בעקבות אזהרות השב"כ: סין דורשת הבהרות מישראל - סרוגים

בעקבות אזהרות השב"כ: סין דורשת הבהרות מישראל

ממשלת סין ביקשה הבהרה מישראל בעקבות האזהרה של ראש השב"כ, לפיה ההשקעות של חברות סיניות עלולות להוות סכנה לביטחון המדינה. על פי ההערכות, בסין מודאגים מפני שינוי במדיניות של ישראל כלפיה

author-image
בעקבות אזהרות השב"כ: סין דורשת הבהרות מישראל
  ראש השב"כ נדב ארגמן ונשיא סין שי גינפינג (צילומים: הדס פרוש\פלאש 90, שאטרסטוק)

לאחר שראש השב"כ נדב ארגמן התריע מפני ההשקעות של חברות סיניות בישראל, בסין דרשו הבהרות לגבי ההתבטאויות נגדם- כך נחשף הערב (שלישי) בחדשות 13.

על פי הדיווח, המבוסס על פקיד ישראלי בכיר שמעורה בסוגיה, הדרישה הועברה על ידי שגריר סין בישראל לבכירים במשרד החוץ בירושלים, וכן מגורמים במשרד החוץ הסיני לדיפלומטים בשגרירות ישראל בבייג'ינג. לדבריו, הסינים מוטרדים מאוד מאזהרות השב"כ מהשקעות סיניות בישראל, וכן מדבריו של שגריר ישראל בסין לשעבר, מתן וילנאי, שקרא לבטל את המכרז לבניית הנמל החדש בחיפה בו זכתה חברה סינית- זאת לאחר שתמך בעבר במעורבות הסינית בפרוייקט.

כמו כן, סוגיה נוספת שעוררה דאגה בסין הייתה הכוונה להקים מנגנון ממשלתי ישראלי לפיקוח על השקעות מהמדינה. בפנייתם הסינים ביקשו הבהרות לגבי ההתבטאויות והמהלכים הללו, מתוך חשש שהממשלה הישראלית החליטה לשנות את מדיניותה כלפי סין ולצנן את היחסים עימה- במיוחד על רקע הלחצים מצד ארה"ב לעשות זאת. עם זאת, הפקיד הבכיר ציין כי אנשי משרד החוץ בירושלים והדיפלומטים בשגרירות ישראל בבייג'ינג ניסו להרגיע את המצב.

כזכור, לפני שבועיים דווח כי ראש השב"כ הזהיר בהרצאה סגורה באוניברסיטת תל אביב כי ההשקעות של חברות סיניות בישראל עלולות להוות סכנה לביטחון המדינה. "ההשפעה הסינית בישראל מסוכנת, במיוחד בכל הקשור לתשתיות אסטרטגיות והשקעות בחברות גדולות במשק" טען. "נדרשת חקיקה שתפקח על ההשקעות הסיניות. כיום יש פיגור של החוק בישראל לעומת הצרכים הביטחוניים מבחינת פיקוח על השקעות של מדינות זרות. זה עלול להיות מסוכן מאד".

בדבריו ארגמן גם התייחס לכך שחברות סיניות בונות כיום את הנמל החדש בחיפה ואת הרכבת הקלה בתל-אביב, וכן ציין את הנסיונות של חברות סיניות לרכוש את חברות הביטוח "הפניקס" ו"כלל". ארגמן היה אחד הדוחפים המרכזיים במערכת הביטחון למדיניות "כבדהו וחשדהו" כלפי הסינים, והיה גורם מכריע בביטול העסקה לרכישת הפניקס על ידי חברה סינית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
צודק
זיוה | 22-01-2019 23:00
יש סיבות מאוד טובות לכך,שראש השבכ התריע
2
הסינים מוכרים ציוד לאיראן
כ | 23-01-2019 11:01
חברים - הסינים עובדים לפי האינטרסים שלהם. אנחנו מתפתים לקנות בזול. אני לא אומר לא לקנות מהסינים - אבל צריך לנהוג בהם בכבדהו וחדשהו. הם בונים בארץ תשתיות, אחכ איך נדע שהתוכניות לא יגיעו לאיראנים? תמיד צריך לזכור - סין זאת לא דמוקרטיה, אלא מדינת משטרה. נכון שגם האמריקאים עוקבים אחריי אזרחים וכו', אבל באמריקה וישראל אזרחים לא נעלמים, ומותר להשמיע ביקורת על הממשלה.
3
ראש הממשלה סיבך אתנו עם מדינת סין
תנועת הצדק | 23-01-2019 11:20
רואה סין שממשילת ישראל לא מרוצה ממנה והי מסכנת את מדינת ישראל הבטחון הסיני התרגז מהבטוי השראלי על מה תשובת ישראל לממשילת סין יש סמני שאלה על מדינת ישראל וסכוי גדול יהיה להבה חזקה בין ישראל וסין
4
הכתבה
מוטי | 23-01-2019 16:29
סליחה אבל כל זה פייק ניוז תגידו ראש השבכ התחלק על הראש הכלכלה הישראלית פורחת בגלל היחסים הכלכלים הטובים עם סין מה הוא מעדיף את אירובה שרוצה בהשמדתנו הבעיה בארץ שכל פלןץ הוא מבין גדול תתעסק בפיגועים שאפילו התקשורת מעלימה פגועי אבנים טרור חקלאיי גניבות לאיפו קפצתה היה במדינה מתוקנת. צריך לפטר אותו