המסורתיות היא לא פשרנות, היא יהדות של לכתחילה - סרוגים

המסורתיות היא לא פשרנות, היא יהדות של לכתחילה

מי שחושב שהמסורתי הוא כלאיים בין החילוני לדתי- צריך לזכור שדווקא המסורתי והמסורתית הם יהודים של לכתחילה, ואילו הדתי, החילוני, הדתי לאומי והחרדי- הם אלו שיצאו מהמסורתיות ולא להיפך

author-image
המסורתיות היא לא פשרנות, היא יהדות של לכתחילה
  (צילום: נתי שוחט/ פלאש90; תמונה קטנה: באדיבות המצולם)

הטעות החמורה ביותר לגבי המושג "מסורתי" היא שזה מין יצור כלאיים שנתקע באמצע בין להיות חילוני לדתי. כזה שקצת קשה להבין אותו כי איך אפשר לשיר בגרון ניחר 'שוועת עניים' בשחרית של שבת ואחר כך לנסוע ברכב לאימון כדורגל. כנראה שהמסורתי הוא שטחי או פשרן או חסר מודעות עצמית או בינוני או כל אלו ביחד. אבל האמת היא הפוכה. המסורתיות היא היא צורת היהדות הוותיקה והטבעית ודווקא הדתי והחילוני- הם החידוש.

נסביר פרה פרה. אבל נתחיל דווקא מהפיל שבחדר: המסורתי הוא ספרדי. מיוצאי ארצות האסלאם. אפשר להתחכם ולמצוא יוצאי דופן אבל בגדול כמעט ואין ציבור אשכנזי שמכנה עצמו מסורתי, גם אם הוא מתקרב ל"דת".

ועכשיו דקה היסטורית: עד לפני 400 שנים המושג "דתי" לא קיים. יש יהודי וזהו. כולם היו "יהודי רצף". אם הייתי שומר יותר מצוות או פחות מצוות זה לא שינה את הגדרתי. כמו ששר טוביה החולב: המסורת היא העיקר.

אבל לפני כ- 400 שנה יהדות אירופה החלה לעבור סדרה של מהפכות, כשכל מהפכה הובילה לתנועת נגד: תנועת השבתאות והפרעות של חמלנציקי הרשע הולידו את החסידות. הפחד מהחסידות הוליד את תנועת "המתנגדים". בינתיים במערב אירופה עולה תנועת ההשכלה שיוצרת תנועת נגד בדמות הדתיות האורתודוקסית. במזרח אירופה מהפכנים רוסים מתחילים את תנועת החילון וכנגדה מתחילה לאומיות יהודית. מכל אלו עולה התנועה הציונית וכהתנגדות עזה לה מתחילה לנבוט החרדיות.

כותר המאמר נתנאל אלינסון (באדיבות המצולם)

מה משותף לכל אלו? כולן תנועות של מרד. ציונות של מרד, השכלה של מרד, דתיות של מרד, חרדיות של מרד, חילוניות של מרד. הן עולות לעולם בלהט ובסער, עם מנהיגים סוחפים, שמבחינתם באים לחדש ולהציל את היהדות, או "לגלות" את היהדות האמתית. כל אחת טענה בתורה שהיא היא היהדות הרצויה והמקורית אבל למעשה כולן היו תנועות מהפכניות. הדתי הוא המצאה אירופית בדיוק כשם שהחילוני הוא המצאה אירופית. שניהם נוצרו כתוצאה מזעזועים פנים יהודיים וכהשפעה מרוחות המרד והשינוי שנשבו בכל אירופה.

ובינתיים בארצות האסלאם הכל הרבה יותר רגוע. שם לא היו בתקופה זו מהפכות רעיוניות גדולות, ובהתאמה, גם יהודי ארצות האסלאם היו פשוט יהודים, שמשמרים את היהדות שנהגה מדורי דורות בגלות. כל מה שיהודי אירופה צעקו בלהט ובתחושת גילוי אמריקה, היה פשוט חלק מיהדות ארצות האסלאם. שם למשל, לא היה צורך בהמצאה שנקראת "ציונות- דתית" כי הציונות והכמיהה לשוב לציון בפועל ממש, היו קיימים ביהדות הספרדית באופן טבעי. אותו דבר על ההשכלה. מה שמנדלסון ראה כחידוש גדול, היה חלק מהדי אן איי של יהדות האסלאם ששילבה באופן טבעי לימודי פילוסופיה ומדעים בלי לראות בזה בכלל סתירה. הייתה זו יהדות שלא ראתה צורך בלהגדיר מי בפנים ומי בחוץ או מה בפנים ומה בחוץ. יהדות של מסורת ולא של מרד.

וכך גם היום. המסורתיות היא לא בלבול בין דתי לחילוני. הפוך. היא אמירה ברורה מאוד של זהות. היא לא נזקקת לפלפולים, הגדרות ומרידות כאחותה האירופית. היא זרם היהדות שזרם עד אלינו בצורה נינוחה וישירה למדי, ללא המפלים והסלעים של יהדות אירופה. ובתוך הזהות החזקה הזו, הבחירה של האדם הפרטי מה לקיים ומה לא- היא שלו בלבד, וגם נינוחה הרבה יותר- כי אי- בחירה שלי בדקדוק כזה או אחר לא מוציא אותי מהגדר, אני עדיין חלק מזרם הזהות הגדול. המסורתיות היא רצף. גם רצף היסטורי וגם רצף אנושי. לכן נדירה בה המילה "חזרה בתשובה", ומחליפה אותה המילה "מתחזקים". כי לשיטתה כולנו על רצף- לעתים מתחזקים לעתים נופלים.

אז מה אני בא לומר? שהמסורתיות היא האמת והשאר מזויף? לא ולא. כי גם מרידות הן חלק מהיהדות. כמו שמרד החשמונאים הקים מדינה יהודית, כך גם המרד של הבעל שם טוב בצביעות הרבנית הוליד נשמה יהודית. והמרד של מנדלסון הוליד יהדות בעלת השפעה עולמית והמרד של החתם סופר הוליד יהדות הלכתית בשכבות רחבות מאוד והמרד של הרצל הוליד מדינה.

אבל עדיין, כנגד מי שחושב שהמסורתי הוא כלאיים בין החילוני לדתי- צריך לזכור שדווקא המסורתי והמסורתית הם יהודים של לכתחילה, ואילו הדתי, החילוני, הדתי לאומי והחרדי- הם אלו שיצאו מהמסורתיות ולא להיפך.

=======

נתנאל אלינסון הוא ראש המכינה הקדם צבאית 'חצבה' בערבה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
28 תגובות - 25 דיונים מיין לפי
1
אני רק שאלה
לא משנה | 18-01-2019 11:45
נחמד, אבל צריך לדייק: המסורתי הספרדי אמנם דקדק או לא בקיום מצווה מסויימת, אבל לעולם לא קבע שהמצווה אינה מצווה, או שאופן הקיום שלו את המצווה הוא אמת בדיוק כמו זו של הרב. הרב היה זה שקבע מה נכון, ומשם כל אחד קיים ברמה זו או אחרת. היום מנסים לעשות מהפשרנות אידיולוגיה, וזו אכן גישה אשכנזית מסוכנת.
אמת ויציב
א | 18-01-2019 14:09
המסורתי הספרדי של פעם הוא הדתי הרציני - לא הפשרן ולא הלייט - של היום. הדתי ספרדי של פעם הוא מעין חרדי של היום. ואף ספרדי לא העלה בדעתו קיום מצוות סלקטיבי לכלתחילה.
2
ליסוע בשבת
משה רבנו | 18-01-2019 12:12
ליסוע בשבת זאת מסורתיות??? לפי תורת משה זהו מומר ויינו יין נסך והרי הוא כגוי לכל דבריו!!! עד כמה אפשר להשתגע בטענות הבל?
מי אמר?
דוד | 03-02-2019 10:48
אש בשבת היא אש המחלוקת ולכן מדליקים נרות שבת כדי למנוע מריבה בבית אם יושבים בחושך. כך שבכלל אין איסור לנסוע בשבת. כל האיסור הוא לעבוד בשבת.
3
אני דתי היום שבא מבית מסורתי, מסורתי זה ע"ז
איתן | 18-01-2019 12:55
מאמר מתנשא ומנותק באיצטלה של מאמר מנומק ומכיל ועממי ומלומד, אך באמת ריק מתוכן ללא שום קשר למציאות ולעבודת ה' אמיתית לקדש חיים של בערך?? לקדש חיים של פסיחה על שני הסעיפים?? חשוב לומר שאין במה שכתבתי נגד האנשים המסורתיים חלילה אלא על המסורתיות כתורה לכאורה!
4
אבל צריך להגיד ברורות שאדם חייב לקיים תרי"ג
יצחק | 18-01-2019 13:06
רק שהרבנים בארצות האיסלאם פעלו בחכמה ולא הוציאו כל שני וחמישי, אנשים וקבוצות מחוץ לגדר. אבל וודאי שלא לגיטימי להגיד שאני לא מקיים מצווה כי אין לי כוח, או שלא מסכים איתה חו.
5
מרד זה חיות.המסורתים מאוד נוחים כי לא אכפת להם
יפה יוסף | 18-01-2019 13:59
אולי כי הם לא מבינים או לא אוהבים מלחמות.אני למשל חרדית אמיתית לכן פרנקל החרדים המזוייפים נלחמים בי מלחמת חורמה.אלא שהם לא יודעים שהם נלחמים נגד הקב"ה .ומי יכול להלחם נגדו?
6
חוץ מהמסקנה, הכל נכון.
הסטוריון | 18-01-2019 14:31
המסורתי הוא מי שהחליט לבחור ולמיין מה הוא מקיים ומה הוא לא. מה שלא - זה כי זו לא חובה זו רק חומרה, וכאן הכשל. גם דתי נכשל ולא מקיים הכל, אבל הוא מרגיש ויודע שהוא האשם בכך שאינו מספיק חזק לקיים את מה שהוא מבין שהוא מצוּוה בו, הוא אינו מספק הסברים המורידים את הרף. המסורתי בהגדרה (אם יש כזו) אינו היהודי השורשי, שקיים את כל מה שהוא ידע והבין, אלא זה שבחר לקיים את מה שמוצא חן בעיניו כביטוי של זהות, ולא כקיום חובה. ראשוני ספרד ואשכנז, שחיו לפני התנועות שהיטבת לתאר, לא היו מסורתיים, הם לא קיימו מצוות מתוך זיהוי מסורתי, אלא מתוך רצון למלא את צו התורה, וזה מה שהוגדר בעממיות דתי.
7
שטויות והבלים
אביתר יעקב מיכלשוילי | 18-01-2019 15:00
מי המציא את היהדות? הקבה. מה הוא קבע? לשמור את כל המצוות. אם כן, מה מקורי, מה לכתחילה, מה בסדר במסורתיים?
8
שטות גמורה
אביתר יעקב מיכלשוילי | 18-01-2019 15:01
מי המציא את היהדות? הקדוש ברוך הוא. מה הוא קבע? לקיים את כל המצוות. אז מה מקורי/לכתחילה/בסדר במסורתיות?
9
כמה שטויות במאמר אחד.
אני | 18-01-2019 15:56
מקווה שבמה שאתה עוסק אתה מבין יותר טוב מאשר ביהדות.
10
יראו עיניך מה שאצבעותיך מקלידות
משה | 18-01-2019 15:56
כי איך אפשר לשיר בגרון ניחר 'שוועת עניים' בשחרית של שבת ואחר כך לנסוע ברכב לאימון כדורגל. ציטוט מדבריך. זה המסורתי שהוא היהודי האוטנטי. מאיפה הבאת אמירה שלפני 400 שנה מחלל שבת בפרהסיה - בין ספרדי ובין אשכנזי היה נחשב יהודי לגיטימי בקהילתו ? אה, שכחתי, המקור כנראה טוביה החולב בקטע שלא ציטטת ! ! נו באמת.
11
אחחח.. הספרדים של פעם...
אפקי | 18-01-2019 16:18
מה שאתה טוען שלפני 400 שנה יהודי ארצות האסלאם היו עושים קידוש ואז מחללים שבת? או אולי לפני 300 שנה? או 200? הם היו שומרים כשרות רק בערך? הם לא הקפידו על צניעות ? נו באמת...
12
מרד-סוג של כפירה
איציק | 18-01-2019 16:19
מרד הינו מושג מסוכן.קרח ועדתו מרדו סופם שנבלעו...בניו של אהרון הכהן נשרפו .זימרי בן סלוא נשיא לשבטו -נדקר למוות עי פנחס.חרבן בית המקדש והגלות באה ממרד-הבסיס היהודי ...עושה שלום ...שלום עלינו ועל כל ישראל. דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום...הכותב טועה ומטעה וחבל שכך מחנך נערים.
13
בלבלן מוח
דתי | 18-01-2019 16:32
יהודי שחילח שבת הקהילה נידתה אותו. לא צירפו אותו למנויים היין שלו היה יין נסך. תקרא קצת שות''ים היומיומי ארצות שלא ידעו הלכות? כן.! היו אנשים שנפלו ולא היו מושלמים? כן. אבל לא עבר בהגדרה על ההלכה. מאיפה המצאת את הקישקוש הזה? למה אתה מנסה לתת לגיטימציה?
14
שטויות
בריבוע | 19-01-2019 18:13
..
15
לא, פעם כולם היו דתיים
סתם מישהו | 19-01-2019 18:53
פשוט לא קקאו לזה ככה כי לא הייתה אלטרנטיבה
16
נבואה זה כל הסיפור
עידן הנבואה | 19-01-2019 19:23
המסורתיות של עדות המיזרח בערב היא הנכונה כי היא ידעה שאינה מושלמת והיא בגלות ובעתיד תבוא ההשלמה הסולמית כמו יעקב שעלה לישראל אברם לאברהם שרי לשרה וכו. היא ידעה שחסרה הנבואה הארץ ישראלית העיקר החשוב. וזה מה שפה הסולם אומר לעלות מיעקב הגלותי הכהונתי לשראל הנבואי העיברי הלאומי. זה בעיני הפרוש כי חייתי בערב. ישראל ספוגה בגלות נוראה לסוגיה נאחזת בגויים בכספיהם שמחטיאים אותנו ממאנת לייצר אידיאל .הנבואה היא העיקר ולא אחרת.
17
הנה לכם יהדות האסלאם
זו פסיקת הלכה ברמב"ם | 19-01-2019 19:29
כך פסק הרמבם להלכה: הַמִּינִין, וְהֵם עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה מִיִּשְׂרָאֵל אוֹ הָעוֹשֶׂה עֲבֵרוֹת לְהַכְעִיס, אֲפִלּוּ אָכַל נְבֵלָה אוֹ לָבַשׁ שַׁעַטְנֵז לְהַכְעִיס הֲרֵי זֶה מִין, וְהָאֶפִּיקוֹרוֹסִין, וְהֵן שֶׁכּוֹפְרִין בַּתּוֹרָה וּבַנְּבוּאָה מִיִּשְׂרָאֵל - מִצְוָה לְהָרְגָן. וְאִם יֵשׁ בְּיָדוֹ כֹּחַ לְהָרְגָן בְּסַיִף בְּפַרְהֶסְיָא - הוֹרֵג; וְאִם לָאו - יָבוֹא עֲלֵיהֶן בַּעֲלִילוֹת עַד שֶׁיְּסַבֵּב הֲרִיגָתָן. ובמקום אחר פסק הרמבם כך: מִי שֶׁאֵינוֹ מַאֲמִין בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה אֵינוֹ 'זָקֵן מַמְרֵא' הָאָמוּר בַּתּוֹרָה, אֶלָּא הֲרֵי זֶה בִּכְלַל הַמִּינִים, וּמִיתָתוֹ בְּיַד כָּל אָדָם. מֵאַחַר שֶׁנִּתְפַּרְסֵם שֶׁהוּא כּוֹפֵר בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה - מוֹרִידִין וְלֹא מַעֲלִין, כִּשְׁאָר הַמִּינִים וְהָאֶפִּיקוֹרוֹסִין וְהָאוֹמְרִין 'אֵין תּוֹרָה מִן הַשָּׁמַיִם' וְהַמּוֹסְרִין וְהַמְּשֻׁמָּדִין; כָּל אֵלּוּ אֵינָן בִּכְלַל יִשְׂרָאֵל, וְאֵינָן צְרִיכִין לֹא עֵדִים וְלֹא הַתְרָאָה וְלֹא דַּיָּנִים, אֶלָּא כָּל הַהוֹרֵג אֶחָד מֵהֶם עָשָׂה מִצְוָה גְּדוֹלָה וְהֵסִיר מִכְשׁוֹל. כמובן, פסיקות אלו אינן הלכה לימינו. אך הן סותרות את העמדה המצחיקה המוצגת בכתבה הרדודה לעיל.
18
תיאור שקרי של יהדות המזרח
אור | 19-01-2019 19:32
אז למדת איזה קורס... האמת שכשההשכלה הגיע למזרח התחוללה קריסה פנימית בדיוק כמו באירופה. חילון קיצוני עד נישואי תערובת. נסיונות הצלה של הרבנים שלא תמיד צלחו. אוצר התורה האשכנזי קצת עזר. חב'ד גם קצת יותר מאוחר. צילום לא היה לגיטימי לחלל שבת וכו' בקרב הדתיים. פשוט בורות ונסיון להצדיק את יהדות מה שבא לי.לא תמצאו לעולם הצדקה לכך בכל ספרי הפוסקים הספרדים גם לפני ארבע מאות שנה וגם אחרי.
19
עמהארצות
חמי | 19-01-2019 20:10
זה המאפיין של מסורתיים
20
מה ששמר על עם ישראל כל הדורות הוא זקן ופאות
עמוס | 20-01-2019 9:30
רק מרן הרב קוק זיע''א אמר. כי ''החדש יתקדש''. כוונתו, לייהד את החילונים ע''י התחלה של 'כיפה סרוגה' ולא דווקא 'כיפה שחורה' ''. ואח''כ אט אט לחזור ליהדות שורשית.
מבין ריסי עינך ניכר שלא למדת את תורת הרב קוק.
יהודי | 20-01-2019 16:35
.
21
כותב המאמר לוקה בבורות עצומה בקשר לספרדים
מיכאל | 20-01-2019 12:31
הספרדים בגלות היו ברובם המוחלט שומרי תורה ומצוות, וההשפעות החילוניות התחילו רק עם ההגעה לארץ או עם כניסת הצרפתים בארצות כמו צפון אפריקה. מסכים שהדברים שאצל האשכנזים באו במרד אצל הספרדים באו בצורה טבעית יותר, אך לא הייתה מציאות פשרנית של ללכת לבית כנסת ואז לחלל שבת בפרהסיה כמו שהוא מתאר- זאת נכנסה רק מהשפעת החילונים בארץ על פי רוב.
22
זה ראש מכינה או ליצן?
ענת | 20-01-2019 16:16
לעשות קידוש ואחכ לנסוע לים זה לכתחילה??? נפלת על הראש?
23
כל הכבוד
דוד | 03-02-2019 10:52
אמת ויציב. סוף סוף מישהו חכם שמבין עניין. הפכו את היהדות לפנטיות. על ארבעה בנים דיברה תורה ולא רק על החילוני אלא גם הדתי וגם החרדי . יישר כוח. עשר.
24
כותב המאמר רשע ואפיקורס שיותר גרוע מרפורמי
משה רבינו | 18-04-2019 14:09
חוטא ומחטיא את הרבים
25
הרמב"ם, רבי יוסף קארו, החיד"א והבן איש חי?
TPEH | 02-12-2021 19:31
לא הבנתי, הרמבם, רבי יוסף קארו, החידא והבן איש חי היו מסורתיים? הם קיימו חלק ומה שלא זרם להם אז הם לא קיימו? קצת מעליב לאמר כך על הספרדים, לא?