'הורים פנו למפקד ערב לפני וביקשו ממנו לחדול מהניווט' - סרוגים

'הורים פנו למפקד ערב לפני וביקשו ממנו לחדול מהניווט'

חברי תכנית 'הקבינט' התייחסו למותו הטראגי של סמל אביתר יוספי ז"ל במהלך אימון בצפון. רוני דניאל: "בסוף עומדים חיילים על שפת נחל זורם וההחלטה אם לחצות או לא היא שלהם". יואב לימור: "מוות מיותר"

'הורים פנו למפקד ערב לפני וביקשו ממנו לחדול מהניווט'
  (צילום מסך מתוך פיסבוק)

מגישי תכנית 'המטבחון' ברדיו 103FM, רוני דניאל ויואב לימור, התייחסו לאסון בנחל חילזון בו נהרג לוחם צה"ל אביתר יוספי שנפל לנחל ונסחף בשטפון. אחרי שעה של חיפושים אותר יוספי כשהוא פצוע באורח אנוש ופונה לבית החולים שם נאלצו לקבוע את מותו. במהלך התכנית לימור חשף כי ערב לפני האסון פנו חלק מהורי החיילים למפקדים וביקשו לעצור את הניווט בעקבות מזג האוויר הסוער.

יואב לימור סיכם את ארועי השבוע ואמר: "אם יש משהו שעצבן אותי השבוע זה להתעורר מכך שחייל טבע למוות בנחל חילזון. אני לא זוכר מתי אירוע עצבן אותי כל כך כמו האירוע הזה. הטמטום, הרשלנות, קלות הדעת ואי הפקת הלקחים. אני מסתכל על האירוע הזה ואומר למה? בשביל מה? מה זה השטות הזאת?".

(החיפושים בנחל חילזון; צילום: דוברות משטרת ישראל)

רוני דניאל השיב לו "בסוף עומדים חיילים על שפת נחל זורם וההחלטה היא שלהם. חוצים או לא. ההחלטה השגויה היא עצם ההחלטה להמשיך בניווטי בדד במזג אוויר שכזה".

בשלב הזה חשף לימור כי "ערב קודם פנו הורי החיילים למפקד וביקשו ממנו לחדול מהניווט, לאחר מכן החיילים גם פנו למפקדים ונתקלו בסירוב. מפקדים זוטרים רוצים את היחידה הכי טובה. מפקדים בכירים צריכים להוריד הנחייה שלא מתאמנים במזג האוויר הזה".

רוני דניאל סירב להטיל אחריות רק על המפקדים ואמר כי "גם חיילים צריכים לזכור שיש להם זכות לשקול ברצינות האם לוקחים סיכון או לא. לא להיות נעולים, צריך להפעיל מחשבה. צער נוראי אופף אותי בנוגע למקרה הזה".

לימור השיב לו: "מוות עצוב ומיותר לגמרי. אפשר היה למנוע את זה בקלות. זה לא יכול להיגמר בענישה של מפקד צוות ומפקד פלוגה. זה אירוע שמתחיל מלמעלה מפיקוד הצפון ומזרוע היבשה. זו חטיבה שלמה שיודעת מה קורה".

רוני דניאל שוב השמיע קול אחר ואמר כי "כל פעם שאנחנו מושכים את האחריות כלפי למעלה לפיקוד אנחנו מרוקנים את תחושת האחריות של הזוטרים. גם לש.ג יש תפקיד. צריך להכניס ללוחמים האלה לראש שעליהם להפעיל שיקול דעת".

חימור סיכם ואמר כי "הרמטכ"ל היה ביום ראשון בצפון. הוא ירד למנהרה של חיזבאללה עם חבלים וכשהוא חזר זה היה ברכב ולא במסוק עקב מזג אוויר קשה. התובנה הזאת של לחזור באוטו במקום במסוק בגלל מזג אויר קשה לא הונחלה לחיילים שהלכו לחצות נחל?"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
האם חיל פשוט רשאי להחליט לא להכנס לנחל זורם.
נילי | 10-01-2019 19:13
עקרונית לדעתי, רשאי חייל לא להכנס לנחל שוצף האם הוא מסתכן בכך שהוא מפר פקודה עם כל המתבקשת מכך,!!!????
2
סירוב פקודה?
כ | 11-01-2019 7:03
שיאשימו,וישימו בכלא,אז מה,זה עובר,החיים לא חוזרים...
3
ואם החיילים היו מסרבים לחצות את הנחל?
אני | 11-01-2019 11:57
סביר להניח שהיו מקבלים עונש משמעתי ואף העמדה לדין על סירוב פקודה. נשמע שהם קיבלו פקודה בלתי חוקית בעליל ולא העיזו לסרב לפקודה הזאת. מפקד בכיר צריך לקחת על עצמו את האחריות לעזוב את תפקידו, מדובר במוות כל כך מיותר , עצוב כל כך ששוב קורה מה שקרה בנחל צפית
4
מתי שחיי חיילי צהל יהיו חשובים ליואב לימור נד
יוחאי | 12-02-2019 9:46
הוא היה חושף כל פעם במלחמת לבנון ה2 מהיכן חיילי צהל נכנסים ושם פס על בקשת דובר צהל לא לומר. אפילו רב בשידור ישיר עם האולפן כי כעסו עליו שחושף מידע. בקיצור הוא רוצה כתבה ולא את שלום החיילים האהובים שלנו.