האם הרמב"ם הורה לתלמידו לא ללמוד גמרא?

מאגרת הרמב"ם לתלמידו רבי יוסף בן יהודה בן עקנין, אפשר להבין כי הוא מדריכו בדרכי הלימוד ומורה לו שאין להתעסק אלא בלימוד הרי"ף, ולא "לבזבז את הזמן" כביכול במשא ומתן התלמודי. אכן כך? הרב עמנואל אלאלוף מפרט

האם הרמב"ם הורה לתלמידו לא ללמוד גמרא?
  באדיבות המרכז האקדמי לב

ביום שישי, כ' בטבת, יצוין יום פטירתו של הרמב"ם. רבים שואלים מה הייתה עמדתו של הרמב"ם בעניין לימודי הגמרא.

לכאורה, ניתן להבין מתוך דברי הרמב"ם עצמו שאין להתעסק בזמננו בלימוד התלמוד. כך יכול להשתמע מאגרת הרמב"ם לתלמידו רבי יוסף בן יהודה בן עקנין, בה הוא מדריכו בדרכי הלימוד ומורה לו שאין להתעסק אלא בלימוד הרי"ף, ולא "לבזבז את הזמן" כביכול במשא ומתן התלמודי: "ועצתי היא שתעשה יגיעך המסחר ולימוד הרפואה, עם העסק בתלמוד תורה באמת … ואם תכלה זמנך בפרושים, ובפרושי הויות הגמרא, ואותם הדברים אשר הנחנו מעמלם – הרי זה איבוד הזמן ומיעוט התועלת". (שו"ת פאר הדור סמן קמב.)

חיזוק לדברים ניתן למצוא גם בהקדמתו ל'משנה תורה', שם כתב הרמב"ם: "לפיכך קראתי שם חיבור זה 'משנה תורה'. לפי שאדם קורא בתורה שבכתב תחילה, ואחר כך קורא בזה, ויודע ממנו תורה שבעל פה כולה, ואינו צריך לקרות ספר אחר ביניהם".

הרמב"ם לא ביקש לעקור את לימוד הגמרא

אלא שלשייך לרמב"ם דעה זו היא טעות, כי אין ספק שלא ביקש לעקור את לימוד הגמרא. פשוט וברור הוא שלכתחילה כל תלמיד חכם המסוגל ללמוד תלמוד עליו ללומדו, אבל הרמב"ם רצה להיות רלוונטי גם להמון העם או לתלמידים המתחילים, ולהם הרמב"ם ממליץ על לימוד הרי"ף או על ספר 'משנה תורה'.

ניתן למצוא לכך מספר ראיות. הראשונה היא שכך הוא כותב בעצמו בתשובה למשיגים עליו, ומדגיש כי בביתו היה מנהל שיעורים סדירים בתלמוד לקבוצות שביקשו ממנו זאת, אף שחיבורו כבר היה נפוץ בעולם. אלא שהיה סבור שלימוד התלמוד שייך רק לתלמידי חכמים המסוגלים ללמוד ברמה הגבוהה הנדרשת לשם כך, וכפי שהוא כתב לר' פינחס הדיין: "והלא בפרוש אמרתי בתחילת חבורי (משנה תורה), שלא חברתי אותו אלא מפני קוצר הרוח, למי שאינו יכול לירד לעמק התלמוד ולא יבין ממנו דרך האסור והמותר, והארכתי בדבר זה הרבה". (אגרות הרמב"ם, הוצאת הרב שילת עמ' תלט.)

רב יוסף בן יעקב בן עלי שזכה לכינוי 'ראש הסדר', היה חכם בבלי בדורו של הרמב"ם, אשר העתיק את מקום מגוריו למצרים ליד הרמב"ם, מעיד על סדר הלימוד בתקופתו: "בני אדם מתחלקים לארבע מדרגות: בור, עם הארץ, תלמיד חכמים וחכם. הבור – אין לו שום ידיעה כלל, עם הארץ – למד את חמישה חומשי תורה והסידור (של רב עמרם גאון שהיו בו תפילות והלכות), תלמיד חכמים – דהיינו הלומד מן החכם, מוסיף על התורה והסידור את ידיעת המקרא (נ"ך) והלכות הרי"ף, החכם – מוסיף על כל אלה את לימוד התלמוד".

עיקר לימודו היה בתלמוד

עבור הרמב"ם, התלמוד הוא סמכות ההוראה היחידה המחייבת את כל ישראל. כל ספרי הגאונים והרבנים שחוברו לאחר התלמוד, אינם אלא בגדר פירוש לתלמוד, שמחבריהם מחויבים ללכת אחריו ואינם יכולים לחלוק עליו, וכך הוא כותב בהקדמה ל'משנה תורה': "אבל כל הדברים שבגמרא הבבלי, חייבין כל ישראל ללכת בהם… וכל אלו הגאונים שעמדו בארץ ישראל ובארץ שנער (בבל) ובספרד ובצרפת, למדו דרך הגמרא והוציאו לאור תעלומותיו וביארו עניניו, לפי שדרך עמוקה דרכו עד למאוד". הרמב"ם אף הדגיש שהמקומות בהם הוא חלק על הגאונים או על הרי"ף נובעים כתוצאה מהבדלי הבנה בסוגיות הגמרא (תשובות פאר הדור שם.), מכאן שעיקר לימודו היה בתלמוד. אגב, מעניין לציין עובדה שלא רבים יודעים – הרמב"ם כתב פירוש לתלמוד, שאמנם לא הגיע לידינו.

