אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום
צרכנות, שווה לדעת, תוכן שיווקי

שנת צהריים – בריא או מזיק?

כיום כבר ברור שלשנת צהריים יש יתרונות מובהקים והשפעה חיובית על הגוף, המוח והביצועים. אז איפה המחלוקת? הנה כל התשובות

שנת צהריים - בריא או מזיק?
  מתוך האתר: pexels.com

המחלוקת סביב החשיבות והתועלת של שנת צהריים היא ככל הנראה תלוית תרבות. בספרד למשל נהוג לצאת לסיאסטה באמצע כל יום עבודה ומדובר על חלק בלתי נפרד מהמסורת המקומית, בעוד בסין ובטאיוואן נהוגה בחוק שנת צהריים של 2-3 שעות.

מלבד האמור לעיל, ביפן יש בארגוני עבודה חדרי מנוחה שמיועדים לתנומה של אחרי ארוחת הצהריים ואפילו כאן בישראל יש חוק שאוסר על רעש בין 14:00-16:00 – השעות המומלצות לשנת צהריים איכותית.

מנגד, יש שיטענו ששנת צהריים לא רק מזיקה למשק העבודה אלא גם פוגעת בתקינות של שנת הלילה. האמת היא שהם צודקים אבל באופן חלקי בלבד: שנת צהריים עלולה להפריע לשנת לילה טובה רק אם היא נמשכת מעל שעה, או מתרחשת אחרי השעה 16:00. בכל מקרה אחר, כנראה שמדובר בדרך מעולה לשיפור באיכות החיים.

היתרונות המוכחים של שנ"צ

גוף האדם בדרך כלל לא טועה ויש סיבות טובות שבגללן אנחנו מרגישים צורך לישון צהריים. זה מתחיל בגיל ההתבגרות שבו ילדים מוצאים את עצמם משתרעים על מיטת נוער באמצע יום לימודים שגרתי, אך ממשיך גם כאשר אנחנו מתבגרים. לראייה, מחקר משנת 2007 שנערך בקרב 23,681  ביוון מצא שמי שנוהג לנום בצהריים נמצא בסיכון מופחת ב-37% ללקות בהתקפי לב.

חוץ מזה, שנת צהריים מורידה לחץ דם, מפחיתה את הסיכון לתחלואה על רקע בעיות לב ומשפרת את הריכוז בשאר השעות של היום. שינה של חצי שעה-שעה מפחיתה עייפות, מקצרת את זמן התגובה ותורמת להרפיה ואצל הרבה מאוד אנשים היא משמשת כאלטרנטיבה לנטילת תרופות לאיזון לחץ דם.

המגבלה היחידה עלולה להיות שנת צהריים על בטן מלאה. היות ורובנו אוכלים את הארוחה הגדולה של היום בצהריים, זה יוצר מצב שבו איכות השינה נפגעת וככל הנראה נתעורר עם תחושה לא נעימה של צרבת. הפתרון לזה הוא לאכול ארוחה קלה בלבד ובאופן עקרוני לשמור על תזונה שמתאימה לאורח חיים בריא.

מה עושים אם לא יכולים לישון צהריים?

כמובן שלא כולם יכולים להרשות לעצמם לעצור את יום העבודה וללכת לישון צהריים. מלבד שישי ושבת שבהם השנ"צ בדרך כלל קבוע בלו"ז, באמצע השבוע נדרשות מאתנו התאמות מיוחדות. כאן סביר להניח שנעדיף להשקיע בשנת לילה מלאה ואיכותית, שנקפיד על צריכת מים מרובה שמעניקה לגוף אנרגיה ושנרצה לפעול בסביבה מוארת שמשפיעה לטובה על השעון הביולוגי.

לסיכום, שנת צהריים היא עניין בריא למהדרין כל עוד מבצעים אותה כמו שצריך. חשוב בעיקר לישון לזמן מוגבל ולדאוג לתנאים סביבתיים מתאימים מבחינת תזונה. במידה וזה לא אפשרי, ניתן לבצע התאמות בסגנון ובאורח החיים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו