"היתר הרבנים לחלל שבת- בסיס להיתרים מפוקפקים"

הרב יובל שרלו מתייחס לפסק ההלכה של הרבנים המתיר לחלל שבת בכדי לתדרך חשודים לקראת חקירתם בשב"כ: "משימה גדולה מוטלת עלינו לשקם את כבוד ההלכה, את כבוד השבת, את כבוד הלכות פיקוח נפש"

"היתר הרבנים לחלל שבת- בסיס להיתרים מפוקפקים"
  (צילום: אריה כץ)

ראש ישיבת ההסדר 'אורות שאול' ברעננה, הרב יובל שרלו, מתייחס להיתר של מספר רבנים מהימין לחלל שבת בכדי להדריך חשודים לפני חקירה על ידי אנשי שב"כ, ואומר כי "שכנוע כי פסיקת הלכה נעשית מנימוקי-אמת ולא כמשחק פוליטי נעשית קשה הרבה יותר".

בפתח דבריו כתר הרב שרלו: "כל הכרעה הלכתית על מה מותר לחלל שבת מורכבת משלושה שלבים: ראשון בהם הוא קריאת המציאות; שני בהם הוא החלת הנורמה ההלכתית על המציאות – האם ברמת חשש כזו מותר לחלל שבת; שלישי בהם הוא מהם הצעדים שאכן מונעים את פיקוח הנפש. זה תפקידו של פוסק הלכה".

לדבריו: "הסובר כי אסור לחלל שבת לצורך זה יכול לטעון אחת משלוש טענות: האחת – לטעון כי קריאת המציאות אינה נכונה, ורמת חשש פיקוח הנפש היא אחרת לגמרי מהנטען, ואנו לא נמצאים בחקירות הק.ג.ב. השניה – לטעון כי רמת חשש פיקוח נפש כזה אינה מצדיקה חילול שבת. השלישית – לומר שאם היה מדובר באנשי בריאות-הנפש, אולי היה מותר, אך לא זו הייתה המציאות כאן".

הרב שרלו ממשיך וכותב כי "זה דיון של פוסקי הלכה. ויש נימוקים כבדי משקל לכאן ולכאן. ואין לנו אלא לכבד עמדה הלכתית, גם אם לא מסכימים איתה וסוברים שהיא שגויה. ברם, לא ניתן להתעלם מהעובדה שההכרעה הזו צריכה להיבחן גם לאור השאלה מה היא עושה להלכה כולה, ליחס אליה, לשמירתה ולכינונה בישראל. שכן היא נתפשת על ידי הציבור כמניפולציה על ההלכה וכחילול שמה; שכן היא מהווה בסיס להיתרים מפוקפקים מרחיקי לכת, בנימוקים שהמציאות הנפשית המסוימת עלולה להביא לידי התאבדות; שכן בשמה של פסיקה זו אפשר יהיה להתיר כמעט כל דבר מצד "פיקוח נפש"; שכן היחס לגורמי הביטחון יהיה מעתה כאל סכנת-נפשות. הם אמנם קנו ביושר את היחס הזה, לאור שימוש בשיטות חקירה שמזמן יצאנו נגדן, אולם מכאן ועד הגדרות אלה – המרחק גדול".

בסוף דבריו מתייחס הרב שרלו להשלכות שיכולות להיות לפסק הלכה כזה וכותב: "מאבק של שמירת שבת ציבורית יהיה קשה הרבה יותר; שכנוע כי פסיקת הלכה נעשית מנימוקי-אמת ולא כמשחק פוליטי נעשית קשה הרבה יותר; הרתיעה מקוּלוֹת מרחיקות-לכת בהגדרת מצבים כפיקוח נפש (כגון חילול שבת למטרות נפשיות כדי "למנוע התאבדות") נעשית קשה הרבה יותר; את כל אלה חובה לשקלל כאשר פוסקים בהלכות ציבור. ומשימה גדולה מוטלת עלינו לשקם את כבוד ההלכה, את כבוד השבת, את כבוד הלכות פיקוח נפש, בד בבד עם מאבק בלתי-מתפשר על כללי השימוש ב"אמצעים מיוחדים".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
הרב שרלו
התמים | 08-01-2019 20:11
חד וחלק, יש לומר שפסיקה המתירה חילול שבת כדי להכשיל חקירת שבכ, היא פסיקה בלתי ראויה, מניפולטיבית, שנועדה לשרת אגנדה פוליטית. זו היא פסיקה הזויה של אנשים שאיבדו כל ערך של ממלכתיות, ומדינת ישראל בעיניהם היא מדינה ראויה כל עוד היא משרתת את האינטרס הפוליטי שלהם. השבכ איננו הקגב אלא עושה מלאכת קודש בהגנה עלינו. יש להצדיע לו ולא לראות בו אויב.
אמת
רולו | 10-01-2019 15:04
כנראה לא דברת עם עמירם בן אוליאל. (ברור שלא הוא עדיין במרתפי שבכ אחרי עינויים קשים ועוד 3 שנים על לא עוול בכפו)
פרופורציות
לוחם חרדי | 09-01-2019 10:12
א. הרב ליאור מול הרב שרלו נו באמת...(ואני כאמור חרדי!) ב. חקירת מחבלים ערבים - מול מי שמנסה להתגונן מפניהם, גם אם בדרך בעיתית. נא לא לשכוח: מאחרינו למעלה מ- 100! שנות טרור ערבי.
2
לצערנו יש לא מעט רבנים שהתירו דברים
יעל | 08-01-2019 20:52
מפוקפקים בהרבה.. והרב הכותב אחד מהם. אז אנא, שיתעסק כל רב כפי תפיסתו.. כי אם נתחיל להתעסק בכל ההיתרים של הרב הכותב, יצאו דברים לא פשוטים
מדובר במי שמחפש איך לגיטימי לחלל שבת
זה הרעיון | 10-06-2019 13:27
ולא מה שחשבת, אם חשבת שיש כאן דיבורים על גדר לעריות ולחילול שבת
3
מעניין מדוע חברה מעורבת לכתחילה היא לא
ש | 08-01-2019 21:21
צביון של קולות מרחיקות לכת וכי פסוק מפורש בתורה ולא יראה בך ערוות דבר שכל הצלחת ישראל ככלל תלוי בקדושתם הוא דבר של מה בכך בא וראה כמה טרח ודיק בלשונו מרן בשולחן ערוך לבל נבלבל הגבולות ואמר צריך להרחיק מן העריות מאד מאד ועניין כה חשוב ויסודי במעלה עד שרוב הרמה התרבותית והחברתית ההצלחה הגשמית והרוחנית תלויים בו אפשר כלאחר יד להקל בו ראש ולומר חברה מעורבת לכתחילה הלא שיטת הרמבם היא שלא רק גילוי עריות ממש בכלל יהרג ואל יעבור אלא אפי אביזריהו וגם סובר הרמבם שאיסור קריבה לעריות הוא לא רק גופו של מעשה אלא אפי חיבוק ונישוק ונידה בכלל הזה ורוב בנות ישראל הבלתי נשואות הם בחזקת נידה דאוריתא ואכ על אחת כמה וכמה שצריך להיזהר בעניין שהתורה הזהירתו ביהרג ואל יעבור
4
מעניין מדוע חברה מעורבת לכתחילה היא לא בכלל
ש | 08-01-2019 21:24
צביון של קולות מרחיקות לכת וכי פסוק מפורש בתורה ולא יראה בך ערוות דבר שכל הצלחת ישראל ככלל תלוי בקדושתם הוא דבר של מה בכך בא וראה כמה טרח ודיק בלשונו מרן בשולחן ערוך לבל נבלבל הגבולות ואמר צריך להרחיק מן העריות מאד מאד ועניין כה חשוב ויסודי במעלה עד שרוב הרמה התרבותית והחברתית ההצלחה הגשמית והרוחנית תלויים בו אפשר כלאחר יד להקל בו ראש ולומר חברה מעורבת לכתחילה הלא שיטת הרמבם היא שלא רק גילוי עריות ממש בכלל יהרג ואל יעבור אלא אפי אביזריהו וגם סובר הרמבם שאיסור קריבה לעריות הוא לא רק גופו של מעשה אלא אפי חיבוק ונישוק ונידה בכלל הזה ורוב בנות ישראל הבלתי נשואות הם בחזקת נידה דאוריתא ואכ על אחת כמה וכמה שצריך להיזהר בעניין שהתורה הזהירתו ביהרג ואל יעבור
5
תהליך צפוי מראש
יוני | 08-01-2019 21:39
מי שהתירו בנייה בהתנחלויות בשבת יתירו חילול שבת נגד השבכ. התורה ככלי בשירות יהודי גב ההר.
6
במחילה, במחילה, במחילה - מה עם כבוד הילדים ?
מלכי | 08-01-2019 21:39
מדוע יש חשש בימינו רק להלכה? מדוע לא חוששים לכח יתר ללא ריסון של השבכ, לפגיעות נפשיות בילדים, פגיעות נפשיות עם השלכות לכל החיים? מדוע ראשי המאפיות במדינה האחראיים על רציחות, זנות, פרוטקשן, סמים, מקבלים זכויות ונחקרים עי המשטרה. ונערים בני 15-16 צריכים להחקר עי השבכ תוך ענויים גופניים ונפשיים, השפלות??? מדוע אין חשש לנפשות רק להלכה?
מי שמך לשופט ומכריע את הדין?
משה רבנו | 09-01-2019 23:41
א. מי אמר וחרץ דינם שאכן הם זרקו אבנים? הרי גם השבכ עובד בשיטת מצליח! האם בכל מקום שערבים זורקים אבנים השבכ סוגר את המוסד, עוצר עשרות נערים ומענה אותם במרתפים שלו?????????????
הם קודם רוצחים ואחר כך ילדים
הפוך | 09-01-2019 9:09
לא זכורות טענות כאלה שחקרו מחבל ערבי בין 17.
7
חשבת כך גם כשבעותניאל התקשרו בשבת להורים
לרב שרלו | 08-01-2019 21:48
של כל הישיבה אחר רצח הארבעה היד?? פרסמת את זה אז?? למה??? זה הרי אותו עיקרון (אישית איני מבין את שני הפסקים, אך יותר מזה איני מבין את מי שנוהג איפה ואיפה)
תודה על העזרה לרב כדי שיוכל לפסוק לפי ההלכה
עזרה | 10-06-2019 13:29
ולא יצטרך את העזרה של אברהם סתיו שיפסוק לו
8
ימות המשיח, הרב שרלו 'מחמיר', בסגנון חרדי.
עשה לך רב | 09-01-2019 1:25
טענת הרב היא שגם אם ההלכה נכונה חמקרה הנדון יש לבחון את ההשלכה על ההלכה באופן כללי, זו בדיוק הטיעון החרדי לאסור היתר מכירה והיתרי גרמא בשבת.
9
מה יהיה עם רבנינו. קצת
הלל | 09-01-2019 9:04
ענוה. הרי מה שיש לרב ליאור בקצה הציפורן אין לך. אז תנהג בו כבוד ובמקום לרוץ לתקשורת תתקשר אליו ותדון איתו בענין. ההתנהלות הזו חוזרת על עצמה הרבה פעמים והתוצאה היא שהרבנים מאבדים השפעה יותר ויותר, וזה נורא. קצת ענוה, אמרנו?
10
לצערנו
א | 09-01-2019 9:59
אחרי שקטין שנחקר והיה מנוע ממםגש עם עורך דין ניסה להתאבד אין שום ספק שנסיעה כזו היא פיקוח נפש
11
שרלו מתיוון ארור !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
9 | 09-01-2019 10:05
ברור שהוא יתמוך בעינויי ילדים !!!!!!!!
אפשר לדבר בסגנון יותר מכובד
אבישי | 09-01-2019 19:00
אפשר לחלוק על הרב שרלו, אבל גם אם אתה לא מסכים איתו, עדיין צריך לדבר בכבוד.
12
רב ממש לא חכם
חיים | 09-01-2019 11:21
רבנים כמוך רק הורסים את היהדות והתורה
13
מה הבעיה? שתלמיד חכם אמיתי יקבל אחריות וילמד
פרי באושים | 09-01-2019 13:14
את הרבנים מה פירוש מחלליה מות יומת
14
מניעת נכות נפשית היא בגדר פקו"נ
מפסק שקראתי בעבר | 10-01-2019 13:57
פשיטא שאין להמנע מלהציל נפש מחשש מה יגידו.