תגובה לרב רוזן: גם המדינה עלולה להתגלות כהזדמנות שהוחמצה - סרוגים
newsletter preview

תהיו הראשונים להתעדכן!

נרשמים לניוזלטר של סרוגים ומקבלים מדי יום את החדשות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

תגובה לרב רוזן: גם המדינה עלולה להתגלות כהזדמנות שהוחמצה

דוקא הידיעה כי שום דבר לא מובטח לנו ממריצה אותנו לתרום למדינה, להתגייס לצבא ולדאוג לצביונה היהודי של המדינה כדי שזו אכן תוביל בסופו של דבר לגאולה השלמה. כדי שתקוותנו תתממש. מורדי מילר מבקר את יחסו של הרב רוזן לרב חיים נבון, וקורא לא להוציא מחוץ לגדר את אלו הסוברים כי מדינת ישראל איננה בהכרח אתחלתא דגאולה.

מורדי מילר
תגובה לרב רוזן: גם המדינה עלולה להתגלות כהזדמנות שהוחמצה
  פלאש 90

מאמרו של הרב רוזן היוצא נגד החוברת 'אתחלתא דתקווה' של הרב חיים נבון,
אינו ויכוח שקט בין שני רבנים אשר מן הראוי שישאר ביניהם, אלא מאמר
שפורסם בעלון 'שבת בשבתו' ובאתרי האינטרנט הדתיים לאומיים והפך לנחלת
הכלל. המאמר בעלון פרשת השבוע הונח בידי צעירים ומבוגרים כאחד, ותוכנו
הצורם אינו בגדר בעייה נקודתית וזניחה אלא בעל השלכה רחבה הדורש תגובה.
אמנם הרב רוזן גדול ממני בחכמה ובשנים, אך מאחר ובחר הרב לפרסם את דבריו החריפים, ומאחר ומדובר בהשקפה ולא בדברי הלכה לא אכלא את תחושותיי ובקורתי בנושא.

על משקל דברי הפתיחה של הרב רוזן אפתח אף אני: מונח לפני מאמר אשר החשיך את עיני וליבי מאז עיינתי בו. לאורך המאמר כולו מכונה הרב חיים נבון 'ח"ן'. כינוי זה מעורר תחושה מאוד לא נעימה בלב הקורא, ונוצר הרושם כי הרב רוזן בחר לזלזל ברב נבון. האם כך זוהי דרכה של תורה? גם אם נניח שבתום לב בחר הרב רוזן לכנות את הרב נבון בכינוי 'ח"ן' מן הראוי היה להוסיף את האות ה'- הח"ן- הרב חיים נבון. הרב רוזן לא הסתפק בח"ן, ובמהלך המאמר הדביק לרב נבון את הכינוי שכיר עט. ולא, אין בסימן השאלה שהוסיף הרב רוזן בכדי לרכך את העוקץ שבביטוי. מלבד היותה פוגעת ורדודה, אין לתמיהתו של הרב רוזן באשר למניעיו של הרב נבון כל שחר. את דעותיו בנוגע ל'אתחלתא דתקווה' לא המציא הרב נבון לצורך קבלת כסף מנאמני תורה ועבודה, וזאת אני יודע לא רק בשל הכרותי המועטת עם האיש, אלא בשל העובדה הפשוטה שכל הטורח ומברר יכול לגלות בנקל כי את דעותיו בנושא פרסם הרב נבון כמה וכמה שנים קודם כתיבת החוברת. כך למשל ב'נקודה' תמוז תשס"ו כותב הרב נבון: "המאבק הרעיוני להוכחת ערך המדינה אינו צריך להשען על ראיית המדינה כצור גאולתנו, אלא על התבוננות מפוכחת ובוגרת שמכירה גם את ערכו של האפור" כמו גם בגליון אייר תשס"ו ובספרו 'נאחז בסבך'. פרסומים קודמים אלו בהם מובעת דעתו כמוו גם השענותו על הרב סלובייצ'יק בנושא גורמים לתהייתו בפרהסיה של הרב רוזן להיות מביכה.

לאחר ערעור שמו הטוב של הרב נבון, ראוי שנשאל על מה זה יצא הקצף? על מה
פרצה אש מהיכל בית ה'? הקורא מן הסתם יתפלא מאוד כשיגלה שחטאו הגדול של הרב נבון הוא, לדברי הרב רוזן, 'הוצאת הנשמה לציונות הדתית'. מחלוקת
עניינית על דרכו של הרב נבון, הסבר מדוע דרכו של הרב רוזן היא 'נשמת
הציונות הדתית', כל אלו ועוד, לא ימצא הקורא במאמר. תחת זאת, פוטר עצמו
הרב רוזן מדיון רציני באמרו "אין זו המסגרת להתפלמס עם פרטי התיזה שמציג
ח"ן".

לקבוע כי אדם מוציא לציונות הדתית את הנשמה, לצאת בקצף כנגד הסתמכות
הכותב על הרב סלובייצ'יק בטענה כי אין הדבר הגיוני, בלי לתת נימוק והסבר
משכנע, ולו יהא זה נימוק קצר ותמציתי, הוא דבר לא הוגן ומעורר תמיהה.

הגדיל לעשות הרב רוזן ואף ניבא כי 'פירות הטפתו של ח"ן ושוכרי כתיבתו'
תהיה 'השתמטות סרוגה משירות צבאי'. האשמה חמורה לכל הדעות שראוי שיהיה לה על מה להתבסס.

ולעצם הדברים: מדוע אין הרב רוזן מקבל את הסתמכותו של הרב נבון על הרב
סלובייצ'יק בעניין היחס להקמת המדינה? זאת לא פירט במאמרו. רק בתגובה
ל'כיפה' התגלתה הסיבה. לדבריו, אין בשתיקת הרב סלובייצ'יק ביחס להגדרת
מדינת ישראל במושגים גאוליים כדי ללמד על דעתו בנושא.

יודע הרב רוזן, כי כפי שציין הרב חיים נבון בתגובתו, חוקרי ותלמידי הרב
סלובייצ'יק תמימי דעים בסוגיה. לדעתם אין הרב סלובייצ'יק הולך בדרך
הגאולית אלא בדרך של 'אתחלתא דתקווה'. לשם דוגמה בלבד ניתן לעיין במאמרו של דב שוורץ בנושא (מובא בספר 'אמונה בזמנים משתנים').

שנית: גם אם אין שתיקת הרב סלובייצ'יק מלמדת על יחסו למעמדה של מדינת
ישראל בתהליך הגאולה, ניתן להביא לדברי הרב חיים נבון סימוכין מתורת הרב
ריינס שכתב מפורשות כי אין בתחייה הלאומית ובהקמת מדינה משום תחילת
הגאולה.

בכל אופן יאלץ הרב רוזן להכיר בכך שחלק מהציונות הדתית, חלק שנשמתו פועמת בקרבו בעצמה גדולה, אינו מוכן לטעון כי מדינת ישראל היא בהכרח אתחלתא דגאולה. הללו, ובתוכם אני, מעדיפים לומר כי בעז"ה נזכה שמדינתנו תוביל לגאולה השלמה, אך בטחון בכך שמצויים אנו בישורת האחרונה אין לנו. מאמר אחד, כמו גם עשרה, לא יועילו לרב רוזן להוציא את ממשיכי דרכו של הרב
ריינס והגרי"ד אל מחוץ למעגל החי של הציונות הדתית.

אמירות נחרצות כגון 'חורבן בית שלישי לא יהיה' ביחס למדינת ישראל מוכרות
לנו היטב מעקירת ימית וגוש קטיף בהם שמענו את אותו 'היה לא תהיה' שהיה
היה.

גם גדולים עלולים לטעות. גם רבי עקבא טעה בזיהוי המשיח, גם רבנים טעו
בבטחונם שעקירה מגוש קטיף לא תהיה משום שה' לא יתן לכך לקרות, וגם מדינת ישראל עלולה להתגלות כהזדמנות שהוחמצה.

בשל החשש הכבד מהחמצת ההזדמנות עומדת בפני הציונות הדתית נוסח הרב נבון אתגר גדול, אולי גדול משל הציונות הדתית הגאולית. דוקא הידיעה כי שום דבר לא מובטח לנו ממריצה אותנו לתרום למדינה, להתגייס לצבא ולדאוג לצביונה היהודי של המדינה כדי שזו אכן תוביל בסופו של דבר לגאולה השלמה. כדי שתקוותנו תתממש.

דוקא המחשבה כאילו מדינת ישראל תוביל בסופו של דבר לגאולה, בלי קשר
למעשינו, עלולה להביא לשאננות ולהרפיית כוח.

אני חושש מאוד פן בית המדרש הרואה במדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו
בבטחון מופרז, יעמוד בפני אכזבה ושבר גדולים במידה וח"ו הבטחון יתברר
כבדייה. עלינו לקוות כי אותו בית המדרש לא ישתמט מצה"ל ויעסוק בלימוד
תורה בלבד, כפי שכבר קורה לתלמידים רבים באותם ישיבות, מתוך אמונה טוטלית בקיומה הנצחי של מדינת ישראל.

דוקא אתחלתא דתקווה מעודדת לשותפות ונטילת אחריות בכל הנוגע למדינת
ישראל. אתחלתא דתקווה מבית מדרשו של הרב ריינס, וכפי שטוענים תלמידיו
וחוקריו, גם מבית מדרשו של הרב סלובייצ'יק שבניגוד לרב קוק שנפטר טרם
השואה, חי בתקופת המדינה ואף על פי כן נמנע מלכנותה בשם 'ראשית צמיחת
גאולתנו'.

מי יתן ויתברר כי מדינת ישראל אכן היתה ראשית צמיחת הגאולה השלמה.

