לבישת מכנסיים לנשים? אין חידוש בדברי הרב עידו פכטר

הרב יוני רוזנצוויג התייחס למאמרו של הרב עידו פכטר אודות איסור לבישת מכנסיים לנשים, ואמר כי למרות הסערה שהתעוררה בעקבות דבריו לפיהם הוא מתקשה למצוא איסור לכך שאישה תלבש מכנסיים, אין בדבריו של הרב פכטר שום דבר חדש

לבישת מכנסיים לנשים? אין חידוש בדברי הרב עידו פכטר
  (צילום: יוטיוב/ ישיבת שבות ישראל)

הרב יוני רוזנצוויג התייחס למאמרו של הרב עידו פכטר אודות איסור לבישת מכנסיים לנשים, ואמר כי למרות הסערה שהתעוררה בעקבות דבריו לפיהם הוא מתקשה למצוא איסור לכך שאישה תלבש מכנסיים, אין בדבריו של הרב פכטר שום דבר חדש.

הרב רוזנצוויג סיפר כי "לפני שנים העברתי שיעור לנשים על נושא זה. שאלו אותי בסוף: אז מותר ללבוש מכנסיים? עניתי: 'אם מדובר במכנסיים צנועות אני לא רואה בעיה'. אבל הוספתי ואמרתי: 'אני חושב שכדאי לכן לחשוב טוב טוב אם אתן באמת רוצות ללבוש מכנסיים, כי מה שאני אומר בשיעור לא ממש משנה מבחינת הסטיגמות שהציבור אוחז בהן. בין אם נרצה בכך ובין אם לא, הציבור קושר לבישת מכנסיים לרפיסות דתית, וייתכן שמי שלובשת מכנסיים תשלם מחיר חברתי כבד. איני רוצה שתשלמו את המחיר הזה בעקבות השיעור הזה, בלי שאזהיר אתכם כראוי'".

הרב רוזנצוויג סיפר כי "אישה אחת שהייתה שם החליטה ללבוש מכנסיים בכל זאת. לאחר שנה, בערך, נפגשתי עמה, ושאלתי אותה אם היא שילמה על כך מחיר. היא ענתה לי: 'בוודאי. אני מלמדת לבת מצווה, ומדריכה כלות, ומאז שאני לובשת מכנסיים, ישנה ירידה מורגשת בכמות האנשים שמגיעים אלי'"..

בהמשך דבריו התייחס הרב רוזנצוויג למאמרו של הרב פכטר וכתב כי "תמציתו הינה שקשה למצוא איסור הלכתי פורמלי לאסור מכנסיים לנשים. כמובן שמי שמסכים זה מכבר לדברים שמח במסקנת המאמר, בעוד מי שברור לו שהדברים הם אסורים מכל וכל קיטרג וביקר (יחד עם חלק מהכינויים האהובים עלי – "רפורמי", "לייט", ו"דעת יחיד" המתוחכם קצת יותר).

"האמת הפשוטה היא שהרב פכטר לא כתב שום דבר שלא ידוע זה מכבר לכל מי שעוסק בהלכה זו: האיסור על מכנסיים אינו איסור מהותי אלא איסור מעשי. במילים אחרות: השאלה איננה אם הבגד המסוים הזה אסור מצד עצמו (כי הוא לא), אלא השאלה היא אם הלובשת מבחינה מעשית פחות צנועה כשהיא לובשת חצאית".

אכן, כל מי שלומד גמרא וראשונים יודע שמושג הצניעות קשור בחשיפת הגוף, ומעולם לא נקשר (הלכתית) לבגד כזה או אחר, עד תקופות מאוחרות יותר. כל מי שמלמד בנות יודע שבהחלט יכולים להיות מצבים שבהם לבישת מכנסיים – אפילו צמודות – יכולה להיות עדיפה בהרבה מבחינת צניעות על חצאית. וכל מי שעיניו בראשו מבין שכל הנ"ל מביא לידי הבנה שנושא הצניעות אינו הלכתי טהור, אלא קשור גם בנורמות המשתנות בחברה".

