ניפוץ מיתוס הגאולה
מונחת לפני חוברת מאירת עינים אשר החשיכה את עינַי ולבי מאז עיינתי בה. מדובר בקונטרס תועמלני בשם "אתחלתא דתקווה", שנכתב ע"י הרב חיים נבון (להלן: ח"ן) בהוצאת 'נאמני תורה ועבודה' ו'הקיבוץ הדתי', וכולו ממוקד במטרה מסומנת: ניפוץ המיתוס הגאולתי של מדינת ישראל והמתת ה'נשמה' המפעמת בחזון הציונות הדתית קרוב למאה שנה!
ח"ן מתאר יפה את 'הציונות הגאולית' מבית מדרשו של הרב קוק, זו הרואה בקיבוץ גלויות, בהפרחת השממה ובתקומת המדינה גילויים של "ראשית צמיחת גאולתנו". הוא ממוטט תפיסה זו לא בווכחנות ובפירכות אלא בהצגת תיזה נגדית, ובעיקר ברתימת הרב י"ד סולובייצ'יק לפוסט-גאולתיות זו.
מקורות ההשראה של ח"ן הם פרופ' ישעיה לייבוביץ ויבל"ח אבי רביצקי, אבותיהם הרוחניים של 'נאמני תורה ועבודה', וכבר היינו בסרט הזה לפני דורותיים. אין זה סוד שקבוצה זו שבה ומחָיה ויכוח זה מעת לעת ומפקידה לפקידה, וזה בסדר. אך העולם התורני-לאומי לא חי מפיהם ולא מפי כתבם של הוגים רציונאליים אלו, וכבר הכו על קדקדם רבנינו והוגינו בראשית שנות המדינה (הרבנים נריה, ישראלי, בר-שאול ונוספים). הללו התפלמסו עם גישה זו המייבשת את נשמת המדינה ומותירה אותה ככלי טכני בלבד, 'מקלט לאומי', אשר דבר אין לו (כמעט) עם אתגר הגאולה הנבואית והאמונית ושאיפת הדורות לציון.
תורת הרב (קוק) וארה"ב (סולובייצ'יק)
החידוש בקונטרס מוחצני זה הוא בגיוס שתיקותיו של הרי"ד סולובייצי'ק והפיכתם לתיזה אנטי-גאולתית. אם גישה זו תתפשט כעמדה חינוכית יש בה, לדעתי, 'איום אסטרטגי' על הציונות הדתית, וכדלהלן. בהזדמנות זו אקרא לרבים מחברי הקיבוץ הדתי להתנער מהצגתם כתומכים אוטומטית בתיזה זו…
נכון, אין זה סוד שהרב סולובייצ'יק לא היה נאמן בית הרב קוק ולא שקד על תורתו. למיטב אי-ידיעתי אין גם התייחסות ישירה שלו לתורת הרב ולמשמעותה הרוחנית והאמונית. דומה שלא היתה השקה בין מעגלי תורתם ההשקפתית, בהיות הרב קוק שקוע ב'תורת הכלל', כרבה של ארץ ישראל, והרב סולובייצ'יק טבוע בתורת היחיד ופסיכולוגיית ה'איש', כרבן של בני גולת ארה"ב, ו"לא קרב זה אל זה כל הלילה". והנה בא ח"ן וטורח לציין באזנינו כי "כאשר הרב (סולובייצ'יק) הזכיר בדפיקה הששית (=במסתו הנודעה: 'קול דודי דופק') את העלייה לארץ הוא לא דיבר על 'קיבוץ גלויות', מושג המעלה אסוציאציות משיחיות, אלא על מקלט לפליטים". להלן טווה מסכת סולובייצ'יקית כביכול לפיה המדינה אינה אלא מסגרת טכנית ('אינסטרומנטלית') ואינטרסנטית בלבד, ומשמעותה התיאולוגית מופנית בעיקר כלפי הנוצרים, וכיוצא באמירות מוציאות-נשמה ומנפצות-מיתוסים.
לא נתקררה דעתו של הכותב ברוך-הכשרונות (שכיר-עט?) עד שגייס לאסכולת 'הגימוד הגאולתי' את …הרב שלמה גורן, מעשה להטוטים 'הפוך-על-הפוך'. המימד הגאולתי של המדינה, וגישת 'כלל ישראל', בוקעים מכל תורתו ההלכתית, ההשקפתית והדרשנית של הרב גורן. והנה פשפש ח"ן ומצא שהרב גורן פירט שעד כה זכינו רק ל-3 מ-5 שלבי 'התקופה המשיחית' – נצחון על אויבינו, הכרזת ריבונות וקיבוץ גלויות, ואנו מצפים להשלמת המהלך בייסוד סנהדרין ובניית בית המקדש. ובכן, הא לכם פלפול אקדמי לפיו הרש"ג מצטרף לריד"ס לשלילת תורת הר"ק על 'אתחלתא דגאולה'. הבנתם את זה?