מורדי מילר הוא תלמיד ישיבת 'הר עציון' ועורך 'פלפול' ב'עולם קטן'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
מאמר חשוב - להוציא מדעת הטועים והתועים ש"שלום יהיה לי"
מישהו | 10-05-2010 11:58
עמדה האומרת - "מובטח לנו שהכל יהיה בסדר ללא שום קשר להתנהגותנו" היא מוטעית. כבר בימי בית ראשון התבטאו הנביאים בחריפות כנגד אלה הנוקטים עמדה מעין זו. יש לזכור כי אין שום הבטחה שלא יהיה חורבן שלישי. הדבר תלוי קודם כל בנו ובמעשינו, אי אפשר לסמוך על איזה נס שיבוא פתאוםברגע האחרון ויושיע אותנו מטעויותינו. נעשו לנו מספר "מעין ניסים" (דוגמת חנוכה ופורים) במלחמות העבר (תש"ח, תשכ"ז, תשל"ד), אין שום הבטחה שכך יהיה גם בעתיד. האחריות מוטלת קודם כל עלינו, כעם וכיחידים.
2
פני הדור כפני הכלב
אלקנה | 10-05-2010 13:54
אתה מוכיח בסגנון כתיבתך, כי אנחנו אכן בתקופת הגאולה
3
מאמר חוצפה וגסות רוח במסוה פסאודו תורני
גדעון ארליך | 10-05-2010 20:22
אקדים ואומר נולדתי וגדלתי במסגרת דתית לאומית עוד לפני שמושג זה הומצא , ועוד לפני שיצרו בערך בשנת ה' תש"ך ( 1960) זיקה בין הרב קוק לפי איזו פרשנות שלא תהיה ,לבין הציונות הדתית . אינני מחוייב לביטוי ראשית צמיחת גאולתנו ובודאי שלא לשלילתו העקרונית. אך הציטוטים שהביא הרב רוזן מהמאמר של החוג המתקרא "נאמני תורה ועבודה" שמורדי לא מתכחש לדיוקם די היה בהם כדי לזעום על הרב רוזן על שבלל צרף ולו בתחילת דבריו את התואר 'רב' למי שכתב אותם , ואף לאחר מכן השתמש בכינוי מכובד ומלא חן . על נוח נאמר : ונח מצא חן , וכן כתוב מצא חן במדבר עם שרידי חן. ואיזה חן מצא הרב רוזן במאמר שאותו ביקר ? האם מותר בכלל להשתמש בביטו "חן" כלפי מי שמכנה יהודים שלמים ונאמנים בשם" פּוֹצָדִים "? הניסיון המלאכותי של המכונה 'חן' לתאר ביטוי זה כראשי תבות (פוסט ציונים דתיים ) רק מוכיח שהכותב ידע שכל קורא מבין שכוונתו ל פּוֹצָדִים ללא האות ד' . ושכל קורא מבין שיש כאן הבעה של משטמה עזה ליהודים יראים ושלמים שנבראו בצלם ושחטאם היחיד הוא שהם נאמנים לתורה לעם ולארץ ישראל. ( ואגב זו עובדה שאין אחידות מחשבה דתית בקרב היהודים הנפלאים שבמאחזים , ושרבים מהם כלל לא מתעניינים בנושאי גאולה , והם פשוט נאמנים לאלוקינו וארצנו ). הביטוי שאליו מתכוון המשתמש ב" פּוֹצָדִים " ושהוא יודע שכל אחד יודע למה הוא מתכוון הוא ביטוי זלזול חריף ביותר , וולגארי ביותר, ודוברי סלנג עברי מתכוונים בו גם לאיבר הנמנה ברמ"ח האיברים אך לא ברנ"ב האיברים. האם זה המכונה בשם הנאה 'חן' היה מעלה בדעתו לכתוב על הפּוֹצָדִים הרבים מבין בני הדור השני בקיבוץ שהתפקרו ? האם היה כותב על האחוז הגבוה של פּוֹצָדִים בין בני "נאמני תורה ועבודה"? האם היה מעיז לכנות את אנשי שלום עכשיו שפועלים כמלשינים ומוסרים של מידע לאויב בשם פּוֹצִים (פ'וסט צ' יונים) האם היה מכנה בשם פּוֹצָדִים את אלו מנאמני תורה ועבודה שתמכו בגרוש המשוגע ומלא השנאה, של היהודים מקטיף וצפון שומרון, ושברוב צביעותם פירסמו בעת הגרוש מודעה שדורשת להשאיר לערבים את מלאכת פיצוץ בתי הכנסת . המאמר שאותו ביקר הרב רוזן הוא מאמר של שינאה . הרב רוזן ידע שאנשי השינאה יתגוללו עליו וישתדלו לבזותו ,שהרי זו דרכם לא לברר אמת אלא להפיץ שינאה , אך היה אמיץ כדי לכתוב דברי אמת. וחובה גם להעיר על הביטוי 'נאמני תורה ועבודה' שהוא הכפשת שמם של אנשי תורה ועבודה המקוריים שהיו נאמנים לתורה בלי החוכמולוגיות של רבים ממנהלי חוג 'נאמני תורה ועבודה'. הזלזול הקבוע של רוב 'נאמני תורה ועבודה' בארץ ישראל כשלעצמה נוגד את דברי התורה המייחסים ערך לארץ עצמה: "והארץ אזכור" .