"מורי ורבי הרב רבינוביץ' תמיד אומר שמצד אחד יש להתחשב בנורמות אלו, אבל מצד שני צריך גם להיות מודע אליהם ולא לקבל אותם כתורה מסיני. צריך לומר על אסור אסור ועל מותר מותר, אבל חשוב גם לומר על מנהג מנהג, ועל נורמה חברתית שהיא כזו, ולא לקדש את מה שתלוי יותר ברצונות ובצרכים של הציבור, מאשר בהלכה".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
להרים מפסק חשמל בשבת מותר?
יאיר | 27-01-2019 20:37
או להתכסות בעוד שמיכה
לא מבדילים בין דרבנן (מפסק בשבת) למנהג (חצאית
באמת | 28-01-2019 9:28
לרוב מכנסים יותר צנועות מחצאיות... העיקר הוא צניעות
2
עד מתי תכתימו את הציבור שלנו רשעים!!!!!!!!!!!
שלומי | 27-01-2019 21:14
החרדים צודקים! מי אתם רבנים צעירונים שכמוכם שתהינו לשנות את מסורת ישראל סבא???? על אנשים כמוכם נאמר מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו!! אתם רוצים להתפרסם על חשבון הציבור הדתי שכולם יאמרו תראו מי הרבנים שלהם... אתם לא רבנים וכל שכן לא שלנו.... לכו לרפורמים יקבלו אותכם באהבה...
3
וואו. שני גדולי הדור מתירים מכנסיים לנשים
אבי | 27-01-2019 21:30
זה בעיקר מעיד על עזות המצח
4
לא לחינם הלך הזרזיר אצל העורב
קליין | 27-01-2019 23:35
כמה הפתעה!!! שני גדולי ומאורי הדור באופן חד משמעי. אמור לי מי אתה ואומר לך מה פסקיך. קצת ענוה לא יזיק.
5
איפה הרב דרוקמן וחבריו השותקים לצעירים הללו?
עמוס | 27-01-2019 23:37
אבל בחוגי הרבנים החרדים, לא תשמעו דיונים מגעילים כאלו. האם הרבניות מהדור הקודם לבשו מכנסיים? אין לנו אלא לקבוע. כי עיסוק בזה, נקרא ''נבל ברשות התורה'' !!
6
gg
gg | 28-01-2019 0:02
די לחכמולוגים, תיסתכלו בספר יביע עומר את פסק מרן במסקנה כותב דאפילו שיש מקום להיתיר הלכתי, אין זה דרכן של בנות ישראל הכשרות
7
תגובה
.. | 28-01-2019 0:19
אכן, כל מי שלומד גמרא וראשונים יודע שמושג הצניעות קשור בחשיפת הגוף, ומעולם לא נקשר (הלכתית) לבגד כזה או אחר, עד תקופות מאוחרות יותר מה עם לבישת אדום המוזכר בגמרא? ובכלל ממתי אנחנו לא מתחשבים בתקופות מאוחרות יותר כלומר כל הפוסקים עם מרן הבית יוסף? גם הראשונים הם תקופה מאוחרת מהגמרא. והגמרא מהתנך.אז תפתח תנך ומה שלא כתוב שם שאסור תתיר. אז תהיה לא ממש רפורמי אלא קראי
8
אם ככה הכל מותר
יוסי | 28-01-2019 6:41
תעשו מה שטוב ונוח לכם .
9
עוד תנא דמסיייע
דני כ. מרכז | 28-01-2019 8:34
להרב דר. אחד מגדולי הדור הידועים הר' יוני רוזנצוייג יצא לסייע לו. הרי פסיקותיו אף הן מפורסמות ברבים (ראה ערך חשמל בשבת), וודאי שעם סיוע כזה כל אדם רציני יתייחס ברצינות לפסק ההלכה.
10
למה נשים רוצות ללבוש מכנסיים?
יעל | 28-01-2019 8:52
מה רגשי הנחיתות האלה מול החילוניות?
אני חילונית, אתאיסטית, לובשת מכנסיים
ויכולה להבין | 04-05-2019 15:48
ויכולה להבין למרות הרבה דתיות לובשות מכנסיים היום. זה באמת מרגיש הרבה יותר צנוע. הצניעות שלי מגיעה מערכים חילוניים ואני מאוד מתנגדת לדת, אך בוודאי שמכנסיים זה כמעט תמיד בגד צנוע יותר ונוח יותר עבור נשים.
11
לא עניין של צניעות, עניין של זהות
פשוט כל כך | 28-01-2019 9:25
תסתובבי באוניברסיטה עם כיסוי ראש, יבינו שאת דתית ונשואה. תסתובבי עם חצאית, יבינו שאת דתית. אם חשוב לך להיות מזוהה, כדי להיפטר מכל מיני נסיונות הכרות שלא מן העניין, תתתנהלי ותתלבשי בזהות הנכונה.
12
הלא השלכות הפסק גם חלק מתהליך הפסק?
עזרא | 28-01-2019 14:17
במאמר הרב נשמע כאילו יש פסק בוקוום ואז חשבון אישי לגבי השלכות הזהותיות של הפסק. הלא פוסקים לדורות ראו סיבות של שעת הדחק להקל כחלק אינטגרלי מתהליך הפסק, ובאותו מידה סיבות של השלכות שליליות של הפסק גם כחלק אנטגרלי של אחריות הפסק?
13
הלך הזרזיר אצל העורב
חשוב | 28-01-2019 19:15
פורץ גדר ישכנו נחש
14
אני לא מוצא איסור בחצאית סקוטית לגבר..
הרב בריח | 28-01-2019 22:52
וכובע קומקום לקיפוד
15
כאילו הלשון הרע פה בתגובות
םם | 11-02-2019 23:30
העיקר כותבים על האבנים הללו לשון הרע . ולא די שאין לכם אפילו שום ראיה במקום סתם לצאת נגדם ולבזות ... לא מסכימים? תנו ראיה תדונו לא צריך לתקוף אותם אישית.