פוצ"ד וצה"ל
בעידן הפוסט והאלהת הפרט רבים המה מוציאי הנשמות מכל הערכים שבעולם, במיוחד אם הם קשורים למשהו לאומי. בהמשך משאו מגנה ח"ן את ה'פוצ"דים' (כן, כך בדיוק הוא מכנה את הפוסט ציונים דתיים), וכוונתו ללוחמני המאחזים המטילים ספק ב'ממלכתיות' מדינת ישראל. ולא חש כי הוא עצמו נפל בפח הפוצ"די מן הצד השני, זה המבעט בערך הגאולתי, ועוד מטיף לתפיסה זו בצבעוניות ובכשרון, כבר אמרנו.
אין זו המסגרת להתפלמס עם פרטי התיזה שמציג ח"ן, ובודאי לא עם תורת ארה"ב אל מול תורת 'הרב' (=קוק). אך שתים ידעתי, לשעבר ולשהבא; (א) ללא הלהט הגאולתי לא היו מתרחשות עליות החסידים, תלמידי הגר"א וחובבי-ציון. (ב) חוששני כי בקרוב מאד נחזה בפירות הטפתו של ח"ן ושוכרי כתיבתו – השתמטות סרוגה משירות צבאי, כמעשה אחינו תושבי 'גוש דן' (=זו מילת קוד. לא גאוגרפיה). אין כל סיבה ששומעי לקחו יפגרו אחר אחיהם ה'עושים לביתם' וסומכים על אחרים, היותר 'גאולתיים', שיתגייסו למשימות לאומיות ובראשן שירות צבאי. אני משער שהקונטרס הבא בסידרה ידון בשאלה מה עצה היה הרב סולובייצ'יק משיא לתלמיד שהיה מתלבט בין שירות צבאי (נניח בקבע. אולי גם בסדיר) מול האתגר האקדמי במדעי הרוח, למשל…
ונחתום מעין הפתיחה, ובפסוק נרגש מפרשתנו: "גאולה תתנו לארץ"; היא זקוקה לחזון זה כאויר לנשימה!
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
0 דיונים
קוקניק שמכבד את כולם
אך במציאות בשטח אני רואה שדווקא דרכיהם של מרן הרב קוק זצ"ל ותורתו של הרב סולובייצ'יק הן בעלות ערכים משותפים. ציונות, אי-התבדלות, התערות בעם, אולי אף בני עקיבא וכו'. במציאות...
אך במציאות בשטח אני רואה שדווקא דרכיהם של מרן הרב קוק זצ"ל ותורתו של הרב סולובייצ'יק הן בעלות ערכים משותפים. ציונות, אי-התבדלות, התערות בעם, אולי אף בני עקיבא וכו'. במציאות ובשטח גם 'אור עציון' וגם 'הר עציון' משרתות בצבא, למשל. מה שנכון נכון. באמת שתי התורות הפוכות לגמרי. מחד, תורתו של מרן הרב זצ"ל, התורה הכללית המדגישה את הכלל ואת הפרטים השבים אליו. התורה של כלל האומה; מאידך, תורתו של הגרי"ד סולובייצ'יק, תורת איש האמונה הבודד, הפרט הישראלי בפן האמוני-פסיכולוגי. התורה של פרט ופרט באומה. אזי לכאורה שתי התורות הפוכות הן. אך המציאות בשטח היא שהן כמעט זהוץ כמובן שכל עניין התורות שהזכרתי כאן מדבר על התורות האמוניות בלבד. האמת שגם התורות התלמודיות שלהם חלוקות לגמרי. מעבר אחד, מרן הרב זצ"ל ותורתו התלמודית-ההלכתית ששואפת למצוא את ההלכה בכל הגמרא, ומעבר שני, הגרי"ד סולובייצ'יק ותורתו החריפה והפלפלנית שמתעמקת ומפלפלת בגמרא, ללא מציאת ההלכה בהכרח.
המשך 19:37 11.05.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתמר
אין שום התייחסות והתמודדות לגופם של דברים.רק התלהמות וכינויים פוגעים כמו "שכיר עט".ולא יעזור לרב שהסביר את כוונתו כי כל הקוראים הבינו מזה דברים שונים.שוב דוגמא לא מכובדת לדרך הביטוי...
אין שום התייחסות והתמודדות לגופם של דברים.רק התלהמות וכינויים פוגעים כמו "שכיר עט".ולא יעזור לרב שהסביר את כוונתו כי כל הקוראים הבינו מזה דברים שונים.שוב דוגמא לא מכובדת לדרך הביטוי של רבנים בציבור הדתי שגורמים לי ולחבריי להימנע מלהקשיב לרבנים. כיצד הרב אומר שפירותיו של הרב חיים נבון (ולא ח"ן-שזו גם פגיעה..) היא השתמטות משירות צבאי? והרי הקדיש חלק גדול מהחוברת להתנגדות לסרבנות והשתמטות. עד עתה הנוטים לסרבנות הם אלו הרואים במדינה כאתחלתא דגאולה. הלוואי שנזכה לכבד כל אחד את דעותיו של השני ולהימנע מהשתלחויות ברבנים ועמדות שאינם לרוחנו
המשך 20:11 18.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביעד
הרב סולוביצ'יק, בספר 'על התשובה' (ששכתב פנחס פלאי) מתייחס מפורשת לרב קוק בעניין של החזרה בתשובה.
