי ללמוד מתוך מקרה מבחן של בית ספר אחד בנתניה. שמי דיתי פרוור, מייסדת ומנהלת בית ספר הממלכתי 'לאה גולדברג' בנתניה. בין תלמידיי יש גם אתאיסטים, יוצאים בשאלה ומסורתיים.

לתכנית מארג מבית 'כל ישראל חברים', הפועלת בבתי ספר בשיתוף משרד החינוך, נחשפנו לפני כשבע שנים. התכנית הציעה לעבור "מסע מברר זהות", במטרה להעמיק את הזהות היהודית, הישראלית, האזרחית והדמוקרטית. קסמה לי ההצעה לעבור מסע מברר זהות עם התלמידים והצוות. קסם לי גם הרעיון שאנחנו, צוות המורים, נכתוב את יחידות הלימוד בעצמנו, ללא עזרת גורמים חיצוניים.

כי ככה זה עובד ב'מארג': כל בית ספר כותב לעצמו את תכני הלימוד, מתוך החומרים המעסיקים את התלמידים בחיי היומיום. כך למשל, בית ספר בקליה על שפת ים המלח עוסק בסוגיית השמירה על הסביבה דרך דיון בתופעת הבולענים בים המלח. בית ספר באשדוד עוסק בסוגיית השבת, באמצעות דיון על המחלוקת בעיר סביב פתיחת חנויות בשבת. זאת מתוך אמונה שהלמידה הטובה ביותר מתרחשת כאשר התלמיד קרוב אצל עצמו ושואב את התכנים מתוך חייו וסביבתו.

כשרצינו להצטרף לתוכנית מארג, היו מעט הורים שהביעו הסתייגות. היו שחששו שהילדים ירצו לשנות הרגלים בבית, או פחדו שמא לא יהיו להם תשובות לשאלות ילדיהם. היו גם הורים שבעבר "יצאו בשאלה" ולא רצו שהילדים יחזירו אותם לעולם הדתי. זכור לי גם אב אחד, יוצא קיבוץ, שחשש שילדיו "יחזרו בתשובה". צלצלתי אליו וקראתי לו למשרדי. דיברנו. אמרתי לו שהחששות בהרבה מקרים נובעים מריחוק ומאי ידיעה. חזרה בתשובה נגרמת כתוצאה מאין תשובה. אבל כשהתשובות נמצאות וגלויות, לא צריך לחזור לשום מקום. ולא, אין לי מטרה להחזיר בתשובה, רק להכיר את המורשת החכמה והעצומה שלנו, ו"איש הישר בעיניו יעשה".

ואכן, היה מרגש לראות כיצד הרבה מהחששות התמוססו ברגע שההורים התנסו בעצמם בסוג הלימוד שמזמנת התכנית: לימוד משותף סביב "שולחנות עגולים". הבהרנו להורים שאין תשובה אחת אלא הרבה תשובות, יש בירור משותף והגעה לנקודות הבנה. זה בסדר לא להסכים, זה בסדר לשאול שאלות, להביע ביקורת ולבטא מגוון דעות. מה שמיוחד בסוג הלימוד של מארג, הוא הניסיון להרחיב את היריעה כמה שרק אפשר: על השולחן נמצאים טקסטים מתוך ארון הספרים היהודי, לצד הגות אוניברסלית, שירי משוררים כנעמי שמר או יהודה עמיחי, ואפילו להיטים מהתרבות הישראלית. הכל משמש בסיס משותף ללימוד ולדיון.

כך למשל, טו' בשבט משמש הזדמנות לעסוק באיכות הסביבה: מתחילים בטקסט מקהלת רבא, "תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך". מן המדרש אנחנו יוצאים לדיון בדילמות אקטואליות של שמירה על הסביבה, ושימור מול פיתוח. אנו מציינים את טו' בשבט בכל שנה (לצד סדר פסח וסדר ראש השנה). תמיד מתוך פרשנות ודיון רחב.

אירוע חשוב נוסף, שהיה הצלחה גדולה בבית הספר ושמאז אנו מקפידים לציינו בכל שנה, הוא הפרשת חלה לקראת בת המצווה. התלמידות חוקרות מה מסמל כל רכיב של החלה, ומקשרות בין המצרכים לבין דמויות נשים מעוררות השראה שהן בוחרות. השמרים, למשל, מקושרים לג'ודאית יעל ארד, והמים מקושרים לחנה סנש ולשיריה. גם אמהות שחשבו שהאירוע מיושן וארכאי, גילו שכאשר הוא מטובל בשיח זהות נשי המחבר את הנשים במורשת המשפחתית או הלאומית, אזי האירוע כולו מקבל משמעות אחרת.

כל אחד מהאירועים הללו נחגג יחד עם התלמידים וההורים, והפך לרגע של גילוי, קרבה וגיבוש לקהילה כולה. לאחר מפגשים כאלה נופלות חומות הפחד, ואת מקומן תופס רצון לדעת ולהכיר. אני מאמינה שהמורשת היהודית אינה בהכרח קשורה לקיום הדת – היא אוצרות כתובים, חכמה של עם שנאספה במהלך יותר מאלפיים שנה, ומהווה בסיס לשיח ערכים, שיח מחבר ומקרב.

היום אני שמחה לומר שלתלמידנו ולקהילת ההורים והמורים אין פחד ממפגש עם תכנים יהודיים. התוכנית אפשרה לתלמידים הכרות ובירור מעמיק עם זהותם, ועזרה להם למצוא את הקשר בין תכנים מהעבר לבין עולמם כיום, באמצעות חיבור בין טקסטים מהמקורות לטקסטים אקטואליים. כך התלמיד מבין שהדברים היו חיים וקיימים כבר קודם. הקדמה וההתחדשות מציבות אותו כחלק מדבר גדול יותר, חוליה בשרשרת ארוכה, שמזמינה לגעת ולברר, ומאפשרת לשאול מהיכן הגענו ולאן עלינו לשאוף, מה לשמר ומה לשפר.

בנימה אישית אספר שמשפחתי עלתה בעליה הרביעית לראשון לציון. מאז ומתמיד היה אצלנו עירוב של דתיים וחילוניים. סבתי שהייתה יוצאת 'השומר הצעיר' דקלמה בעל פה את שירת הים ושירת דבורה. אבי שהיה מזרם המפד"ל היה הולך לתפילה בכל שבת. הטקסטים היהודיים היו שגורים בפינו, ומעולם לא חשנו פחד להתקרב אליהם. היום אנחנו עדים להרבה פחד, ולהיסחפות אחרי מושגים פופוליסטיים כגון 'הדתה' או 'כפיה דתית', ולשיח של מחלוקת ופיצול. חבל, ההפסד כולו שלנו.

אני מאמינה שדווקא החשיפה של הילדים אל עברם (לצד עיסוק בזהותם בהווה) זה בדיוק מה שיכול למנוע את הבלבול, ולהרגיע את החשש מפני כפייה דתית כביכול. אין צורך לחשוש מפני העבר והמורשת שלנו – יש מקום לשאול שאלות, לדון וגם לבקר. הדברים "פשוטים וחיים ומותר בם לנגוע" ,כדברי המשוררת לאה גולדברג, עליה קרוי בית הספר שלנו. וזה חלק מהאני מאמין שלנו.

=======

תכנית 'מארג' פועלת בבתי ספר ברחבי הארץ, מהוד השרון ועד הרצליה, מקיבוץ דפנה וקיבוץ גשר  הזיו בצפון ועד באר שבע בדרום  

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
יופי
יופי | 11-02-2019 16:59
תצליחי
2
נהניתי מאד לקרא על הצלחתך בפרויקט מארג'
ל-דיתי | 11-02-2019 19:31
תמשיכי להצליח כמו שהצלחת לשכנע את האב שחרד מחזרה בתשובה של ילדיו .
3
לא שמענו על תוכנית דומה בבתי ספר דתיים
חלשה | 11-02-2019 19:50
חינוך לדמוקרטייה, שיווין זכויות, ערכים ליברליים וכו.
בבתי ספר דתיים לומדים אזרחות
שי | 11-02-2019 20:00
שזה די והותר כדי להתמצא בנבכי הדמוקרטיה
4
פייק מסורת
יואב | 11-02-2019 20:01
משתמשים בהפרשת חלה כדי ללמד על יעל ארד, ובקהלת רבה כדי ללמד איכות הסביבה. זה לא יהדות, לא מסורת ולא כלום. זה בדיחה.
אתה צודק ב-100%
אני | 12-02-2019 17:09
הבורות שלהם מחרידה. אין שום קשר בין יהדות למה שהם עושים. זה אולי להרגיע את המצפון שלהם... עצוב שבמדינה יהודית אסור ללמוד יהדות אמיתית.
5
הדתה בבית ספר ' לאה גולדברג '
נתנאל טאוב | 11-02-2019 20:31
כמעט כ ל בית ספר שנכנס לתוכנית הנ"ל כמו כל בית ספר שיש בו בת שירות שמתנדבת בעצם ללמד קצת יהדות את אלו שרחוקים מהעולם שבו התחנכה . כולם מודים שזה טוב מצליח מעל המשוער . רק מי שלא מכיר מה זה ? צועק . שימשיך לצעוק .
6
הוד השרון עד הרצליה??? רק אני שמתי לב??
מנחם | 12-02-2019 8:37
מצחיק!!
7
על ה'הדתה' כביכול
משה בודק | 13-02-2019 11:49
בשעתוהכריז יעקב חזן מראשי השומר הצעיר 'רצינו לגדל אפיקורסים וקבלנו בורים ועמי ארצות גולדה אמרה 'אנו רוצים שילדינו ידעו אילו מצוות אינם מקיימים.
8
כי מנהלת שבעולם
יעל נדלר | 13-02-2019 18:24
אין על דיתי שיודעת מאין באה ולאן היא הולכת. מנהיגה אמיתית!