4
ד"ר ארליך,לא כולם יבינו שאתה בעד הרב רוזן שצודק לגמרי
חוה גולן | 10-05-2010 22:45
קורא רגיל קורא ממהר להשלים חצי משפט לפי מה שנדמה לו . כדאי שתכתוב בצורה יותר פשוטה . ראית שח"ן לא סתם לא בסדר אלא ממש נוראי. אז תכתוב את זה ישר ופשוט. אם אתה כותב , כמו שכתבת, שהתרגזת על הרב רוזן ( בגלל שהוא נתן לחן כבוד שבכלל לא מגיע וקרא לו בהתחלה רב ), אז אנשים מבינים שאתה כאילו נגד הרב רוזן ואתה בעד חן ומה שכתב !!!! זאת אומרת יבינו ממש ממש להיפך ממה שאתה רוצה שיבינו. אז כדאי שתכתוב פשוט , במשפטים קצרים . גם ואני לא קונה את ההצגות של נאמני כאילו הם הולכים לפי הרב סולובייצ'יק , אני לגמרי בטוחה שהרב סולובייצ'יק בטח בטח לא היה מצטרף לנאמני . הם רק עושים פוזה של נאמנים למשהו , הם באמת לא בעד . הם רק נגד , ומוציאים את הנשמה מהתורה שבעצם לא כל כך כל כך מעניינת אותם.
5
רה"ק
| 11-05-2010 8:31
לאלקנה תגובה 2 - אנא תסביר
6
האם מישהו שאל את הרב רוזן?
רה"ק | 11-05-2010 8:35
למה הוא מכנה את הרב נבון "ח"ן" אולי הרב נבון היה בן בית אצל הרב רוזן כילד והם מאוד קרובים ומש' רוזן קוראים לו "ח"ן" כשם חיבה? כדאי לשאול את הרה רוזן מה כוונתו. "ידמדינו רבינו"
7
חבל שהתגובות
יוסף | 11-05-2010 9:47
מתייחסות לדיון עקר סביב נאמני תורה ועבודה. אני לא חושב שהכותב או הכתבה קשורים לתנועה. כדאי להתייחס לתוכן הדברים ולא להגרר לביקורת שיש לנו כלפי התנועה עצמה
8
אולי מישהו שאל את נבון מאיפה שינאתוו ליהודי המאחזים?
אפרת | 11-05-2010 9:52
ואם הוא קורא להם פוצים שלא יצפה שמישהו יכבד אותו.
9
אנשי המאחזים עובדים ולומדים תורה, נאמני תו"ע - לא !
אחד שהיה כאן ושם | 11-05-2010 10:18
כמה נאמני תורה ועבודה עובדים או לומדים תורה? ואם מישהו רוצה להגיד שצריך להיות מציאותיים ולא ללכת לגמרי אחרי מישהו ? שלא יגיד שצריך ללכת כמו עיוורים אחרי לייבוביץ' שדיבר המון שטויות ( כמו שהמתנחלים יתנצרו וירדו מהארץ) ואחרי עוד אחד ועוד אחד שכאילו מתאים להסברה שלהם.
10
לגדעון ארליך: רואים שלא קראת את החוברת
| 11-05-2010 10:27
לגדעון ארליך אני קראתי את החוברת לפני שפורסמה, לצד עוד עשרות אנשים. הקישור שאתה עושה בין פוצ"דים לבין "פוצים" לא עלה כלל על דעתי, ולא על דעת איש. ממקור ראשון אני יודע שהוא גם לא עלה על דעתו של הרב נבון. מי בכלל מכיר היום את המילה הזו? "והחושד בכשרים..."
11
ל10, ציפית שהוא יאשר את מה שהיה ברור לרב רוזן ולכלם?
גדעון ארליך | 11-05-2010 10:34
גם אתה יודע היטב שראשי התבות "פוצדים" לא נוצרו לשום מטרה אחרת. אתה כותב שלא עלה על דעת איש כשאתה יודע שמדברי הרב רוזן ברור כשמש שהיה ברור לו, ושהיה ברור לו שלכולם ברור ! ועל זה אומרים: "ולא תונו איש את א מ י ת ו " --את האמת שהוא יודע !
12
חצוף קטן לך תלמד ש"ס אחר כך תחלוק על תלמיד חכם כמ הרב
בוגר ישיבת הר עציון | 16-05-2010 22:26
רוזן... כל כך אופייני למי שלא שימש....
13
עזותא דקדושא
| 20-05-2010 0:36
טוב שיש בחורים כמו מורדי.
14
GTRRTRT@MAKTOOB.COM
ARAB MUSLIM | 25-08-2010 4:19
שלום עליכם הסיבות בסופו של מדינת ישראל: כי היהודים לא מכבדים את החוקים האוניברסליים בגלל הכיבוש של פלסטין הוא בלתי חוקי1948 כי היהודים היו הגורם לבעיות בארצות הערבית והאסלאמית אין הוכחה כי פלסטין למדינה יהודית מכיוון שמספר הערבים והמוסלמים יותר את העם היהודי בגלל נוכחותם של יהודים פלסטין טעות גדולה