אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

לפני שאתה שואל מה, קודם כל תבין למה

לפני יומיים התחיל המחזור החדש של לימוד הפרק היומי במשנה תורה של הרמב"ם. יוחאי מקבילי מסביר במה עדיף ספרו של הרמב"ם משנה תורה על פני השולחן ערוך.

לפני שאתה שואל מה, קודם כל תבין למה
  קודם כל תבין למה. מקבילי (מפעל משנה תורה)

השולחן ערוך, הספר ההלכתי הנפוץ ביותר, מתחיל במילים אלה:

"יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו, שיהא הוא מעורר השחר".

אין ספק, להרבה אנשים (ולא רק לנוער) הקימה בבוקר איננה משימה קלה. היא דורשת כוחות נפש אדירים. ההשכמה מוקדם מאוד, כדי "שיהא הוא מעורר השחר", שמורה רק ליחידי סגולה.

מבחינה זו, מציב השולחן ערוך כבר בפתיחתו המכוונת אתגר גדול לקורא. הייה אריה! על השאלה "למה?", השולחן ערוך אינו עונה. זה ברור מאליו. השולחן ערוך הוא ספר הלכה המלמד מה לעשות ואיך לעשות את הדברים.

הרמב"ם פותח את ספרו המונומנטלי, ספר "משנה תורה", שאפילו השם שלו נועז, כשני לתורה, בקריאה היסודית להכיר את ה' וזה לשונו: "יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל הנמצא… הוא לבדו האמת, ואין לאחר אמת כאמיתתו".

לדעת את ה', לחקור ולבדוק, ללמוד, להעמיק, היא המטרה, ולא רק להאמין ב"מוצר כוזב", כלשונו בספר "מורה הנבוכים", ולא רק "חבר דמיוני". מתוך הכרה זו, מתוך הכרה של הצורך לדעת למה, בשביל מה, אפשר לעשות הכל. יש למה לקום בבוקר, ואז גם יותר קל לקום.

הקדמות נחוצות

אבל לא רק משפט הפתיחה עוסק בזה. החיבור "משנה תורה" בנוי מארבעה עשר ספרים המחזיקים 1,000 פרקים בדיוק. הספר הראשון, ספר "המדע", עוסק כולו בהגות היסודית ביותר בעולם היהודי, ועשרת הפרקים הראשונים בו נוגעים בפסגת הידע האנושי.

הם פותחים בתורת הסוד, במעשה בראשית (איך העולם פועל ואיך ה' מנהיג את העולם) ובמעשה מרכבה (מהו ה'? מהי נפש האדם? מהי הגדרת החיים? מה נשאר אחר המוות?), מה שנכלל במושג המסתורי "הפרדס".בפרקים אלו ממזג הרמב"ם בטבעיות את חזית הידע המדעי בימיו, שהוא ראה בו חלק מידיעת ה', מעשה נועז וחדשני מדי לתקופתו (כמעט גם בתקופתנו), שעלה לו בזמנו בשריפת שפריו.

ידיעה זו אינה אוסף של מידע טכני ויבש אלא פיתוח תודעה של חיבור של האדם אל ה' בחייו, "כי בהתבוננות תושג לך ההשגה, ויימצא התענוג, ותבוא האהבה בהכרח". ומי לא רוצה לאהוב?

הידיעה אינה תכלית לעצמה (במובן הזה הרמב"ם אינו רציונליסט או פילוסוף המקדש את ההבנה בלבד), אלא החיים מתוך ההבנה הזו, מתוך אהבה. כדי שחוויית החיים לא תהיה הזיה פסיכודלית, על האדם לדעת, להכיר, להשכיל, להתעניין.  דבר ראשון שיכיר מה המטרה.

לאחר תיאור של פסגת האדם, הנביא (לא מה שחשבתם, אשאיר לכם לקרוא), הוא פונה לדרך בה האדם צריך לעצב את חייו, את תכונות האופי שלו, את ההתנהגות שלו. הייה בן אדם. בפרקים אלו מקדיש הרמב"ם באופן מחודש, כרופא, פרק שלם בחיבורו לכללים בשמירת בריאות הגוף, מה לאכול (תארו לכם ספר הלכה של ימינו שאוסר לאכול צבעי מאכל), המצווה להתעמל (!) ועוד.

רק בהמשך, אחרי שהאדם נעשה הגון לא רק לסובבים אותו אלא בעיקר כלפי עצמו, מגיע עניין לימוד התורה.

לעשות מאהבה

להכיר את כל התורה. לא רק את הרסיסים שיש היום, ולא את העיוותים. לדעת למה לשאוף. לדעת היאך חושב יהודי. הספר המקיף ביותר בתחום זה הוא ספר "משנה תורה" להרמב"ם.

רק אחר שידע האדם את מה שכתוב בו, יתחיל לעשות מאהבה (שמו של הספר השני ב"משנה תורה").

השבוע מתחיל מחזור חדש של לימוד הרמב"ם היומי. גם אלפי תלמידים מן החינוך הממלכתי דתי מצטרפים ליזמת הלימוד. אם נתחיל ללמוד, נוכל לראות תמונה אחת גדולה של היהדות, ואז כבר אפשר לחלום ביחד על השאיפות הגדולות והיפות של היהדות.

באמצעות הלימוד נוכל להכיר את אבני היסוד שנבנית מהן חברת צדק ושבה כל אדם ממצה את יכולתו. מה שחכמים וגדולים ראו לפנינו. הספר הזה מיועד לכל אדם.  ולמי שצריך, הנה ההזמנה הרשמית:

"כתר תורה – הרי הוא מונח ועומד ומוכן לכל, כל מי שירצה – יבוא וייטול".

==

יוחאי מקבילי, עורך ראשי, "מפעל משנה תורה" מפעל מתנדבים ששם לו למטרה להנגיש לפני הלומדים את הרמב"ם במדויק (לא מצונזר ולא משובש) ומבואר בלשון ימינו, כדי שכל לומד יוכל להכיר את היהדות כולה באופן השלם והנשגב שלה. לחצו לדף הרמב"ם היומי.

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הסתכלות מעניינת. תודה על הקישור
עמיאל | 19-03-2012 15:20