למרות התנגדות הרבנות: חוק צהר אושר לקריאה ראשונה - סרוגים

למרות התנגדות הרבנות: חוק צהר אושר לקריאה ראשונה

על חודו של קול אחד, אושר היום 'חוק צהר', המאפשר לזוגות להרשם גם מחוץ לעירם, בועדת החוקה לקריאה ראשונה. הרב אשר זמל, רב ישובי לב השרון אמר בדיון: "זוהי שריפת נשמתה של הרבנות. הצעת החוק גונזת את המושג מרא דאתרא". ח"כ הרצוג: "במצב הנוכחי זוגות נוסעים להרשם בקפריסין".

author-image
למרות התנגדות הרבנות: חוק צהר אושר לקריאה ראשונה
  עבר לקריאה ראשונה. צהר

ועדת חוקה, חוק ומשפט אישרה לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין של חברי הכנסת עתניאל שנלר ופאינה קירשנבאום.

כזכור, החוק הנוכחי, מאפשר להירשם לנישואין, באזור מגורי אחד מבני הזוג, או במקום בו אמורים להתקיים הנישואין. על פי הצעת החוק החדשה יוכלו בני הזוג להירשם לנישואין בנוסף גם באחת מ- 14 לשכות לרישום נישואין המנויות בחוק.

עוד קובעת הצעת החוק, כי השר לשירותי דת, יקים מאגר ממוחשב, בו יהיו כל פרטי רישומי הנישואין והגירושין וכן החלטות סופיות, של רושם נישואין, שלא לרשום לנישואין בני זוג. המאגר לא יהיה פתוח לעיון, למעט מי שהוסמך לכך בחוק. המשיג מידע מהמאגר שלא כדין, דינו מאסר שלוש שנים.

רב רושם נישואין,יהיה רשאי לפנות למנהל בתי הדין הרבניים ולממונה על מאגר המידע, ע"מ לבדוק, האם יש מניעה לרשום את בני הזוג לנישואין עפ"י החלטה, פס"ד או החלטת רושם נישואין אחר. בני הזוג, יהיו רשאים לערור לבית הדין הרבני, על החלטת רב רושם הנישואין.

הצעת החוק הזו של שנלר, מחמירה יותר מאשר הצעתה של ח"כ פאינה קירשנבאום, המדברת רק על הוספת לשכות רישום.

שורפים את נשמתה של הרבנות

בדיון שהתקיים היום בועדה, נשמעו הערות רבות על סעיפי החוק מאת היועץ המשפטי של הנהלת בתי הדין הרבניים עו"ד שמעון יעקובי, נציג משרד המשפטים עו"ד פרץ סגל, יו"ר המועצה הדתית ירושלים מר יהושע ישי. ח"כ יצחק הרצוג שניהל את הדיון קבע כי כל ההערות ידונו לקראת הכנת הצעות החוק, לקריאה שנייה ושלישית.

ח"כ יצחק הרצוג אמר "הגיע הזמן לחולל שינוי ולתקן את המצב הקיים". לדעת הרצוג, הצעת החוק תניח תשתית שתמנע תקלות דומות, למקרים שהציגו הרבנים בועדה. הרצוג אמר "ההצעה, טובה יותר מהמצב הנוכחי, בו זוגות נוסעים להירשם לנישואין בקפריסין".

ח"כ אורי מקלב התנגד בתוקף להצעת החוק. וטען כי הצעת החוק מקודמת "במחטף, בין לילה וללא דיון ראוי בהשלכות ההרסניות של ההצעה" לדבריו, עקב חוסר אימון בין הצדדים, הצעת החוק מאושרת במקביל להצעת חוק שתאפשר לרבנים הראשיים להתמודד לכהונה נוספת. "החוק פרסונאלי ולא ראוי", קבע מקלב.

"איך יכול להיות שכל הרבנים קבעו שהחוק פסול, ובלילה אחד, הוא מקבל הכשר. זה לא בית דין, זה בית דיל!! כל מי שמשתתף ומצביע בעד החוק, הוא שותף לדיל", הוא הוסיף.

הרב אשר זמל רב ישובי לב השרון אמר "זוהי שריפת נשמתה של הרבנות. הצעת החוק גונזת את המושג מרא דאתרא". הרב יוסף שלוש רב המועצה האזורית דרום השרון אמר "הרב עובדיה יוסף פסק שהצעת החוק מהווה גזירת שמד. החוק יוביל להקמת ספרי יוחסין".

הצעת החוק אושרה על חודו של קול אחד לקריאה ראשונה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו