לראשונה: האופוזיציה בונצואלה צפויה למנות שגריר בישראל

לראשונה: האופוזיציה בונצואלה צפויה למנות שגריר בישראל

לאחר שישראל הביעה תמיכה רשמית במחאה נגד השלטון בונצואלה, בכירי האופוזיציה צפויים למנות שגריר בישראל מטעם הממשלה החדשה בשבוע הבא. המהלך מגיע לאחר עשור ללא יחסים דיפלומטיים בין המדינות

האופוזיציה בונצואלה צפויה למנות שגריר בישראל
  מנהיג האופוזיציה חואן גואידו (צילום: מתוך טוויטר)

בכירים באופוזיציה בונצואלה אמרו היום (רביעי) כי הם צפויים למנות שגריר בישראל מטעם הממשלה החדשה- כך דווח ב"כאן חדשות". המהלך מגיע לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הביע תמיכה במחאה המובלת על ידי מנהיג האופוזיציה חואן גואידו והכיר בו כנשיא המדינה בפועל.

על פי ההערכות במדינה, המינוי צפוי להתבצע במהלך השבוע הקרוב. ביממה האחרונה האופוזיציה מינתה מטעמה עשרה שגרירים במדינות שונות שהכירו בגואידו כנשיא, כשהבכירים טענו כי שגרירים נוספים ימונו בימים הקרובים. חברת האופוזיציה מריה קורינה מצ'אדו אמרה כי "אנחנו מקווים לחדש את היחסים עם ישראל, וקוראים ליהודים שעזבו את המדינה לחזור כדי לסייע בבניית המדינה אחרי הניצחון על הנשיא ניקולס מדורו".

המהלך מגיע לאחר מעל עשור שבו לא היו יחסים דיפלומטים בין ונצואלה וישראל. הנשיא לשעבר הוגו צ'אווס החליט בשנת 2008 על ניתוק היחסים, זאת בתגובה להתנהלות צה"ל במבצע "עופרת יצוקה"- שהוגדרה על ידי צ'אווס כ"שואה נגד הפלסטינים". בעקבות המבצע הנשיא סגר את שגרירות ישראל בונצואלה וגירש את כל העובדים מהמדינה, וכן קרא לבית הדין הבינלאומי בהאג להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא דאז שמעון פרס.

מכיוון שהיחסים הדיפלומטיים עם ונצואלה לא חודשו באופן רשמי, ישראל לא תוכל להתייחס לאדם שימונה כשגריר רשמי- והוא ככל הנראה יוגדר כ"שליח מיוחד". הגורמים אמרו כי לא מתקיימים קשרים ישירים בין ישראל לאופוזיציה בונצואלה, והקשר נעשה בעיקר בסיוע מארה"ב.

במקביל דווח כי מנהיג האופוזיציה גואידו שוחח לראשונה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שהיה הראשון שהכיר בו כנשיא המדינה לאחר הצהרתו על כך. במסגרת השיחה טראמפ בירך את גואידו והדגיש כי ארה"ב מחוייבת להגן על הדמוקרטיה. בתגובה, גואידו הודה לטראמפ וארה"ב על "מחויבותם לחופש ולרווחה של העם בונצואלה. דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, הוסיפה כי השניים סיכמו לשמור על תקשורת תקינה ורגילה ולפעול לשיקום היחסים בין המדינות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו