ראש ישיבת שדרות: תלמידי חכמים לא עוזבים את העיר
בתגובה לפרסומים ממקורות חרדיים לפיהם יש איסור על בחורי ישיבה לחזור לערי הדרום המופגזות אומר ראש ישיבת שדרות, הרב דוד פנדל כי יש דווקא עכשיו צריך להשאר בעיר. "זה הזמן של בני התורה לחזק ברוחם הגדולה את בני העיר. בגופכם תראו שלומדי תורה הם חיילים קרביים גם בעצם לימוד תורתם".
מפי השמועה אמרו בשם גדולי הפוסקים והמנהיגים של הציבור החרדי שאברך תושב בני ברק או ירושלים שהכולל שלו בדרום ישאר במרכז ללמד עד יעבור זעם ולא יסתכן להגיע לדרום.
גדולי תורה של ציבור כיפות הסרוגות הנהיגו אחרת.
נתחיל בסיפור. לפני כמה שנים בשיא ירי הקאסמים על שדרות, כשנהרגה אלה אבקסיס הי"ד הגיע נשיא המדינה לחזק את התושבים ולשמוע אותם, אני אז קמתי ואמרתי שאני חושב להעביר את כל הישיבה (זמנית והפגנתית) לירושלים כי לא שייך להמשיך בקראוונים ולסכן כ"כ הרבה אנשים.
מאותו רגע הייתי כמנודה באותו החדר – דובר אחר דובר (שרים ותושבים- עמך בית ישראל) דיברו על זה שאסור אפילו לדבר על עזיבה – זה בדיוק מה שהפלשתינאים רוצים לשמוע זה יתדלק אותם לעוד כמה שנים של קאסמים עד שיכניעו יותר ויותר אנשים. הם משוכנעים שעצם הדיבור יוצר אוירת תבוסה וחולשה גדולה (גם אצל החיילים הלוחמים) ומחזק את האויב.
בתחילת שנות המדינה – שאלו את החזו"א אם לעזוב את הדרום (!) בגלל חדירות ולעבור לבני ברק והוא ענה:אם תעזבו את הדרום בני ברק יהיה הדרום החדש – אתם מחזיקים את הגבול!
התורה מזהירה דווקא בשעת מלחמה "לא תערוץ מפניהם"- אסור לפחד! נחלקו הראשונים: הרמב"ן מבין שזו הבטחה שנהיה חזקים אבל הרמב"ם מבין שיש איסור תורה מיחד לפחד בשעת מלחמה.
מעניינים מאד דברי דיוק הרה"ג שפירא זצ"ל – ברמב"ם בספר המצוות ל"ת נ"ח : וזה לשון הרמב"ם: שהזהירנו מלירא מן הכופרים בעת המלחמה ושלא נברח מפניהם… וכל מי שייסוג אחור כבר עבר על לא תעשה- שלא תעשה זה מוטל על כל הציבור וכל מי שיכול להחליש בעזיבתו ועוזב מפחד- כבר עבר על לא תעשה!! (דבר זה נאמר לרה"ג הרב אריאל בזמו ירי הטילים על רמת-גן תש"ן).
מסתברים מאד דברי הקהילות יעקב (מס' סוטה סימן י') שאדם שמטבעו פחדן – וקשה מאד בשבילו להישאר – לא עובר בלאו זה – ונוסיף –שהפוך דוקא ההישארות שלו בעיר יחליש את כולם ובזה יעבור על " ולא ימס את לבב אחיו כלבבו" ועדיף "שילך וישוב לביתו".
אבל עיקר הדיון שלנו זה כלפי הבני- תורה בעיר. גם אם נאמר שאיסור "לא תערוץ מפניהם" שייך רק לחיילים שנכנסו לקשרי המלחמה, וגם אם נאמר שפיקוד העורף מעוניין שאנשים חלשים או שמפחדים יעזבו- יש תפקיד מיוחד לבני תורה בעיר.
מעשים שבכל יום שאדם מרשה לעצמו להסתכן סיכונים סבירים לפרנסתו – וזה מותר- והיתר זה כמובן כולל כל צורך מצווה – וכן ברור שמותר לאדם שמרגיש שהוא יכול להיות שותף בחוסן הכללי של העיר להישאר.(פסחים ח:) באו גדולי תורה ודרשו: (יעויין הרה"ג אריאל/תחומין יב'),
עכשיו זה הזמן שלכם כבני תורה להראות שהתורה מגנא ומצלא לכל העיר.
עכשיו תוכלו להמחיש שבני תורה נושאים בעול ותמיד מוכנים לחזק ברוחם הגדולה ובתורתם.
עכשיו זה הזמן לברר שהחוזק והחוסן האמיתי של אומתנו זה בשביל ומתורתנו (רס"ג),
עכשיו בגופנו תוכלו להראות שלומדי תורה הם חיילים קרביים גם בעצם לימוד תורתם, וממש עכשיו דוקא בני תורה יפגינו כמה הם אוהבים את הציבור ולא נוטשים בזמן שהם נצרכים כמו שלא יעלה על הדעת שראש העיר יברח (גם לא זמנית)! וכי כל זה לא צורך שמצוה להסתכן?!
אשריכם תלמידי חכמים שעם ישראל ארץ ישראל ותורת ישראל חביבין עליכם.
==
הרב דוד פנדל הוא ראש ישיבת ההסדר בשדרות.
הרב דוד פנדל בסמוך לנפילת קטיושה בשדרות לפני מספר שנים (ישיבת ההסדר שדרות)
הבהרה
אחרי פרסום המאמר ביקש הרב להוסיף את הפסקה הבאה:
"עפר אני לרגליהם של כל גדולי ישראל וודאי הרה"ג הרב קניבסקי שליט"א הצגתי דעת תורה והנהגת רבותינו ומקורות הלכתיים.
לא באתי להורות הלכה – ודאי לא בעניני ציבור – רק להעלות מה שהורו רבותינו ואלו ואלו דברי אלוקים חיים.
אני מוחה על הכותרת הראשית שכביכול אני כתבתי מאמר נגד הרה הגאון הרב קניבסקי שכל מתבונן שטחי יראה שרק הצגתי את הדעה האחרת של גדולי התורה. "
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו