המנצחים והמפסידים של הפריימריז בליכוד/ פרשנות - סרוגים

המנצחים והמפסידים של הפריימריז בליכוד/ פרשנות

גדעון סער ויולי אדלשטיין הם המנצחים הגדולים. נתניהו יכול לנשום לרווחה על הנבחרת שבחרו בליכוד, אבל גם דרעי יכול לחייך. לבנט, לפיד ולבית היהודי יש סיבה לדאגה. המנצחים והמפסידים של הפריימריז בליכוד

author-image
המנצחים והמפסידים של הפריימריז בליכוד/ פרשנות
  המנצח הגדול (נעם ריבקין פנטון/פלאש90)

בחירות 2019. תוצאות הפריימריז בליכוד לא הפתיעו. את העשירייה הראשונה והשנייה אפשר היה לקבוע גם לפני שלושה חודשים, והשאלה הייתה לגבי הדמויות החדשות במחוזות ובשיריונים לנשים, צעירים ולא יהודים.

בשורות הבאות נמנה את המנצחים הגדולים של הפריימריז בתוך הליכוד ומחוצה לו וגם את המפסידים.

המנצחים הגדולים

גדעון סער

המנצח הגדול הוא ללא ספק גדעון סער שהגיע לחמישייה הראשונה וזאת למרות קמפיין אגרסיבי מאוד של ראש הממשלה ויו"ר הליכוד נתניהו, מגובה בכלי התעמולה שלו, כולל מכספי הליכוד. חזרתו של סער מלמדת על התמיכה העצומה שהוא זוכה לה בתוך שורות הליכוד, ולמרות 4 שנות פסק זמן פוליטי הוא עדיין אחד המועמדים, אם לא הבכיר שבהם, לרשת את נתניהו ביום שאחרי.

עכשיו צריך לראות מה יכין לו נתניהו עם הרכבת הממשלה העתידית. השפלה בדמות שר התיירות, או שיתוף פעולה בדמות שר הפנים או בטחון הפנים או תיקים ברמה השנייה.

יולי אדלשטיין, ישראל כ"ץ, גלעד ארדן

שאר חברי החמישייה הראשונה של הליכוד יכולים גם הם לרשום נצחון גדול. ליולי אדלשטיין זה ניצחון ראשון בפריימריז, אחרי שבפעם השנייה הגיע למקום השני. הדחת אורן חזן זה בונוס גדול נוסף. ארדן ירד מהמקום הראשון למקום ה-3-4, וישראל כץ העפיל למקום השני. בהנחה שאדלשטיין ירצה להיות יו"ר הכנסת, התיק הבכיר בליכוד (חוץ? אוצר? ביטחון?) ייפול בחלקם של השניים. לכ"ץ תהיה הזדמנות להיחלץ ממשרד התחבורה בו הוא מכהן כבר כמעט עשור. ארדן ירצה גם הוא להשתדרג.

מירי רגב

שרת התרבות, שוב זכתה במקום החמישי בפריימריז, והפעם תירצה תיק בכיר יותר מאשר התרבות, בעיקר כשמדובר באישה הראשונה בליכוד, בפעם השנייה ברציפות.

ניר ברקת, יואב גלנט

שני הכוכבים שהגיעו מבחוץ עם רקורד מרשים, צלחו את המבחן הראשון ונכנסו שניהם לעשירייה הראשונה. גלנט ידרוש את תיק הביטחון, ויתאכזב מכל אפשרות שמתחת. ברקת שהימר טוב על עזיבת עיריית ירושלים לטובת הליכוד, ירצה להיות שר במשרד אקטיבי, ולהמשיך את העשייה שלו תמורת שקל אחד בשנה.

המנצחים הקטנים

בנימין נתניהו

מתפקדי הליכוד בחרו נבחרת טובה. השרים והח"כים הממלכתיים נשארו, ואילו הבעייתים (חזן, קרא) או בעלי האג'נדות הפרטיות (השכל, גליק) נפלטו החוצה. עבור נתניהו מדובר בנבחרת שיש מה לבוא איתה לבוחר, ולכן לא ברורה המלחמה שניהל בשבועות האחרונים נגד גדעון סער שעל אפו וחמתו נבחר למקום השלישי. בסך הכל הליכוד בחר נבחרת טובה, שגם בלי נתניהו מצדיקה 30 מנדטים.

אריה דרעי

למרות הנבחרת הטובה, היא אשכנזית מדי. אין בעשירייה הראשונה גבר ספרדי. מירי רגב וגילה גמליאל לפחות מצילות את המצב העדתי, אך גם עם חוטובלי שהתברגה גבוה הפעם, אין מספיק נשים במקומות הגבוהים. דרעי כדרכו יוכל לנגן על תחושות הקיפוח ולהחזיר אליו מצביעים מזרחיים.

משה פייגלין

הדחתם של שרן השכל ויהודה גליק, היא מכה עבור התא הליברלי בליכוד שלמעט אמיר אוחנה (שדי יישר קו עם נתניהו לאחרונה ונדחק לעשירייה השלישית), אין לו נציגות בכנסת. האלטרנטיבה היא מפלגת זהות, שאמנם בקושי מגרדת את אחוז החסימה, אבל כעת היא הכתובת היחידה של הלבירטריאנים.

המפסידים הקטנים

נפתלי בנט

לימין החדש כמעט ואין איך לתקוף את רשימת הליכוד החדשה שהיא ימנית מאוד. רוב העשירייה הראשונה בעד החלת ריבונות ביו"ש, ריסון בית המשפט העליון ושינוי שיטת בחירת השופטים. עם רוב השמות עבדו בנט ושקד בשיתוף פעולה מלא בשתי הקדנציות האחרונות, וגם עם השמות החדשים (סער, ברקת וגלנט) היה שיתוף פעולה. כאב ראש לא פשוט לבנט.

יאיר לפיד וובני גנץ

כאמור, הליכוד בחר נבחרת ממלכתית, מנוסה ובעיקר מקצועית. תוסיפו את הדחת אורן חזן ונראה שלפיד יוכל רק למחזר חומרים ישנים מארבע השנים האחרונות. כשבני גנץ נושף בעורפו, נראה שלפיד יצטרך לתקוף יותר את הנבחרת האלמונית של גנץ ויעלון מאשר את הנבחרת המנוסה והמוכרת של הליכוד. גנץ מצדו, עם הנבחרת הלא מנוסה שלו, יתקשה להתחרות בנבחרת של הליכוד.

הבית היהודי

למעט יהודה גליק, כל הח"כים הסרוגים של הליכוד נשארו במקומם, חלקם אפילו שודרגו. אדלשטיין, חוטובלי, אלקין, שוב יככבו בקמפיין הסרוג של הליכוד, וינסו לקחת קולות מהציונות הדתית, כשהפעם במקום קמפיין גוועאלד על מצבו של הליכוד, הם פשוט ידברו על "הדתיים הנורמליים" ויפנו אל הלייטים והליברלים.

המפסידים הגדולים

יהודה גליק, איוב קרא ושרן השכל

מסתבר שכדי להיכנס לרשימת הליכוד לכנסת, צריך שיהיה לך בסיס תמיכה ענק כמו לגדעון סער או שאתה חייב להיות צייתן לראש הממשלה. מי שעשה בעיות לאורך הקדנציה, ולא יישר קו נזרק החוצה. הברוגזים של איוב קרא, העתירה לבג"צ נגד נתניהו של גליק והמרד שהובילה שרן השכל, עשו את שלהם, ומתפקדי הליכוד שלחו אותם לסדרת חינוך מחדש מחוץ לכנסת.

הליכודניקים החדשים

קבוצת השמאל שניסתה לעשות 'משה פייגלין' בליכוד, נכשלה כמעט כמו המקור. אף אחד מהמועמדים שלהם (אלה שלא נפסלו) לא הצליח להיכנס לרשימה, כולל הח"כית שנתמכה על ידם – שרן השכל. גם מועמדים שנתמכו על ידם רשמית, נמחקו על ידי הפעילים המרכזיים והשיגו תוצאות פושרות. בסך הכל מדובר בכישלון.

הכתבים הפוליטיים

כולם מודים שכנסת בלי השערוריות של אורן חזן לא תהיה אותו דבר. לטוב ולרע.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
מצחיק שקוראים לעמדות ליברליות, "עמדות פרטיות"
אמיר | 06-02-2019 15:38
בכתבה נכתב כי נפלטו החוצה חכים בעלי האג'נדות הפרטיות, כמו השכל וגליק. כידוע, השכל היא ליברלית. זו האג'נדה העיקרית שלה. כנל של גליק. לקרוא לתפיסת עולם ליברלית בשם אג'נדות פרטיות זה לעשות צחוק מעבודה, שכן הליכוד מורכבת מהמפלגה הליברלית גם כן, ושהיא נחשבת מפלגה לאומית ליברלית. מרוב סוציאל פופוליזם שפשה בליכוד, וויתור על עקרונות הניאו ליברליזם - פתאום להיות ליברל נחשב להיות בעל אג'נדות פרטיות. עצוב.
משנכנס אדר
מצחיק או עצוב | 07-02-2019 7:54
זה סימן של ליצן. הליכוד הרבה יותר מסורתי מליברלי.... הוא ליברלי במובן הכלכלי בלבד. אם היית רואה את מתפקדי הליכוד הם בעיקר אנשים מסורתיים.ובטח לא בעד לגליזציה של קנביס כמו החולצות של הליכודניקים החדשים...
2
בחירות הליכוד
לרנר יעקב | 06-02-2019 15:38
נבחרת נהדרת-אני בטוח שנתניהו מאוד מרוצה מהתוצאות. לפי עניות דעתי -הוא תכנן כך כדי שנקבל 50 מנדטים, ואני חושב שנקבל יותר.
3
לשריין את איוב קרא שמייצג מצויין לכולם.
יהודי-צבר-כהן. | 06-02-2019 15:39
המתפקדים אוהבים את קרא. אבל קשה לו להתמודד עם שרים, ראשי וועדות וכיוב. ואי אפשר לסמן את כולם.
4
דרעי יכול לנגן על עדתיות? נו באמת
השד העדתי לא קיים בליכוד! | 06-02-2019 16:05
דרעי יכול להמשיך לנגן על השד העדתי, אבל בלי שום הצדקה! גדעון סער ספרדי (בוכארי), 3 הנשים הראשונות ספרדיות, ו10 ספרדים ב20 הראשונים. 50% האם יש עוד מפלגה כזו??? מי שחי מפילוג, ומנסיון לקשקש על שדה עדתי, יכול להמשיך לנסות. אבל אין לזה שום אחיזה במציאות!
5
מעניין אם הכותב יוכל את הכיפה
אלון | 06-02-2019 16:09
אחרי שיראה ששרן השכל מקום 29 ושהליכודניקים החדשים הכניסו 9 מ12 לרשימה.... והמועמד שלהם קיבל מעל 9000 קולות... מה שמראה ש9000 מתפקדים הגיעו להצביע לרשימה שלהם... תורידו 9000 מכל אחד מהרשימה שלהם ותראו לאיזה רשימה תגיעו...
6
יוצא "קדימה"
אף מילה על הנגבי? | 06-02-2019 16:17
שלא נשלח הביתה בבושה?
7
הליכוד בחר את נבחרת החלומות של כל הזמנים.
בני | 06-02-2019 16:40
עם נבחרת כזו 40 מנדטים אפשריים בהחלט!!
8
גבול המחלוקת
ישראל | 06-02-2019 16:47
בחמישית הליכוד אין בטחוניסת , גנץ שר הביטחון הבא. .אצל אבי גבאי או נתניהו. תלוי בכם ובכן. יום מוצלח.
ראש ממשלה?
שלמה וינר | 06-02-2019 18:13
על פי חק יסוד הממשלה - ראש ממשלה חייב להיות חבר כנסת. איך אבי גבאי יכול להיות ראש ממשלה, אם הוא לא עובר את אחוז החסימה ?
9
אני עובר לשב ספרדי בלי להתבייש
רמי | 06-02-2019 20:08
למרות מחלוקות על הדרך יש שם גאוות יחידה
10
גדעון סער
עמוס | 07-02-2019 15:35
ללא התגייסות חד משמעית של הליכודניקים החדשים לטובת מתנגדי ביבי נתניהו, גדעון סער ויולי אדלשטיין לא היו נכנסים לחמישיה הראשונה