ציפי חוטובלי נגד יום המעשים הטובים של שרי אריסון

"במציאות הקפיטליסטית שאנו חיים בה, התרגלנו שכמעט כל התנדבות לא נועדה אלא לטובת המתנדב. שרי אריסון מוציאה כספים רבים עבור קידום 'יום מעשים טובים', שאינו אלא קידום אישי שלה". ציפי חוטובלי לפרשת השבוע.

ציפי חוטובלי נגד יום המעשים הטובים של שרי אריסון
  להתנדב באמת. חוטובלי (פלאש90)

פרשתנו מתחילה בתיאור בניין המשכן, זאת לאחר התיאור המדויק של הציווי המופיע בפרשת תרומה. המפרשים הנדרשים להסביר את הכפילות מסבירים, כידוע, כי התורה משבחת את הדיוק של הביצוע – כל ציווי התקיים בדיוק רב, כאשר ציווה ה' את משה.

עם זאת, מספר הבדלים משמעותיים צפים ועולים מקריאת שתי הפרשיות. אולי המרכזי שבהם הוא תפקידה של האישה: בפרשת תרומה המילה אישה מופיעה כאלגוריה בלבד: "חֲמֵשׁ הַיְרִיעֹת תִּהְיֶיןָ חֹבְרֹת אִשָּׁה אֶל אֲחֹתָהּ", "שְׁתֵּי יָדוֹת לַקֶּרֶשׁ הָאֶחָד מְשֻׁלָּבֹת אִשָּׁה אֶל אֲחֹתָהּ" וכן על זו הדרך. פרשת הציווי, המתחילה במילים "מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ", אינה פונה בפירוש אל הנשים.

ניתן היה, אולי, שלא להתייחס לכך, בבחינת "מנוסח בלשון זכר, אך פונה לגברים ונשים כאחד", אך לא זה הרושם שמותירה פרשת הקיום – ויקהל.

בקטע הקצר המדבר על חלקו של העם בבניית המשכן, חמש פעמים מופיעה האישה. "וַיָּבֹאוּ הָאֲנָשִׁים עַל הַנָּשִׁים כֹּל נְדִיב לֵב הֵבִיאוּ חָח וָנֶזֶם וְטַבַּעַת וְכוּמָז כָּל כְּלִי זָהָב", "וְכָל אִשָּׁה חַכְמַת לֵב בְּיָדֶיהָ טָווּ", ובקיצור בסיכום חלק זה: "כָּל אִישׁ וְאִשָּׁה אֲשֶׁר נָדַב לִבָּם אֹתָם לְהָבִיא לְכָל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשׂוֹת בְּיַד מֹשֶׁה הֵבִיאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל נְדָבָה לה'".

הרמב"ן אף מגדיל ומפרש את הביטוי "ויבואו האנשים על הנשים", שהנשים הגיעו קודם והגברים נטפלו אליהן.

נראה, אם כן, שהתורה הדגישה שהנשים, אף שלא צוו באופן פרטני, ראו לנכון להתנדב – הן להביא מתכשיטיהן עבור חומרי גלם, והן בהתנדבות של הון אנושי: זמן ומקצועיות לטוויית הצמר.

מתנדב בשביל עצמו

במציאות הקפיטליסטית שאנו חיים בה, התרגלנו שכמעט כל התנדבות לא נועדה אלא לטובת המתנדב. שרי אריסון מוציאה כספים רבים עבור קידום 'יום מעשים טובים', שאינו אלא קידום אישי שלה.

חברות מסחריות רבות משקיעות כספים לא-מבוטלים לצורכי יחסי ציבור, ועל הדרך יודעים לנצל את הקבלה על התרומה לצורכי מס. לעיתים, מרוב שאנחנו רגילים לתרומות כאלו, אנחנו מרימים גבה על תרומה שאנחנו לא מצליחים לזהות את האינטרס האישי שנמצא מאחוריה.

ניתן להניח שברוח זו, גם אותן נשים שתרמו מכספן וממרצן לבניין המשכן היו זוכות מאתנו ליחס דומה – 'הן עסוקות במאבקים מגדריים', או 'מה הן מנסות להוכיח?'. המציאות התועלתנית הקהתה את חושינו, ושכחנו שאפשר להתנדב גם בלי קאצ', לתרום גם בלי קומבינה.

התורה בפרשתנו מוכיחה אחרת: הנשים המתנדבות זוכות ליחס חיובי ומפרגן. מעמדה של תרומתן מושווה למעמד תרומת הגברים, וזוכה לתואר: 'נדבה לה".

אולי כדאי שכולנו נקלף שכבה או שתיים של ציניות כלימוד אקטואלי מפרשתנו. גברים, נשים, ילדים וילדות יכולים להתנדב, רק מהמקום הפשוט של רצון טוב לתרום. עם זאת, כמובן, אסור שנהפוך לתמימים מדי.

אין לנו היום את הלוקסוס להאמין לכל מי שמכריז בריש גלי על כוונותיו הטובות. אנחנו חייבים להצטייד בחושים חדים, כדי שלא ללכת שולל אחרי קמפיינים שמטרותיהם קידום עצמי או קידום עניינים אישיים, ומצד שני כדי שלא לגרום עוול לכל בעלי הכוונות הטובות. "למתנדבים בעם ברכו ה'"

==

חברת הכנסת ציפי חוטובלי היא יו"ר ועדת הכנסת לקידום מעמד האישה.

המאמר התפרסם בעלון 'קול צופייך' של הצופים הדתיים.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
ששרי אריסון תתרום הכנסות מיום עסקים שלה
אבי123 | 17-03-2012 23:33
כי זה מה שהיא מבקשת מאחרים לעשות, לתרום יום עבודה אז שתתרום גם היא הכנסות מיום עסקים שלה צבועה
2
מי שמדבר...
ירון שטיין | 21-03-2012 7:20
גברת ציפי חוטובלי היקרה,מה את עשית בחיים שלך ???חוץ מלשבת בכנסת? גב' אריסון הצדיקה הקימה רדיו,מקרבת את האנשים לעצמם עושה משהוא בשונה ממכם חברי כנסת יקרים שאוכלים במח.תתביישי לך.תורמת עשרות מליוני שקלים מהכיס שלה,,עושה עושה ועושה.