הרב גורדין מגלה: מי באמת דואג לזכויות הנשים?

בניגוד לאמירות פופוליסטיות של שונאי הלכה ויהדות הגישה היהודית הבהירה מאז ומעולם כי האישה אינה קניינו של הבעל. מומלץ שחברי הכנסת מהליכוד שחוששים כל כך להכניס את מסורת אבותיהם לספר החוקים, ילמדו קצת לעומק את המשפט העברי

הרב גורדין מגלה: מי באמת דואג לזכויות הנשים?
  (צילום: מרים אלסטר/ פלאש90)

מי דואג לזכויות הנשים? המשפט האזרחי או המשפט העברי?

הטענה הרווחת היא שההלכה היהודית מתייחסת לאישה כקניינו של בעלה, ולכן לגבר מותר לפגוע באשתו. על כך ביסס, בין השאר, ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד את התנגדותו להכנסת ה'משפט העברי' לחוק הלאום. ח"כ אוחנה טען שהכנסת המשפט העברי לחוק תפגע בזכויות הנשים.

האמת הפוכה. המשפט האנגלי שעליו התבססה מערכת המשפט הישראלית מאז ומעולם הוא זה שבמשך מאות שנים התייחס לנשים כאל קניין בעליהן. סר מתיו הייל, שעמד בראש מערכת המשפט האנגלית במאה ה – 17 קבע כי אין להאשים בעל שאנס את אשתו! כיוון ש -'האישה מסרה את עצמה לבעלה בעניין זה ואין היא יכולה לחזור בה'.

נשמע נורא? המשפט הישראלי התבסס במשך עשרות שנים על המשפט האנגלי הנאור. לא זו אף זו, בשנת 1977 נכנסה לספר החוקים הרשמי של מדינת ישראל ההגדרה הבאה לעבירת אונס – 'הבועל אישה שאינה אשתו נגד רצונה'. המשפט המבחיל הזה נמחק כעבור כחצי שנה אולם רוח המשפט האנגלי המאפשרת לבעל לאנוס את אשתו עדיין הייתה מקובלת.

מי הציל את הנשים מהתפיסה הנוראית הזאת? הפתעה. המשפט העברי. בשנת 1980 קבע בית המשפט העליון, שלפי המשפט העברי האישה אינה קניינו של הבעל, ולכן איסור אונס כולל גם אונס של אישה בידי בעלה. הבסיס הראשוני למאבק בפגיעות מיניות בין בני זוג מיוסד על אדני המשפט העברי. זאת לא קביעה שלי, זאת קביעה של בית המשפט העליון.

בניגוד לאמירות פופוליסטיות של שונאי הלכה ויהדות, (המבוססות על קריאה שטחית ולא מקצועית של משפט בודד בתחילת מסכת קידושין) הגישה היהודית הבהירה מאז ומעולם כי האישה אינה קניינו של הבעל. מומלץ שחברי הכנסת מהליכוד שחוששים כל כך להכניס את מסורת אבותיהם לספר החוקים, ילמדו קצת לעומק את המשפט העברי.

לכתבה זאת לא התפרסמו תגובות. היה הראשון להגיב!

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע