אל תמדדו אותי לפי הכיסוי ראש - סרוגים

אל תמדדו אותי לפי הכיסוי ראש

יש דברים שאי אפשר להתווכח איתם. אישה שבבאה בברית הנישואים צריכה לכסות את ראשה. אבל האם אישה נשואה שאינה הולכת עם כיסוי ראש, נחשבת בעינינו כפחות דתייה?

שלומית אשר
אל תמדדו אותי לפי הכיסוי ראש
  פלאש90

יש דברים שאי אפשר להתווכח איתם. יש דברים שהסטטוס קוו והגישה אליהם היא כל כך חזקה, קבועה וידועה מראש כך שלא משנה מה שתעשה, לא תצליח לשנות את קו המחשבה של אנשים כלפיהם.

לא באמת משנה באיזו דרך תבחר. גם אם תביא הוכחות, נימוקים או עובדות. אתה יכול על הדרך גם להפוך שולחנות. שזה מגיע ל"פרות קדושות", לדֵעות שרווחות בציבור מימי הפלמ"ח ותרפפ"ו גם יחד, לא תוכל לעשות כלום על מנת שבאמת ישתנה משהו.

אישה שבבאה בברית הנישואים צריכה לכסות את ראשה. בעלה הוא היחיד הזכאי לצפות במחלפות שערה. ולא משנה איך נסתכל על כך, ישר, הפוך או אפילו אם במקרה הנדון נעמוד על הראש. כיסוי ראש זו הלכה. זו עובדה.

מגוון ה"חפירות" שבנושא הוא רב מאוד. כבר מימים ימימה אנשים מתלבטים בשאלות כגון: האם ההלכה היא דאוריתא או רק תיקונם של חכמים? האם כובע או מטפחת עדיפים על פאה? האם ראשה של האישה צריך להיות מגולח, ואם לא, מהו שיעור האורך המותר להשאיר גלוי בפני הציבור?

כיסוי ראש הוא מדד?

שאלה נוספת הרווחת בציבור שאני מסתובבת בו, היא שאלה שקצת פחות נעימה לאוזן, קצת פחות "פוליטקלי קורקט", אך לטעמי לא פחות חשובה. האם אישה נשואה שאינה הולכת עם כיסוי ראש, נחשבת בעינינו כפחות דתיה?

האם ספר המצוות שניתן לנו מייצג מעין "דתומטר" שעל פיו נקבע מעמדו הדתי של אדם? האם ככל שאדם, במקרה הנוכחי אישה, תעשה יותר מצוות, היא תחשב כיותר דתיה? האם דינה של חובשת הכובע כדינה של נוטלת הידיים? האם חומרת חבישת השביס היא כחומרת מצוות הטבילה?

לא באתי לטעון נגד חובת כיסוי הראש. אין לי שום טענות או מענות כלפי ההלכה, או אל אלו שמכתיבים אותה. קטונתי. אני גם לא יוצאת בקריאה נועזת לצאת לכיכר ולנפנף אל על במטפחות שעד לפני רגע היו קשורות צמוד לפדחת.

אולם אני כן קוראת לכולנו רגע לעצור, לפשפש בציציותינו (או בכיסי החצאית) ולקחת נשימה ארוכה, לפני שמחליטים אם יש לדון אדם ולהכריע את רמת דתיותו, על פי מה שניצב לו על הראש ולא על פי מה שנמצא אי שם מתחת לחולצה, בתוך הלב.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
טור על ריק
יוסי ר | 19-03-2012 13:32
אז מה בעצם את אומרת? לכתוב את המובן מאליו? הז'אנר הזה מיצה את עצמו עוד מימי נרג יהדות מעריב של עינת ברזילי
2
לעור למחשבה זה אף פעם לא לריק. ולפעמים צריך לכתוב את
ליוסי- | 19-03-2012 13:43
המובן מאליו כדי שאנשים יתעוררו למחשבה אחרת. קשה לך המציאות- תתמודד!
3
תרפפ"ו היה לפני 6 שנים בלבד
טמבליקו | 19-03-2012 13:48
תרפפ"ו=תשס"ו
4
המעשים החיצוניים מורים על מה שקיים בלב
אלי | 19-03-2012 14:06
חז"ל מציינים לגנאי את מי ש"חכמתו מרובה ממעשיו", מכיוון שמה שקיים בליבו של האדם מתבטא במעשיו החיצוניים, וכפי שאדם שמגדל ראסטות מסמל על עצמו משהו כך גם אשה שלא לובשת כיסוי ראש..
5
ל3 תרפפו זה ביטוי בלדינו
אבשלום חום | 19-03-2012 14:08
פפו - סבא. תר-פפו מימי הסבא (שלי).
6
חח לא אומר כלום
אהרון | 19-03-2012 15:37
הרב סולוביצ'יק אמר שאישה צריכה וחייבת ללבוש כיסויי ראש שאלו אותו מדוע אישתו לא לובשת?? הוא ענה שהוא לא רוצה לגרש אותה... גם אשתו של הרב משה פיינשטיין בהתחלה לא הלכה עם כיסויי ראש רק בגלל שחששה שיכבדו פחות את בעלה כרב גדול לבשה.. כך שאישיות האדם בהרבה יותר מורכבת מקיום הלכה של לבוש ... אך ברור שאסור לסלף את ההלכה... זה רפורמה..
7
למגיב 1-
| 19-03-2012 16:25
צודק לגמרי, ההתנצחויות הילדותיות האלה כבר לא מענינות אף אחד, וכל אחד היום בוחר בדרך שליבו חפץ. אבל כנראה שזה חלק מהאידיאולוגיה של האתר להעלות מדי פעם כתבות ברוח הפשרנות השטחית או בכוון הניאו-רפורמי. (לאתר סרוגים- אנא היו הוגנים ואל תצנזרו..)
8
היא מזכירה לי את השמאלנים האמיציים...
| 19-03-2012 16:49
כמו כשכותבים על איזה אומן שהוא אמיץ שהוא הולך נגד הזרם כי הוא כתב מחזה שמאלני... מה באמת? פרה קדושה?? לא משנה באיזה סביבה דתית אני נמצאת אני רואה בנות ברמות שונות של כיסויי ראש, ולא נראה שאף אחת מתביישת בכיסוי שלה (או שאין לה).
9
תשובה
יעקב | 19-03-2012 23:47
Hagit Dahan זה כמו ההבדל בין לחלל שבת בפרהסיה ללא ובחדרי חדרים, ההבדל פשוט אישה כזאת מודיעה לכולם אני לא משתייכת אליכם ולא נאה לי בכם, אני מעדיפה להוציא את עצמי מהכלל, בזכות נשים נגאלו ישראל, ואחד הדברים הם שלא שינו את מלבושם לא? , לא נראה לי שבמצרים הלכו חשופות זרוע ירך וראש, א"כ אחת שמודיעה לנו שהיא לא משתייכת אלינו מדוע שאנחנו גם נחשוב אחרת
10
דין כיסוי ראש באשה נשואה מדאורייתא.
חגי | 19-03-2012 23:56
שו"ת יביע אומר חלק א' סי' י . שלומית אשר כדי לך לעשות תשובה ולהוסיף בקידוש ה' מכוון שבזוהר הקדוש אשר מביא את המשנה ברורה [סי' ע"ה ס"ק י"ד] אי כיסוי ראש גורם מסכנות לבית וגרמא לילדים להיות פגומים וסטרא אחרא בבית וכו' וכבר החרימו חכמים בשנת כת"ר שמי שלא מכסה שערות ראשה מוחרמת בחרם ונסיים שהמילה מגפה ראשי תיבות מפני גלוי פאת הנשים. צפנת פענח הרב יוסף מוגרבי שליט"א חולון שנותן שיעורים בחולון כל יום רביעי וחמישי,שלומית חוסי על נשמתך ותבואי לשיעור.
11
חובה מדאורייתא
רותי:) | 20-03-2012 11:15
צניעות היא כל מהותה של האישה וכשהיא פוגעת בצניעותה (במיוחד כשהיא נשואה) היא פוגעת במהותה! אני מאמינה שאם אישה בוחרת כאידאולוגיה לא לשים כיסוי ראש וגם לא שואפת להתחזק בכך בעתיד זה מעשה פסול..(אמנם אני לא אומרת שצריך לנדות אותה או משהו כמו שאני לא מנדה אדם שלא שומר שבת...אבל לא צריך להתייחס לכך בשויון נפש כי זה עלול לתת לגיטימציה לאחרות) אך אם היא מרגישה לא בנוח או משהו ושואפת להתחזק בכך בעתיד...אני מאמינה שזה לא פסול לגמרי וכל עוד יש בה את ההכרה שזו חובה לשים כסוי ראש אבל היא לא מוכנה לכך אני חושבת שהיא די בסדר כמו שבן אדם מעוניין לשמור שבת וכל פעם הוא מתחיל טיפין טיפין כי קשה בבת אחת! בקיצור, לא צריך לזלזל בשום מצווה ובמיוחד מצוות כאלהה..
12
ראשית כל, ביהדות אין כזה מושג - "דתייה"
שי | 20-03-2012 14:20
אם רוצים להגדיר מישהו כדתי, אומרים עליו שהוא שומר תורה ומצוות. אישה שלא מכסה את ראשה שומרת מצווה אחת פחות, זהו זה.
13
מזל שאני לא אישה דתייה
מירב | 20-03-2012 19:07
14
למירב תגובה 13
חנית | 20-03-2012 23:47
חבל שאת מתעלמת מחובותיך עבור בוראך המטיב לך כל כך!
15
אין מה לומר, הדתילוניות הללו קצת מתישות...
מיכל | 21-03-2012 11:41
16
אל תמדדו אותי לפי זה שאני לא מקיימת מצוות
ענת | 21-03-2012 11:45
אני בסך הכל לא מקיימת מצווה, אז זה אומר שאני לא יכולה להמשיך ולקדוח כמה אני בעצם יכולה לעשות מה בראש לי ולהרגיש טוב עם זה? מה אנחנו דתיים שמאמינים במשהו? אני אומרת לכם, החרד"לניקים האלה שבאמת לוקחים את הדת ברצינות הם מה זה מסוכנים...
17
תגידי לי, חמודה, מה את רוצה מחיינו?
יניב | 21-03-2012 11:47
18
חשוב לדעת
דניאל | 22-03-2012 1:41
אלו דברי כפירה והמקום הזה לא כשר ואסור להיות פה ( אני פה פעם ראשונה ואחרונה)
19
כתגובה למאמרך
אורח לרגע | 22-03-2012 16:37
הי, במקרה נתקלתי במאמר, והייתי חייב להגיב. 1) אני אתחיל בזה שאת אומרת שכיסוי ראש הוא "עובדה" ו"הלכה", ואשתמש במילים שלך: לא משנה איך נסתכל על כך, ישר, הפוך או אפילו אם במקרה הנדון נעמוד על הראש, זוהי בסופו של דבר קביעה של אנשים, שהיו חכמים וקובעים לדורם, שהחליטו שככה צריך להתנהג, ואני מניח שבכדי לקיים את הפירוש שלהם ל "לא תנאף" ו"לא תחמוד" בקונטקסט חברתי של קהילה. גם הקביעה שזה בעצם מ"דאורייטא", היא קביעה של אותם אנשים בשר ודם. 2) אתם יושבים וחופרים שעות ושנים על אותם נושאים, אבל בגלל שאתם תלוים במישהו אחר שבסופו של דבר יחליט בשבילכם, ועליו נופלת כל האחריות, אז ההתקדמות שלכם כקהילה היא הרבה יותר איטית. לפעמים זה טוב. אבל כשאתם מחכים (ובעיקר מחכות) לקביעה של איזה רב חכם לגבי האם פאה משיער מסוג כזה או אחר ובאורך כזה או אחר זה מותר או אסור (ואנא תקני אותי אם זה לא נכון), אתם בעצם מתעסקים במשהו שהוא נגזרת של נגזרת של נגזרת של משהו, ומבזבזים המון זמן שלכם וגם של אותו חכם, שלדעתי בתכלס היה מעדיף להתעסק בנושאים שהם קצת יותר מהותיים. וגם אתן ואתם. 3) אני מסכים עם חגי שאם ההגדרה ל"דתיות" היא ביצוע אותן מצוות/קביעות, אז התשובה לשאלתך היא "כן". אך אני די בטוח שהכוונה שלך היא ל "האם זה בסדר" או ל "האם זה עושה אותי לאדם פחות מאמין". האחד זה בינך לבין החברה שאת חיה בה/מגדירה את עצמך כחלק ממנה, והשני זה בינך לבין הקב"ה. לגבי הראשון, את בסופו של דבר מבקשת מהחברה סביבך שלא תשפוט אותך או מישהי אחרת שאולי בוחרת לא לכסות את ראשה, או אולי חושבת על זה, או אולי מדברת על זה. מתי זה יקרה? צריך לזה אומץ והחלטיות. אומץ לעמוד מול ההורים או החברה סביב, והחלטיות כדי שבשלב מסויים יימאס להם והם יבינו, יתרגלו, ויקבלו. כמעט כל ילד או ילדה בגיל העשרה מהצד ה"חילוני" של העם עבר את זה בפעם כזאת או אחרת, כי הורים ושאר מבוגרים מסביב תמיד יהיו יותר שמרנים. ככה קורה לא מעט, שדווקא הדור הצעיר הוא זה שמחדש ואז מלמד ומספר. וכל עוד זה נעשה עם דיאלוג, אהבה, וגם גבולות גזרה כמובן אבל לא כאלה שגורמים לך להתעסק במשהו שהוא נגזרת של נגזרת של נגזרת של משהו, אלא כאלה שמאפשרים לך מרחב קבלת החלטות וחופש בחירה (!) יותר רחב. 4) במוקדם או במאוחר את תפסיקי להקטין את עצמך, וזוהי זכות נשימת אפיך. הרי כבר העובדה שאת מעלה את השאלה הזאת על הכתב מול קהל קוראים היא סוג של התקדמות. אנחנו בעיצומו של תהליך שיתכן מאד ותהיה לו השפעה מבחינת צמיחה חברתית שתהיה משמעותית יותר מההשפעה שהיתה להמצאה של מכונת הדפוס, ואני לא בטוח אם אתם ממש תופסים את זה שאתם, שמנהלים פה את הדיאלוג הזה, כבר בפנים. שתהיה שבת שלום, שיוויון, וחופש בחירה לכולם.
20
"האים ההלכה היא דאורייתא או רק תיקונם של רבנים"?!
נעמה | 23-03-2012 11:19
נראה שכול התפיסה שלך בעניין המטפחת ודתיות מושפעת מאוד מהעובדה שאת לא מקבלת את ההלכה כמיצווה שהיא חובה מהתורה. ובכן דעי לך שגם להקשיב לתלמידי חכמים שמפרשים לנו את התורה זו מיצווה מדאורייתא!! אני ממליצה לך בחום ללכת וללמוד את העיניין לעומק עד שתרגישי שלמה איתו(או שלא) כי היהדות היא אינה רק "דאורייתא" אלה גם תורה שבע"פ ומי שלא מקבל זאת- כנראה שלא ניתן לכנותו דתי,אולי קראי..... אני מבינה מאוד את ההרגשה שאת מתארת ,ששופטים אותך לפי החיצוניות,ולא באמת יודעים את הקשר שלך לקב"ה, ואני מכירה המון בנות צדיקות ומדהימות שהולכות לא ממש בצניעות...אבל צריך להבין שהיהדות היא דת שנוגעת בכול פרטי חיינו- ברגע שאת קמה בבוקר,באיך שאת אוכלת,איך את ישנה,מדברת ועוד אלף דברים. זה קשה מאוד, אבל אם את רוצה להיות יהודיה את צריכה להבין את הטוטאליות שביהדות -אפילו בבגד! ועוד נקודה-בסופו של דבר זה למענך- כיסוי ראש מאפשר לך לשמור את יופייך לאישך-בתקופה שבה המגמה הכללית היא לחשוף את כול היופי שלך החוצה,את כול הנתונים אני חושבת שאי אפשר למצוא דבר יפה ועדין יותר מזה.. זהו, מקווה שלא פגעתי ואם כן,סליחה ומחילה. תמשיכי לשאול שאלות,כי אחרת את סתם רובוט של היהדות.... נעמה