14:44 29.06.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המפד"ל במו ידיה הניחה היסודות להתפרקותה כשלא שמה לב שהרמים בישיבות והרבנים השונים הם למעשה קיצונים בדרכם ובאמונתם ובעמדתם. המצחיק הוא שאת דבריו מפרסם הרב רוזן בבטאון שהוא מייסודו של המפד"ל.בקיצור...
המפד"ל במו ידיה הניחה היסודות להתפרקותה כשלא שמה לב שהרמים בישיבות והרבנים השונים הם למעשה קיצונים בדרכם ובאמונתם ובעמדתם. המצחיק הוא שאת דבריו מפרסם הרב רוזן בבטאון שהוא מייסודו של המפד"ל.בקיצור , אם לא יתשת הציבור הציוני הדתי הקלאסי , השונה מהחרדי, הוא לא ימצא את עצמו יותר , כגי לא יהיה קיים בגלל הרבנים האלה.
המשך 17:50 07.05.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אשר
הרב ישראל רוזן ידוע כאוטוריטה בתחום הטכנולוגי ובמציאת דרכים להפעלת מכשירים בשבת, מתוך גישה מתונה של מציאת שביל הזהב. למרבה הצער, בכל נושא אחר שנגע בו - הגיור, א"י השלמה,...
הרב ישראל רוזן ידוע כאוטוריטה בתחום הטכנולוגי ובמציאת דרכים להפעלת מכשירים בשבת, מתוך גישה מתונה של מציאת שביל הזהב. למרבה הצער, בכל נושא אחר שנגע בו - הגיור, א"י השלמה, אמונה - הפגין הרב גישה תוקפנית, מתנשאת ומזלזלת, הפוגעת בראש ובראשונה בו ובמסרים שהוא מנסה להעביר, ולא במושאי הביקורת. פסיכולוג היה ודאי מוצא את הסיבה לגישה האלימה של הר"י כלפי מי שאינו סובר כמוהו.
המשך 12:14 06.05.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שפת אמת
שמפחד מאד לגלות לאחר 60 שנה שהציונות הדתית שלו היא חסרת ערך ומשמעות ובמיוחד איננה מחוברת ליהדות אלא מכתבי כת קוק . הגיע הזמן שתהיה התעוררות בציבור הדתי לאומי מהחזון המשיחי...
שמפחד מאד לגלות לאחר 60 שנה שהציונות הדתית שלו היא חסרת ערך ומשמעות ובמיוחד איננה מחוברת ליהדות אלא מכתבי כת קוק . הגיע הזמן שתהיה התעוררות בציבור הדתי לאומי מהחזון המשיחי וקדושת האדמה שהם הערך היחיד שנשאר להם . הציונות הדתית היא קליפה שהפכה לגרעין של רעל ודווקא החוברת החדשה מביאה איתה את הרוח היהודית ומנסה לגאול אותנו מהכת הציונית דתית. להישאר רק עם מקל ועם דגל ולהבין שהם חסרי משמעות וערך זהו באמת מבהיל.
המשך 12:10 06.05.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בן ציון
איך נוכל להגיב בלי שקראנו את החוברת חבל שהרב ישראל לא ציטט משפטים מהחוברת או אז נדע על מה יצא הקצף בכל אופן עצם הויכוח אם הוא תרבותי הוא ראוי...
איך נוכל להגיב בלי שקראנו את החוברת חבל שהרב ישראל לא ציטט משפטים מהחוברת או אז נדע על מה יצא הקצף בכל אופן עצם הויכוח אם הוא תרבותי הוא ראוי להערכה.
המשך 11:45 06.05.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחשון לביא
כדרכו, מנסה ר"י (להלן רוזן ישראל) לצבוע את עולמנו בשחור או לבן, רק שלמרבה הצער אינו תמיד מצליח, ויוצא לו משהו של בין לבין (צבע של לכלוך). אין לשכוח את מקומו...
כדרכו, מנסה ר"י (להלן רוזן ישראל) לצבוע את עולמנו בשחור או לבן, רק שלמרבה הצער אינו תמיד מצליח, ויוצא לו משהו של בין לבין (צבע של לכלוך). אין לשכוח את מקומו בחבר נובחי "דין רודף" ודמעות התנין שהפריש אחרי מות. ר"י השאר לך ב ד' אמות של טכנולוגיה וגאל אותנו מהגיגיך הפסיאודו אינטליגנטיים.
המשך 10:48 06.05.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר