"מותר לשתות יין שמזג יהודי שלא שומר תורה ומצוות"

כך קבע הרב רימון בכנס השנתי למצוות התלויות בארץ שהתקיים במרכז האקדמי לב. הרב דודקביץ' הוסיף שלפי היהדות צריך לשמוח "ביין ולא בקוקה קולה"

"מותר לשתות יין שמזג יהודי שלא שומר תורה ומצוות"
  הרב רימון (צילום: המרכז האקדמי לב)

לכבוד ט"ו בשבט שחל אתמול (שני) התקיים הכנס השנתי למצוות התלויות בארץ, של מכון התורה והארץ במרכז האקדמי לב. הנושא השנתי התמקד בנושא ייצור היין הן מהזווית המקצועית והן מהזווית ההלכתית.

בכנס השתתפו רבנים בכירים בציונות הדתית ובראשם נשיא מכון התורה והארץ הרב יעקב אריאל, ראש בתי המדרש במרכז האקדמי לב הרב יוסף צבי רימון, ראש מכון התורה והארץ הרב יהודה עמיחי, ומאות משתתפים.

במהלך הפסקת הצהריים התקיימה סדנה מעשית לטעימת יין מפיו של בעל ייקב ויינן מקצועי אשר הסביר למשתתפים על הדרך הנכונה לשתות יין ולהפיק ממנו את המיטב. נשיא המרכז האקדמי לב פרופ' חיים סוקניק פתח את הכנס ואמר כי "אנו זוכים להמשיך בדרכו של פרופ' לב ולחבר בין התורה והמדע, בין התורה והארץ, ולגדל דורות של תלמידי חכמים שמשלבים טכנולוגיה והלכה".

במושב הראשון דנו המשתתפים בדרך גידול היין לאורך השנים ובהשלכות ההלכתיות לתקופתנו. במושב השני התייחסו הרבנים לאיסורים העלולים להיווצר כאשר גוי פוגם ביין וכיצד ניתן להתגבר על בעיה זו. במושב הנעילה נידונו הדרכים השונות לייצור יין. בסוף היום התקיים חידון הארץ ומצוותיה מספר 4 בהנחייתו של נריה פנחס, זוכה חידון התנ"ך העולמי ומחבר חידוני התנ"ך. החידון התקיים לזכרו של אביה גולדברג אשר נהרג בתאונת דרכים ולזכרו הוקמה קרן אביה. מתן קצין מכפר מימון זכה במקום הראשון ויזכה ב- 10,000 שקלים.

הרב יעקב אריאל (צילום: המרכז האקדמי לב)

ראש בתי המדרש וראש הישיבה במרכז האקדמי לב הרב יוסף צבי רימון הסביר כי בדורנו "מותר לשתות יין שפתח אדם שאינו שומר שבת, שכן שתי הבעיות ההלכתיות שיכולות להתעורר ביחס לגוי אינן רלוונטיות בדיון על יהודי שאינו שומר שבת: מותר להתחתן עם הבת שלו וגם אין בעיה של ניסוך יין לעבודה זרה". לדברי הרב רימון "גם החזון איש לא הבין מדוע לאסור וגם הרמב"ם לא הביא את הדין להלכה, ואף השולחן ערוך לא אסר זאת אלא אסר להשתמש ביין של מומר".

לכן להלכה, מסביר הרב רימון, "כמובן שבכל מקרה עדיף שהיין יהיה מפוסטר, אך כאשר יהודי שאינו שומר תורה ומצוות פותח יין אפשר לשתות, ובוודאי שמותר לשתות את היין שנשאר בבקבוק ללא חשש, וזו הרי בדרך כלל השאלה הנפוצה יותר. מכון התורה והארץ עוסק בתחום ש- 2000 שנה שלא התעסקו בו ובעיניי זה חלק מניצני הגאולה שאנו זוכים לראות בדורנו".

לדברי רב היישוב יצהר וראש ישיבת 'רועה ישראל' הרב דוד דודקביץ': "טו' בשבט חל תמיד 30 יום לפני פורים. גם בשנה מעוברת הוא חל למעשה 30 יום לפני פורים קטן. צריך לשמוח על ריבוי האנשים שעוסקים ביין וגידולו. אנחנו יודעים ש"נכנס יין יצא סוד". אך עד לפני שנים מעטות הציבור הדתי לא ממש עסק ביין. גם היום מגיעים לחתונות ורואים על השולחן קוקה קולה. צריך להיות שמחים ביין ולא רק בקוקה קולה".

לדברי הרב דודקביץ': "ב-20 השנה האחרונות אנו רואים שיהודה ושומרון ורמת הגולן מובילים את מגמת הפריחה של עיסוק ביין וגידולו: באיזה ישוב אין יקב? באלון מורה, איתמר, ברכה, יצהר, תפוח, רחלים, שילה וכו. כך גם מדרום לירושלים – כל ציר האבות מלא יין, וכך גם ברמת הגולן. אשרינו מה טוב חלקנו".

ראש המחלקה המדעית במכון התורה והארץ ד"ר מוטי שומרון פירט על החידושים האחרונים בתחום המצוות התלויות בארץ. החידוש המשמעותי מבחינת החקלאים הוא הקמת קרן שמיטה לקראת שנת השמיטה הקרובה, לחקלאים ולגננים ביוזמת מכון התורה והארץ, שאף תתקיים בעידוד המדינה, כך שיתאפשר להם להשבית את שטחי החקלאות שלהם. בנוסף, פועל המכון בנושאי האגסים, אשר נכון להיום כולם עם כלאיים והמכון הקים חלקה של אגסים כשרה. בתחום האבטיח התחיל מחקר בנושא ליצירת הרכבות כשרות גם כן. יחד עם משרד החקלאות עובדים על פתרונות בתחום גינות קהילתיות, ולראשונה מכון התורה והארץ פתח משתלה שיש בה פיקוח גם על נושא ערלה וגם על כלאיים.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
8 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
עמארצות
מאמין | 22-01-2019 9:26
עם הארצ'ות. רבינו החזון איש מסיק לאסור מכח רשבא מפורש ורק מקשה - מי אתה שתתיר יין נסך שהוא חמור שבחמורות?! תפסיקו לסלף את התורה שנתנה בסיני. גם את היין שלך לא הייתי שותה
גם החפץ חיים פקפק באיסור של שתיית היין.......
קרית ספרי | 22-01-2019 13:27
בעיקר אחרי גירוש מוסקבה. שראה שיהודים מחללי שבתות הוגלו בפסידו ממונם רכושם אחוזותיהם ומעמדם כי לא בסכימו להצהיר שאינם יהודי. אמר : אני רואה שהם לא הוציאו עצמם מכלל ישראל. אם כן איך נאסור יינם ? [ההנחה בזמנים שהדת הייתה חזות הכל, ואי קיום הדת משמעותה הן בעיני היהודים והן בעיני הגוים כשינוי לאום. אז ההלכה הכירה ברצונו וניראותו של מחלל השבת כיוצא מהעם לעניין הזה. אך כשהוא לא רואה כך את הדברים ולא מתכוון לכך, וגם הגויים יודעים שיהודי הוא יהודי גם אם כעת אינו שומר שבת. אם כן הוא לא הטוציא עצמו, ובטח לנו אין סמכות להוציאו.]
2
אני לא מבין את כבודו..
משה אהרון | 22-01-2019 9:55
האיסור של יין שנגע בו מחלל שבת הוא מטעם כופר במעשה בראשית אז איך כבודו מתיר ככה בקלות ....? ומרן הרב עובדיה כתב להקל במחללי שבת שעושים קידוש בביתם שאז בעצם אינם כופרים במעשה בראשית אבל גם זה לא בקלות רק בדיעבד גדול ועש
3
ידוע לי שהרב יעקב אריאל אוסר דין מפורש בשו"ע
מרכזניק | 22-01-2019 10:04
השוע פוסק שדין יהודי מחלל שבת הוי גוי לעניין יין
4
טעות בכותרת!
מישהו | 22-01-2019 10:05
לפי הכתבה, הרב רימון התיר לשתות מהיין שנשאר בבקבוק שפתח או מזג מחלל שבת בפרהסיא. אך הוא לא התיר לשתות מהכוס שאותה מזג הנל. זו פסיקה ישנה של הרב עובדיה מלפני הרבה שנים, ואפשר לראותה בספרו הליכות עולם. והכותרת של הכתבה שבה כתוב שמותר לשתות מהכוס היא טעות!
מצטרף לשאלה.
אבי | 22-01-2019 12:49
צריך לוודא מה בדיוק אמר. המגיב הזה צודק.
5
הבעיה כשרבנים רוצים לצאת מגניבים
חכמים היזהרו בדבריכם | 22-01-2019 10:49
הציבור עלול בטעות להבין דברים לא נכונים
6
מה עם יין שמוזג ראש הממשלה?
שאלה | 22-01-2019 19:04
מצד אחד הוא מתנה של הקבה לעם ישראל, מצד שני הוא מחלל שבת. מה עושים?