לסיכום, ברור כי הרמב"ם ייחס חשיבות עליונה ללימוד הגמרא וראה בה את הבסיס האיתן למפעל חייו "היד החזקה" (בסיפרי "הרי"ף בין ספרד לאשכנז" שהוצאתי בשבט תשע"ו, הארכתי בעניין זה), אלא שכ"מורה" ומחנך דגול הוא המליץ לבחון למי ללמדה ולהתאים את הלימוד לתלמיד, בבחינת "חנך לנער על פי דרכו".

==

הרב עמנואל אלאלוף הוא ר"מ בבית המדרש במרכז האקדמי לב

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
8 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
כל הלימוד הזה הוא בזבוז סמן אחד גדול
צודק | 26-12-2018 20:06
לא מועיל לאיש. עדיף ללמוד מקצוע ולהביא תועלת.
ל1 , אם כך צריך לוותר על חינוך בכלל
יאיר | 04-02-2019 18:55
לפי השיטה שלך צריך לוותר על חינוך, להפסיק לבזבז את הזמן וללמוד עוד מקצוע.. לימוד הגמרא משלב לימוד היסודות הרעיונות הרוחניים, רעיוניים ומעשיים של העם היהודי, שורשיו וערכיו.. אם דברים אלו מיותרים בעיניך, אז אתה מבקש להנהיג עולם ריק שרודף אחרי הזנב של עצמו.
2
הרמבם: תלוי איך לומדים
צוות מפעל משנה תורה | 27-12-2018 12:40
אם לומדים לפלפול או שלומדים לדעת מה לעשות ויותר מזה איך לחשוב ואיך גם חיים ויוצרים. ואז התלמוד הולך טוב עם משנה תורה וגם מורה הנבוכים. כדאי לראות את הקדמת הרב מקבילי למורה הנבוכים נמצא באענטרנט זמין rambam.plus
3
יישר כוח לרק אלאלוף
יוסף | 29-12-2018 18:18
הרב הוא תח נעים לבריות ומאיר פנים וגם זכה לחבר ספר על הריף, זכיתי להיות תלמידו..
4
תורידו את התגובות האנטישמיות הנ"ל
יהודי | 29-12-2018 19:48
בבקשה מכם יש פה ביזוי אדיר לתורתינו הקדושה
5
מוחה במשה דיין!!
דוד | 30-12-2018 20:44
מוחה בך נמרצות!! לא כופים עליך להציץ אפילו בגמרא כדי שתדבר ככה, איכס פשוט גועל, מקווה שלפחות לאשתך אינך מדבר ככה
תשובה
דיין | 05-02-2019 19:29
כן כופים עלי כי השלטון כעת בידי רבני הגמרא ראה למשל כי עוד חודשים פסח ובהגדה שלכם אינכם מזכירים במילה את משה גואל ישראל ראה נא גם את אשר כתוב בתורה במדבר כ16: וַנִּצְעַק אֶל יהוה וַיִּשְׁמַע קֹלֵנוּ וַיִּשְׁלַח מַלְאָךְ וַיֹּצִאֵנוּ מִמִּצְרָיִם וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ בְקָדֵשׁ עִיר קְצֵה גְבוּלֶךָ ובהגדה שלכם כתוב לא מלאך ולא שרף כי רבני הכזב של הגמרא כתבו הפוך מהתורה
6
אנחנו נבואה ונבואה אנחנו
עידן הנבואה | 31-12-2018 20:05
בעייה רצינית הגמרא תוקעת אותנו בגלות מונעת נבואה .צרה צרורה. הגמרא קשורה במיליארדים רע מאוד מאוד. אני המומה למה העולם האשכנזי חוסם נבואה. למה ככה שכח אותה. חייתי בערב יותר מחמש שנים וכה ניפלא ממש מצע ידידותי לסביבה מכין את הקרקע לשיבה הבייתה לנבואה. אין מישקעים אלא אהבה אדירה ניפלאה לבסיס שבא מגן עדן שימר מופלא שבו. עידון הרמוניה אמת יושר תמימות ניפלאה ועוד ממש הכנה לשעה הזהובה שעת הנבואה. איך יכול להיות שהקיבוע שנותר ב48 ככה עוין את הנבואה. זה ממש כך. טבולה ראסה כלום חוסר עיניין מוחלט. היתכחשות עצומה לעמיותך הכי בסיסית. כל התנך מלא מפנטזית הנבואה כי זהו שמו הנבואה ההיתגלויות. האדמה הזו דורשת היתגלויות מסעות נוסח גיבורי וגיבורות התנך. האמונה באה מהיתגליות ממרחבים משמים עצומים מחוויות של זיעה בעבודה היא רעיית צאן. הגלות עשתה רע המון וממאנים להיתנתק מימנה.