הרב רפי וסמוטריץ' • איחוד מרכז והר המור

גם בצלאל סמוטריץ' וגם הרב רפי פרץ מגיעים מהאגף החרד"לי בציונות הדתית בניוסאנס כזה או אחר, אך יש הבדלים בין השניים היכן הדגש במשולש ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל

הרב רפי וסמוטריץ' • איחוד מרכז והר המור
  (צילומים: יונתן זינדל פלאש 90/ פלאש 90)

לבית היהודי הייתה בהחלט דילמה קשה. כפי שהגדיר זאת היו"ר החדש שלה– הטייס עזב את הקוקפיט ושם היו חייבים למצוא דמות שתסחף אחריה. בטח כשבמפלגה האחות בחרו יו"ר צעיר, נמרץ, מוכשר שהצליח להשתפשף במגרש הפוליטי בשם בצלאל סמוטריץ'.

הרב רפי פרץ אכן איש ראוי, ממלכתי ורציני, אך כשבוחנים את ראשי הבית היהודי והאיחוד הלאומי ורשימותיהם לכנסת (מלבד משבצת האישה שטרם התמלאה בבית היהודי) אלו נראות רשימות שהחלוקה שלהם היא כמעט ורק בין מרכז הרב והר המור, אותן ישיבות שהתפצלו מבית מדרשו של הרב צבי יהודה.

הרב רפי פרץ שייך לבית המדרש של הר המור, אלו שנטשו בזעם את המפלגה לאור השינויים שהכניס בה נפתלי בנט ועברו לש"ס ולאחר מכן יחד עם יוני שטבון ל-'יחד' של אלי ישי.

פרץ הוא תלמיד של הרב צוקרמן. הוא הקים מכינת 'עצם' בעצמונה ומפורצי הדרך, יחד עם הרב אלי סדן- לתופעת המכינות הקדם צבאיות, כשחזונם הנהגת המדינה. הרוח החיה המפעמת מאחור הייתה של הרב טאו.

הרב רפי פרץ עומד בפני עצמו, כיהן בתפקיד ממלכתי של הרבצ"ר, אך חשוב להכיר את בית המדרש ובית הגידול הרוחני שלו.

בצלאל סמוטריץ' לעומתו מזוהה יותר עם הצד של 'מרכז'- של הרב אברהם שפירא. אביו, הרב חיים ירוחם סמוטריץ' שייך לאותו בית מדרש והוא עצמו למד וניהל את ישיבת קדומים המזוהה עם מרכז הרב.

עם ישראל, ארץ ישראל, תורת ישראל

כשנבחר אמש (שני) הרב רפי פרץ, הוא אמר את המילים הללו "בבית שלי יש אמונה בעם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל". אלו שלושת היסודות בהם מחזיקים בציונות הדתית, לאחר שתלמידי הרב צבי יהודה החדירו את משנתו של אביו- הרב אברהם יצחק הכהן קוק ללב הציונות הדתית.

נדגיש כי לכולם חשובים הן העם, הן התורה והן הארץ, ההבדל הוא בסדרי העדיפויות, שנבחנים בעיקר בהתנגשות בין ערכים.

בגדול אפשר לומר שאצל סמוטריץ' הסדר הוא ארץ ישראל, תורת ישראל ועם ישראל.

הרב רפי פרץ הכריז אתמול שאצלו זה עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל, אני חושב שעל אף הצהרתו ואולי תפיסתו העצמית, הסדר הוא כזה: תורת ישראל, עם ישראל, ארץ ישראל, אלא אם כן דרכו ודרך הרב טאו נפרדו עוד יותר.

מתחבקים ובוכים

מי שירצה לראות את ההבדל הדומיננטי בין השניים שיחזור לשנת 2005 לאירוע המכונן של הציונות הדתית, תכנית ההתנתקות שביצע אריאל שרון מגוש קטיף. בעוד סמוטריץ' תכנן מחאה חריפה בכבישי ישראל ואף נעצר בידי השב"כ על כך, הרב רפי פרץ, תושב עצמונה בעצמו, התחבק ושר עם החיילים שבאו לעקור אותו מביתו. שלמות עם ישראל הקדימה אצלו לארץ ישראל.

אותו הזמן הרב טאו ורבנים אחרים מבית מדרשו הורו לא לסרב פקודה כדי לא לפרק את הצבא. והרב רפי הלך לשמש כרב הצבאי הראשי כחלק מניסיון הריפוי של צה"ל עם הציונות הדתית שנקלעו למשבר חריף. מתי כן איימו בישיבות ה-"קו", כך מכונים ישיבות הרב טאו בפירוק החבילה? מתי הייתה נקודת השבר שם מול צה"ל? בסוגיית השירות המשותף של בנות בקרבי. שם הם הוביל קו בצורה הכי נוקשה אל מול הצבא עד כמעט התנגשות חזיתית.

ולכן אני חושב שאצלם התורה קודמת לעם שקודם לארץ. גם אצל סמוטריץ' וגם אצל הרב פרץ הכל חשוב, ובוודאי החלוקה הזו תעורר תרעומת בקרבם. וגם לסמוטריץ' בוערים בעצמותיו נושאים כמו גיוס בנות, יחס ללהט"ב ומתווה הכותל. רק אלו שאלות של סדרי עדיפויות. ועם ישראל? מי יכול להגיד שאצלו זה בסוף? הכל חשוב וזה המשולש המקודש, השאלה היא התעדוף כשיש התנגשות ערכים.

ואיפה בנט?

אם נכניס למשוואה את בנט- כמי שמסמל ציבור לא מבוטל בציונות הדתית, אצל בנט הסדר הוא עם ישראל, ארץ ישראל ולבסוף תורת ישראל. לכן הוא אומר ופועל ליצור מפלגה שמחברת בין דתיים לחילוניים, כי החיבור קודם לארץ ובוודאי לתורה. רוב הביקורת נגד בנט לאורך השנים הייתה על כך שהוא מוכן לוותר פעמים רבות על התורה ועקרונותיה לטובת העם.

האתגר של פרץ וסמוטריץ' עכשיו (מעבר לאופן החיבור בניהם) הוא לחבר את שאר אנשי הציונות הדתית ולומר להם שזה הבית של כולם, כשהיום יש קו שבר בין החרד"לים לליברליים, וזו תהיה משימה לא פשוטה.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
58 תגובות - 36 דיונים מיין לפי
1
מה ההשוואה?סמוטריץ לא מגיע לקרסוליים שלו!
אורן גרוסמן | 05-02-2019 13:29
מה הקורות חיים שלו? מה העבר הצבאי שלו? איזה נסיון יש לו בניהול אנשים? איזה נסיון יש לו בהנהגת ציבור? הדבר היחיד שהוא חזק בו זה הגאוה העצמית שלו הוא לא שווה אלף מצביעים אפילו חברה אל תשוו ביניהם בכלל תנו לרב רפי להנהיג ותראו תוצאות סמוטריץ מפחד להתמודד בבית היהודי הוא מעדיף להיבחר בשו שו על ידי החברים של אבא שלו מתקומה
סמוטריץ' מתאים פי 1000 לתפקיד.
יהודי | 05-02-2019 19:05
.
סמרטוטריץ מלא גאוה...יוהרה...כרימון
נכון. | 05-02-2019 18:51
מי בראש?? ירבעם= סמוטריץ בראש... בושה. אדם בלי בושה...לא עשה עשירית ממה שעשה הרב רפי
תבדוק היטב את עברו הצבאי של רפי פרץ....
יוסי | 05-02-2019 18:33
תבדוק היטב את עברו הצבאי של רפי פרץ....
רק גנרלים יכולים להנהיג את המדינה?
אני | 05-02-2019 15:44
תתקדם אנחנו בתשעט
צודק
שמשון | 05-02-2019 14:19
לחלוטין
כמה גיבובי שטויות
נתנאל | 05-02-2019 14:02
מלבד המרחק התורני בינהם שעל זה אין חולק בצלאל לא מתקרב לרב רפי. בכל השאר הוא עדיף. רהוט ולא חולמני מדבר בשפה עכשויתצולא קוקניקית ערטילאית אהבה אהבה אהבה . מבין את הכנסת הרבה יותר טוב מהרב רפי. ממולח יותר ממנו. וכן הלאה. לכן הציעו כבר חכמים ממני - הרב רפי בראש כנשיא - כדמות מרכזית אבל סמוטריץ' המנהל בפועל והשר הבכיר ... רק כך יצליחו
2
הבדלים דקים
משה | 05-02-2019 13:31
הגיע הזמן לסגור את האיחוד הלאומי. נגמרו ההבדלים
3
הרב רפי עם מי יתייעץ
שלמה | 05-02-2019 13:34
אם הרב רפי פרץ ילך להתייעצות תמיד עם רבני הקו אז אין הצלחה כי הם רוצים רק תורה כמו החרדים.
רפי??
הרב? | 06-02-2019 11:32
מי הוא בכלל איזה רב ואיזה נעליים
הכל זה תורה
טוב מאוד | 05-02-2019 13:59
גם עם ישראל וארץ ישראל זה מהתורה אחרת זו עבודה זרה בשיתוף
4
זו גישה מאוד ילדותית
א | 05-02-2019 13:41
הרמבם מזרחי? רשי אשכנזי? הבלים! התורה והרבנים שייכים לכלל ישראל ולא לשבט כזה או אחר
5
לא מבחן למה לא סוגרים כבר
יונתן | 05-02-2019 13:46
הבית היהודי האיחוד הלאומי ויחד של אלי ישי הבית היהודי והאיחוד מביאים את הסרוגים אלי ישי מביא את החרדים שלו ואת כל המסורתיים בפריפריה זה פוטנציאל ל8 מנדטים מתחנן תסגרו כבר ותתחילו לעבוד
אך סמוטריץ ממולח יותר
טובים השניים | 05-02-2019 17:03
ויש לו כבר ניסיון בפוליטיקה. לא בטוח שהרב רפי יצליח להתמודד עם סוגיות משפטיות מורכבות כמו סמוטריץ. לא בטוח שישכיל לאבחן במהירות מול מה הוא ניצב.
6
כללי
יהודה בנימין | 05-02-2019 13:55
בסד כאזרח מן השורה ההבדלים ביניהם אפסיים ולכן הם מייצגים פן אחד של הציונות הדתית . ואתחיל בחברי הרשימה - כל המועמדים בשתי המפלגות הם אנשי יוש . אין אפילו אחד מתחומי הקו הירוק - ביוש לפי מיטב ידיעתי חלק לא קטן מצביע לכוד/ עוצמה / וכו' . למה שארגיש שאנשי חיפה /רעננה וכו' ירגישו שותפים . מי ידאג להם ? התורה היא לא רק של מרכז הרב היא גם של גוש עציון וכו' - אין מקום לאנשים בהשקפת העולם במפלגה ? דרך אגב האם האנשים שהתפקדו לבית היהודי ולא נתנו להם ולהצביע לא לרשימה המקומית לא בארצית יקבלו החזר כספי ? בברכת התורה יהודה
באופן כללי אתה צודק
דיוק קטן | 05-02-2019 15:46
חוץ מפרט קטן, הרב רפי מהנגב
7
סמואריץ לא תלמיד מרכז כמו שהרב פרץ תלמיד הר
שלום | 05-02-2019 14:04
ההשוואה בין שניהם ממש שיטחית. איך בכלל ניתן להשוות תלמיד חכם עצום עם עסקן פוליטי שבחצי גילו של הרב פרץ ? ובכלל זה גם לא ראינו את הרב חעקב שפירא תומך בסמוטריץ כפי שהרב צוקרמן הנר של הר המור ביקש מהרב פרץ לקחת על עצמו את התפקיד. יש להפנים, הבית היהודי הייתה בכאוס כמה שבועות עם עזיבתם של בנט ושקד, ואז סמוטריץ חשב להוביל את הציונות הדתית. אבל הדרמה נגמרה , עם הרב פרץ הכל חוזר לפרופורציות הנכונות כפי שהיה אז הקשר בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי בתקופת תקומה. במובן מי המוביל, מי בראש, אחוז חברי הכנסת בעשירייה הראשונה. אם הבית היהודי תרוץ לבד, תקבל שש . אם תקומה סמוטריץ רצה לבד בקושי חצי מנדט והרבה פחות מעוצמה יהודית. די לבלבלוים..ת
די לברברת נגד בצלאל. חפרתם.
יהודי | 05-02-2019 19:06
!!
אוי אוי לשחצנות של סמוטריץ אין גבול ממש
ניר | 05-02-2019 15:49
בצלאל יהיר גס רוח ורודף שררה
אתה טועה ואינך מכיר את סמוטריץ
לשלום | 05-02-2019 15:06
לידיעתך, אם סמוטריץ לא עומד בראש אנו (חברי ואני מהמרכז) לא מצביעים לבית היהודי. אגב, יש שם שמות שלא מכירים כלל - מיה הם??
8
זו נבלה וזו טרפה !!!!!!!!!!!!!
ו | 05-02-2019 14:05
אחד רקד עם מגרשים והשני תמך בהחרבת עמונה. מה להם ולימין של תורה? בעה לא יעברו את אחוז החסימה!!!
9
סכנה בלי אחדות מלאה של הכיפות הסרוגות
נחום | 05-02-2019 14:13
הם חייבים לרוץ יחד וגם לצרף את עוצמה לישראל כבלוק טכני - כדי שלא ילכו לאיבוד קולות של הדתיים הלאומיים ! - מי שימנע אחדות - יהיה אשם בחורבן הבא !!!
10
שגית
שגית | 05-02-2019 14:16
חברים עם היה איחוד המפלגות אפשר להגיע ל 9 מנדטים לפי הסקרים ללא איחוד אנחנו על אחוז החסימה מסוכן
11
מרגש ממש
ישראלי | 05-02-2019 14:43
אולי בעקבותיהם עוד התאחדו שתי הישיבות בחזרה ובא לציון גואל
12
הכתב משתמש בקלישאות והכתבה מאוד שיטחית.
סתם קישקושי סרק | 05-02-2019 14:45
אור יזרעאלי איננו מכיר מקרוב את הרב פרץ והוא כנראה ניזון הרבה מהמדיה /רשתות חברתיות /פוסטים וכל שאר הרכילויות. גם הרב פרץ וגם סמוטריץ מאוד חשובים לגיבוש אחדות במחנה הדתי-לאומי - שכיום הוא מאוד מפוצל ומפורד. אשר על כן, באם מן דהוא מ-הה הניבחרים איננו משביע את רצונו , הרי שפתוחה בפניו הדרך ,לתמוך בנפלתי בנט וחבריו. כנל הדתלשים ו/ או הליברלים ו/או תומכי הלהטבים ו/או הדתיים לייט וכיוב. כל הנל מוזמנים להעביר את תמיכתם וכמיהתם לימין החדש. מקסימום תתאפשר בעתיד שתפ בין המפלגות אוהדי / שוחרי האמונה היהודית. ובא לציון גואל.... חודש טוב ושמח ובשרות טובות.
13
כמה אתה מכיר את סמוטריץ שאתה מזלזל בו ?? קנאי
ל-אורן | 05-02-2019 15:01
קנאי עלוב שכמוך. אני חושבת הפוך ממך. קראתי באחת התגובות שפרץ לא הגיע לקרסולי הרב רונצקי זל אז אל תמהר לחגוג !!! אז הוא טייס אז מה, מהיכן אתה יודע שהוא גדול בתורה?? שלא אזכיר לך איך פרץ רקד עם המגרשים -איזה בזיון . סמוטריץ מוכשר רהוט ובעל נסיון בהנהגה ו-2 תוארים במשפטים ומה אתה אורן גרוסמן?????
זה מבחן ההנגה הראשון של הרב פרץ
יצחק גורל | 05-02-2019 15:20
הוא צריך לתת מקומות מכובדים וראויים לאנשי המפלגה שזכו באמון הבוחרים ולא לתת מקומות חינם לאנשים מהאיחוד הלאומי שמנסים גם הפעם להתעלק על מפלגת הבית היהודי אם הם כאלה מוצלחים ורצויים שיואילו בטובם האיחוד הלאומי וירוצו לבד מקווה שלפחות המשפחה של סמוטריץ תבחר בהם גם זה לא בטוח...
סמוטריץ הוא אבן נגף בהגדלת המפלגה
עדי הולצמן | 05-02-2019 15:16
אסור לתת לו מקום ברשימת הבית היהודי הרשימה שנבחרה היא טובה ואיכותית וחבל שסמוטריץ יוריד אותה
14
"נתנאל" מגיב מטעם סמוטריץ
אורן | 05-02-2019 15:18
אין להם מה לכתוב אז הם כותבים גיבובי שטויות חה חה חה
15
רוב הכיפות הסרוגות לא ילכו עם קיצוניות
הר המור ומרכז | 05-02-2019 15:25
שכחתם שהר המור קיצוניים ביותר ומתאים להם ללכת עם דגל התורה, וגם מרכז מתחרים בקיצוניות. רוב הכיפות הסרוגות מעל גיל 30 לא יצביעו להם., בודאי אלה מתוך הקו הירוק
אכן
התמים | 05-02-2019 17:37
כולם מתייחסים לישיבה זו ולישיבה אחרת, לרב הזה ולרב האחר - כאילו אין ציבור ליברלי גדול שמעוניין בסולם ערכים הכולל ערכים ממלכתיים ותרבותיים אחרים, בנוסף לערכי היהדות. הן הרב רפי והן סמוטריץ הם אנשים שתפיסת עולמם תורנית צרה והתרבות הכללית אינה נחשבת בעיניהם. שניהם רוצים להשליט במדינה את ההלכה כשיטת משפט מחייבת ובצורתה הקיצונית ביותר. תכניסו לראש : יש יהודים טובים רבים שבעיניהם זו קיצוניות נוקשה . הם מחפשים בית עם הנהגה ממלכתית, נאורה, שיוויונית, דימוקרטית. הנהגה שלא מקבלת הנחיות ממועצת חכמים אלא הנהגה עצמאית שבראש מעייניה קידום המדינה לטובת כלל אזרחיה, ברוח היהדות אך ללא כפיה או קיצוניות. לכן יש רבים הנמשכים לבנט ושקד, שרואים בחילונים שותפים ולא מועמדים להחזרה בתשובה.
16
כבר עדיף מרזל על סמוטריץ במקום שני
בצלאל | 05-02-2019 16:56
בכל מערכת בחירות, תקומה מנסה להתעלק על הבית היהודי ובעבר על האיחטד הלאומי. מדובר במפחגה שאין לה אפילו רבע מנדט. מרזל ובן ארי לפחות סקרים של שני מנדטים . אך אינם בקו של הבית היהודי, אך בוודאי בבחירה בין סמוטריץ לבין מרזל במקום שנע, יש לבחור במרזל. אבךץח, נכון ביותר לשריין את אלי ישי במקום שני שתיהיה עם הרב פרץ חזית ספרדית לגריפת קולות מספרדים ומסורתיים ורג אחר כך מרזל, יוגב והאישה מבית היהודי שתיבחר ורק אז סמוטריץ
17
ממש לא
לדורון בלוך | 05-02-2019 16:58
צריך לבדוק מה כוחו של כל אחד בתחומו. לא לדבר רק בכלליות.
18
יהיה מצחיק לגלות את כמות המנדטים הזעומה שהם י
אסי | 05-02-2019 18:10
לפחות כמו שמצחיקות פה תגובות שסמוטריץ והרב פרץ לא ימניים מספיק..
19
טעות יסודית
יוסי | 05-02-2019 18:32
כני שמכיר את שניהם שנים רבות: אצל סמוטריץ׳ הסדר הוא תורת ישראל-ארץ ישראל ועם ישראל הוא נאמן ממש לתורת הרב קוק כפי שהיא וכפי שהיא יוצאת מבית המדרש של מרכז הרב. אצל רפי פרץ מה שרבותיו אומרים לא ובוודאי שארץ ישראל לא בראש מעייניו (ומי שמכיר אותו היטב יודע שהוא ׳מורכב׳ ביותר וכדאי באמת לבדוק את עברו הצבאי, ודי ברמיזה זו.
20
עמוד שדרה דתי
רחל | 05-02-2019 18:42
הגיע זמן שהבית היהודי יפגין עמוד שדרה דתי ויפסיקו ךהתבטל בפני הסמול החשוך המושחת והנואף
21
השוואה מוזרה. הייתי מצפה לראות משהו כזה:
נרקיס | 05-02-2019 18:50
הרב רפי - רב. בצלאל סמוטריץ׳ - אקדמאי. הרב רפי - שירות צבאי משמעותי וקרבי. בצלאל סמוטריץ׳ - שירות הסדר עם הפסקה פוליטית באמצע. הרב רפי - מלא בענווה. בצלאל סמוטריץ׳ - מלא בזחיחות. הרב רפי - ישב שנים - למד, לימד והעמיד תלמידים. בצלאל סמוטריץ׳ - למד תורה ותוך כדי עשה תואר במשפטים. חוץ מזה - הם די אותו הדבר... אה, יש גם את העניין של מרכז / הר המור. תודה על המידע הלא רלוונטי...
יפה מאוד
א | 07-02-2019 23:22
נכון וחשוב להאמר
22
מקווה שלא ייבחר
סמוטריץ= גאווה | 05-02-2019 18:53
לא ראוי מנהיג שכזה. אין לו אלוקים. האלוקים שלו זה הכבוד...הגאווה...והיוהרה
23
אני ממש מפחד שבכל דבר יעשו מה שיאמר הרב טאו
יואב | 05-02-2019 19:13
ממש מתלבט אם להצביע להם. הרב טאו, כידוע, לא רואה דברים באופן מורכב...
בחירות
יהודי | 06-02-2019 14:18
כמה שאתה רדוד עוד שלא חשבו על קיומך הרב טאו שלט בכל הפילוסופיה פסיכולוגיה ומדע... אתה לא מבין מאומה...עם כל מה שעברתם עם בנט ושקד והרב טאו הוא היחיד שראה את התמונה.. ממשכים אתם בכל הגידופים...עצוב חבל טפשי.. אדם שתומךברפורמים כן.. כמו בנט.. אך אדם הנאמן לד' ישראל וארצו לא.. אבדתם את זה..
24
ההבדלים בניהם ברורים, כנסו....
אביעד | 05-02-2019 19:19
הרב רפי פרץ איש עשיה רבת שנים וסמוטירץ לא, הרב רפי פרץ איש עם עבר צבאי מפואר וסמוטירץ לא, הרב רפי פרץ איש בעל מידות ותלמיד חכם וסמוטירץ לא, הרב רפי פרץ איש שכול ופיקח וסמוטירץ לא, הרב רפי פרץ עם הרבה עשיה חברתית דתית וסמוטירץ לא, הרב רפי פרץ נקרא לדגל על ידי הציבור שממש לחץ עליו לקחת את התפקיד וסמוטירץ לא.
טעות מרוב רצון לפסול
ידידיה | 06-02-2019 11:57
חכ סמוטריץ' פעל בהתנדבות ציבורית להדוף התכלות הערבים והתעללות ביהמ הגבוה לצדק. הוא נתבע על ידי דין תורה להצטרף לפוליטיקה בניגוד לתכניותיו, אחרי שסרב לפניות אישיות בנושא!! למה לייחס לו רצון התנשאות על אחיו? זו גישת קורח להרבות מחלוקת!! מי שיביא ליותר חיבורים עם שומרי תורה העם והארץ ויותר מנדטים הוא זה שצריך לעמוד בראש. זו ענווה אמיתית ופרקטית!! בוחר שלא יתאים לו, יתכבד ויבחר בשפע האפשורויות העומדות לפניו על הרצף....
25
רק הישנה...
בועז | 05-02-2019 19:52
מה עם האלוהים שלכם אלוהיי ישראל לא שניתן אותו במשוואה....???
26
הר המור ומרכז
יחי ההבדל | 05-02-2019 19:56
אז אין הבדל. השאירו את רוב הציונות הדתית מאחורה...לא פלא שבנט פרש
27
איפה שיש הר המור אני מרגיש
יהודי | 06-02-2019 6:33
סלידה. משהו גלותי עלוב שחושב שאם הגאולה לא הולכת כמו שהרב טאו החליט אז זו כנראה טעות של הקבה. משהו מאוד מתנשא גאוותני ואף דוחה ומרחיק.
אתה ממש לא יודע על מה אתה מדבר
לחזור בך מגדף תח | 07-02-2019 5:35
אם יש חתיכה בציבור הדתל' שהיא מתנשאת יהירה ושחצנית, ובטוחה שהאמת על כל מה שקורה בדור היא אצלה - זה אצל הטאוניקים! אתה לא מתלמידיו אבל אני כן. הם שחצנים, גאוותנים, מתנשאים, לא אוהבי ישראל שאינם כמותם, מפלגים, יוצרים מחלוקת, ומביאים מידות רבות שליליות למחנה ישראל. תתגבר ותלמד שמותר לכתוב נגד טעויות של תלמידי חכמים גם אם הם גדולים וחשובים. אל תתנהג כמו חרדי שמאיים תחת 'חירוף וגידוף' התבגרנו מזה. הרב טאו ותלמידיו גורמים לפילוג בציבור הדתל' וזו עבודה בשטח.
פוליטקה
יהודי | 06-02-2019 23:57
כל כך עצוב שאדם מדבר בלי להבין מילה עלמה הוא מדבר... כמו שהשמאל חי מקביל כך גם...
חזור בך מחרף ת"ח
ידידיה | 06-02-2019 12:12
אל תקטין למימדים הצרים של דעתך את קומתו של הרב טאו שליטא (אינני מתלמידיו בעבר ובהווה, וגם לא של מרכז הרב). הרב מעולם לא התיימר לדעת איך הגאולה תהיה, תבדוק איתו ישירות בעניין זה הוא רמבמיסט מובהק (לא נדע איך שתהיה עד שתהיה..)!! דבר אחד כל מאמין אמיתי צריך לדעת ואין על כך מחלוקת: ככל שעם ישראל ינהיג דרכיו בארץ ישראל על פי התורה (פרהפסיה קודמת וחשובה מההנהגה של כל איש וביתו), כך תוחש הגאולה, ובעיקר יומתקו הייסורים ויתבטלו לכלל העם (דתיים, מסורתיים וחילוניים), ואם לא, חס וחלילה, יתעצמו המלחמות, הפיגועים והאיומים מחוץ ומבית, יתגברו העוולות כלפי האזרחים החלשים כלכלית, ותתגבר האנטישמיות!! זה מה שמעניין תח כמו הרב טאו, הרב שפירא, הרב שמואל אליהו והרב קנייבסקי והרב אלישע וישליצקי, והרב חנן פורת זצל ודומיהם טהורי הדעת והלב.
28
מתה
מפלגה | 06-02-2019 11:31
תניחו את המפתחות ותחזרו לביתכם נכשלתם בהגנה על המדינה היהודית רודפי כיסאות מלחכי עשב שכמוכם
29
פוליטי
עימנואל ביטון | 06-02-2019 13:49
אבקש להרגיע ולכבד את האישים .הנבחרים משלנו. שניהם ראויים להוביל.ככל שנגבה אותם.גם אנו נגדיל את כוחינו.
30
בחירות
יהודי | 06-02-2019 14:04
תסלחו אך מה שאתם עושים בכתבה זאת זה מעשה נבלה... מענין שאדם כמו בנט יכוללייצג את הציונות הדתית שעל גבו הרבה יותר מאשר לגיטמיות לרפורמים וכו אך אדם הנאמן לתורת ישראל לעם והארץ אינו יכול לייצג בושו.. במקום לעשות חשבון נפש על הבחירה האיומה בבנט אתם מלכלכים על מנהיגות שאינה משועבדת לרפורמים וחילוניים..
31
כותב המאמר כנראה נגוע ברפורמיות
יהודי מאמין | 06-02-2019 17:58
'המשולש הקדוש' נשמע כמו 'השילוש הקדוש' שהוא יסוד האמונה הנוצרית. צאו מזה חבר'ה. תחזרו להיות יהודים מאמינים באמת!
32
''הרב רפי''??? זה נשמע כמו ''הרב ביבי''
א | 06-02-2019 18:00
או כמו ''מרן הרב שושו'' או ''פאר הדור והדרו הרב פצצו''...
33
מלחמת חצרות
אחדות עכשיו | 07-02-2019 10:26
תמשיכו להטיל דופי ... יום אחרי הבחירות תרכינו ראש ותשאלו איך נתנו לזה לקרות
34
סלט
א | 07-02-2019 23:27
איזה סלט של מושגים.... להגיד על מישהו מרבותינו שסובר נגד הרב צבי יהודה והרב קוק שתורת ישראל/ארץ ישראל קודמת לעם ישראל???? זו בורות וטיפשות !! תנא דבי אליהו מפורש שכל רבותינו (מרכז/הר המור ובנותיהם) משננים!! וכן הרציה היה מדגיש - שני האלפים - אהבה ואמונה, קודם אהבה, וכן אוהב את הבריות ומקרבן לתורה - קודם אוהב את הבריות ורק אחכ מקרבן !! להגיד שהרב רפי מחבק חיילים בזמן גירוש ואחכ לומר שהוא סובר שתורה קודמת לעם זה תרתי דסתרי !! להגיד שהסלט של בנט זה נקרא עם ישראל קודם לארץ /תורת ישראל זה מראה על אי הבנה במושג - עם ישראל קודם אבל המקלדת סובלת הכל והעיקר שהעברת עוד 10 דק'....
35
סיפור מהחיים
דתית לאומית | 07-06-2019 10:54
אנחנו 3 אחיות ואח. אחרי פטירת אבינו, נשארה דירה וחשבונות חיסכון של ההורים. לא לחצנו על האח לסגור דברים כי הרגשנו שהוא באבל עמוק. אבל האח הגיש צוואה לא ידועה לבית הדין הרבני באריאל. לפי הצוואה כל הכסף והרכוש עוברים לבן. בית הדין אישר אץ הצוואה ולא הודיעו לנו כלל על ההליך, לא יעולנו להתנגד. עד שפסק הדין היה חלוט והאח העביר הכל אליו. התשובה לתלונתנו למבקק בתי הדין נאמר שם - שלא היה צורך להודיע לנו מאחר ולא הייהו צד בעניין. מבינים: אנחנו 3 בנות שכלום מרכוש הורינו לא קשור אלינו- אנחנו רק נשים. כך פסק בית דין רהני באריאל 2017. יש אנשים רעים חמדנים וטיפשים כמו האח הזה. אבל שבית דין ינשל בנות באופן אוטומאטי בלי לתת לנו אפשרות לדעת ולהתנגד, זה עוול ופשע. לכן, חובה להתנגד ולשלול כל דיבור על מדינת הלכה.
36
טעות!!
בנימין יהודה שקריה | 18-06-2019 3:09
אין דבר אחד שקודם לשני, אלא ארץ ישראל לעם ישראל על פי תורת ישראל!! הכל יחד בד בבד.