הוכרז: זהו הזוכה בפרס יד ושם לחקר השואה

ד"ר דניאל רייזר, רכז החוג למחשבת ישראל במכללת הרצוג, הוא הזוכה בפרס היוקרתי של מכון יד ושם לחקר השואה. רייזר זכה בפרס על הוצאת ספרו "דרשות משנות הזעם" המביא בצורה מדעית את דרשותיו של רבי קלונימוס קלמיש שפירא

הוכרז: זהו הזוכה בפרס יד ושם לחקר השואה
  ד"ר דניאל רייזר, הזוכה בפרס יד ושם (צילום: דוברות מכללת הרצוג)

ד"ר דניאל רייזר, רכז החוג למחשבת ישראל במכללת הרצוג, הוא הזוכה בפרס היוקרתי של מכון יד ושם לחקר השואה. רייזר זכה בפרס על הוצאת ספרו "דרשות משנות הזעם" שיצא בהוצאת "רשות המחקר" של המכללה האקדמית הרצוג.

הספר מביא בצורה מדעית את דרשותיו של רבי קלונימוס קלמיש שפירא, האדמו"ר מפיאסצנה, מצאצאי המגיד מקוז'ניץ ורבי אלימלך מליז'נסק, שנדרשו במהלך שנות השואה (ת"ש–תש"ב) בגטו ורשה. רבי קלונימוס פעל בפולין בין שתי מלחמות העולם, ונודע כהוגה חסידי דגול. הוא התפרסם בזכות חיבוריו החדשניים בתחום החינוך החסידי, בהם "חובת התלמידים". דברי תורתו היו מעין דרשות, המבארות את משנת חסידות והגות חסידית אקטואלית. הוא חיבר מספר ספרים, אשר בשונה מספרי החסידות המקובלים, הם מחוברים כתבנית, פרק אחר פרק, כחיבור הדרכה בדרכי החסידות.

רבי קלונימוס, התמקד במיוחד בחינוך בני הנוער, ובספריו הוא פיתח שיטת חינוך בראי החסידות, בה הוא מנסה להנחיל בין היתר, את עבודת החסידות, המורכבת מחשיבה ורגשות עמוקים, לבני נוער צעירים. במשנתו החסידות הוא שילב בין תורות חסידות קוז'ניץ, חסידות קרלין וחסידות חב"ד. בתקופת השואה שהה רבי קלונימוס בגטו ורשה יחד עם חסידו ושם עשה מאמצים רבים לשמור על מסגרת החיים הדתיים. לאפשר גישה של נשים למקווה טהרה, לקיים את מסגרת החגים – אפיית מצה בפסח, קיום ברית מילה, ועוד.

את דרשותיו שנדרשו במהלך שנות השואה, העלה האדמו״ר על הכתב וקרא לדרשותיו חידושי תורה משנות הזעם ת"ש, תש"א ותש"ב'. האדמו"ר שיקע בדרשות את מחשבותיו, רעיונותיו ולבטיו, ומסתבר שאף הגיה, מחק ושינה את נוסח הדרשות תוך כדי שנות השואה ועם התוודעותו למוראותיה. ניכר כי האדמו״ר כתב את דרשותיו לא רק עבור קהילתו ובני דורו, אלא גם עבור הדורות הבאים, שכן הוא מסר את דרשותיו לארכיון המחתרתי ׳עונג שבת׳ בראשותו של ד״ר עמנואל רינגלבלום, אשר נתגלה בחלקו לאחר השואה, וביקש בצוואתו הרוחנית שצורפה לכתביו לפרסמם, ללמוד בהם, לחלקם ביעקב ולהפיצם בישראל. משום כך מהווה חיבור זה לא רק חיבור הגותי־חסידי, אלא גם מסמך בעל חשיבות היסטורית ופסיכולוגית וביטוי לרוחו הגבוהה של האדם על רקע שלטון של חוסר אנושיות.

כתב היד נמצא לאחר השואה מוטמן בכד חלב, הוא פוענח מחדש ויוצא לאור באופן מדויק בתוספת מבוא, ציוני מקורות, הערות רבות ובהשוואה למהדורות קודמות. דרשות אלה יצאו לאור תחילה בשנת תש"ך תחת השם 'אש קודש'.

האדמו"ר הגיה את דרשותיו מספר פעמים, מחק והוסיף, וצירף הערות בגוף הדרשות ובשולי הגיליון. מהדורה זו עוקבת אחר השינויים והערות שהוסיף האדמו"ר על כתביו ומציגה את שכבותיהם השונות שנכתבו בזמנים שונים במהלך השואה.

דניאל רייזר מציין: "אני שמח, נרגש ומודה לחברי ועדת הפרס על ההכרה של המכון בעבודתי ובבחירתם בי,בחרתי להשתמש בכותרת: 'דרשות משנות הזעם', הקרובה לכותרתו של האדמו"ר: 'חידושי תורה משנות הזעם', על מנת לשמר את לשונו ואת רוח התקופה בה נאמרו ונכתבו הדרשות."

הספר מסתיים בתחינתו ובברכתו של האדמו״ר מפיאסצנה לכל מי שילמד בספריו: ׳שאני מתחנן לפני כל אחד מישראל שילמוד בספרי, ובטח זכות אבותי הקדושים זצוקלל״ה [זכר צדיקים וקדושים לברכה לחיי העולם הבא] יעמוד לו ולכל ביתו בזה [=בעולם הזה] ובבא [=ובעולם הבא].

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
ספר מרשים מדרשות של אדמו"ר מפיאסצנה
אביחי דנינו | 04-12-2018 16:04
הספר מסתיים בברכתו של האדמו״ר מפיאסצנה לכל מי שילמד בספריו: ׳שאני מתחנן לפני כל אחד מישראל שילמוד בספרי, ובטח זכות אבותי הקדושים זצוקלל״ה יעמוד לו ולכל ביתו בזה ובבא...
2
הגיע הזמן לייעל ולאחד מערכות הנצחה
קרייריסט | 13-12-2018 1:13
יד ושם + יד לבנים